Noe galt med lampen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noe galt med lampen?

I det siste har mitt bilde på min Benq 8700+ blitt vesentlig mørkere. Jeg har ikke endret på noen innstillinger, men bildet er blitt veldig mye mørkere en tidligere. Hva kan dette skyldes? Lampen har kun gått ca. 1.100 timer. Må jeg bytte lampe?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel 1100 timer har du nok fått redusert lysutbyttet ganske drastisk ja. Men denne reduksjonen skal jo komme gradvis, og ikke være særlig merkbar? Har lyssutbyttet plutselig blitt dårligere, eller har det vært en konstant utvikling?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysutbyttet har plutselig blitt dårligere. Og det er veldig merkbart. Det er også grunnen til at jeg tror det er noe galt. Det hjelper heller ikke noe særlig å øke brightness (bildet blir jo i seg selv enda dårligere med for mye brightness uansett) så det er jo ingen god løsning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, det kan jo være at pæren er i ferd med å takke for seg, selv om det virker litt tidlig. Kjører du den i økonomi-modus? I så tilfelle kan det kanskje være noe å hente på å sette den i "normal-modus" igjen, men det har du sikkert prøvd allerede?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, faktisk ikke. Trodde ikke jeg kunne velge moduser på 8700. Har vært gjennom menyen men finner ikke det valget. Er du sikker på at jeg kan velge mellom dette på denne modellen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min PE7800 har samme pære. Den pæra holdt ca 2010 timer. De siste ukene før den tok kvelden ble den veldig lite lyssterk og den siste kvelden jeg brukte den ble bildet helt "grumsete" og uskarpt på en måte. Dagen etter gikk den ikke å slå på. Kjøpte nettopp ny pære. Om dette er det du opplever er vanskelig å si. Det har ikke blitt lysere i rommet du bruker?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, kanskje jeg må bytte pære alledere nå. Rommet har 100% lyskontroll så det er det ikke. Får se hva Gorm sier angående "spare-modus".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at jeg har lurt deg gitt. Kikket gjennom manualen nå (det er veldig lenge siden jeg testet projektoren) og det virker som om jeg husket feil. PE8700 har visst ikke mulighet for å justere spenningen på pæren. Da er jeg redd det ikke er noen vei utenom pærebytte. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, uansett takk for tilbakemeldinger. Ny pære kjøpes inn i håp om bedre kino kvelder enn de siste....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å vite hva du må ut med for en pære. Min hadde enhetspris 5.495,- og jeg fikk den for 4.500,- hos min forhandler. Har sett dem til ca 4.200,- på nett men med frakt i tillegg ble det ikke noe billigere fant jeg ut. Men leveringstiden var horribel. Den norske importøren hadde ikke pære inne så det tok 1,5 mnd å skaffe den. Fy og fy.... Angret veldig på at jeg ikke kjøpte den fra en nettbutikk en plass.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Morsomt å vite hva du må ut med for en pære. Min hadde enhetspris 5.495,- og jeg fikk den for 4.500,- hos min forhandler. Har sett dem til ca 4.200,- på nett men med frakt i tillegg ble det ikke noe billigere fant jeg ut. Men leveringstiden var horribel. Den norske importøren hadde ikke pære inne så det tok 1,5 mnd å skaffe den. Fy og fy.... Angret veldig på at jeg ikke kjøpte den fra en nettbutikk en plass.
    Litt off topic, men ser at flere har bestilt fra en nettsjappe fra Japan, og sluppet vesentlig billigere unna!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser den til f.eks US$ 370 som vil si kr 2.381,-
    La oss si kr 100 i frakt og legge på MVA. Da skulle det komme på ca 3125 fra utlandet.

Så da lærte jeg det at neste gang så bestilles pære litt på forhånd i fra utlandet :-) Men trodde det skulle gå bare 2-3 dager å få pære når jeg bestilte fra norsk butikk. Kunne jo vært verdt en 1000 lapp det siden jeg ikke har noen annen TV.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk den for 3.600,- ink.mva. siden jeg kan kjøpe direkte fra importør.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MadMan69
    Fikk den for 3.600,- ink.mva. siden jeg kan kjøpe direkte fra importør.
    Det er synd at man i et land som Norge, faktisk vurderer å kjøpe ny prosjektor på grunn av den "sinnsyke" prisen og korte levetiden på en "lyspære".........;-)

Kanskje vi snart opplever det samme som for mobiltelefoner og blekkskrivere...........Betal kr. 1,- for produktet,
    men vi(les: produsentene) skal jammen "flå" deg når "slitedelene" skal skiftes..............

Det er dyrt å "drifte" en av Norges beste hjemmekinoer...............;-)

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Flageborg. Det er dyrt, men tross alt en god investering. En pære burde uansett ikke bikke 1000 lappen.

Ha en god sommer.

21.juli : Ny lampe installert. Resultat = Imponerende bilde og en happy Mastervision eier.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •