Spsm om X1 og hylleplassering. Hvor havner bildet ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spsm om X1 og hylleplassering. Hvor havner bildet ?

Jeg venter på en InFocus X1 projektor og har et spørsmål om denne når det gjelder montering og hvor bildet havner på lerretet.

Etter å ha lastet ned bruksanvisningen til projektoren sitter jeg med følgende tolkning:
    Hvis projektoren står på et bord så vises bildet ?over? linsen.
    Altså trekker man en vannrett linje fra linsen til veggen så kommer bildet over denne linjen.

Ved takmontering blir projektoren snudd opp ned, og bildet kommer ?under? linsen.
    Trekker man en vannrett linje fra linsen til veggen så havner bildet under linsen.
    (Man snur bildet i projektoren for å få rett bilde)

MEN ?

Jeg ønsker å sette projektoren oppå en hylle, rett vei. Altså ikke snu den på hodet.
    Da vil jo bildet vises ?over? linsen og havne regelrett i taket.

Kan jeg sette projektoren oppe på en høy hylle, rett vei (med knappene opp), og likevel få bilde til å bli projisert ?under? linsen ?

(Var dette en forståelig problemstilling ?)

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på det er nei, men hvorfor vil du ha den på en hylle høyt oppe på veggen da ? Hadde det ikke vært bedre og festet projektoren under hylla da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min projektor montert opp/ned på en hylle oppe ved taket. Har festet spikes i proj'en med dobbeltsidig tape slik at den står på disse. Fungerer veldig bra dette

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg vil ha den på en hylle er at taket i hybelen er særdeles lite egnet til å holde noe utover en vanlig lampe.
    Og så ønsker jeg å slippe merutgiftene med takfeste i første omgang.

Tror jeg følger eksempelet med å sette den opp ned å noen spikes på en hylle så langt, så får jeg se.

Takk for svar begge to.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å montere den opp ned på undersiden av hylla? Altså bore hull gjennom plata og feste fra oversiden og ned? Da kan du ha den høyere på veggen hvis det var planen

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å montere den opp ned på undersiden av hylla? Altså bore hull gjennom plata og feste fra oversiden og ned? Da kan du ha den høyere på veggen hvis det var planen
    Ved å montere den opp/ned på en hylle så kan man få projektoren helt oppunder taket om man vil. Det er også enkelt å legge noe under spikes'ene for å kunne finjustere høyden i forhold til lerrettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har min opp ned på en hylle jeg. må bruke litt keystone for å få bildet i riktig form, men det funker fett nok for meg. svigers var ikke så keene på å dra frem betongborret og montere takfeste.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    har min opp ned på en hylle jeg. må bruke litt keystone for å få bildet i riktig form, men det funker fett nok for meg. svigers var ikke så keene på å dra frem betongborret og montere takfeste.
    D..t i svigers og borr hull!!! Keystone korrigering er en garantert killer på bildekvaliteten. Det blir jo bare en masse smørje av digitale artifakter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg går for forslaget med oppned på spikes.
    Da kan jeg justere projjen ved behov.

Men det forslaget med å skru den fast på undersiden av en hylle, trenger jeg ikke takfestebrakett for det ?
    (Litt av poenget er at dette må bli ganske billigt på denne siden av nyttår.)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det forslaget med å skru den fast på undersiden av en hylle, trenger jeg ikke takfestebrakett for det ?
    Jo, og i tillegg blir projektoren antagelig hengenede for lavt og du ender opp med å ødelegge bildet med keystone korrigering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Jeg har min projektor montert opp/ned på en hylle oppe ved taket. Har festet spikes i proj'en med dobbeltsidig tape slik at den står på disse. Fungerer veldig bra dette
    Har du et bilde av dette?jeg også vil få problemer med å feste den i taket og kan trenge noen tips.Tror jeg kommer til å skru inn en hylle som jeg kan feste den under.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarters opprinnelige spørsmål: Du kan fint sette projektoren rett vei på en hylle oppe på veggen (fy dere som påstår noe annet). Men den kan _ikke_ stå plant på hylla. Da vil bildet komme i taket, som du sier. Du må ha en vinkel på ca 45 - 60 grader. Ja, det er kanskje upraktisk men det lar seg fint gjøre. HiFi-Klubben i trondheim har montert sin X1 på akkurat samme måte, og de har en litt artig hylleløsning for dette.

Lykke til!

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Til trådstarters opprinnelige spørsmål: Du kan fint sette projektoren rett vei på en hylle oppe på veggen (fy dere som påstår noe annet). Men den kan _ikke_ stå plant på hylla. Da vil bildet komme i taket, som du sier. Du må ha en vinkel på ca 45 - 60 grader. Ja, det er kanskje upraktisk men det lar seg fint gjøre. HiFi-Klubben i trondheim har montert sin X1 på akkurat samme måte, og de har en litt artig hylleløsning for dette.

Lykke til!
    Ja og bildekvaliteten lider ikke ved så stor helling på projen eller ..... :?

Nei satts heller på og få festet den under hylla i normal høyde på veggen, så får du best bilde

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru

Lykke til!
    Da må man korrigere kraftig med keystone, og bildet blir elendig. Så jeg gjentar at dette ikke er en løsning. Det har ingen ting med "upraktisk" å gjøre, det er rett og slett en meget dårlig løsning.
    Det du nevner sier også en del om kunnskapsnivået på HiFi-klubben i Trondheim.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel aldri et kvalitetsspørsmål inne i bildet her, men ja du må bruke keystone for å korrigere bildet. Om dette vil utgjøre sååå mye forskjell får være opp til deg å bedømme. Jeg har selv brukt det noen ganger, og ser forringelsen men det kan i visse tilfeller være nødvendig å gjøre det.

(Som f.eks. hvis du på død og liv skal ha X1 rett vei oppe på en hylle på veggen :lol: )

Er også uenig i at dette ikke er en løsning. Selvfølgelig er det en løsning! Upraktisk ja. Dårligere kvalitet ja. Men like fullt en løsning hvis vedkommende faktisk ikke kan gjøre noe annet. Det er ikke alle som kan torpedere vegger / tak / hyller etc for å henge opp dævelskapen og da må man være kreativ.

Måtte bare påpeke dette ettersom det ble nevnt i tråden at å gjøre dette _ikke_ var mulig. Så det så.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolbytor skrev:

Har du et bilde av dette?jeg også vil få problemer med å feste den i taket og kan trenge noen tips.Tror jeg kommer til å skru inn en hylle som jeg kan feste den under.
    Har dessverre ikke dig. kamera slik at jeg kan få lagt inn dette, men skal prøve å beskrive det mer nøyaktig. Man tar bare en vanlig trehylle og fester på veggen oppunder taket i passende høyde. Så tar man noen spikes (eller andre former for "føtter") og fester på oversiden av projektoren med dobbelsidig tape. Deretter så snur man projektoren på hodet og setter den på hyllen. Da kan man enkelt justere den sideveis og hvis man ev. trenger å finjustere høyden så kan man legge noe under spikes'ene. Jeg trenger ikke å bruke keystone med denne løsningen. Jeg kan ikke helt skjønne at det sånn rent justeringsmessig skal være enklere å skru projektoren fast på undersiden av en hylle.

En annen ting er at man får dempet viftestøyen ved å sette den oppe på hyllen. Rommet mitt er 3,5 m bredt og der har jeg laget en hylle som går tvers over hele rommet. Den er ca. 50 cm dyp slik at hele projektoren står inne på hyllen. Dette demper viftestøyen betraktelig

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er denne løsningen jeg kommer til å gå for.
    Kjøpte 2 hylleknekter på Ikea.
    Festet en tynn finérplate til dem.
    Så har jeg kappet av ca 3 cm stykker av et kosteskaft og lett skråskjært dem i ene enden.
    Disse skaftbitene skrur jeg fast i platen, og på det lille skråplatået som stikker opp har jeg en my dobbeltsidig tape.
    Så legger jeg projjen oppned på disse kosteskaftene og kan justere projjen enten ved å kappe av noen mm på ønsket kosteskaft, eller legge noen tynne skiver mellom kosteskaft og plate.

Bildekvalitet er for denne gang meget viktig, derfor vil jeg helst bruke minimalt med keystonekorrigeringer.

Tilleggsspørsmål:
    X1 kommer til å stå 4,3 meter fra lerret.
    Hvis projjen monteres horisontalt (oppned), hvor langt under linsen vil bildet starte ved 4:3 bilde ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca 5-10 cm. Litt kan du justere projektoren uten at det går ut over keystone.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En total vending fra min side.

I dag ble stuen helt ommøblert tilpasset projektor og lerret.
    Jeg har jo litt tid på meg enda da X1 ikke blir sendt før om 1 uke, men ser nå at jeg ikke vil klare meg med hylleløsningen.
    Projektoren må lengre fram og mer i midt i rommet enn først antatt og jeg havner nå på takmontering.

Spørsmål:
    Er alt jeg trenger for å få takmontert følgende:
    Unicol adapterplater for takmontering av X1

eks: http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...D=&GrpID=&s=sr

Lastet ned brosjyren til X1, og der er det et produkt som heter SP-Ceil-007 og det er en totalpakke tilhørende feste i taket, feste på projektoren og muligheter for dreiing og vinkling av projektor.

Er overnevte produkt like fullstendig, kan dere eventuelt linke meg til forhandler som gir meg totalpakken jeg trenger ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at Unicol stativene bygger veldig langt ned fra taket (det korteste 23 cm). Har du normal takhøyde (2.4m) er dette i meste laget for X1, og du bør finne noe annet. Jeg har 2.35m under taket, og projen henger 8 cm under.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •