Sanyo Z4 - Hyllemontering 25cm fra tak, for varmt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sanyo Z4 - Hyllemontering 25cm fra tak, for varmt?

Som overskriften sier lurer jeg på om det er noen anbefalt minimumsavstand mellom PJ og tak? Jeg får denne PJ`n om noen dager og synes hyllemontering er mer praktisk (og billigere) enn takoppheng. Hyllen den skal stå på kommer i såfall ca 25cm fra taket. Med tykkelsen til Z4 blir det ca 12-13cm glippe over til lufting, men er det noen fare for at den blir for varm? Det blir ellers helt åpent rundt projektoren på alle sider.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg kan huske har vel Z4 utblåsingen på siden? Projektorer henger jo nærmere taket enn 12-13 cm ved takmontering og kort stativ, så den avstanden vil jeg tro det går bra med stående på en hylle også. Det viktigste er jo å ha god klaring der luften blåses ut.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det som Anfield sier. Utblåsningen er på siden. Gikk for hylle jeg også.

Grattis med FET projektor :grin:

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nøyaktig slik jeg har TX'en montert. Vogel's takoppheng som gjør at det er 12cm fra pj og opp til taket. Sist fredag var vi 5 personer som så film, HD klipp og hørte litt musikk og da ble det rimelig badstu-varmt i stua, men pj gav ikke inntrykk av at det var for varmt. Vifta gikk like stille og det var vel vi som var i rommet som slet mest med varmen...:? :grin: Jeg har det også helt fritt rundt pj'en på samme måte som du beskriver Marantz. Vil tro det går helt fint hos deg også!

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner denne tråden til spørsmålet mitt, siden det har med montering av Z4 å gjøre.

Hvordan er offset'n på Z4? Si at jeg kliner den helt oppunder taket, hvor langt
    ned på veggen kan jeg klare å få bilde med lens-shift på 6m avstand?

Noen som vet hvordan Z4 projekterer bilde ut fra linsa i forhold til AE900(som jeg antar projekterer bilde halvt over og halvt under som de tidligere modellene?)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Låner denne tråden til spørsmålet mitt, siden det har med montering av Z4 å gjøre.

Hvordan er offset'n på Z4? Si at jeg kliner den helt oppunder taket, hvor langt
    ned på veggen kan jeg klare å få bilde med lens-shift på 6m avstand?

Noen som vet hvordan Z4 projekterer bilde ut fra linsa i forhold til AE900(som jeg antar projekterer bilde halvt over og halvt under som de tidligere modellene?)
    Får prøve å forklare: Har min Z4 4,5m unna lerret og ganske nært taket. Er vel sikkert 3m+ fra gulv til tak, men har lerretet over tven, så det går ca opp i opp. Jeg kan da flytte bildet 2,2 meter vertikalt, tror jeg. Så om du har 2,40 til taket, vil det ikke være noe problem.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, med AE900 får jeg bilde kun 15cm under projektoren, som om jeg skal ha den helt oppi taket, så kan det virke som Z4 passer meg bedre.

Er det noe grunn til at jeg ikke bør montere den helt oppi taket(tenker da å skru den fast i ei plate som stikker ut på siden, slik at jeg kan skru den i taket igjen)?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til å ikke montere den i taket. (Om du tenkte på at jeg ikke har det, er det fordi jeg leier, og så var det masse hull der den står nå fra før.)

Når det gjelder flytting av bildet, vil jeg tro 0-punktet er sentrert i projektorne, slik at det ikke spiller noen rolle hvilken vei du setter den.Er dette et kjøp du har gjort eller skal gjøre? For at jeg skal kunne garantere utsagnene mine, må jeg hjem å kontrollere hvor mye bildet kan flyttes.
    Er hjemme på torsdag.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kjøpt enda, så om du gidder å dobbeltsjekke det, så er det flott det!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 5,5 m klarer jeg å få 113 fra taket til overkant bilde. Da er det 35 fra taket til overkant projektor.

Dvs: 113-35=78 cm fra taket til overkant bilde, om du kliner pj helt i taket. (Dette er målt med pj stående på hylle. Er usikker på om det går like mye med pj montert i tak.)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttig info! Hvordan er du ellers fornøyd med din Z4?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ihvertfall jeg montert den på hylle og i går sto den på 4-5 timer i strekk uten problem. En annen fordel med hyllemontering er at det skjermer litt for viftestøy. Selv om det er helt stille i rommet er PJ`n knapt hørbar, så at Z4 har fått pepper for å bråke mye skjønner jeg ikke....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefornøyd! Må jo se alle filmene på nytt vettu;-)

Har ikke 100% lyskontroll, og har et hvitt 4:3 lerret, så jeg har ennå MYE å se fram til:razz:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Nå har ihvertfall jeg montert den på hylle og i går sto den på 4-5 timer i strekk uten problem. En annen fordel med hyllemontering er at det skjermer litt for viftestøy. Selv om det er helt stille i rommet er PJ`n knapt hørbar, så at Z4 har fått pepper for å bråke mye skjønner jeg ikke....
    Har også god erfaring med hyllemontering, og anbefaler dette til alle som kan bruke den løsningen fremfor takmontering. Den viktigste grunnen er helt klart støyskjerming fra selve hyllen. Det beste er om du sitter nogenlunde rett under hyllen.

En annen grunn til å foretrekke at PJ er "riktig" vei er at noen PJen faktisk øker viftehastigheten når en endre modus til "Ceiling Mount". Dette fordi det som oftest er endel varmere oppunder taket, og derfor er det lagt inn en vifteøkning i softwaren.

For de som tester litt, er av den litt nysgjerrige og rastløse sorten, er det jo også mye enklere å flytte/endre en PJ som er hyllemontert fremfor en som er festet i taket. Et syltynt poeng kanskje...;-)

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    En annen grunn til å foretrekke at PJ er "riktig" vei er at noen PJen faktisk øker viftehastigheten når en endre modus til "Ceiling Mount". Dette fordi det som oftest er endel varmere oppunder taket, og derfor er det lagt inn en vifteøkning i softwaren.
    Aha, da skjønner jeg hvorfor Optoma'en min "bråker" etter litt bruk.
    Takk for et nyttig tips Anfield

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •