Verdens til nå beste projektor - helt garantert.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Verdens til nå beste projektor - helt garantert.

Var så heldig å få se en skikkelig demonstrert laserprojektor i forbindelse med messe sist uke. Lys, kontrast og andre data ikke oppgitt, men trenger man egentlig det når sort pr def er sort og ikke inneholder noe som helst? ("well in excess of 100.000 : 1..."). Bildet var litt i overkant av 2m bredt, og det var greit nok med lys.

Bildet inneholdt ikke noen som helst form for struktur - det er jo tegnet på veggen av laserstråler, og dermed knivskarpt.

Begrepene gråskalaoppløsning og low level detail fikk nye meninger da demonstratøren tok frem et par night vision goggles og lot oss se overflyvninger av landskap og mørklagte flyplasser - med full detaljering og innhold av det man hadde forventet å se. Dette var helt usynlig med det blotte øyet.

Ingen videre detaljer ble gitt. Dette er en videreutvilking av Schneiders gamle teknologi som ble vist på IFA i Berlin i 1998, for den om måtte ha fått med seg det. Produktet er ikke kommersielt tilgjengelig, men hadde en antatt på pris ("verdi") på ca $1.000.000.....

Morsomt å se ihvertfall.

mvh,
    AndersL

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er det bare å begynne å spare da...

Har du noen linker?
    Hvem hva hvordan hvor?
    Vil vite litt mer om teknologien...

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søren også, jeg trodde det var en ny DLP eller lignende, så jeg kunne komme med den vanlige knusende kommentaren om Barco Cine 9 og tilsvarende toppmodeller av CRT, men akkurat i dette tilfellet tror jeg at jeg skal la være og heller håpe at det en gang lages noe med enne teknologien...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *hehe*

Høres ut som om sortnivået på denne lasersaken er rått. Hvis man virkelig kan benytte NVG for å se detaljer i sortnivået er det jo helt vanvittig.

Kanskje brillene var forhåndsprogrammert :lol:

Når kommer projectiondesign med den første hjemmekinomodellen bygget på denne teknologien da?

Og hva skjer videre etter det? Stort bedre kan det vel ikke bli? Rett i hjernen opplevelser?

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd jeg ikke har noen linker eller videre informasjon, men innrømmer at jeg ikke har sjekket så mye heller. Uansett var det et vanvittig imponerende bilde. Hjemmesiden til L3; www.l-3com.com

Det var selvfølgelig "restricted access" foran laserhodet (som sitter i enden av optiske fibre som går til laser engine'en; på størrelse med en middels norsk campingvogn).

...Bzz.... Zzzzaapp...! Jeg ser for meg litt StarWars hjemme i stuene her Blir nok ikke den enkleste sak i verden å få dette CE godkjent, for ikke å snakke om UL!

mvh,
    AndersL

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe å ha i stua med andre ord...

:lol:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får bare vente tålmodig til denne teknologien kommer innpakket i noe som går ann å henge i taket. Og ikke koster hele verden

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag kan hjälpa till lite här. Jag hoppas att ni står ut med svenskan. Tekniken kommer från Schneider som började utveckla detta i början av nittiotalet och har samlat på sig många patent. Ekonomin blev dålig och företagets tillgångar fördes över till ett annat företag där det bildades något slags dotterbolag. Jag tror att Schneider från början jobbade både med scanningen och själva laserkällan. Jag tror att lasrar kommer från ett företag som heter Jenoptik. Ett dotterbolag till Jenoptik har Schneiders teknologi. Den här teknologin säljs som två produkter i samarbete med Zeiss. Produkterna heter ZULIP och ADLIP. De säljs till planetarier.

Tekniken säljs också till STN Atlas som implementerar tekniken för flygsimulatorer. STN Atlas ingår i gruppen Rheinmetall. Den produkt STN Atlas säljer kallas AVIOR. Företaget har ett distributionsavtal i USA med företaget i länken ovanför.

2001 var upplösningen 1280x1024 men skulle höjas till 1600x1200 och 2048x1536 senare.

AndersL vet hur hög upplösningen var.

Tyska flygvapenet skall installera ett 13 kanalers system med denna projektor. Något för din hemmabio kanske?

http://www.zeiss.de/de/planetarium/h...4?OpenDocument

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svensk har aldri vært noe problem. Oppvokst med svensk TV vi

Takk for info og link. Veldig interessant, men det tar vel litt tid før dette blir allemannseie. 32kVA i forbruk... må ha eget atomkraftverk i hagen for å drive den saken der!

:lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag tror den 32kVA är för sex projektor huvuden men jag är inte säker på detta.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne laser-prosjektoren er vel noe som må settes høyt opp på veggen eller aller helst på baksiden av lerettet. Kan ikke være særlig behagelig å reise seg opp fra sofaen og ved et uhell titte rett inn i linsa på prosjektoren og dermed få brannskade på irisen. "Mamma, hva er det som lukter så svidd?"

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    "Mamma, hva er det som lukter så svidd?"
    :lol: :lol: :lol: :shock: :lol: :lol: :lol:

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har gått en lengere tråd på avsforum.com om demoer til et begrenset antall personer av en laserprosjektor som skulle være ganske så klar til lansering og som skulle konkurrere med DLP i pris. Jeg har snakket med Joe Kane som sa at Sony hadde kjøpt opp selskapet og utsatt prosjektet.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    robertaas
    Did Sony buy the laser projection technology and put it in storage, is that the meaing of utsatt?

Vet du om det var en scannande teknik?
    Vad heter företaget som köptes?
    Känner du till Nitor?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Utsatt" betyr "postponed".
    Forhåpentlig er prosjektet utsatt fordi Sony vil jobbe videre med teknikken.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til Nitor.

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Regner heller med at utsatt betyr at Sony heller vil utnytte det økonomiske potensialet til LCD og DLP prosjektorer til det fulle før de slipper ut noe nytt..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Regner heller med at utsatt betyr at Sony heller vil utnytte det økonomiske potensialet til LCD og DLP prosjektorer til det fulle før de slipper ut noe nytt..
    For så å jobbe med teknologien slik at den blir billigere å produsere, som igjen medfører til at vi en vakker dag kan ha slik teknologi tilgjengelig i stua vår? Bare en tanke

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    robertaas
    Du kände inte till Nitor.
    Hade Joe Kane sett den laser projektor som blivit utsatt?
    Vad tyckte Joe Kane om bildkvaliteten från laserprojektorn?

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tor uansett det skal bli ekstremt vanskelig å få en laser projektor inn i hjemmet de nærmeste 10 årene. Problemet er ikke størrelse, effektforbruk, billedkvalitet eller noe, det er mer sikkerhetsmessige hensyn å ta. Idag er det jo nesten dødelig å åpne en CD-spiller (!), og fjernkontroll med laserpeker har i Norge og flere steder ellers i Europa lov til å ha en høyeste ut-effekt på 1mW. Andre steder er grensen 5mW. Regelen sier at øyets IRIS skal trekke seg sammen og beskytte seg selv dersom den blir utsatt for direkte lys.

Jeg vet ikke uteffekten på den jeg så i USA, men det skulle ikke forundre meg om forbruket på 32kVA er for ét hode, den jeg så for noen år tilbake hadde et effektforbruk på 50kW (50.000W).. Men det vet jeg selvsagt ikke noe om.

mvh,
    AndersL

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •