Best til Pc-spilling?X1 vs. Panasonic AE500?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best til Pc-spilling?X1 vs. Panasonic AE500?

Jeg er nå på randen av innkjøp av projektor, men vipper mellom X1 og AE500 ! Hvilken av disse vil være mest optimal for Pc-spilling ? Har også tenkt å bruke pj'en til film (HTPC) , tenker det blir 50/50 fordeling her ! Vil sort nivået på ae500 kunne konkurrere med X1 ? Hvordan vil pc-spilling utarte seg i 16:9 på AE500'en og er den høyere oppløsningen (kontra X1) merkbart bedre ?
    Med vennlig hilsen forvirret førsteg. kjøper :?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Best til Pc-spilling?X1 vs. Panasonic AE500?

Sitat Opprinnelig postet av hammer
    Jeg er nå på randen av innkjøp av projektor, men vipper mellom X1 og AE500 ! Hvilken av disse vil være mest optimal for Pc-spilling ? Har også tenkt å bruke pj'en til film (HTPC) , tenker det blir 50/50 fordeling her ! Vil sort nivået på ae500 kunne konkurrere med X1 ? Hvordan vil pc-spilling utarte seg i 16:9 på AE500'en og er den høyere oppløsningen (kontra X1) merkbart bedre ?
    Med vennlig hilsen forvirret førsteg. kjøper :?
    Så lenge spillene støtter 16:9 oppløsninger så vil du kunne få et merkbart bedre spill-opplevelse med AE-500. Men dersom AE-500 må kjøre i 4:3 oppløsninger, så må den ned i 800x600 den også, og da mister du mye av poenget med den ekstra oppløsningen.

Fant en tråd på AVSForum.com som burde svare på en del av spørsmålene dine:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...light=x1+sanyo

Den reele kontrasten på X1 og Panasonic AE-500 (eller Sanyo Z2 som er nevnt i denne tråden) ser ut til å være identisk, kanskje til og med bedre på AE-500. 2000:1 i kontrast på X1'ern er i veldig spesielle situasjoner.

PS! Vil selv anbefale en Sony HS-20, men da må du jo noe opp i pris også da..

Mvh.
    Tore Klev
    Fornøyd Sony HS-20 eier - http://home.online.no/~tklev/SonyHS20/

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AE-500

Hei!
    Jeg lurer på om noen har en løsning på AE-500's japanske meny. Var i dag i kontakt med forhandler som bekrefter at det kun er støtte for det foreløpig.

Er det noen erfaringer som tilsier at dette på sikt kan oppgraderes.

Bør jeg vente med anskaffelse av denne prosjektoren?

Takker for alle svar!

MVH
    Njahus

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til avforum

Eg ville ha ventet til den var i butikkene i norge, det koster litt meir. Men er det feil eller du får problemer med den, så koster det så masse å sende den tilbake at du like godt kunne handlet den her i landet. Og den du kjøper her til lands har jo og engelsk meny.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tror jeg ville vært litt forsiktig med å påstå at kontrastmålingene er feil hos InFocus, som jo er viden kjent for å være rimelig moderate i sine oppgitte tall... Jeg har ikke sett verken PLV-Z2 eller AE500, men kan med ganske god margin påstå at sortnivået vil være bedre på en X1, selv om selvsagt Z2 og AE500 har sine helt klare fordeler på andre områder!

Når det gjelder gaming og projektor, tror jeg samtlige nevnte fungerer fint. Pga regnbuer, som akselereres litt ved hurtig grafikk (har selv spilt en del med min forrige HT-1000), hadde jeg kanskje personlig foretrukket en LCD hvis gaming er ditt primære bruksområde.

16:9 i 1280x720 er for øvrig en oppløsning som støttes fint av de fleste skjermkort, og skaleres om ved bruk av PS2/Xbox...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg tror jeg ville vært litt forsiktig med å påstå at kontrastmålingene er feil hos InFocus, som jo er viden kjent for å være rimelig moderate i sine oppgitte tall
    Bigscreen.se skriver dette i testen av X1 ang. kontrastverdien, "Jag skulle tippa mer på ett värde kring 1000:1, vilket också InFocus kontor i Sverige senare bekräftade. "

Testen finner du"her"

Hvis Infocus i Sverige bekrefter dette så burde det vel stemme?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn i forhold til sonyhs20 så mener jeg å huske at denne støtter også 1024x768. Så hvis du vil ha en widescreen prosjektor som også kan takle høyere enn 800x600 så er vel den eneste valget er den ikke? De fleste prosjektorer med widescreen er jo 1280x720 er de ikke? over der så må man enten ha 4:3 eller gå bøttevis opp i pris?(og da er vel ikke sortnivå prioritert lengre er det?) Bare grubler litt her jeg. Personlig er jeg en temmelig ivrig gamer og hvis du må ha 4:3 så er det jo ofte bedre med 1024x768(jada, smaksak). På en annen side så støtter de fleste spill nå windowssettings på oppløsning så det er ofte at de støtter 1280x720.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    Jeg tror jeg ville vært litt forsiktig med å påstå at kontrastmålingene er feil hos InFocus, som jo er viden kjent for å være rimelig moderate i sine oppgitte tall
    Bigscreen.se skriver dette i testen av X1 ang. kontrastverdien, "Jag skulle tippa mer på ett värde kring 1000:1, vilket också InFocus kontor i Sverige senare bekräftade. "

Testen finner du"her"

Er det ingen som vil kommentere dette?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testen finner du"her"

Er det ingen som vil kommentere dette?
    Kontrast er en veldig usikker verdi å måle, f.eks. er det sjelden de måler kontrasten under helt perfekt kalibrerte "kino"-innstillinger. X1ern har et Presentation Modus som vistnok er plassen den oppnår så høy kontrast, men den settingen er vist heller ikke egnet for kinovisning (etter det jeg har forstått).

Kontrast og sortnivå henger sammen, men de må også sees i sammenhen med lysstyrken. X1 har en lysstyrke på 500 ANSI når den er i "film"-modus, og selv med en kontrast på "bare" 1000:1 vil den kunne gi bedre sort-nivå enn en LCD prosjektør som har 800 ANSI og 1300:1 i kontrast.

Vil uansett anbefale å stikke innom www.avsforum.com også, de har en enorm kunnskapsbase tilgjengelig via søkemotoren der.

Mvh.
    Tore Klev

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ikon
    Sånn i forhold til sonyhs20 så mener jeg å huske at denne støtter også 1024x768. Så hvis du vil ha en widescreen prosjektor som også kan takle høyere enn 800x600 så er vel den eneste valget er den ikke? De fleste prosjektorer med widescreen er jo 1280x720 er de ikke? over der så må man enten ha 4:3 eller gå bøttevis opp i pris?(og da er vel ikke sortnivå prioritert lengre er det?) Bare grubler litt her jeg. Personlig er jeg en temmelig ivrig gamer og hvis du må ha 4:3 så er det jo ofte bedre med 1024x768(jada, smaksak). På en annen side så støtter de fleste spill nå windowssettings på oppløsning så det er ofte at de støtter 1280x720.
    Stemmer det, Sony HS-20 er en vesentlig bedre prosjektør for PC spilling enn de andre pga. 768 linjers oppløsning. Men den er også i en annen pris-klasse.

Ang. kjøp av prosjektør i Japan, har selv kjøpt 2 stk. der og det har gått greit. Men vil nok fraråde det dersom en har muligheten til å kjøpe den her i Norge til en nære pris. Prosjektører har en relativ stor feil-prosent(vil tippe 1 av 10 er DOA) og nesten alle har "småfeil" som "stuck" pixler/misconvergense som *kan* være til irritasjon dersom en oppdager dem, spesielt hvis en er en flisespikker som meg.

Japanske menyer er også en uting. Uansett, Sanyo Z2 er tilgjengelig allerede, og t.o.m. på forumets egen web-butikk, og vil nok tro den kan være et greit alternativ til AE-500 dersom du skal ha prosjektør *akkurat* nå. AE-500 har smoothscreen som gjør at du kan sitte litt nærmere bildet, så dersom en skal ha et bilde hvor en sitter nærmere enn 1.5 ganger skjermbredden så kan AE-500 være et bedre kjøp.

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Sitat Opprinnelig postet av ikon
    Stemmer det, Sony HS-20 er en vesentlig bedre prosjektør for PC spilling enn de andre pga. 768 linjers oppløsning. Men den er også i en annen pris-klasse.

Ang. kjøp av prosjektør i Japan, har selv kjøpt 2 stk. der og det har gått greit. Men vil nok fraråde det dersom en har muligheten til å kjøpe den her i Norge til en nære pris. Prosjektører har en relativ stor feil-prosent(vil tippe 1 av 10 er DOA) og nesten alle har "småfeil" som "stuck" pixler/misconvergense som *kan* være til irritasjon dersom en oppdager dem, spesielt hvis en er en flisespikker som meg.

Japanske menyer er også en uting. Uansett, Sanyo Z2 er tilgjengelig allerede, og t.o.m. på forumets egen web-butikk, og vil nok tro den kan være et greit alternativ til AE-500 dersom du skal ha prosjektør *akkurat* nå. AE-500 har smoothscreen som gjør at du kan sitte litt nærmere bildet, så dersom en skal ha et bilde hvor en sitter nærmere enn 1.5 ganger skjermbredden så kan AE-500 være et bedre kjøp.

Mvh.
    Tore K.
    Er den egentlig så veldig mye i en annen pris klasse da? Den koster vel rett over 30.000,-? AE-500 kommer vel til å koste mellom 20-25.000?
    Greit nok, den koster jo en del mer, men ikke i en annen prisklasse vel?(hmmm, det kommer jo seff an på hvem du spør.. doh!)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne aldri tenkt meg å betale over 15000 for noen av dem. Og heldigvis slipper jeg det også

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vennligst ta eventuelle prisdiskusjoner i rett forum.

Takk

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det gjelder X1@1000:1, er i så fall projektorer som Hitachi's PJTX10 som er oppgitt til 800:1 mer rundt 300:1. Jeg er dermed langt fra enig i den svenske nettsidens påstand, det basert på erfaring med ulike typer projektorer, og deres oppgitte kontrast.

Uansett, en diskusjon som dette blir jo gjerne litt meningsløs uten faktiske vurderinger side ved side, og da gjerne med faktisk målinger der og da. Jeg har lest en del slike tester, og generelt kommer mange produsenter ofte dårligere ut enn oppgitt kontrast. Poenget er ofte er nesten alle kommer tilsvarende dårlig ut, slik at forholdet allikevel ikke er helt på jordet. Jeg har også lest tester der en har målt projektorer som HT-1000 til mer enn oppgitt kontrast, men da også gjerne det samme på andre typer.

Uansett, jeg har selv testet X1, og sammenlignet med oppgitte mål på andre projektorer er 1700:1 - 2000:1 et intervall jeg tror en kan forholde seg til med rimelig sikkerhet, da hvis en sammenligner med eksempelvis Hitachiens oppgitte 800:1, NEC'ens oppgitte 3000:1 og Screenplay 5700/7200'ens oppgitte 1400:1 (som undertegnede har testet, på samme lerret og dermed har et direkte sammenligningsgrunnlag på).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bekrefter Infocus i Sverige dette da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hvem, i hvilken sammenheng og hvorfor Zulu? Jeg kan sikkert høre med InFocus selv, har kontakt Fredrik, som er ansvarlig for Screenplay serien for Nord-Europa. Husk at også representanter for InFocus kan forsnakke seg, og tatt ut av sammenheng og videre gjengitt her uten kilde, sted og tid, gjør det vanskelig å vurdere synes nå jeg... Jeg henviser da til nevnte nettside som det refereres til, som da ikke inkluderer hvem de har snakket med, bare "et InFocus kontor"...

Uansett er iallfall overnevnte mine observasjoner. Jeg synes videre det er meget rart at InFocus velger å "overdrive" spesifikasjonene på sin rimeligste projektor, da ville det vært mer naturlig at de oppga 2000:1 på 7200/5700 og 1400:1 på X1.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og når jeg tenker meg om er denne diskusjonen helt utenfor gjeldende tema... Videre diskusjon kan vi ta HER

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei lygren