Hvordan vise TV på projektoren min?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Martin-sama sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan vise TV på projektoren min?

Jeg har en litt gammel Epson projektor (EMP-S1L). Den har VGA, S-video og vanlig kompositt innganger. Men jeg lurer på hvordan jeg kan vise kabel TV på den? Hva trenger jeg da?
    Noen i huset som har lyst til å se VM på storskjerm!
    Håper på litt hjelp!

MVH
    Martin-sama

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble via en video-spiller, antenna inn i video-spilleren, også f.eks video ut via en scart og opp til projektoren. Da kan du velge (og søke inn) kanaler på videoen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en tuner. Visst du har en video-spiller kan du f.eks bruke den.
    Eller så finnes det tv tunere med vga ut, f.eks AVerMedia. Men en video fungerer greit nok det på den projektoren..

TC

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som folka her sier. det letteste er å bruke en Videospiller, den har mest sannsynelig en scart utgang. da kjøper du en SCART->COMPOSIT/S-VIDEO adapter( koster ca.50-80kr hos f.eks Elkjøp ect) og en composit eller S-VIDEO kabel fra den og opp til projektoren. De kablene koster fra 100kr og oppever for 10meter, men jeg ville ikke at kjøpt den billigste pågrund av dårlig bilde overføring (med dårlig kavlitets kabel av dem typene så kan du lett på "støy-striper" som beveger seg på bildet, ikke behagelig ;-) )

Hvis du også tenker på lyd, så tar du også bare den ut fra adapteren(2xRCA) og inn i forsterkeren/steroanlegget

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for svar! vet ikke om den gamle videospileren fungerer, får nesten sjekke det! hvis ikke så er jo ikke det så veldig dyrt heller!
    Nå burde VM bli bedre! :P

MVH
    Martin-sama

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WM blir nok større i det minste - det spørs om billedkvaliteten blir særlig bra, komibansjonen fotballsendinger med kabel-TV og kompositt bildeoverføring blir nok ingen bildemessig "høydare" - vær i alle fall oppmerksom på det slik at du ikke blir sp skuffet.

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis din gamle VHS-spiller ikke fungerer og du ikke har lyst til å kjøpe ny, så finnes det en annen mulighet. Dersom du har en annen TV, så kan du bruke tuneren på den. Man kjøper ganske enkelt en adapter fra scart til kompositt (alt. S-video) med en bryter som endrer signalveien. Da kan man kjøre TV-signalet ut fra en av scartinngangene på TV'en din. Dette fungerer greit dersom du ikke forlanger super kvalitet (noe du forøvrig ikke vil få med analoge TV-signaler).

Når det gjelder bruk av S-video kabel på en videospiller, er jeg ikke sikker på om det fungerer på alle. Mener å ha leste et sted at ikke alle spillere sender ut de riktige signalene gjennom scartkontakten. I så fall må det være en "super-VHS-spiller". Her er jeg riktignok ute på svært tynn is, noe som kanskje ikke er så rart nå i juni :razz:

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ttorneby

Hei. Jeg har erfart det du sier om VHS til s-video. Har en gammel video spiller som ikke støtter s-video ut fra scart. (scart adapter). Får bare sort/hvitt med scart->s-video mens scart->kompositt gir farger.

Interresant det du sier om å bruke TVn som tuner, kan vel brukes som "nødløsning" for å se på projektor. For TVn en tar ut signalet på må vel nødvendigvis stå på sammtidig da.
    Vanligvis tar en jo TV signaler inn til TVn via scarten fra feks video, dvd opptakere og tunere.
    Mener du at en kan bruke TVn som tuner og ta ut signalet fra scart utgangen? Ble litt usikker på hva du mener siden du sier "Dersom du har en annen TV, så kan du bruke tuneren på den". Må en ha 2 TVer for dette?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, man klarer seg med én TV. Litt dårlig formulert fra min side. TV'en blir nok pent nødt til å stå på, men dette løser jeg enkelt med et sort teppe :razz:.
    Nå er det ikke så ofte projektoren min blir brukt til TV-titting, så jeg ser ikke noen grunn til å kjøpe en separat tuner fordi kameratene mine skal se på fotballkamp. Når x antall pils er drukket opp er de sjeldent så veldig kritisk til dårlig bilde heller ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke kameratene mine som skal se TV, er faktisk han pappa! :P Dessuten er det en del ganger jeg skulle ønske jeg kunne se TV på projektor! Tror vi burde kjøpe en VHS spiller, har mange VHS filmer også som ikke kan gå til spille! :P
    Men interessant forslag med den TV saken Torneby!

MVH
    Martin-sama

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser når jeg leser gjennom en gang til at ingen har foreslått DVD-opptaker. Det er jo en bedre løsning en å kjøpe en utgående VHS-spiller. De rimligste DVD-opptakerne er jo uansett ikke noe dyrere en VHS-spillere. Mener å ha sett de til rundt 1000-lappen i ymse matvarebutikker... :-?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja, det er ikke så dumt det! Skal foreslå det til pappa etterpå, høre hva han sier! DVD opptaker er jo steike kjekt å ha også!

MVH
    Martin-sama

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer for DVD-opptaker, ikke bare er det sabla praktisk i forhold til å måtte jakte på ledige VHS kassetter, men mange av dem har også komponent og digitale bildeutganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter å stresser med akkuratt dette!
    Har koblet prosjektor til videospiller ( type sony )
    Klarer å se vhs flmer, men får ikke inn vanlig tv, noen som kan hjelpe meg?
    Jeg vet ikke hvordan jeg søker inn kanaler slik at jeg kan velge via videospilleren!

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (HT)PC + tvkort er jo også en mulighet hvis du har en pc liggende i nærhetene

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt. kan du kjøpe tv tuner som nevnt tidligere. Har en her som jeg ikke trenger lenger siden jeg nå får digital tv. PM hvis du er interessert. Halv pris, kun brukt i ett par måneder og med DVI utgang.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntil videre bruker jeg en gammel reise-TV. Satt i en scart bak som har bryter for inn/ut. Dermed bruker jeg bare fjernkontrollen til TV'en. Det gjør meg ikke noe at jeg har et bittelite bilde borti hjørnet i tillegg til bildet på lerretet.

Ellers er jeg enig i at det er lurt med en DVD-opptaker. Selv avventer jeg DVD-oppkjøpet litt med tanke på nye formater. Evt at jeg handler en HTPC.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •