LCD vs DLP (enda en gang) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Loddrett montering?

Kan projektoren monteres loddrett og kan bildet speilvendes? I såfall kan man utnytte takhøyden til kastelengde ved å montere projektoren på gulvet og et speil der projektoren vanligvis står. Det kan vel bli problemer med DLP hvis opplagringen til fargehjulet ikke tåler aksial belastning.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del projektorer tåler ikke slik montering av termiske grunner, men noen gjør det. Du må nok revurdere avstanden mellom speil og projektor med mindre du vil ha bilde på størrelse med en låvevegg. Setter du speilet rett foran linsen har du allerede vesentlig større bilde på veggen enn du tror. Jo lengre avstand, jo større speil trenger du også. Slike single-surface speil koster skjorta, og vanlig speil kan du ikke bruke da de vil gi to refleksjoner.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Gorm, da er ikke det noen løsning for meg. Jeg har ikke egen kinosal, bare 357 cm tvers over stua. Trekker jeg fra dybden på projektoren og 4 cm ekstra til veggfeste har jeg bare 314 cm kastelengde målt fra objektivet på PE8720. Det gir maks 79" bilde (174 cm bredt). Skulle gjerne hatt 100". Er klar over at jeg oppnår det samme ved å sitte nærmere lerretet, men da må jeg ommøblere stua. Eller velge en annen projektor.
    Er det forresten noen gylden regel for hvor stort lerret man kan i forhold til seeravstand? Synes å huske at til CRT TV ble det anbefalt seeravstand minimum 5x skjermstørrelsen.
    Edit: fant svaret her (selvfølgelig). Seeravstand 1,5 - 2 ganger bredden på lerretet. Da er plutselig kastelengden på PE8720 fornuftig. De andre som gir større bilde er overkill, eller man må plassere projektoren mellom seg og lerretet.
    Men ifølge grafen til AVshop
    http://www.avshop.no/catalog/guide-lerret1.htm kan jeg bruke 100" lerret på 3 meter seeravstand. Forvirret, jeg , nei?

Newcomer Skallesei sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja...

Da var en PE8720 og et 200cm lerret bestilt (og betalt!). kastelengde blir nøyaktig 3,75meter, noe som går finfint ifølge projector central sin kalkulator.

I hvilken høyde er denne best montert?
    Skal bygge en hylle/skap bak i rommet som skal inneholde htpc, receiver, div kvalme og projektor på toppen... Total takhøyde i rommet er 2,4 meter.

Lerretet blir å henge ca 60cm fra taket...

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD vs DLP vs LCOS...

Kom over en kommentar på avs:
    "DLP projectors are inherently twice as efficient as LCOS projectors because LCOS projectors can only use one polarization state S or P thus in their operation they have to throw away half the light."

Det har jeg aldri tenkt over, men det kan kanskje være noe av grunnen til at LCOS-prosjektørene fra JVC og Sony er relativt lysfattige. Jeg antar at dette da også vil gjelde LCD...?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med tanke på sportssendinger, er den ene teknologien å foretrekke foran den andre..?

spør da det skal innredes et gutterom med projector som hovedsaklig skal brukes til tippekampen :P

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg bevegelse ser mindre irriterende ut på LCD (sikkert også LCOS/SXRD).

Produsent rep.
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3 LCD teknologi og lysstyrke

Hvor effektiv en projektor er måler vi typisk ved å dele lysutbyttet (ANSI lumen)på projektoren med watteffekten på lampen.

Eks. for Epson EMP-TW700:

1600/170=9,41

Et greit tall å forholde seg til, men dessverre er det ikke fullt så enkelt heller fordi dette dreier seg om lyseffektiviteten ved hvitt lys. Hvis vi isteden måler lyset ved f.eks rene farger i RGB vil typisk en LCD projektor ha 1/3 av lysstyrken iforhold til hvitt lys. Enkelt forklart fordi man da har f.eks full åpning på grønn og full lukking av rød og blå. Dette kan høres lite ut men er en av LCD teknologiens store fortrinn. 3LCD gruppens medlemer har planer om å begynne å oppgi Color luminance som en tilleggsopplysning for lysstyrke.

3LCD.com - News and events

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike angitte lystyrke/watt verdiere eller lysstyrke on off verdier pr primær farget RGB hadde vel vært interessant å få oppgitt for de fleste projektor som skal vise farger med hjelp av å sette sammen farge bildet med tre RGB farger.
    Dette vil vel også gjelde for 3 rørsCRT, LCD, 3xDLP SXRD, LCOS osv.
    Er redd for at de fleste CRT projektorer og for eksempel WV100 ville gjørt det serdeles dårlig med en slike faktorer.

På projektorer der man splitter opp i tre lysbaner og må polarisere lyset for at bildebrikkene skal kunne justere lysstyrken i hver Pixcel, har man selfølgelig et lysbortfall på nesten 50% pga den første polarisering, i tilegg til div prismer osv.

På 1 chip DLP, har man jo et fargehjul som filtrerer og "stjeler" 2/3 av lysstyrken i det hvite lampe lyset i hver RGB sektor også i tilegg til at 1chip DLP projektorer vil bare kunne vise hver primær farge i 1/3 av tiden i forhold til hvitt lys. Man vil vel derfor bare få 1/3 av fullt "trykk" fra lampa pr primær farge samt at tiden som speilene må lukke for de andre to primær fargene gjøre dette effekt messig til en ca 1/3 av lysstyrken iforhold til hvitt lys. Det er litt fort å "gå litt i ball" når man skal tenke på denne måten med tids intervaller og fargefiltere i fargehjulet, men til sammenligning ser ikke effekten av polariseringen i LCD teknologien like volsom ut....

Effekten i praksis for 1chip DLP kommer vel litt ann på hvordan fargehjul inndelingen er med hvite felt som var vanlig før på presentasjons modeller, med RGBCMY osv, og øynene og resten av syns- prosseseringen vår oppfatter dette, med minne effekt og respons tider osv, med avgitt lys styrke pr primær farge i 1/3 av tiden med mulighet til å vise hver primær farge minst 60 ganger i sekundet på en 1X fargehjuls spinnende mofdell multiplisert med antall ganger raskere fargehjulet kan spinne osv, og i forhold til tiden der bildet er mørkt.

Dette er vel også litt av grunnen til at DLP prinsippet opfattes litt idividuellt slik det gjør, slik at bildet vel kan opfattes litt forskjellig fra person til person. Er selv etter hvert ikke så sikker på at det bare er RGB flimmer/regnbue effekt som er person avhengig med dette fargehjul prinsippet, men så har man jo store fordeler med at man ikke har en Convergens problem stilling når man viser jo viser hele bilde via en og samme DLP chip.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke lyst på DLP på grunn av at det er mye mer mekanikk i dem, all mekanikk slites.

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er skjedd?

Siden sist dette ble diskutert?

Har fordelene og ulempene med de forskjellige teknologiene blitt vesentlig endret?

Er i ferd med å anskaffe meg projektor og har tittet litt rundt, leser mye på forumene men det er en jungel uten like her.

Jeg har ca 8.000 å bruke på projektor, og et av alternativene er Optoma HD65 som er en SD og bruker DLP teknologien.

Er det fremdeles slik at DLP er best til hjemmekino? Eller har LCD tatt igjen på de områder DLP var best på?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD 65 er vel neppe SD?

Forskjellen på de to hyppigst forekommende teknologiene nå, er vel at dlp har blitt rimeligere, men koster litt for lenseshift og ok zoom, mens lcd har blitt skarpere i bilde, ikke mye smørpapireffekt på linsen lenger, men det klareste bilde med det sorteste nivå, får du neppe under 20 lapper.

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    HD 65 er vel neppe SD?

Forskjellen på de to hyppigst forekommende teknologiene nå, er vel at dlp har blitt rimeligere, men koster litt for lenseshift og ok zoom, mens lcd har blitt skarpere i bilde, ikke mye smørpapireffekt på linsen lenger, men det klareste bilde med det sorteste nivå, får du neppe under 20 lapper.
    Det er vel her Epson TW3000 kommer inn i bildet?
    Ser ut som en ekstremt fin projektor, og jeg sverger vel egentlig til DLP =)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    HD 65 er vel neppe SD?

Er ikke Native Resolution 720P (1280 x 720) HD ready?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Er ikke Native Resolution 720P (1280 x 720) HD ready?
    Det stemmer.

Når det gjelder LCD vs DLP, har førstnevnte forbedret seg mye mer enn sistnevnte har. For all del, DLP-projektorene har også blitt bedre, men de beste LCD-projektorene ligger jammen ikke langt bak på mange av parametrene.

LCD vs DLP:

Statisk kontrast - DLP
    Dynamisk kontrast - LCD
    Fargegjengivelse - DLP/LCD (individuelt fra projekor til projektor)
    Oppløsning - DLP/LCD
    Synlig raster - DLP
    Skarphet - DLP
    Støynivå - LCD
    Plasseringsvennlighet - LCD

Dette er absolutt ingen fasit, men stemmer i de aller fleste tilfellene.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det stemmer.
    Skjønnte jeg deg riktig nå, syn-sam, var litt ute å kjøre?

Ellers så lister du opp endel features for begge plattformene med plusser og minuser, er det en av disse (LCD/DLP) som foreløping egner seg bedre til hjemmekino enn den andre?

Du skal slippe å havne i skuddlinjen hvis et konkret svar ender opp i inkvisisjon og brenning på bålet... Men en konkret mening er ønskelig!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Skjønnte jeg deg riktig nå, syn-sam, var litt ute å kjøre?

Ellers så lister du opp endel features for begge plattformene med plusser og minuser, er det en av disse (LCD/DLP) som foreløping egner seg bedre til hjemmekino enn den andre?

Du skal slippe å havne i skuddlinjen hvis et konkret svar ender opp i inkvisisjon og brenning på bålet... Men en konkret mening er ønskelig!

Altså, 480-575i/p er SD, 720P er "HD-Ready" og 1080P er "Full-HD".

Plussene og minusene er slik det står seg (etter min mening og erfaring) mellom LCD- og DLP-teknologien.

Det er umulig å svare på hvilken teknologi som egner seg best til hjemmekino av de to, og personlig foretrekker jeg LcOS/DILA forran noen av de nevnte. SXRD er også en LcOS variant som brukes av Sony.

Det finnes dessverre ingen fasit, og folk velger forskjellig basert på egne preferanser. Noen liker det superskarpe, litt "harde" bildet fra DLP-projektorer. Andre, deriblant meg, liker det litt mer "filmlike" bildet fra LcOS/DILA/SXRD. LCD er neppe best på noen av punkten, foruten plasseringsvennlighet, men kombinerer likevel flotte ytelser med lav, attraktiv pris.

Take your pick

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg refererte til at du sa den var SD, som ikke er HD-ready. Men du mente visst bare "ikke Full-HD".

Jeg så Sonys VW50 på Sonycenteret i Oslo, synes det var et dårlig valg å kjøre grått lerret i mørk kjeller. For lite lumen til å gi et klart nok bilde for meg. Mørkt, riktige farger, men lite smell.

Jeg er nok en dlp-er, men jeg har ikke sett JVC.

Og som Ak sier, det kommer an på flere faktorer.

Feks lyse vegger, vinduer, plassering osv.

Selv har jeg en Benq 8720 dlp, ingen vinduer og sorte gardinpaneler på veggene. Det er lite å klage på der.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for begrepsavklaring, mente ikke full hd, og trodde kommentaren din pekte på at den ikke var halv hd en gang!

Jeg blir ikke veldig mye klokere men litt, jeg har nok vinduer bak sitteposisjon, men vinduene er på en måte inne i et huk jeg kan montere lameller inni, ent manuelle eller automagiske, da blir det hvertfall mørkt i rommet, har lyse vegger som bryter i litt gult.
    Kunne det være en ide og male betongen som visningslerret eller er lerret og foretrekke? Betongen er glatt, og har ingen struktur!
    Kringlyd ligger nede til venstre.
    LCD vs DLP (enda en gang)-fasadebilde-jpg

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal sette opp noen data før du velger type projektor, Fks avstand fra montering til lerret, monteringsted (hylle evnt tak), takhøyde,pris, ønsket lerretstørelse etc. Maling av vegg er vel strengt talt ikke optimalt og du vil da ikke få utnyttet potensialet i projektoren. Ser også at du trolig trenger en ganske lysterk prosjektor.

Obs: så pris på ca 8000

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •