Infocus 4800 (DLP) vs. Sony VPL-H20 (LCD) Projector - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hva koster denne og hvor får man kjøpt den? Strekker den i bredden eller presser den sammen i høyden? Hva er throwratio på denne linsen?
    Den strekker bildet i bredden, derfor måtte jeg enten flytte projen nærmere lerretet, eller kjøpe større lerret. Jeg valgte det siste.
    Du setter opp DVD spilleren til å vise 16:9, og projen til 4:3. Bildet du da får gir lange tynne skuespillere. Med linsen strekkes bildet ut optisk til 16:9 igjen. Du får da full høyde på bildet, altså ingen sorte striper. Jeg kjøpte min linse brukt (den ser helt ny ut), og ga 3800 for den.

Man får også kjøpt linser som presser sammen i høyden.
    Sjekk ut denne linken til Prismasonic

Alle eiere av 16:9 projektorer har like mye glede av linsen, siden forholdet mellom 16:9 og 1,85:1 er det samme som fra 4:3 til 16:9. Det vil si at filmer i 1,85:1 kan sees uten sorte striper og med full oppløsning.
    Takk for svar. Trodde faktisk dette var orginale produkter. Noe som det tydeligvis ikke var. Litt kjekt at det er universale produkter.

Gir det noe merkbart lysstap å bruke en slik linse?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Gir det noe merkbart lysstap å bruke en slik linse?
    Linsen gir ikke noe synlig tap, men det er klart at 20 tommer større bildet gjorde at jeg måtte justerte brightness fra 43% til 48%.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant dette!

Se om jeg har (mis)forstått rett:
    PAL(DVD) er 1.25->1.77, NTSC(DVD) er 1.5->1.77
    Hva betyr dette? 16:9 tilsvarer jo 1.77:1 men 4:3 tilsvarer 1.33:1 (og ikke 1.25). Samme gjelder for NTSC men der er forholdet motsatt (1.5 er større enn 1.33) Det virker altså som om PAL DVD er kodet med forholdsvis færre pixler i bredden enn i høyden, mens for NTSC er tilfellet det motsatte (!)

Resten regnestykket skjønner jeg ikke, fordi:

Dersom PAL er 1.25 og NTSC er 1.5 må jo NTSC sin horisontale oppløsning være 1,5*480=720, altså samme som PAL

Altså har PAL/DVD bedre oppløsning totalt sett (breddexhøyde) enn NTSC/DVD, men med lavere freksvens selvsagt.

Uansett må bildet bli scalert enten av projectoren eller DVD spilleren for å fremstille bildet i riktig format (16:9).

Tar man utgangspunkt i PAL sin vertikale oppløsning på 576 pixler, tilsvarer det (4/3)*576= 768 pixler horisontalt.

Derfor overgår 800x600 kravet til å gjengi alle pixlene fra DVD standardene (NTSC og PAL).

-------------

Men hva med et TV signal i de respektive standardene? Har det samme oppløsning horisontalt som DVD? Trodde egentlig at TV standardene opprinnelig var oppgitt i antall linjer og ikke i antall pixler.

------

Til slutt - for å nyttegjøre en anamorfisk linse på 16:9 projector er man vel avhengig av at kildematerialet også er kodet i f.eks 2.35:1.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pal+
    Til slutt - for å nyttegjøre en anamorfisk linse på 16:9 projector er man vel avhengig av at kildematerialet også er kodet i f.eks 2.35:1.
    Jeg mente 2.35:1, sorry skrivefeil. Det er rettet nå
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant dette!

Se om jeg har (mis)forstått rett:
    PAL(DVD) er 1.25->1.77, NTSC(DVD) er 1.5->1.77
    Hva betyr dette? 16:9 tilsvarer jo 1.77:1 men 4:3 tilsvarer 1.33:1 (og ikke 1.25). Samme gjelder for NTSC men der er forholdet motsatt (1.5 er større enn 1.33) Det virker altså som om PAL DVD er kodet med forholdsvis færre pixler i bredden enn i høyden, mens for NTSC er tilfellet det motsatte (!)
    Først må jeg nesten få forklare en ting. Jeg snakker om 16:9 filmer, og hvordan de er lagret på DVD. Det er jo tross alt kun den informasjon som ligger lagret på DVD plata som har noe reelt å si for hvor mye informasjon du får ut av den. Altså:
    Pal ligger lagret som 720x576(1.25 aspect ratio, som blir trukket ut til 1.33 eller 1.77, alt ettersom hva det skal brukes til.)
    NTSC ligger lagret som 720x480(1.5 aspect ratio, som blir presset sammen til 1.33 eller utvidet til 1.77 alt ettersom hva det skal vises som.)

Resten regnestykket skjønner jeg ikke, fordi:

Dersom PAL er 1.25 og NTSC er 1.5 må jo NTSC sin horisontale oppløsning være 1,5*480=720, altså samme som PAL

Altså har PAL/DVD bedre oppløsning totalt sett (breddexhøyde) enn NTSC/DVD, men med lavere freksvens selvsagt.
    Det du skriver her er korrekt. Pal: 720x576 og NTSC 720x480.

Uansett må bildet bli scalert enten av projectoren eller DVD spilleren for å fremstille bildet i riktig format (16:9).

Tar man utgangspunkt i PAL sin vertikale oppløsning på 576 pixler, tilsvarer det (4/3)*576= 768 pixler horisontalt.

Derfor overgår 800x600 kravet til å gjengi alle pixlene fra DVD standardene (NTSC og PAL).
    Ahh, men det er her linsen kommer inn, den gjør at 4:3 bildet du sender ut fra prosjektøren blir "squizet" sammen til en 16:9 ramme. Dermed får du noe som tilsvarer oppløsningen til en 16:9 prosjektør med 600 linjer.

Men hva med et TV signal i de respektive standardene? Har det samme oppløsning horisontalt som DVD? Trodde egentlig at TV standardene opprinnelig var oppgitt i antall linjer og ikke i antall pixler.

------

TV signal blir noe annet, de er oppgitt i antall linjer som du sier. Linjene er lik for TV standardene som for DVD standarden.

For en 16:9 prosjektør så vil du ikke få noe reelt antall flere linjer tilgjengelig med en anamorphic linse, men du slipper å maskere over/under for 2.35 filmer, og du vil få 20-30% mer lysstyrke på bildet.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg mente 2.35:1, sorry skrivefeil. Det er rettet nå
    Fortsatt en skrivefeil igjen, nå står det 3.25:1.. hehe.

Du bruker altså en DVD spiller som sender ut signalet som om den skulle vist det på en 16:9 TV? X1ern har vel såpass bra de-interlacer og skalerer, så det går vel ganske bra på den, men for de som ikke har det, så burde de vel aller helst brukt en HTPC for å utføre 100% riktig skalering. Burde kunne tyne noen ekstra pixler med oppløsning ved å bruke en riktig oppsatt HTPC.

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott dette. Her blir man klokere for hvert innlegg.

Jeg konkluderer med at X1 med anamorfisk linse gjengir PAL og NTSC fra DVD fullverdig uten tap av oppløsning.

Derimot forstår jeg fortsatt ikke hvordan en anamorfisk linse skal virke på en 16:9 projector.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott dette. Her blir man klokere for hvert innlegg.

Derimot forstår jeg fortsatt ikke hvordan en anamorfisk linse skal virke på en 16:9 projector.
    Fordi det er samme forhold mellom 4:3 og 16:9 som det er mellom 16:9 og 2.35:1. Du oppnår da å fjerne de sorte stripene når du ser filmer i 2.35:1. Når du ser filmer i 16:9 må da linsen fjernes. Ble det klarere?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFil:

Hva gjør man for å vise 4:3 materiale gjennom en anamorfisk linse?

Man kan jo ikke justere bort den horisontale strekken. Altså må man vel fjerne linsen. Dersom dette gjøres - er det raskt gjort å få den i riktig posisjon, f.eks på et bord foran projectoren igjen?

Og: Hvordan får man eksakt ratio 16:9? Måler man bildets sideforhold på lerretet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFil skrev:
    Du oppnår da å fjerne de sorte stripene når du ser filmer i 2.35:1
    Men da forutsetter du vel at bildet er forvrengt i 16:9, dvs. at personene er lange og tynne? Og hvordan kommer man dit?
    Ellers vil jo personene på med en strekk til 2.35:1 bli tykke og fete - og er det vel ingen som ønsker.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFil skrev:
    Du oppnår da å fjerne de sorte stripene når du ser filmer i 2.35:1
    Men da forutsetter du vel at bildet er forvrengt i 16:9, dvs. at personene er lange og tynne? Og hvordan kommer man dit?
    Ellers vil jo personene på med en strekk til 2.35:1 bli tykke og fete - og er det vel ingen som ønsker.
    Da må du bruke en PC, og bruke programvare som Zoomplayer eller Theatertek for å si ifra at du bruker en annen aspect ratio enn det datamaskinen sier du har. I praksis sier du bare til programmet at 2.35 bildet skal strekkes ut til å fylle ut 16:9 panelet på prosjektøren. Linsen vil så squize 16:9 bildet prosjektøren sender ut til 2.35.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør man for å vise 4:3 materiale gjennom en anamorfisk linse?
    Tar vekk linsen.
    Man kan jo ikke justere bort den horisontale strekken. Altså må man vel fjerne linsen. Dersom dette gjøres - er det raskt gjort å få den i riktig posisjon, f.eks på et bord foran projectoren igjen?
    Ja det er raskt. Min henger i taket. Jeg løsner bare to vingemuttere og fjerner linsen. Det er like raskt å sette den på plass igjen.

Og: Hvordan får man eksakt ratio 16:9? Måler man bildets sideforhold på lerretet?
    Man kan justere breddeforhold på linsen. Jeg har et 16:9 lerret, og justerte da linsen til å fylle lerretet. Ellers er det bare å gjøre som du sier, å måle opp bredde i forhold til høyde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.

Man lærer noe nytt for hver dag. Fin tråd dette.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble lettere svimmel av dette, men det var vel bare å forvente.
    Hvis jeg nå ikke er mer svimmel enn jeg tror vil denne linsen fungere bra på SP 4800 også!?

Er det noen som selger denne i norge, og til hvilken pris?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Hvis jeg nå ikke er mer svimmel enn jeg tror vil denne linsen fungere bra på SP 4800 også!?
    Den vil fungere bra på nær sagt alle 4:3 "en-rørs" prosjektører, iallefall så lenge du kan plassere linsen nære nok prosjektøren(altså før bildet blir for stort for linsen.)

Mvh.
    Tore K.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •