Ny leilighet, projektor eller plasma? Er projektor noe for meg..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny leilighet, projektor eller plasma? Er projektor noe for meg..

Hei

Som tittelen sier så har jeg nylig kjøpt ny leilighet og nå er tiden inne for å bestemme seg for enten projektor eller plasma. Setter stor pris på anbefalinger fra dere som har kompetanse på området.

Utgangspunkt
    Projektoren skal jeg ha stående i stuen. Her er det som dere ser lyse vegger og store vinduer. Jeg har mulighet å blende ned ved hjelp av persienner og gardiner. Vedlagt er det to bilder. Bilde visningsvegg er veggen hvor jeg vil ha montert et lerret. Denne veggen er 3m bred, og legger følgelig føringer på hvor stort bilde jeg kan ha. Skal ha plass til høytalere også, de er 25cm bred.

Det andre bildet projektor viser hvor jeg vil plassere projektoren. Som dere ser vil den bli plassert i et hjørne på en hylle som jeg lager til. Avstanden fra projektoren til visningsveggen er 5,5m, mens sitteavstanden vil være ca 1 meter mindre, altså 4,5m.

Krav til systemet
    Bildet: Jeg må ha et bra bilde. Jeg ønsker ikke å se en masse forstyrrelser, eller uklarheter. Hvis det er slik at bildet vist av en projektor er vesentlig dårligere enn bildet fra en plasma i samme prissjikt, da kan jeg ikke velge projektor.

Tilkoblinger: Det bør være mulig å koble til pc, dvdspiller, Xbox, decoder etc.

Bildestørrelse: Ønsker i utgangspunktet et bilde på mellom 80'' - 100'' hvis dette lar seg gjøre.

Innsynsvinkel: Må ikke være slik at en må sitte "dead centre" på bildet ellers blir det uklart/dårlig. Beste plassen i sofaen blir nok min, men må tenke på andre også

Bruksområder
    Hvis jeg skal dele de ulike bruksområdene opp i prosent, ser jeg for meg:
    60% Vanlig tv-titting. Fotballkamper på Canal+, sporten på Tv2, etc.
    20% DVD-film av forskjellig slag. HD-materiale når det blir mer utbredt.
    20% Spilling, enten via Xbox/PS3 eller PC. Kanskje også litt surfing og film via pc, hvis mulig.

Budsjett
    Etter en masse krav, så var vi her Jeg er vel som de aller fleste andre, jeg vil ha det beste, men vil ikke betale så mye for det.

Alternativet til projektor er å kjøpe en 50'' plasma skjerm. Disse er i dag ganske dyre, men skulle sikkert funnet meg en til 20k - 25k, men da tror jeg ikke kvaliteten ville vært allverden.

Håper jeg kan få bedre projektor utstyr for rundt samme prisen (20k-25k). Dette inkludere lerret også. Når det gjelder lerret så er jeg mest "keen" på et rammelerret som jeg monterer direkte på veggen. Gjerne ett med en fin svart ramme rundt.

Håper på noen bra tilbakemeldinger, vet det er masse kunnskap her inne på forumet.

Hilsen
    Kristoffer

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med høy prioritering på TV-sendinger er du bedre tjent med flatskjerm. Jeg ville ikke brukt en projektor til TV-titting, det blir for mye pes/støy/kostnad/varme, altså lite brukervennlig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok si meg enig med Gorm her.Bruker selv projektor mye til tvtitting,men det er tungvint og da spesielt lyskontroll/gjenskinn i lerret osv.
    Tvbildet syns jeg er meget bra på projektorer av de jeg har hatt/sett,og minst like bra som f.eks plasma.
    Dersom du går for PJ må du nok se etter en LCD i den prisklassen du nevner.Tror ikke det noen DLP'er under 20k som har kastelengde/offset som passer deg.
    Hadde absolutt valgt rammelerret dersom du går for PJ.
    Vanlig nedtrekk får du bølger i ,og blir bare mer og mer irriterende helt til du kjøper tabtension som jo koster flesk.
    Du bør vel også da bruke grått lerret pga lyskontroll.Noen bruker også retroreflekterende lerret som muligens kunne passet ditt oppsett.Disse tåler endel lys i rommet uten at bildet blir helt utvasket.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med høy prioritering på TV-sendinger er du bedre tjent med flatskjerm. Jeg ville ikke brukt en projektor til TV-titting, det blir for mye pes/støy/kostnad/varme, altså lite brukervennlig.
    Takker for tipset.

Kunne godt tenkt meg et bilde på 80''-100'', men men. Er det slik at det tar lang tid å skifte TV-kanal på en projektor?

Får ta meg en titt på HIFI-klubben eller lignende å se hvordan dette er, men er redd jeg nå må begynne å lete etter bra 50'' plasma til en ok pris.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tips er dumme sies det, men hva med 13000 (PJ+lerret) og 12000 på ett 32" LCD?

TV "klarer man seg ikke uten".. Men spørsmålet er bare hvor mye og hva det skal brukes til. Du nevner 60% TV titting. Men hvor mye av dette er fotball? Ser mye fotball selv og tv kommer kun til å brukes for å se tv2 nyhetene. Alt annet er jo mye morsommere på prosjektor

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående å bytte kanal. Prosjektor har ikke innebygget tvtuner. Så det avhenger av produktet du bruker som tvtuner.. (vhs-spiller, mediacenter, dvd-opptaker etc)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Ingen tips er dumme sies det, men hva med 13000 (PJ+lerret) og 12000 på ett 32" LCD?

TV "klarer man seg ikke uten".. Men spørsmålet er bare hvor mye og hva det skal brukes til. Du nevner 60% TV titting. Men hvor mye av dette er fotball? Ser mye fotball selv og tv kommer kun til å brukes for å se tv2 nyhetene. Alt annet er jo mye morsommere på prosjektor

Tja, skal ha et 26'' lcd tv på veggen på soverommet, så vanlig tv vil jeg ha uansett.

Føler det kunne blitt moro med projektor, blir jo en del fotballkamper nå som PL starter opp igjen på Canal+. Tror det blir for lite med et 32'' i stuen, og kanskje også for "rotete" med både projektor og lcd i stuen, som trossalt ikke er større en drøye 25m2.

Er det problem å se tv2 nyhetene på projektor? Eller er dette i bunn og grunn snakk om pris, altså man vil ikke "sløse" vekk dyrbar pæretid på nyheter og slikt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Angående å bytte kanal. Prosjektor har ikke innebygget tvtuner. Så det avhenger av produktet du bruker som tvtuner.. (vhs-spiller, mediacenter, dvd-opptaker etc)
    Dette visste jeg ikke, hehe, så nybegynner er jeg. Hm, regner med det ville vært en dvd-opptaker jeg ville brukt. Tar det mye lengre tid å skifte kanal via en kvalitets-dvd opptaker enn på et vanlig tv?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krislu
    Tja, skal ha et 26'' lcd tv på veggen på soverommet, så vanlig tv vil jeg ha uansett.

Føler det kunne blitt moro med projektor, blir jo en del fotballkamper nå som PL starter opp igjen på Canal+. Tror det blir for lite med et 32'' i stuen, og kanskje også for "rotete" med både projektor og lcd i stuen, som trossalt ikke er større en drøye 25m2.

Er det problem å se tv2 nyhetene på projektor? Eller er dette i bunn og grunn snakk om pris, altså man vil ikke "sløse" vekk dyrbar pæretid på nyheter og slikt?
    Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg ville ikke sett tv-sendinger på prosjektoren (foruten fotball & VM/OL). Både for å spare lampe, samt at det ikke er noe særlig å se på i mine øyne. Kommer nok til å havne på samme stueareal som deg, og min plan er å få trykket inn både ett 92" rammelerret og 42" plasma.. Og en liten 26-28" på soverommet. Så får vi se åssen det går

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette visste jeg ikke, hehe, så nybegynner er jeg. Hm, regner med det ville vært en dvd-opptaker jeg ville brukt. Tar det mye lengre tid å skifte kanal via en kvalitets-dvd opptaker enn på et vanlig tv?
    Kanalskifte med dvd tar ikkje betydelig lengre tid enn med tv. Men du vil vel heller bruke ein tuner (dreambox!) siden du skal ha canal+? Slik blir det likt det du er vant til.

Oppstart derimot kan vel ta litt lengre tid, avhengig av type prosjektor? Rekner med andre kan gi bedre svar på akkurat det, er sjøl i samme situasjon: 40-50" vs. prosjektor..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •