Finnes det alternativer? Optoma HD72 gir meg regnbuer på netthinnen :-(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finnes det alternativer? Optoma HD72 gir meg regnbuer på netthinnen :-(

Kjøpte nylig en Optoma HD72i som var en stor oppgradering fra Infocus X1. Bildet var jo så utrolig mye bedre, men jeg la merke til at kontrastfylte scener og spesielt hvit tekst på svart bakgrunn fikk frem regnbueeffekten hos meg, spesielt på det ene øyet.

Har skjev hornhinne på et øye, men har laseroperert dette for omlag et år siden, og synes nesten det virker som om operasjonen har gjort følsomheten for regnbuene større. Jeg trodde kanskje at regnbue-effekten ville bli mindre etterhvert, men det ser ikke ut til å avta :-(

Nå hadde jeg ikke tenkt å "konvertere" til LCD, men kanskje finnes det DLP-alternativer som f.eks har raskere fargehjul etc som gjør regnbuene mindre synlige? Har hørt snakk om en HD73 som er på trappene, men vet ikke noe mer om denne enn at den skal ha DC3 istedet for DC2.

Forslag mottas med takk :-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optoma HD73 kommer til høsten og blir en 768 DC3 etter de siste informasjonene. Vet ingenting om hastigheten på fargehjulet enda, men min antagelse vil vel være at det ikke blir noen enorm forskjell i hastighet.

Har du testet Mitsubishi HC3000? Den har den nye Brilliant Colour-driveren, som sies å hjelpe littegrann mot regnbuer. Hadde gleden av å teste den i min kino forrige helg, og det var merkbart bedre (les: mindre regnbuer) for min del med den enn eksempelvis AMO MKIII.

Bortsett fra det, så er det vel i den prisklassen LCD som er alternativet....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brilliant color har jo HD72i også,så det er vel lite trolig at et bytte til HC3000 hjelper.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Brilliant color har jo HD72i også,så det er vel lite trolig at et bytte til HC3000 hjelper.
    Stemmer det, det glemte jeg bort i farten. Fargehjulet spinner med 4x på begge to, så sånn sett er det heller ikke store forskjellen der.

Er en først såpass regnbuesensitiv, er nok løsningen LCD. For min egen del venter jeg spent på lanseringen av Epsons nye C2Fine-paneler, som etter ryktene gjør at LCD-teknologi kan begynne å konkurrere med DLP på panelkontrast. Enda har ingen sett teknologien i virke, så vi får vente til IFA og se.

Uansett vil de projektorene med den teknologien koste over det doble av HD72i.

Edit: Den DLPen jeg har vært minst plaget med regnbuer på er jfinneru sin forrige PJ, H79.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis RGB-flimmer er plagsomt fra HD72i, så er det dessverre ikke håp for en-chip DLP i din hjemmekino. :-?

LCD blir løsningen, hvis du ikke tar skrittet mot CRT eller SXRD. Tre-chip DLP er fortsatt så dyrt at SXRD fremstår som et bedre valg prismessig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis RGB-flimmer er plagsomt fra HD72i, så er det dessverre ikke håp for en-chip DLP i din hjemmekino. :-?

LCD blir løsningen, hvis du ikke tar skrittet mot CRT eller SXRD. Tre-chip DLP er fortsatt så dyrt at SXRD fremstår som et bedre valg prismessig.
    Hmm, SXRD og CRT blir nok for dyrt for meg (eller stort..) Hvilke LCD-projektorer vil kunne matche HD72 på bildekvalitet da?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hmm, SXRD og CRT blir nok for dyrt for meg (eller stort..) Hvilke LCD-projektorer vil kunne matche HD72 på bildekvalitet da?
    Vel, ingen LCD er med dagens teknologi kan matche DLPenes generelle bildekvalitet. Som nevnt tidligere kan kanskje Epsons nye C2Fine-teknologi komme nærme, men i dag blir det et kompromiss.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk høre på HFK idag at regnbuer vil være mindre synlig på DC3 chipen på den kommende HD73 som forventes i oktober. I så fall er kan den jo være verdt å vente på :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Fikk høre på HFK idag at regnbuer vil være mindre synlig på DC3 chipen på den kommende HD73 som forventes i oktober. I så fall er kan den jo være verdt å vente på :-)
    Vil vel tro at 768 DC3 og 720 DC3-chippene sånn sett er rimelig like regnbuemessig sett. Ellers er jeg vel enig med Gorm i at dersom en ser regnbuer på HC3000/HD72i, så ser en regnbuer på de aller fleste DLPer. Hastighet på fargehjulet er også et tema her, men antar at det ikke vil bli den enorme økningen fra hastighetene som er på HC3000/HD72i. Som nevnt har jeg hatt minst problem på H79 og BenQ 8720 (som begge opererer med høyere hastigheter på fargehjulet.

Lov å håpe...:razz:;-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Hitachi kommer med TX300. Kan dette være en aktuell kandidat i forhold til Optoma HD72 og regnbuer?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TX300 er vel LCD, dvs 0 regnbuer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil garantert ikke se regnbuer med TX-300.... ;-)

Når det gjelder ren bildekvalitet, vil nok heller ikke TX-300 komme opp i mot DLPer som HD72i, HC3000/3100 eller andre. Det vi vet til nå tilsier at teknologien er identisk til TX-200, bare med noen småendringer og tweakinger som bedrer den på noen parametre enn forgjengeren. Dynamikk, sortnivå og dybde i bildet vil nok fremdeles være dårligere enn DLP.

Alternativet her ser ut til å bli Mitsubishi HC5000. En ny panelteknologi fra Epson (D6 C2Fine) der panelkontrasten anslagsvis økes opp mot DLP-nivå. Ingen har riktignok foreløpig sett denne live, men det vi vet til nå virker spennende. Ulempen her er prisen vs HD72i, den vil komme på veil. 35995,-.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Mitsubishi HC3100 kommer med 4/5x fargehjul. Kanskje den kan være noe å satse på? Skulle gjerne ha gått for HC5000, men den blir alt for dyr for meg :-(

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden sist: De som har sett Sharp XV-Z3000 sier at denne har mindre regnbuer enn HD72/HC3000. Fargehjulet spinner med 5x på denne, kan dette være et DLP-alternativ?

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste akkurat testen av pana ax100 på projectorreviews, som forøvrig var veldig god. Nevner det i denne tråden da den som utfører testen sammenligner mot akkurat Optoma HD72.

Quote" The Optoma HD72 has been my favorite under $2000 DLP home theater projector since it launched. At this time, though, despite my general preference for DLP projectors, I have to move my vote to the PT-AX100U"

Er også som tx-300 garantert regnbue fri

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quote" The Optoma HD72 has been my favorite under $2000 DLP home theater projector since it launched. At this time, though, despite my general preference for DLP projectors, I have to move my vote to the PT-AX100U"
    Og vi vet hvor glade amerikanerne er i høy lysstyrke.. PT-AX100U har 2000Al....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er litt "rart" å diskutere bildekvalitet med en av de som er så uheldige å oppleve rgb-flimmer på selv de beste 1-chip DLP'ene. Bildekvaliteten for de som er delvis/mye plaget av rgb-flimmer vil jo oppfattes som "dårlig" på grunn av dette forstyrrende elementet i bildet.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, han er jo bare plaget i høykontrastscener så det er jo høyst relevant med bildekvalitet ellers i alle andre deler av filmen. Dei færreste ønsker jo å gå til noke som har dårligere svartnivå, 3d følelse, etc..

Ein er jo garantert å bli skuffet om ein forventer DLP bilde av ein LCD projektor, når ein ser vekk fra scenene som er problemet her.

SXRD er jo eit godt alternativ som nevnt over. F.eks. gå for ein god LCD midlertidig og bytte til Pearl når ein nærmer seg sommeren -07 og prisen der er gått ned ein del.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, holder en knapp på dlp-projektorer :-)

Ser at BenQ PE8720 er på tilbud nå. Den burde vel være en verdig kandidat med tanke på regnbueeffekten med 8 segments 5x fargehjul? Eller er denne allerede "pensjonert" i forhold til høstens nykommere til rundt 20k med DC3?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller er denne allerede "pensjonert" i forhold til høstens nykommere til rundt 20k med DC3?
    Det er den ikke

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •