Passer PJ for meg? (isåfall, hvilken?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Passer PJ for meg? (isåfall, hvilken?)

Er lysten på å oppgradere bildebiten i "hjemmekinoen" (er egentligt lysten på å oppgradere alt, men det er de penga :razz: )

Det jeg lurer på er, om det er best for meg å kjøpe PJ, eller PJ-TV (evt annen TV).

Bruksområde:
    - Xbox 64%. Spiller endel xbox. Gjerne lite om gangen, men ofte, så blir endel av/på.
    - Film 35%
    - TV-titting 1% (ser så og si aldri TV, og det jeg ser kan jeg se oppe/hos andre)

Krav:
    720p
    Min. 50"
    Absolutt maxpris er 15.000, selv om jeg egentligt vil bruke mindre.

Heller egentlig mest mot Sony KDF-E50A11E, da det blir enklest. Da har jeg jo TV og. Men "kun" 50", og kan kanskje få PJ som er like bra, til en billigere penge (må regne med lerret og kabel i prisen da).

Pærer-forbruket blir nok en del høyere med PJ, men det er kanskje verdt det?

Kom med innspill!!

Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor

Hei!

For ditt bruk hadde jeg klart valgt projektor. Både film og spill er klart tøffest med stort bilde. Med projektor kan du jo selv velge hvor stort bilde du vil ha. Bare rommet begrenser størrelsen. Jeg kan tipse deg om f.eks. BenQ PE7700, som koster i underkant av 15.000,-
    Denne har oppløsning på 1280 x 720 (720p), 1100 ANSIlumen, kontrast på 2500:1 og 16:9 format.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg heller vel over mot projektor ettersom tv-titting ikke er en faktor (veldig liten i alle fall) Det eneste som kan gjøre at du bør gå for en tv er vel lyskontroll. Har du mulighet for å blende ned rommet du skal bruke eller er det et krav at du skal kunne se film og spille i dagslys...i så fall blir det vel en tv. Størst bilde og kanskje mest moro får du nok med pj hvis det er mulig! :grin:

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en brukt SANYO Z4 til salgs her på sidene - kanskje det kunne være noe. Riktig prisleie i alle fall.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trommelom
    Hei!

For ditt bruk hadde jeg klart valgt projektor. Både film og spill er klart tøffest med stort bilde. Med projektor kan du jo selv velge hvor stort bilde du vil ha. Bare rommet begrenser størrelsen. Jeg kan tipse deg om f.eks. BenQ PE7700, som koster i underkant av 15.000,-
    Denne har oppløsning på 1280 x 720 (720p), 1100 ANSIlumen, kontrast på 2500:1 og 16:9 format.
    Nå er jo 15.000 ABSOLUTT max, og med tillegg for lerret og kabler, overstiger jeg det lett...

Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg heller vel over mot projektor ettersom tv-titting ikke er en faktor (veldig liten i alle fall) Det eneste som kan gjøre at du bør gå for en tv er vel lyskontroll. Har du mulighet for å blende ned rommet du skal bruke eller er det et krav at du skal kunne se film og spille i dagslys...i så fall blir det vel en tv. Størst bilde og kanskje mest moro får du nok med pj hvis det er mulig!
    Har kjellerstue med 2 små vinduer med gardiner. Har litt lyskontroll, men ikke allverden.

Syns PJ virker litt stresset, med tanke på plassering og innstilling, og ikke minst lange kabler. Men har begynt og vurdere det mer og mer.

Er det så smart og kjøpe brukt PJ da? Tenker på pæra, og at en digital PJ ikke tåler så alt for mange timers bruk.

Andre anbefalinger? TW600? AE900?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan love deg at når du har projektoren på plass i taket og kablene langs listene etc. da er det bare dig! :grin: Du vil helt sikkert ikke angre på det. Nå skal jeg bort på Elkjøp å se om de har passende komponent kabel for å få xbox'en på storskjerm! :grin: :grin: Project Gotham Racing er bare helt vannvittig på lerret...:wink:

EDIT: har ikke sett TW600 selv, men de som har det skryter jo uhemmet av den også. Og til 10k er det helt sikkert et røverkjøp!

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med epson Tw200? Den har jo god oppløsning, selv om kontrast og lysstyrke kanskje ikke er det beste.

Men nå til lerret!
    Tenkte jeg skulle ha PJ på ei hylle i/under vinduskarmen. Hvis jeg da skal ha lerret på veggen, blir det skjeivt.
    Alternativt kan jeg ha nedtrekkslerret i taket, eller lage rammelerret med opphengsmuligheter (så kan jeg ta ned lerretet og legge det bort når det ikke er i bruk).

Hva tror dere blir best? Kan ta bilder av rommet hvis dere lurer på hvordan det ser ut.

Foressten, avstand fra PJ til lerret blir ca 4-4,5m, skulle jeg tro.

Edit: Tenkte foressten og lage rammelerret av ikea tuppelur.. Eller kjøpe på nettdata, med nedtrekkslerret, type "hjemmekinolerret". Vad tycks?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite svar og få gitt..

Regner med det blir en Epson TW600, eller Panasonic PT-AE900. Store forskjeller på de? Avstand fra PJ til lerret blir ca 4,5meter og jeg har middels lyskontroll. Har det noe og si på valg av PJ?

Lerret blir sikkert nedtrekks, da jeg ikke får sentrert rammelerret midt på vegg pga av dør.
    MEN, kan det bli bra og henge rammelerret i tak? Tenker å bruke kroker i taket, og øyer i lerret. Tar det da ned når det ikke er i bruk.
    Hvor stor bør lerret være? Jeg tenkte på ca 200cm bredt. Litt lite kanskje?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2m lerret på samme avstand som du har og jeg synes det er helt ok.

AE900 er pga smoothscreen teknologien ikke like skarp som TX200; har ikke sett TW600 men den er vel nærmere TX200 i bildekvalitet enn AE900. Det er sikkert noen med TW600 som kan si noe mer konkret om det.
    Jeg har selv brukt kroker og hengt rammelerret i taket, men du blir ganske fort lei av å henge opp og ta ned lerretet så jeg tror jeg vil anbefale deg nedtrekk når det ikke kan henge permanent. Håper det hjalp det litt på vei! :grin:

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg har 2m lerret på samme avstand som du har og jeg synes det er helt ok.

AE900 er pga smoothscreen teknologien ikke like skarp som TX200; har ikke sett TW600 men den er vel nærmere TX200 i bildekvalitet enn AE900. Det er sikkert noen med TW600 som kan si noe mer konkret om det.
    Jeg har selv brukt kroker og hengt rammelerret i taket, men du blir ganske fort lei av å henge opp og ta ned lerretet så jeg tror jeg vil anbefale deg nedtrekk når det ikke kan henge permanent. Håper det hjalp det litt på vei! :grin:
    Takker for svar

Er det veldig stor forkjell i skarpheten mellom de to? Er det sånn at AE900 vil virke litt "blurry" i forhold til TW600?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send en PM til akto. Han har/har hatt TW600 (vet ikke om den er solgt). Han kan sikkert si noe om hvordan den er i forhold til AE900. Det er i alle fall stor forskjell ift TX200...

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AE900 er mer plasseringsvennlig, etter hva jeg har forstått? Må ha minst 100" bilde på 4,5m for TW600.

Finner ikke TW600 på projectioncentral...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm har jo testet alt som finnes av pj'er så han kan også komme med noen kloke ord i denne sammenhengen :grin:

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye om-og-men, tenking, spørring og vurdering, ble det til slutt en AE900 på meg.

Hvorfor?
    - Fysisk størrelse (og utseende)
    - Bedre zoom
    - Magefølelsen sa det :-P

Tror jeg hadde blitt(/blir) fornøyd uansett. Er førstegangskjøper, som knapt har sett en PJ i bruk.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiz
    Etter mye om-og-men, tenking, spørring og vurdering, ble det til slutt en AE900 på meg.

Hvorfor?
    - Fysisk størrelse (og utseende)
    - Bedre zoom
    - Magefølelsen sa det :-P

Tror jeg hadde blitt(/blir) fornøyd uansett. Er førstegangskjøper, som knapt har sett en PJ i bruk.
    Under de forutsetningene tror jeg du blir fornøyd! :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •