LCD vs DLP (enda en gang) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 65 av 65
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av billm
    Hei folkens

Jeg har ikke veldig stor greie på prosjektorer. Har sett ca 5 stk forskjellige modeller i mitt liv. Selv har jeg IN76. Jeg hadde tenkt til å kjøpe meg Pt ae 4000 usett, men ble veldig skeptisk da jeg dro ned på hifikjeden for å sjekke ut noen nye projectorer. De viste meg et par nye LCD projectorer (dette var i feb 2010) men ikke noe levde opp til min gamle, utdaterte IN76 (720p fra 2005). Jeg syntes bilde ble alt for flatt og rotete. Akkurat som om du fikk en midt på trynet når du satt og så på. Er dette vanlig? Jeg lurer også på om noen uten betenkeligheter kan anbefale og kjøpe pt ae 4000 usett i mitt tillefellet? Denne burde jo logisk sett være bedre enn min IN76 på alle områder, inkludert reaistisk bilde følelse, som jeg syntes In focus scorer veldig høyt på.
    For deg som kommer fra en DLP-projektor, vil det nok ikke uten videre være lurt å kjøpe en LCD-projektor, usett. Eneste unntaket er de dyrere modellene til Epson, som i de aller fleste tilfellene vil gi deg like god, eller bedre bildedynamikk. I lyse scener vil din aldrende IN76 ha et overtak mtp. på bildedynamikk, men i mellomlyse og mørke scener vil du få et MYE mer kontrastrikt bilde. Forøvrig så vil dagens projektorer stort sett være bedre på alt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balsam
    Dagens LCD projektorer holder svært god kvalitet og da man unngår regnbue-effekten som de fleste DLP projektorene har. Har forsøkt DLP og det er svært plagsomt med regnbue-effekt. Ved å satse på LCD projektor får man mer for pengene.
    Jeg har ikke helt skjønt hva problemet med regnbue effekt. Etter at jeg hørte masse snakk om det konkluderte jeg med at det er lyset i taket som kommer unsket fra projectoren. La ikke en gang merke til det før jeg hørte så mye snakk om det. kan heller ikke si at jeg noensinne er blitt plaget av det, men det er nå meg...Det er vel værre for noen projectorer, sikkert? men hvis lyset er i taket så skjønner jeg ikke helt problemet

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke helt skjønt hva problemet med regnbue effekt. Etter at jeg hørte masse snakk om det konkluderte jeg med at det er lyset i taket som kommer unsket fra projectoren. La ikke en gang merke til det før jeg hørte så mye snakk om det. kan heller ikke si at jeg noensinne er blitt plaget av det, men det er nå meg...Det er vel værre for noen projectorer, sikkert? men hvis lyset er i taket så skjønner jeg ikke helt problemet
    Det er ikke lyset i taket...

Hvis man flytter blikket litt når man ser på bildet på lerretet, særlig i overganger fra mørke scener, så vil mange se et rødt-grønt-blått fargemønster (omtrent om en regnbue) i bildet. Jeg ser det veldig lett, og det er ekstremt irriterende, og for meg gjør det at DLP-projektor er helt uaktuelt.

Andre derimot ser ikke fenomenet i det hele tatt, så man må nesten se selv om det er noe man plages av.

Her ser du effekten godt illustrert:
    http://www.dietforum.net/balagee/projected/rainbow.swf

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver her er ikke regnbue effekt, men uønsket strølys fra projektoren, noe enklete projektorer er plaget med fra kjølespalter og rundt linsa osv. Det at taket blir opplyst kan også komme av lysrefleksjoner fra bilde på lerretet.

Regnbue effekt er en effekt DLP projektorene med fargehjul har, da de viser primær fargene rødt. grønnt og blått (og kanskje sekundær fargene og hvitt) sekvensiellt og tidsmessig etter hverandre og blir satt sammen som fargebilder i hjernen til han som ser bildene. Da vil man ved kontrastrike bilder i bevegelse av og til kunne skjelne en forskyving mellom disse fargehjuls inndelte fargene slik at det ser ut som forsyrrende regnbue felt.

Edit: En annen effekt med denne måten å skape fargebilder på er at den som ser bildet kan føle dette ubehagelig, få vondt i hodet og bli kvalm osv.

Dette er nok blitt bedre på nyere projektorer ettersom hastigheten på fargehjulet er større derfor lettere lurer hjernen, men det å vise fargene sekvensiellt er vel ikke helt optimalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    opplever folk som har benq pe8720 mye til regnbue effekten?

eller har den ikke fargehjul?

eller er den såpass ny at den er rask nok og lite eller ingen regnbue effekt.?
    aldri sett på en dpl PJ så aldri sett regnebue "effekten" redd får at jeg kommer til å irritere meg hvis jeg ser det.. derfor jeg heller mot lcd pj

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •