Mitsubishi HC5000 - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 26 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 502
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, takk for svaret Gorm. Skjønte ikke helt hva det var til.

Det at det var et Per Johnny spørsmål gjaldt innlegget over mitt angående ny firm ware i og med at han venter på å få den. Tenkte han kanskje derfor hadde sjekket hva mere den evt. ordnet bortsett fra horisontal banding og PAL avspillingen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe synlig banding på din enhet potetgullmannen?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har sett X antall filmer nå.

MEN: kan det være at noen titler har dette utem at det er HC 5000 sin feil? Jeg har tittet VELDIG etter feil nå.Og i går på "Master & Comander" så så jeg en lysere grå stripe midt på lerrettet som jeg ikke har sett før. Men det var kun i tåke partier. Og så det ikke i samme film andre steder, ei heller i andre filmer.

Veit dere hva? Jeg hater nå denne lete etter feil tendensen. I autoisris mode1 ser jeg ingenting feil. Men jeg greier ikke holde meg utenom forumene. I amerikanske og her virker det som andre projektorer kan gjøre tiing min ikke kan. derfor er jeg liksom her. men hva er det? hva er bedre? alle sier kontrast. javel. men. for den vanlige forbruker - når slutter det å være et spørsmål?

pearl skal liksom være bedre enn det her. men.. hvorrdan? ok. jeg er er teit. men per i dag må jeg ut med 6-7000 mere for pearl. bare skjønnner ikke. skullle gjerne sett det.

jeg gikk rettt fra PD 150.000 på elektroworld messen til hc 5000. var aldri i tvil om hva jeg ville ha.

Er det noe galt med hodet mitt? kan virkelig pearl være så mye bedre? eller har folk som ikke har sett begge lagt litt for mye vekt på publiserte tall=..
    Noen skrev at grunnen til at hc5000 så skarpere var "juks". Jammen, hva ****, heller skarp juks enn ekte "uskarp" (sett i forhold). Øynenen avgjør.

Hvis Pearl per i dag kr 6000 mere gir så mye mere i billedkvalitet så hadde jeg byttet per i dag. Men finner de 6.-7000 ekstra vanskelig å punge ut. jeg bryr meg ikke om talll, men hva jeg ser. Skulle gjerne sett de to sammen mot hverandre.

ok. .litt utenom,. dog noen sukk.,

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er bedre for en, behøver ikke å være bedre for en annen. Det ser ut til at du har funnet din referanse, og da skal du ikke la noen prøve å fortelle deg noe annet. Bare du vet hva du liker best, og vi er alle forskjellige. Jeg vet mange ikke er enige med meg i mangt og mye, men det bryr jeg meg faktisk ikke noe om. Vi nordmenn er litt rare slik, for vi er svært hissige på aksept for de valgene vi har gjort. Kos deg med projektoren din. Ikke let etter problemer, og fremst av alt, ikke la andre fortelle deg hva du skal prioritere i en projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Skulle gjerne sett de to sammen mot hverandre.
    Er enig med deg i at det er alt for lett å henge seg opp i meninger/tester/spesifikasjoner/hype osv osv.
    Håper virkelig at det blir noe av forumtreffet (i Februar??) hvor det blir shootout mellom HC5000, Pearl og kanskje JVC HD1 (og hvis jeg kunne ønsket en til, Sharp XVZ21000)
    Den eneste måten å finne ut hva en selv synes er å se det samtidig.
    Jeg så også HC5000 på Electroworld og kan ikke si at jeg egentlig så noen forskjell på bildet til Pearl som jeg senere så på Sony senteret. Begge hadde strålende klare bilder med fantastiske farger. Ut i fra dette er det umulig for meg å si at den ene er verd 6K mer enn den andre.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man kan bli helt i villredet etter å lese forskjellige forum. Hadde jeg kun lest amerikanske avsforum, hadde jeg nok ikke tenkt på å kjøpe Pearl i hvertfall. Den var soft og var så lyssvak at Vutec lerret var eneste alternativ...

Er du fornøyd med din HC5000 er det ingen poeng å "prøve" å bli misfornøyd ved å lete etter feil. Slutt å lete etter feil og nyt filmen

Jeg håper også det blir et forumtreff i februar. Det er jo februar jeg skal kjøpe pj; så å få muligheten til å se projektorer som HC5000, Pearl, nyheter fra PD ogTW1000 hadde hjulpet veldig. Dessuten hadde det vært artig og truffet noen ansikter bak alle de rare forum-navnene
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på den riktige dype meningen i mitt forrige innlegg - forfattet etter div. styrepils en lørdagskveld. :-)

Men det er et lite problem det at for "vanlig" kunde så får man vanskelig gjort noen sammenligning på så dyre produkter. Krever større egeninnsats.

Prøver å slutte å se etter svakheter, men hver gang man leser om noe så er det lett å skru på å se om man ser det samme selv. :-) Hadde nok f.eks ikke valgt HC5000 jeg heller etter utsagn på amerikanske forum. Leste et artig innlegg der på avsforum hvor en "proff" bruker nektet å si hva som var ment med vertical banding (eller hva det var) fordi hvis vedkommende som spurte ikke så det nå eller visste hva det var, så ville han ikke ødelegge opplevelsen hans med informasjon fordi da ville han se det stadig vekk. Gjaldt ikke HC 5000 forsåvidt.

En ting som jeg legger merke til når bildet er 2 meter bredt er at svakheter også blir forstørret. HC5000 får skryt for sin billedbehandling. Men er en del DVD filmer som ikke akkurat skinner i sin opptreden - selv ikke med Silicon Optix Reon brikke innabords. Synes det er veldig store forskjeller mellom enkelte filmer. Og hver gang lurer på om noe er galt så får alltids Ringenes Herre og Star Wars filmene smilet tilbake. Men tydelig at de som produserer DVD'ene stort sett tenker på TV brukere og å dytte mest mulig ekstramatriale som de kan skryte av på coveret. Gleder meg til det kommer HD DVD og Blu Ray i stua.

Det finnes 4 forskjellige valg for støyreduksjon, og har prøvd litt med disse på DVD'er som ser ille ut med varierende effekt.
    TRNR 0 - 15 Use to reduce random noise. (See page 32.)
    MNR 0 - 15 Use to reduce mosquito noise. (See page 32.)
    BAR ON/OFF Use to reduce block noise. (See page 32.)
    CTI 0 - 5 Use to correct smeared color boundaries.
    Disse virker ikke på 720p eller 1080i/p eller fra PC. (og ja - leste på side 32 :-) sto ikke så mye mer der).

Denon 1920 og min Samsung LCD TV medførte i enkelte situasjoner "støy" i sorte partier, sånne sorte litt store firkanter som ble synlige. Samme DVD spiller og HC 5000 har det ikke.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å slutte å se etter svakheter, men hver gang man leser om noe så er det lett å skru på å se om man ser det samme selv. :smile: Hadde nok f.eks ikke valgt HC5000 jeg heller etter utsagn på amerikanske forum. Leste et artig innlegg der på avsforum hvor en "proff" bruker nektet å si hva som var ment med vertical banding (eller hva det var) fordi hvis vedkommende som spurte ikke så det nå eller visste hva det var, så ville han ikke ødelegge opplevelsen hans med informasjon fordi da ville han se det stadig vekk. Gjaldt ikke HC 5000 forsåvidt.
    Dette er det faktisk noe i.

Mange er kjempefornøyd med ett produkt ( bilde eller annet ) helt til man leser om eller blir vist ett eller annet problem.

Vertical banding på LCD
    Regnbuer på DLP
    Konvergens på SXRD
    osv.

Hvis man er fornøyd med det man har så IKKE LET ETTER FEIL.

Jeg har ikke og kommer ikke til å se etter konvergensfeil på min projector, for hvis jeg finner det kommer det til å ligge i bakhodet hele tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, konvergensfeil var mitt neste spørsmål. Burde kanskje droppe det nå da. Men hvordan kan man sjekke for det? Men mener å lest i tester at de HC5000 som har vært testet har hatt lite av dette problemet.

Vil en projektor som har dette gi et mere "soft" bilde? For jeg tenkte på å sjekke det etter at jeg synes en del filmer var litt "soft". Har jo bare vanlig DVD for nå, så det kan jo være det og. HC5000 får omtale som svært skarp.

Eller er konvergensfeil uviktig på vanlig sitteavstander med mindre det er helt ille?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, konvergensfeil var mitt neste spørsmål. Burde kanskje droppe det nå da. Men hvordan kan man sjekke for det? Men mener å lest i tester at de HC5000 som har vært testet har hatt lite av dette problemet.
    Du kan teste med dette programmet: IDK TECH: Software pattern generator for Windows PC

Vil en projektor som har dette gi et mere "soft" bilde? For jeg tenkte på å sjekke det etter at jeg synes en del filmer var litt "soft". Har jo bare vanlig DVD for nå, så det kan jo være det og. HC5000 får omtale som svært skarp.
    Ja, dårlig konvergens kan gjøre at bildet oppleves som mere soft.

Eller er konvergensfeil uviktig på vanlig sitteavstander med mindre det er helt ille?
    Det er absolutt ikke uviktig, men dersom man ikke "ser det" fra vanlig sitteavstand, er det best å bare glemme det (til eget beste)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK,
    jeg lastet ned det programmet du linket til, satte windows desktop til 1920x1080. Var tilkoblet via DVI. Og kjørte det det bildet som heter Convergence. Var på vei ut av huset så jeg rakk ikke leke noe særlig med projektoren ellers med PC'n tilkoblet. Så kan hende det er en del ting jeg ikke gjorde riktig.

Uansett, tok noen bilder med digital kamera, og veit ikke om noen her får noe ut av det. klikk på å få større:

Vedlegg 14926

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalkameraet ditt er desverre litt for dårlig, men det ser ut til at alle farger er perfekte vertikalt, mens rødt er litt forskjøvet horisontalt. Med et bedre kamera er det nok enklere å tyde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel fotografen i stor grad tenker jeg :-) Er et nikon D50. Har flere bilder i fullstørrelse selvsagt, men veit ikke hvor mye poeng det er å videre med dette.

Ellers er det som du sier nå jeg så på det med egne øyne, vertikalt er alt bra, men den røde horisontale står bittelitt over den grønne og blå. Er det noe å bry seg om sånn rent teknisk? Veit jo hva øya mine ser når jeg ser film, men sånn av nysjerrighetsskyld? Eller hvis jeg skulle selge den en gang og kjøper lurer på sånt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er det som du sier nå jeg så på det med egne øyne, vertikalt er alt bra, men den røde horisontale står bittelitt over den grønne og blå. Er det noe å bry seg om sånn rent teknisk? Veit jo hva øya mine ser når jeg ser film, men sånn av nysjerrighetsskyld? Eller hvis jeg skulle selge den en gang og kjøper lurer på sånt.
    Det er ikke noe du trenger å bry deg med Det er uansett ikke så mye at det er "galt".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret - kunne vel egentlig spart meg jobben å bære denne pc kassa ut stua, men men... da veit jeg det i hvert fall.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det slike test-patterns på DVE? Hadde jo vært kjekt å bare ta med DVE når en skal kjøpe pj, så får en sjekket for konvergensfeil i butikken.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke sjekke dette med et test-bilde som er skalert. Da vet du jo ikke om det er skaleringen som er dårlig, eller om det faktisk er konvergensfeil. En må bruke testbilde i projektorens native oppløsning, og det er helt essensielt at projektoren har 1:1 pikselmapping med kilden. Digital overføring fra PC (satt opp med riktig oppløsning) er tingen med andre ord.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veit ikke om jeg hadde 1:1 pikselmapping med PC'n. Hadde desktop'n i 1920x1080 i hvert fall. Mener faktisk at info bildet fra hc5000 viste 1920x1080 interlaced som innkilde. Interlaced har vel ingenting å si? Men som sagt - vertikalt så alt perfekt ut hos meg, mens de røde horisontale linjene litt over de blå og grønne (blå og grønn lå helt jevnt). Forsto på AK som at dette ikke var noe å bry seg om.

Nå kommer vel DVE i HD versjon om ikke så lenge og da kan man vel kanskje sjekke konvergensfeil hvis den har testmønster?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veit ikke om jeg hadde 1:1 pikselmapping med PC'n.
    Programmet du lastet ned setter testbildene automatisk til samme oppløsning som desktopen er. Dvs. at dersom du da hadde desktopen til 1920*1080 skule det bli korrekt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Veit ikke om jeg hadde 1:1 pikselmapping med PC'n. Hadde desktop'n i 1920x1080 i hvert fall. Mener faktisk at info bildet fra hc5000 viste 1920x1080 interlaced som innkilde. Interlaced har vel ingenting å si? Men som sagt - vertikalt så alt perfekt ut hos meg, mens de røde horisontale linjene litt over de blå og grønne (blå og grønn lå helt jevnt). Forsto på AK som at dette ikke var noe å bry seg om.

Nå kommer vel DVE i HD versjon om ikke så lenge og da kan man vel kanskje sjekke konvergensfeil hvis den har testmønster?
    Det forrige innlegget mitt var ment som svar på spørmålet "om det gikk av å bruke DVE til konvergens sjekk". Testbildene du brukte er selvsagt ikke noe problem (så lenge desktoppen har riktig oppløsning).
    Når det gjelder DVE i HD-versjon, så er denne utsatt flere ganger allerede, men vi får håpe den dukker opp snart.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 22 av 26 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •