Mitsubishi HC5000 - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 26 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 502
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Når kommer du med erfaringene fra HC5000 da, Per Johnny?
    Jeg venter på en firmware-oppgradering for å få rettet på noen gale innstillinger av driveren til LCD-panelene. Det har resultert i en svakt synlig 'banding' (1. stk. ca. 4cm på mitt lerrett). På mitt eksemplar så er det ikke ofte synlig, så det har ikke i stor grad innvirket på mine inntrykk.

Dette og 100% 2:2 film-mode låsning i PAL er fikset på alle enheter som kommer nå.

Det jeg legger vekt på ved vurdering av projector, er at jeg ser igjennom en stor mengde material som jeg er veldig kjent med og har sett på mange projectorer tidligere. Som eks. Barco Cine9, Sony Ruby, Sony Pearl, Mitsubishi HC3000 og HC3100.

Materialet består i både dvd og hd originert både fra video og film i ulik kvalitet.

Mitt hovedinntrykk etter litt utprøvning svært positivt. Veldig mange ting jeg liker veldig mye, og selvsagt en del ting som er mindre bra.

Oppsummering er likevel at det er projector som jeg kan oppnå ett godt resultat med uansett hva slags material jeg viser på den(ps! jeg mener ikke at den lager hd-kvalitet av alle typer materiale, men at den gjengir alle typer materiale som jeg bruker på en måte som jeg er fornøyd med.)

Hva er bra? Det er i første omgang optikk og bildeprossering, som resulterer i ett svært detaljert og skarpt bilde. LCD-brikkens noe lavere fill-rate har også en innvirkning på skarphet - er det ett onde eller en fordel og hvormye innvirker fill-raten på skarphet, det kan jeg ikke med sikkerhet si. Det jeg kan si er at jeg har sett samme materiale på Ruby med VantageHD(realta-chip), og da har det sett detaljemessig på hd omtrentlig likt ut, med ett litt skarpere bilde på HC5000, men på dvd se det enda ett par hakk skarpere ut på HC5000.

Materiale i full-hd oppløsning er fantastisk på denne.

Ja, og hva så med kontrast og sortnivå?

Ja, det er riktig. Panelkontrast(på/av) på denne er lav. Kan vi diskvalifisere den av den grunn. Nei! Heldigvis så er ansi-kontrast bra, noe som resulterer i meget dynamiske bilder i lyse partier. Så hva med den dynamiske kontrasten? Der har den en Iris(blender) som hjelper til med det. Siden panel-kontrasten er slik den er, så må Irisen være ganske aggresiv. Det resulterer i at den lett kan detekteres når visse omstendigheter inntreffer. Det er flere innstillinger for dette, slik at man kan prøve seg litt frem. Jeg har sett flere utfordrende filmer på dette området som Goblet of Fire, Batman Begins og Fellowship of the Ring. Kontrasten i mørke sekvenser oppfattes som fra ok til ganske god. Jeg syntes også at jeg har bra med skyggedetaljer. Dog det finnes helt klart projectorer som presterer bedre på disse områdene. Jeg høres kanskje noe negativt ut på dette området, men det er ikke min oppfatning at den er dårlig på dette området og jeg hadde ikke noe problemer da jeg så Goblet of Fire og syntes prestasjonen var bra.

Jeg vil anbefale å bruke ett grått-lerret til denne projectoren. Som på denne projectoren gir noe mer dynamikk i mørke partier.

Fargegjengivelsen er meget god og oppfattes som meget nøytral(les: naturlig).

Fullt reviw vil komme senere og regn ikke dette som annet en betraktninger på de temaene som jeg har berørt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den Per Johnny. Dette høres veldig bra ut i mine ører. Gleder meg til ting ordner seg for meg og min HC5000. Har Dream Screen V2 grått lerret. Har forstått det slik at du anbefaler å kjøre i high lamp mode på grått lerret slik du gjorde det med filteret ditt på hvite lerrett?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Har forstått det slik at du anbefaler å kjøre i high lamp mode på grått lerret slik du gjorde det med filteret ditt på hvite lerrett?
    Ja, det er riktig. Men prøv likevel begge innstillinger og se hvilken du liker best.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, får se når jeg kommer i gang med den. Det eneste er jo at da reduseres lampetiden betraktelig, fra 5000 til 2000 timer og selv det er vel kanskje optimistiske tall? veit ikke hvor mye ny lampe koster ennå heller.

blir nok litt prøving /testing i starten. har funnet guiden her på forumet hvordan man skal bruke DVE disc'n for innstilling. har ingen erfaring med sånt fra før, håper ikke det er for vanskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått ny projektor - ser ut til å fungere som den skal foreløpig. Har ikke rukket å henge den i taket ennå, står på stuebordet. Henger den opp senere i kveld. Rett ut av boksen er bildet rett og slett veldig bra med vanlig DVD. Har satt den på Autoiris 2 foreløpig, og high lamp mode. Har grått lerrett. Gamma Mode "Cinema" og Color temp "Medium".

Sammenlignet med min gamle LCD (epson TW100h) så er det jo et hav av forskjell - men det er ingen bombe kanskje. KOmmer tilbake med flere inntrykk når jeg har fått den i taket og forsøkt meg med DVE disken.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vel du sikret deg en god helg Ser frem til en liten mini-review...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått den i taket. Jeg har aldri kalibrert noen projektor før med DVE disken så jeg fikk ikke så mye ut av det. Ut fra guiden fra Gorm her på forumet så var denne projektoren ikke så mye gal rett ut fra boksen - med de innstillinger jeg nevnte i posten over.

Det med fargekalibrering kunne jeg med sikkerhet fått hjelp til for å fått bedre. Men Blått og Rødt var ganske så nærme det Gorm beskriver og har bilder av som riktig, men den grønne var litt off. Men jeg fikk ikke så mye ut av å ordne med det, så jeg lot det være. Visste ikke helt hva jeg skulle stille på liksom uten å påvirke noe annet. Og når jeg senere så på DVD så virket fargene veldig klare og sterke, men også veldig naturlig.

Jeg har en Denon 1920 DVD spiller og kjører med 12 meter HDMI kabel fra Better Cables. Jeg er litt usikker på hvordan den spilleren bør stilles. Jeg har den nå på 576p ut, komponet via HDMI (kan velge mellom det og RGB), og enhanced HDMI i menyene - eller hva det het. Har muligheten til å stille dvd spilleren på både 720p og 1080i ut, men veit ikke om jeg egentlig vinner noe på det akkurat. Da må jeg sjekke mere, prøvde litt på 1080i men så ingen umiddelbar forskjell og satte spilleren på 576p igjen og stoler på at chippen fra silicon optics i Mitsu'n ordner resten. Jeg får foresten ikke 576i ut fra HDMI på denne spilleren. Ellers så har jeg gjort noe galt i innstillingen av den.

Hva slags utstyr jeg brukt daglig tidligere:
    Epson TW 100h LCD projektor, 720p oppløsning.
    Samsung LE 40 M61 HD LCD TV, Eisa vinner 2005/2006 for beste LCD TV. Kosta meg 29k for ett år siden. (Samme som denne Mitsu'n hehe).
    Denon DVD 1920.

Bildekvalitet... for å blidgjøre kona så leide jeg en såkalt romantisk komedie som første film på den. Merket meg et veldig "trøkk" i bildet i forhold til det jeg er vant til fra min gamle Epson. Men syntes likevel bildet ikke var så skarpt som jeg hadde trodd/ønsket. Men klokelig holdt jeg kjeft og lot madammen ha sine 95 minutter. Filmen var ... :roll: vel vel..nok om det.

Etterpå så slang jeg inn Ringenes Herre "Fellowship of the ring" i spilleren. Og vips - jeg trodde jeg så på HD nesten. Det var skarpt, trykk i fargene uten å virke "kunstig" og laaaangt mere dybde enn jeg er vant til. Det er en kort scene i close up view der en orc skriker inn i kamera - og alle detaljene og de lysende gule øya ga meg frysningner. Så satte jeg inn disc 2 og så på ferden gjennom grottene i Moria som ender med at en Balrog tar med seg Gandalf i dypet. Nå gliser vel kanskje dere proffene av meg, men så mye ting jeg fikk sett i de scenene som jeg aldri har sett før. Og det uten at bildet virket blasst. Helt rått. Ble sittende å le fårete. Når jeg har sett dette på LCD TV'n (som har 5000:1 i dynamisk kontrast oppgitt) så har det riktignok sett rimelig mørkt ut, men mange ting har manglet når "jukse kontrasten" har vært aktivert! Det oppdaget jeg veldig tydelig nå.

Jeg har ingen tall til dere, ingen verdier, jeg har ikke en gang fått kalibrert den skikkelig. Men de scenene i Ringenes Herre... kjære vene.

Hva med HD matriale da... Har ikke HD DVD eller Blue Ray - men har min trofaste Xbox 360. Koblet den til projektoren via en Denon Reciever med Supra Komponent kabel. Stilte 360'n på 1080p ut. Jeg har lastet ned en haug på 1080p trailere i wmw format og brent de på en DVD plate - og dette går 360'n med på å spille av i 1080p. Stedet jeg har lastet de (lovlig!) fra er : HD DVD - Official HD DVD

King Kong HD klippet der ga meg bakoversveis. Fikk den vanvittige "titte ut av et vindueffekten". Og selv om Ringenes Herre så utrolig bra ut - så... JEG VIL HA EN HD DVD SPILLER NÅ! Eller i morgen da. Litt seint nå i natt.

Beklager disse følelsesutbruddene.

Så - jeg har jo ingen nye projektor referanser over tid å måle mine opplevelser mot. Jeg så riktig nok Epsons TW 700 på messen i høst samme dag som jeg så Mitsu'n og syntes den gang det var stor forskjell på de. Begge viste da HD matriell. Om de er nærmere hverandre på vanlig DVD veit jeg ikke. Og jeg så Project Designs baby til 150 tusen den dagen også. Og den var jo fin. Og kostet 150 tusen. Så. (Men husker at jeg tenkte at den var fem ganger så dyr, men ikke fem ganger så bra.). Men de ferskeste minnene er opp mot min LCD TV altså, som var topp modell fra samsung for ett år siden. Og jeg synes fortsatt den er veldig bra på DVD, PC og 360. Men jeg kommer ikke til å se et sekund film med den igjen. Og det er ikke bare størrelsen (for det har jeg vent meg til med den gamle projektoren) - men også skarpheten, dybden, fargene, alle detaljene i bildet som jeg plutselig så Ringenes Herre som ble så fantastisk.

Screendoor: Finnes ikke. Ferdig med det.
    Lydløs så godt som i High lamp mode også. Den henger rett over hodet mitt.
    Dynamisk Iris - veit at dette betyr mye for mange av dere. Jeg har den i mode 2 nå (1,2 eller 3 er mulig). Og mener å huske at det er den mest aggresive modus som noen sier de ser jobbe innimellom. Og ja - hvis dere har som hobby (og det har en del av dere) å plukke og lete etter feil så kan dere kanskje enkelte ganger se et kort øyeblikk der det endrer seg. Men jeg satt en god stund med ringenes herre og tittet etter å oppdage det - og som den glade uvitende leg mann jeg er... kunne bare ikke si at det plaget meg overhodet. Og jeg er faktisk ikke sikker på om jeg så noe til det nesten i hele tatt. Er jeg blind? Den forblir i modus 2 tror jeg. Kan jo teste de andre og, men jeg likte den sånn.

Nå må jeg gå å se litt andre sd DVD klipp for å få litt mere inntrykk.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Kult at det nå virker og at du er fornøyd.

Jeg kunne også tenkt meg å få brent HD demo fra den siden du nevnte. Hvordan fikk du lastet dette ned. Litt OT, men HD er viktig...hehe.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med fargekalibrering kunne jeg med sikkerhet fått hjelp til for å fått bedre. Men Blått og Rødt var ganske så nærme det Gorm beskriver og har bilder av som riktig, men den grønne var litt off.
    Dette er normalt, og ikke mye mer du kan få gjort ved hjelp av DVE. Slå deg til ro med det.

Jeg har en Denon 1920 DVD spiller og kjører med 12 meter HDMI kabel fra Better Cables. Jeg er litt usikker på hvordan den spilleren bør stilles. Jeg har den nå på 576p ut, komponet via HDMI (kan velge mellom det og RGB), og enhanced HDMI i menyene - eller hva det het. Har muligheten til å stille dvd spilleren på både 720p og 1080i ut, men veit ikke om jeg egentlig vinner noe på det akkurat. Da må jeg sjekke mere, prøvde litt på 1080i men så ingen umiddelbar forskjell og satte spilleren på 576p igjen og stoler på at chippen fra silicon optics i Mitsu'n ordner resten. Jeg får foresten ikke 576i ut fra HDMI på denne spilleren. Ellers så har jeg gjort noe galt i innstillingen av den.
    Denon 1920 sender ikke ut 576i på HDMI nei. Så der har du ikke gjort noe galt ;-) Når det gjelder hva som er "riktig" så er det bare å forsøke seg litt frem. Er enig i at 576p fra spilleren høres greit ut, da elektronikken i HC5000 er flere ganger bedre enn den som sitter i 1920. La den beste gjøre mesteparten av jobben.

Bildekvalitet... for å blidgjøre kona så leide jeg en såkalt romantisk komedie som første film på den. Merket meg et veldig "trøkk" i bildet i forhold til det jeg er vant til fra min gamle Epson. Men syntes likevel bildet ikke var så skarpt som jeg hadde trodd/ønsket. Men klokelig holdt jeg kjeft og lot madammen ha sine 95 minutter. Filmen var ... :roll: vel vel..nok om det. i natt.

Beklager disse følelsesutbruddene.
    Du har da alldeles ingenting å beklage. Dette innebærer bare at du er en svært fornøyd projektorkunde, og det er det aller viktigste. Kos deg med projektoren, og forsøk å ikke falle i samme fellen som mange av oss gjør; lete etter feil. HC5000 er jo den beste LCD-projektoren på markedet i skrivende stund, så de som har hatt og vært fornøyd med LCD før kan trygt gå for en 1080-LCD som HC5000.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg MÅ få meg en demo av HC5000 før et evt Pearl-kjøp...Dette var spennende lesing.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tittet litt til før jeg la meg i natt. Prøvde med noen Star Wars filmer, nr III - Revenge of the Sith. Der er det en slagscene i verdensromet i starten. Og det så bare vanvittig bra ut. Prøvde også gamle Empire Strikes Back fra 1980 (omtrent) og da ble jeg skikkelig overrasket. At den kunne se så bra ut?! Nå er det vel Lucas Art opp-restaurerte versjon jeg har.

Så skulle jeg prøve med Sone I, NTSC matriell. Slang inn Titanic. Her skjønte ingenting. For første var bildet bitte lite. Det virket ikke som Mitsu'n skalerte det opp til å fylle hele panelet! Den sto på Auto i Aspect Ratio. Det var sorte ramme rundt hele bildet, både på hver side og oppe og nede. Prøvd manuelt å velge 16:9, men da ble bildet strukket ut til sidene mest. I tillegg var alt mørkere og det så ikke bra ut heller. Jeg sjekket i info menyen på projektoren og den fortalte at den fikk 480p inn. Titanic'n jeg har er den første versjonen fra Sone1 land, med intet ekstramatriell. Og det står heller ikke at det er anamorphic versjon. Så det kan være noe med det eller? Ut fra manualen kan det se ut som jeg burde prøve med Zoom1 versjon på sånn film. Skal teste dette.

Så - prøvde med Star Wars I - Phantom Menace som jeg også hadde i sone 1 versjon. Her ble bildet skalert opp til å fylle skjermen slik det skulle når den sto på automatisk. Får prøve med flere sone1 filmer i kveld. Men heller ikke denne så ordentlig bra ut. Av en eller annen grunn så blir alt mørkere (det kan jo stilles på da) men det var halo's (som jeg kaller det) og kanter rundt objekter i scenene. Det kan jo være produksjonen av DVD'n. Jeg har den også i sone 2 så skal prøve den i kveld. Veit en del DVD'er hadde en del edge enhancements (særlig de første titlene jeg kjøpte) for å se bra ut på TV'er. Men selv på min gamle Epson projektor husker jeg at dette var til besvær når man så på stoort bilde. Det virket nesten som det var noe som plaget denne star wars filmen.

Men som sagt, 26 år gamle Empire Strikes Back i sone 2/pal og Revenge of the Sith i sone2/pal så fantastiske ut.

Jeg testet såvidt med "Lost in Space" sone 1 og der var jeg mere fornøyd igjen. Bildet ble skalert riktig opp, bildet noe mørkere her også. Men artifacts var ikke noe problem. Men da var klokka 03 så jeg får se nøyere på sone 1 filmene mine i kveld.

SVS!-Man: Husk nå at jeg ikke har sett Pearl - og det kan være at jeg ville oppfattet bildet fra Pearl som bedre. Eller motsatt. Men ta deg en titt på Mitsu'n også.

AutoIris episode 2: Jeg har den som sagt i Mode 2. Leste nettopp i manualen at det anbefales Mode 1 for vanlig film titting så skal prøve med det i kveld. Jeg har faktisk ikke sett på Sone1 filmer før med hverken Espon projektoren min eller TV'n med Denon 1920 før, så det kan jo være noe med spilleren også som jeg ikke la merke til før i går. Var litt rart at lyset ble senket såpass..

Anfield: Nei skal prøve å la være å lete etter feil. Jeg tittet etter feil i går, men som nevnt over - jeg fant liksom ingenting! Hehe. Bortsett fra på en par Sone1 filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne projektoren har muligens gått noen ganske få timer før den havnet hos meg. Litt usikker på hvor mye - men leste i manualen at timer'n på klokka viser 0 timer fra til den passerer 10 timer. Etter at jeg hadde sett en film på den viste timer'n 11 timer. Hadde riktig nok sitti en halv time også med DVE. Veit ikke om det kan være Mitsu i Sverige som pakket den opp og testet den før den ble shippet til meg, eller om den har rukket en kort tur innom en kunde. Men dette bekymrer meg ikke så mye, ubetydelig antall timer uansett.

(Men det virker som den timeren teller timer veldig fort? Så liksom en film til og noen få klipp og så viste over 20 timer igjen? Eller går tiden bare fort når man har det moro kanskje? Men det står på timer'n xx hours (low lamp mode) eller noe sånt. Jeg kjører den i high lamp mode - har det noen innvirkning for hvordan regnestykket blir? Skal liksom holde 2000 timer high mode og 5000 i low mode)

Linse lokket var heller ikke festet med den lille tapen som den første projektoren jeg fikk tilsendt hadde, og det var også et fingeravtrykk på linsa da jeg pakket den opp - men jeg her litt usikker på hva jeg skal bruke for å tørke det bort uten å gjøre vondt værre eller skade/ripe linsa. Tips noen?

Ellers - jeg synes Sone 1 matriell, mine gamle NTSC sd dvd'er ikke ser helt bra ut. Denon'en sender da 480p ut med de fra hdmi'n. Prøvde med 720p og 1080i ut også på disse sone1 filmene. Og jeg lurer på om det er noen instillinger som jeg har gjort feil -enten på projektoren eller dvd spilleren.

Per Johnny - har du noe inntrykk av hvordan sd dvd sone1 filmer tar seg ut på ditt eksemplar?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fingeravtrykket på det ytterste glasset har ingen ting å si bildemessig. Skal du fjerne det så bruk en myk microfiber klut. Vær imidlertid forsiktig, for gnir du av coatingen har du gjort en tabbe du ikke får rettet opp igjen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Johnny - har du noe inntrykk av hvordan sd dvd sone1 filmer tar seg ut på ditt eksemplar?
    Jeg ser ntsc filmer over HDMI i 480i. Ser veldig bra ut. Hvilke titler er du har prøvd?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titanic - en enkel utgivelse som kom veldig tidlig etter den var på kino uten noe ekstra matriell så langt jeg kan huske. Når jeg spilte av den så ville ikke projektoren fylle hverken i høyde eller lengderetningen - fikk med andre ord sort ramme både over/under og på venstre/høyre side. Så ut som det gikk 720x480 rett på lerrettet. Bildet kvaliteten var.. litt utydelig og mørkt også.

Star Wars I Phantom Menace - her ble bildet blåst opp slik det skulle. Men mørkt bilde her også og ikke så klart og tydelig som de to neste moderne star wars titlene (men de to andre hadde jeg i PAL format).

The Thin Red Line (den krigsfilmen). Ble fremstilt i riktig størrelse. Men hadde filmen også i PAL versjon. Og det var merkbar forskjell i billedkvalitet. NTSC mørkere her også, men det virket også som det var mere støy/utydelig.

Jeg får ikke NTSC i 480i ut over HDMI, bare 480p på den denonspilleren min. Veit ikke om det har noe å si. (Denon DVD 1920 - ikke verdens dyreste spiller akkurat.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titanic - en enkel utgivelse som kom veldig tidlig etter den var på kino uten noe ekstra matriell så langt jeg kan huske. Når jeg spilte av den så ville ikke projektoren fylle hverken i høyde eller lengderetningen - fikk med andre ord sort ramme både over/under og på venstre/høyre side. Så ut som det gikk 720x480 rett på lerrettet. Bildet kvaliteten var.. litt utydelig og mørkt også.

Star Wars I Phantom Menace - her ble bildet blåst opp slik det skulle. Men mørkt bilde her også og ikke så klart og tydelig som de to neste moderne star wars titlene (men de to andre hadde jeg i PAL format).

The Thin Red Line (den krigsfilmen). Ble fremstilt i riktig størrelse. Men hadde filmen også i PAL versjon. Og det var merkbar forskjell i billedkvalitet. NTSC mørkere her også, men det virket også som det var mere støy/utydelig.

Jeg får ikke NTSC i 480i ut over HDMI, bare 480p på den denonspilleren min. Veit ikke om det har noe å si. (Denon DVD 1920 - ikke verdens dyreste spiller akkurat.
    Når det gjelder Titanic første-utgivelse, så er den 4x3 letterbox. SW1 er veldig myk i bildet - har sett den i HD, og det ser ikke bra ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det forklarer jo en god del. Ut fra noen poster ang. PAL mode så var det egentlig det jeg fryktet mest - at PAL skulle lide på noen måte. Men slik virker det i hvert fall ikke. Ut fra serienummeret på den nye enheten, skal den ha den nyeste firm ware (ut fra poster på avsforum.com).

Kanskje jeg bare har litt forhøye forhåpninger til sd NTSC matriale. PAL ser i hvert fall best ut. Stappet akkurat inn en NTSC versjon av Ringenes Herre fra Thailand (org. ikke kopi). Tittet noen minutter fram og tilbake - og her virket bildet ganske så bra igjen. Men dette med at det blir så mørkt: På side 27 (engelsk) i manualen står det om Feature Menu på projektoren og funksjonen: Set Up - kan velges som Auto - Off - 3.75% og 7.5%. Har noe med sortnivå å gjøre. Ut fra manualen så mener jeg at jeg skal ha den på Auto. Men det er mulig det er her noe bør forandres. Er selvfølige bare å prøve seg fram.

Og en ting til - veit du hvordan lampe timer'n funker? Synes timene telles litt vel fort av en eller annen grunn. Er det fordi den på en måte regner om timene til "low mode" - timer og jeg kjører den i Standard/high mode?

EDIT: Sorry for maset- løste lampe-mysteriet nå... sto i manualen det også gett!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye firmware'n til HC 5000 skal visstnok gjøre susen med PAL film mode i følge Cine4Home - Start Seite - www.cine4home.de. De kom med en artikkel i dag etter å ha testet oppgraderingen.

Resultat (oversatt til engelsk m/babelfish):
    Sitat Opprinnelig postet av www.cine4home.de
    For examining the De-Interlacings we relied not on abstract test sequences, but the HC5000 with numerous difficult film scenes fed. The results were more than impressing: Nowhere the projector showed more weaknesses in its PAL Filmmode. This was stable and reads themselves in keinster way from the clock brings. It is camera-swivels over the house roofs in "Gladiator", the trim of the Monte Carlo in "training Day", the finely structured fence in "space cowboy", flying past spaceships in "star Wars", or the Mercedes radiator grille in "Men in Black2", the HQV mastered all these scenes without signs of weaknesses. Thus the De-Interlacing is on so a high level that it strikes most progressive Scan Player at the market and even with the Denon 2930 (that the same HQV chip set used) draw even can.

By this update the Mitsubishi HC5000 sits down to the quality point in things De-Interlacing and leaves also many more expensive projectors behind itself. A progressive passing on is not any longer necessarily, in many cases improves one even the picture result, if one does without it (depending upon quality of the Zuspielers).
    Videre står det at oppdateringen er offisielt tilgjengelig fra slutten av desember (?). Problemet er at projektoren må åpnes for oppdateringen. Så neppe noen for den jevne bruker å gjøre.. Har også fått bekreftet fra leverandør at de med serienummer 0001440 og oppover allerede har denne oppdateringen. Jeg har serienummer over dette, men har ikke testet noe fordi jeg forer Mitsu'n min med progresive signaler via HDMI uansett (får ikke 576i via HDMI på denonen min). Men slik jeg forstår cine4home.de så ville jeg kanskje vunnet litt på å la Mitsu'n gjøre de-interlacingen.

Når det er sagt - skjønner nesten ikke hvordan jeg skulle få DVD til å se bedre ut.. Blir mere og mere fornøyd ettersom jeg ser filmer på den.

Jeg har gått bort fra Aktiv Iris Mode 2 som jeg brukte i starten. Den er nok for aggresiv alikevel. I hvert fall i noen situasjoner. Spilte en film i går der to personer snakket med hverandre, den ene satt i godt lys og den andre i mørket - og når kameravinklene skiftet raskt mellom ansiktene på disse under samtalen så merket jeg iris'n jobbe. Ikke mye, men nok til at jeg så det. Prøvde på nytt i iris mode 1 - og det var borte! Trykket i bildet er der fortsatt så jeg tror jeg skal la den stå på iris mode 1 framover.. er det man skal bruke for film normalt også i følge manualen. (Iris mode 3 har jeg ikke prøvd ennå en gang.) 2'rn fungerte greit i filmer der skiftene ikke var så raske og så hyppige. Men som sagt, kan ikke si at jeg mistet nå noe trykk i bildet eller sortnivå målt med MK II eyeball method så da så...

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har selv en Pioneer 490 (koster vel en 1000 lapp), den klarer fint å ta ut 480/576i.
    Synd det ikke går med Denonen - det beste er definitivt å la 5000 ta seg av hele skaleringsjobben.

Ellers, siden jeg er inne på det med i/p...

Jeg har satt Pioneeren til å ta ut 480/576i (har en skalerer som gjør en bedre jobb en Pioneeren).

Mulig det er noen begrensninger/kopisikring eller noe som gjør dette:
    *Eks. 1; jeg har ikke slått på min skalerer, eller ikke valgt inngang på skalerer for Pioneer DVDspilleren - så slår jeg på Pioneeren. Da setter Pioneeren seg til 480/576p - og man kan ikke gå inn menyen for å sette den til 480/576i...
    *Eks. 2; jeg slår på skalereren, velger rett inngang - så slår jeg på Pioneeren. Da tar den ut det jeg vil; 480/576i

Strange....

Er ikke noe problem, jeg slår på skalereren først, og velger rett inngang - så slår jeg på Pioneeren. Er bare litt rart..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, vil nok tro at HC 5000 gjør en bedre jobb med de-interlacingen også nå etter siste firmware. Men som sagt - hvordan i all verden bildet skulle blitt bedre om Denonen min hadde sendt 576i ut til projektoren, skjønner jeg nesten ikke. Det ser så bra ut nå. Myke panoreringer, ingen jaggies eller artifacts som jeg kan se. Tror de-interlacingen på denon 1920 ikke er så værst. Ser veldig veldig bra ut på vanlig dvd. Skaleringen opp til 1080p gjør HC 5000 såklart.

Hva som blir best når jeg får HD-DVD XE1 får vi se på.

Kjører du med ekstern scaler opp mot HC 5000? Hvordan blir det?

Side 20 av 26 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •