Infocus 4800 (DLP) vs. Sony VPL-H20 (LCD) Projector

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Infocus 4800 (DLP) vs. Sony VPL-H20 (LCD) Projector

Hei,
    Lurer på om Dere kan hjelpe meg til å bestemme meg angående innkjøp av en av disse projectorene?
    Valget står mellom Sony (22000.-) og Infocus (14000.-)

Ser stort sett bare filmer, og da er det vel et pluss at Sonyen er ekte 16.9?
    Ellers er den jo også WXGA, noe som vel gir et "bedre" bilde?
    Tenkte og samtidig og supplere med en Sony Dvd spiler (730 eller 930) siden disse har Progressiv Scan, er det lurt?

Håper jeg (med Deres hjelp) klarer og bestemme meg før Nyttår...
    Legg gjerne med noen linker av tester på denne Sonyen.
    Sony VPL-HW30ES - Yamaha RX-A3030 - Panasonic dmp-bdt500 - B&W 640i - B&W 600 - LCR600S3 - DM600 -4xCWM 362 - 2x SVS 12ND

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få en demo av begge, og velg den du liker best.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Infocus 4800 (DLP) vs. Sony VPL-H20 (LCD) Projector

Sitat Opprinnelig postet av bblqg99
    Hei,
    Lurer på om Dere kan hjelpe meg til å bestemme meg angående innkjøp av en av disse projectorene?
    Valget står mellom Sony (22000.-) og Infocus (14000.-)
    Dette er 2 helt forskjellige prosjektorer med helt forskjellig pris.

Infucus SP 4800 har akkurat samme hardware og firmware som Infocus X1. Den eneste forskjellen er at de de har forskjellig standardinnstilling i menyene når du tar dem ut av boksen slik at 4800 passer best til hjemmekono. Dette er det bare å gå inn i menyene og endre selv. 4800 leveres også med ny fjernkontroll og en kabel for S-video.

X1 kan du nå kjøpe for under 10k.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for det

Er likevel litt usikker på om at ikke Sonyen er bedre til filmbruk.
    La gå at den er litt dyrere, men vil helst ikke ende opp med at jeg etter et 1/2 år angrer meg for at Infocusen ikke har 16:9, like høy oppløsning eller er like sterk lysmessig. Da er jo ikke de 8000-10000.- så dumt og anvende med en gang vel? Motsatt fall er det jo en atskillig større utgift dersom man "må" bytte litt senere...
    (Men der er jo alltid noe bedre som dukker opp til en billigere penge he ,he)
    Sony VPL-HW30ES - Yamaha RX-A3030 - Panasonic dmp-bdt500 - B&W 640i - B&W 600 - LCR600S3 - DM600 -4xCWM 362 - 2x SVS 12ND

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke Sony'en er så mye mer lyssterk enn Infocus'en, men dette bør uansett ikke være et hovedargument for å kjøpe hvis en har noenlunde lyskontroll. For min del ville hovedargumentene for Sony vært:

-"Ekte" 16:9 i HD-oppløsning og HDMI som takler denne oppløsningen
    -Lavere støynivå (etter ryktene å dømme)
    -Ingen fare for regnbuer

Hovedargumenter for X1/SP 4800 ville vært:

-Betydelig lavere pris
    -Antageligvis bedre sort- og kontrastnivå

Det er jo vanskelig å anbefale det ene eller det andre spesielt da Sony'en er så mye dyrere, men for min del tror jeg ikke jeg hadde kjøpt en proj. uten DVI/HDMI så lenge man vil være fremtidsrettet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisspørsmål, flyttet HIT!

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså til en slik pris så ville ikke jeg ha vært i tvil, Sonyen vil holde seg mye bedre i pris, og vil gi deg et mye mer "flytende" bilde pga. den høyere oppløsningen. Ekte 16:9 oppløsning er veldig viktig for DVD filmer, og du drar virkelig nytte av høyere oppløsning generelt dersom du skal opp i størrelse, du må sitte langt unna for å få et like flytende bilde som på HS-20ern. (Noe som fjerner noe av poenget med en prosjektør, som jo er å få et stort bilde!)

HS-20 er for øyeblikket den beste LCD prosjektøren du får kjøpt nå, iallefall så lenge pris ikke taes i betraktning. Skal du ha en bedre DLP prosjektør må du opp i Action 1 eller tilsvarende.

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig bestemt meg for Sonyen?

Har nok bestemt meg for Sonyen nå, etter å ha skummet forumet i dagevis, samt de gode svar jeg har motatt så langt Takker for svarene som ble sendt inn, men fortsett gjerne med innspill om denne prosjectoren, da jeg tror den kommer til og hevde seg i fremtidige tester.
    Fikk foresten rigget opp anlegget mitt i går etter at jeg flyttet inn i nytt hus nå i høst, så nå er det bare Sonyen og lerret som mangler, gleder meg som en unge

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Endelig bestemt meg for Sonyen?

Du kan jo lese litt mer om prosjektøren her også:
    http://www.hometheatertalk.com/ubb/F...ML/009038.html

(Testen/omtalen finner du i den siste artiklen.)

Det han skriver er som om jeg skulle ha skrevet det selv.

Klart både Sanyo Z2 og Panasonic AE-500 vil kunne gi et tilsvarende bra bilde (mer eller mindre) i normale oppsett. Men fordelen til Sonyen ligger i høyere oppløsning og høyere lysstyrke, i tillegg er den mer fremtidsrettet med 2 digitale innganger samt ekte XGA oppløsning for databruk. (1024x768).

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony HS20

Dessverre var der litt misforståelser fra leverandøren min sin side(Gjennom bror min sin forhandler), det viser seg nå at denne vil komme på 25480.- levert meg.
    Enda er nok Sonyen den som interesserer meg mest, men er IKKE fullt så sikker lenger.
    Blir i allefall prosjector rett på nyåret .
    MEN SÅ TIL DET EGENTLIGE SPØRSMÅLET:
    Ser at der er dårligere oppløsning på ScreenPlay 5700(1024 x 576), dette er en DLP, men vil det si at den i utgangspunktet er dårligere en Sony'en?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bblqg99
    MEN SÅ TIL DET EGENTLIGE SPØRSMÅLET:
    Ser at der er dårligere oppløsning på ScreenPlay 5700(1024 x 576), dette er en DLP, men vil det si at den i utgangspunktet er dårligere en Sony'en?
    Prisen er fortsatt grei den, ligger rundt prisen på gråimport fra Japan.

Oppløsningen er bare en del av hva som er viktig for bildekvaliteten. Høyere oppløsning gjør at du kan kjøre bedre signalkilder direkte inn på prosjektøren, og dermed, i teorien, kunne få mer detaljerte bilder ut. Dette vil igjen kunne gjøre at du kan kjøre et større bilde på skjermen.

578 linjer er identisk med PALs linjer, og passer derfor bra for bruk her i Europa. NTSC kan oppkonverteres til den oppløsningen uten nevneverdig problem.

5700 har en bedre kontrast enn HS-20, og også et bedre sortnivå.
    Men så ligger vel 5700 noe over HS-20ern i pris også (?).

Det blir uansett en DLP vs. LCD diskusjon, og de har hver sine fordeler.
    Den største forskjellen er at en DLP med samme oppløsning som en LCD koster nesten dobbelt så mye. På den annen side vil også den prosjektøren da ha dobbelt så mye kontrast.

Noen spørsmål du bør stille deg:
    Hva er den minste oppløsningen du kan leve med?
    - Skal du bruke den til PC spilling?
    Hvor viktig er sortnivå for deg?
    - Tåler du at skjermen blir grålig når den egentlig skal bli helt sort?
    Blir du plaget av regnbuer?
    - Vanligvis en tilvenningssak, men sikkert lurt å prøve før en kjøper.
    Hva slags pris kan du maks tenke deg å betale?

Mvh.
    Tore K.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ver greie å ta eventuelle prisdiskusjoner i prisjakt kategoriene.
    Link til prisdiskusjon: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=4024
    Takk..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony HS20

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ver greie å ta eventuelle prisdiskusjoner i prisjakt kategoriene.
    Link til prisdiskusjon: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=4024
    Takk..
    Ak, det er ikke egentlig prisdiskusjonen som diskuteres, men det er notert

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak, det er ikke egentlig prisdiskusjonen som diskuteres, men det er notert
    Det er greit, bare en reminder

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony HS20

Takk tklev for svaret,

Da jeg enda ikke har skaffet tilveie projector enda, og er uten erfaringer på området, er det litt vanskelig for meg å avgjøre hva som er nok oppløsning.
    Vet i allefall at den projectoren som skal skaffes skal brukes på DVD filmer. Derfor er nok sortnivået viktig.
    (Mulig guttungen slipper til med en runde PS2 av og til).

Synes det er vanskelig og sammenligne projectorer som en ser i forskjellige butikker/lokaler, samt at de er vist ved forskjellig lyssetting, zoomavstand, sidestillt (brukt korrigering, var det keystone det heter?)eller vist på forskjellig lerret.

Appropo sidestilt montering, er der mye tap i kvalitet?
    Vil der bli kvalitetstap ifm zooming, hvis en ser bort fra lystap?
    Ville det lønne seg evt ikke bruke korrigering, men heller la den stå litt skjevt (hos meg er det snakk om ca 1/2 meter utav senterlinje på 3,5-4 meters avstand)?

Når det gjelder Regnbuer er jeg ikke plaget, men vet ikke om kona, unger eller kompisene er det, så er derfor litt tilbakeholdent med DLP
    Det var mye på en gang, men har liksom lyst å få det rett med en gang.. ikke angre meg og se etter ny etter noen uker, he he

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var det keystone det heter
    Sony kaller den funksjonen "Sideshot", men ja, det er keystone korrigering.

Appropo sidestilt montering, er der mye tap i kvalitet?
    Vil der bli kvalitetstap ifm zooming, hvis en ser bort fra lystap?
    Ja du vil få et kvalitetstap dersom du projiserer fra siden. Dette fordi du må bruke keystone (elektronisk korigering) for å tilpasse bilde og få riktig geometri. Hvor synlig kvalitetstapet er, er en annen sak.

Ville det lønne seg evt ikke bruke korrigering, men heller la den stå litt skjevt
    Ja, men det er ikke alltid ønskelig.. Spørs hvor viktig du syns rigtig geometri på bildet er.

Regnbuer er jeg ikke plaget, men vet ikke om kona, unger eller kompisene er det, så er derfor litt tilbakeholdent med DLP
    Du får ta de med en tur til Hifiklubben eller centeret da vettu..

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på regbuer så virker det som ca 10% er følsom for slikt. Dvs at det er stor sannsynlighet for at en av dem du kjenner er følsom for det. Jeg har en kamerat som er svært ømfintlig for regnbuer (selv med DLP med 5X fargehjul) og derfor kommer jeg aldri til å kjøpe en DLP projektor. Det er snakk om å være tjommy eller rævhål

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DLP vs LCD

Hei
    Dersom du ikke ser regnbuer så er det bare å slå til på en av de billige DLP prosjektorene. Selv om de har lavere oppløsning enn tilsvarende LCD prosjektorer, er fyllingsgraden bedre og oppløsningen oppleves som høyere. Etter å ha vært gjennom en testrunde med DLP prosjektorer har jeg følgende erfaringer:

Dersom du ikke er plaget av regnbuder og ikke krever mye kontrast/godt sortnivå: velg Infocus X1/SP4100, Toshiba MT100 el

Dersom du er litt plaget av regnbuer og krever litt bedre kontrast/sortnivå og ønsker litt bedre oppløsing: velg Thosiba MT500, Infocus SP5700 eller Optoma H56.

Dersom du er litt plaget av regnbuer og krever skikkelig kontrast/sortnivå: Velg Nec HT1000 (den beste DLP jeg har testet til nå)

Dersom du er mye plaget av regnbue (som meg): velg en LCD prosjektor med 1260*720 i oppløsning og høyest mulig kontrast (f.eks Sanyo Z2, Sony HS20, Eposn TW200 eller Panasonic ??500). Jeg har ikke fått testet noen av disse enda, men etter å ha sett på en "enkel LCD (Ask C95) øyner jeg håp for oss som sliter med regnbuer.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DLP vs LCD

Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Hei
    Dersom du ikke ser regnbuer så er det bare å slå til på en av de billige DLP prosjektorene. Selv om de har lavere oppløsning enn tilsvarende LCD prosjektorer, er fyllingsgraden bedre og oppløsningen oppleves som høyere. Etter å ha vært gjennom en testrunde med DLP prosjektorer har jeg følgende erfaringer:

Dersom du ikke er plaget av regnbuder og ikke krever mye kontrast/godt sortnivå: velg Infocus X1/SP4100, Toshiba MT100 el
    800x451=360800
    1366x768=1049088

Det er snakk om en *tredobling* i oppløsning fra en X1 til en Sony HS-10/20 som skal vise 16:9 filmer. Mulig at "opplevd" oppløsning er større på en DLP, men jeg synes det er viktig å nevne at en X1 aldri vil klare å dra nytte av hele oppløsningen fra 16:9 DVD plater.

Personlig ville jeg aldri kunnet anbefale en prosjektør til filmbruk som ikke takler full PAL 16:9 resolusjon som minimum. Og det er her problemet til DLP ligger, slike prosjektører er "*dyre*"(alt er relativt.

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony HS20

Takk for alle disse svarene, det er utrolig hvor mye man lærer(og finner ut at man ikke vet) av å lese på disse forumene .
    Er nå 95% sikker på at jeg går for Sony'en.

Kan noen i "enkelhet" gi en rask forklaring på dette med scalering og justering av bidet til 1:1, eller det som er å endre oppløsning(Høyne/senke) for å tilpasse bildet?
    Leste noe om at noen spillere skalerer bedre en vei enn en annen?, eller gjelder dette bare ved bruk av HTPC?
    Kommer IKKE til å bruke HTPC, men DVD spiller mot denne projectoren, er der da så mange justeringer å ta i betraktning???
    Jeg blir nemlig helt svimmel av å lese om alle de justeringer som foretas av folk rundt om i forumene.
    Vet jo at det er "noe" og hente på å juster kontrast/lys og farge,men er det virkelig nødvendig? (Tror nok JEG kan leve med et 95% optimalt bilde .
    Noen forslag til Dvd spiller og oppkobling(Dvi/komponent) jeg bør kjøpe til Sonyen?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •