Infocus 4800 (DLP) vs. Sony VPL-H20 (LCD) Projector - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: Sony HS20

Sitat Opprinnelig postet av bblqg99
    Vet jo at det er "noe" og hente på å juster kontrast/lys og farge,men er det virkelig nødvendig? (Tror nok JEG kan leve med et 95% optimalt bilde .
    Noen forslag til Dvd spiller og oppkobling(Dvi/komponent) jeg bør kjøpe til Sonyen?
    Sonyen er vel brukbart innstilt rett ut ifra boksen, så du MÅ ikke endre på noenting. Du bør nok gå igjennom en sekvens med en AVIA plate, eller min. en Thx Optimode sekvens for å sjekke at sortnivå og hvitnivå er tilfredsstillende til den kilden du bruker.

Når det gjelder DVD spillere, vanskelig å si. Bravo D1 har fått mye bra kritikk i USA, vet ikke hvor lett den er å få tak i her tillands. Den takler DVI, og kan med firmware oppgradering bruke Sony sin native oppløsning direkte. (1366x768/56Hz)

Det finnes mange forskjellige DVD spillere du kan bruke, du må nesten finne ut hva du skal bruke den til. Det viktigste er igrunnen at den takler progressive scan, resten fikser Sonyen på en grei måte. Uansett, er vel et eget forum hvor du kan spørre etter DVD spillere som anbefales.

Mvh.
    Tore K.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DLP vs LCD

Sitat Opprinnelig postet av tklev
    men jeg synes det er viktig å nevne at en X1 aldri vil klare å dra nytte av hele oppløsningen fra 16:9 DVD plater.
    Ikke helt riktig Tore, ved bruk av anamorfisk linse får jeg brukt hele oppløsningen på X1 også i 16:9.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt riktig Tore, ved bruk av anamorfisk linse får jeg brukt hele oppløsningen på X1 også i 16:9.
    Sant nok, men da øker prislappen betraktelig også. Men for all del, sikkert verdt det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv med linsen (som er lett å få tak i brukt), er X1 langt billigere enn alt annet av projer som nærmer seg på bildekvalitet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DLP vs LCD

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    men jeg synes det er viktig å nevne at en X1 aldri vil klare å dra nytte av hele oppløsningen fra 16:9 DVD plater.
    Det var ikke det jeg skrev, det jeg skrev var at X1 aldri kunne dra nytte av hele oppløsningen du får fra 16:9 DVD plater.

Edit: Mulig at jeg var litt bastant, du bør komme nærme en perfekt 16:9 oppløsning med anamorfisk linse. Men er uansett skeptisk til hvor bra den vil virke med forskjellige kilder.

PAL anamorphic DVD lagrer informasjonen i 1.25 aspect ratio, slik at når datamaskinen viser 1.77 aspect ratio må bildet som er lagret på plata konverteres til 1.77. Pal er lagret som 720x576, som blir konvertert til: 1024x576. Det samme for NTSC blir 853x480. Det er klart, du beholder den vertikale oppløsningen med X1ern, men du mister informasjon horisontalt.

Flisespikking, men med mindre jeg har misforstått så skulle det stemme. Spesielt for PAL er det mye horisontal informasjon som vil gå tapt med X1ern.

Edit: Ved nærmere ettertanke så ble jeg usikker på hvordan en datamaskin/dvdavspiller vil takle det å vise 800x600 med en 16:9 aspect ratio. "Pixlene" blir avlange, slik at det burde være mulig å lure DVD oppløsningen inn på de tilgjengelige pixlene, blir vel vanskelig å få en perfekt skalering, men burde være mulig med rett programvare og litt tweaking.

mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scalering ig instilling

Finner ut at jo mer man lærer, jo mer lurer man jo også

Når der er snakk om at Projektorene scalerer, vil det da alltid si at en vil tape noe kvalitet??
    Er det da bedre med en proj som har 1280x720 og ikke trenger å scalere, enn en med 1386x788?
    Trodde det var flest Pixels som gir det beste bildet?
    Er dette ting som vi må "fortelle" Projektoren, eller er der automatikk i dette?
    Vet ikke om dette er bare for de som har HTPC med tilhørende ekstra "Fintunings-muligheter), eller er dette noe vi som bruker DVD spiller også må tenke på?

Så et annet spørsmål ( som kanskje skulle vært et nytt tema?), Når man skal stille inn Projektoren/DVD (etter en testplate el lign.), er det da rett og begynne med DVD'en eller Projektoren? Begge samtidig er vel noe vanskelig?`

Nå er det rett før jeg skal skaffe Projektor selv, ser i allefall at Sonyen er i butikkene allerede
    Sony VPL-HW30ES - Yamaha RX-A3030 - Panasonic dmp-bdt500 - B&W 640i - B&W 600 - LCR600S3 - DM600 -4xCWM 362 - 2x SVS 12ND

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Scalering ig instilling

Finner ut at jo mer man lærer, jo mer lurer man jo også

Når der er snakk om at Projektorene scalerer, vil det da alltid si at en vil tape noe kvalitet??
    Er det da bedre med en proj som har 1280x720 og ikke trenger å scalere, enn en med 1386x788?
    Trodde det var flest Pixels som gir det beste bildet?
    Er dette ting som vi må "fortelle" Projektoren, eller er der automatikk i dette?
    Ja, det kan ofte lønne seg å leve i uvishet om visse ting.. Det er ulempen med slike forum som dette, at en oppdager svakheter som en ellers ikke ville ha lagt merke til. Det er jo selvsagt også mange av de tingene man oppdager som en kan gjøre noe med.

Det at prosjektøren skalerer er ikke i seg selv en ulempe, men når den må skalere et signal som allerede er skalert en gang før så innfører du en ekstra skalering. Så lenge det er til å unngå vil jeg derfor anbefale å unngå dobbel skalering. DVD formatet er ikke lagret i verken 4:3 eller 16:9(det er lagret i 15:10), og vil derfor aldri bli sendt ut "uskalert" ifra spilleren. Derfor vil jeg absolutt anbefale å anskaffe en spiller som sender ut bildet i den oppløsningen prosjektøren skal vise det i.

Vet ikke hvorfor 1280x720 skulle være en bedre oppløsning enn 1368x768, da de aller fleste kilder uansett må skaleres opp til 1280x720 også. Og det er ingen perfekt skaleringsprosess opp til 1280x720 heller.

Oppsummert:
    * Prosjektøren er ikke like egnet som kilden til å utføre skaleringen.
    * 1280x720 vs 1368x768. Med samme kilde som utgangspunkt som kilde så skal ikke den større oppløsningen være til noen ulempe.

Vet ikke om dette er bare for de som har HTPC med tilhørende ekstra "Fintunings-muligheter), eller er dette noe vi som bruker DVD spiller også må tenke på?
    Alle bør nok tenke på det, spesielt for de som har tenkt å satse på DVI spillere. Det er mange fallgruver med tanke på riktig sort/hvitt nivå samt mulighet for å vise bildet i den optimale oppløsningen/refresh raten til prosjektøren. Selv har jeg alltid holdt meg til HTPC, samt ATI Radeon kort, og har derfor alltid klart å justere meg frem til "det perfekte" oppsettet.

Så et annet spørsmål ( som kanskje skulle vært et nytt tema?), Når man skal stille inn Projektoren/DVD (etter en testplate el lign.), er det da rett og begynne med DVD'en eller Projektoren? Begge samtidig er vel noe vanskelig?`
    Det er viktig å starte med kilden (spilleren), da du må sikre deg at den klarer å vise skikkelig sort, og riktig hvitt nivå. THX Optimizer mode er en grei start, men AVS test-plata er absolutt å anbefale for å bekrefte de innstillingene. Men vanligvis tester du de mer eller mindre samtidig, da du har slike ting som gamma kontroll som kan være greit å justere hos kilden. Ved å skru gammaen noe opp, så får du et mer "punchy" bilde på prosjektøren. Uansett, HS-20ern er ganske riktig fra boksen, men trenger litt fin-tuning den også.

Nå er det rett før jeg skal skaffe Projektor selv, ser i allefall at Sonyen er i butikkene allerede
    Hva ligger butikk-prisene på sånn ca.? Vennligst ikke nevn butikk-navn her, da det hører til prisjakt forumet. Men en ca. gatepris hadde jo vært greit å vite.

Uansett, lykke til med prosjektørkjøpet!

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet ikke hvorfor 1280x720 skulle være en bedre oppløsning enn 1368x768, da de aller fleste kilder uansett må skaleres opp til 1280x720 også. Og det er ingen perfekt skaleringsprosess opp til 1280x720 heller.
    Sånn som jeg ser det så er 1368x768 en bedre løsning fordi da kan man vise 1024x768 native. Så hvis man skal bruke prosjektoren til pc bruk(spill feks.) så er det jo en fordel med 1368x768 pluss at punktavstanden blir jo enda litt kortere. Bortsett fra det så er det vel liten forskjell. Eller, 1280x720 kan jo vise 720p og 720i i native mode. Men det er vel en liten sak for å få fiksa på 1368x768?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av ikon
    Sånn som jeg ser det så er 1368x768 en bedre løsning fordi da kan man vise 1024x768 native. Så hvis man skal bruke prosjektoren til pc bruk(spill feks.) så er det jo en fordel med 1368x768 pluss at punktavstanden blir jo enda litt kortere. Bortsett fra det så er det vel liten forskjell. Eller, 1280x720 kan jo vise 720p og 720i i native mode. Men det er vel en liten sak for å få fiksa på 1368x768?
    Helt korrekt alt du skriver der. Spesielt det med støtte for 1024x768 var det viktigste argumentet for meg da jeg skulle kjøpe HS-10ern, og nå i år HS-20ern.

Som du sier kan du også få satt opp Sony HS-20ern til å vise 1280x720 i 1:1 mapping, du mister selvsagt noen pixler da, men det er iallefall mulig for de personene som ikke tror Sonyen klarer å gjøre en god jobb med skalering opp til sin fulle oppløsning.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sier kan du også få satt opp Sony HS-20ern til å vise 1280x720 i 1:1 mapping
    Kanskje jeg har misforstått noe.. Men jeg er ganske sikker på at 1:1 Pixel mapping er når Native oppløsning på projektoren er lik den oppløsningen som er matet inn. I dette tilfellet 1368x768.

Tar jeg helt feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Som du sier kan du også få satt opp Sony HS-20ern til å vise 1280x720 i 1:1 mapping
    Kanskje jeg har misforstått noe.. Men jeg er ganske sikker på at 1:1 Pixel mapping er når Native oppløsning på projektoren er lik den oppløsningen som er matet inn. I dette tilfellet 1368x768.

Tar jeg helt feil?
    Hvis jeg forsto han riktig så mener han det samme, det er bare istedenfor å da remappe ett 1280x720 bilde til 1368x768 så bruker man bare 1280x720 pixler på HS10/20. Da blir det jo 1:1, men man bruker ikke alle pixels på prosjektøren.(får vel ett gråsvart område rundt bildet?)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

Tar jeg helt feil?
    1:1 betyr egentlig bare at hver pixel fra kilden blir presentert som 1 pixel på bildet som blir projisert/vist. Det er mulig med HS-20ern å akseptere en 1280x720 oppløsning, og bruke kun 1280x720 av pixlene den har tilgjengelig for å representere bildet. Altså at du mister 100 pixler i bredden og 60 pixler i høyden.

Ikke et ideelt oppsett, men er mulig.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1:1 betyr egentlig bare at hver pixel fra kilden blir presentert som 1 pixel på bildet som blir projisert/vist. Det er mulig med HS-20ern å akseptere en 1280x720 oppløsning, og bruke kun 1280x720 av pixlene den har tilgjengelig for å representere bildet. Altså at du mister 100 pixler i bredden og 60 pixler i høyden.
    Ok,
    Så lenge ikke projektoren skalerer 1280x720 signalet er det jo greit... Om man mister noen få pixler er det vel ikke krise.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til diskusjonen om tilstrekkelig oppløsning for å gjengi hele PAL i full oppløsning.

tklev skrev

..det jeg skrev var at X1 aldri kunne dra nytte av hele oppløsningen du får fra 16:9 DVD plater.
    Pal er lagret som 720x576, som blir konvertert til: 1024x576
    Det må jo bety at det egentlig er det tilstrekkelig med en projector med 720x576 pixler. Altså er 800x600 mer enn nok. Grunnen til at man må ha flere pixler horisontalt (SP5700 f.eks) er jo at de pixlene er kvadratiske. Hadde de vært avlange hadde man unngått det (altså det ideelle). Men en anamorfisk linse gjør jo samme jobben (strekker ut pixlene horisontalt) - og dermed er utsagnet om X1 over feil.

Korriger meg dersom jeg tar feil!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pal+
    Det må jo bety at det egentlig er det tilstrekkelig med en projector med 720x576 pixler. Altså er 800x600 mer enn nok. Grunnen til at man må ha flere pixler horisontalt (SP5700 f.eks) er jo at de pixlene er kvadratiske. Hadde de vært avlange hadde man unngått det (altså det ideelle). Men en anamorfisk linse gjør jo samme jobben (strekker ut pixlene horisontalt) - og dermed er utsagnet om X1 over feil.

Korriger meg dersom jeg tar feil!
    Hmm, ble avansert for meg etterhvert dette, men kom frem til følgende logikk: PAL(DVD) er 1.25->1.77, NTSC(DVD) er 1.5->1.77. Anamorfisk linse er 1.33->1.77. Pal har ikke tilstrekkelig breddeinformasjon til å overskride X1 i anamorph modus, men NTSC har faktisk 812 16:9 anamorphic squeese pixler tilgjengelig. Og du vil derfor miste ørlite granne breddeinformasjon. Du får ta mine utregninger med en klype salt, men tror jeg har regnet rett.
    NTSC har: 720*(1.5/1.33)=812 16:9 pixler.

Okey, okey, nå driver jeg med flisespikking her, men det ser da ut som om jeg faktisk hadde rett! Iallefall så lenge X1 ikke bruker en 1.33->1.5 linse. Da vil den klare det for NTSC også..

Uansett, vil absolutt anbefale alle som ser mye på 16:9 filmer å kjøpe en anamorphic linse til sin X1, vil gi et mye bedre bilde for filmbruk. Vurderer faktisk selv en slik linse til min Sony HS-20, hadde vært rått med et 2:35 bilde med 768 linjer. (Tilsvarer 2.35/1.77*768=1020 linjers 16:9 prosjektør.

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anamorph linse

Hei tklev,
    Er det slik at en anamorph linse fungerer som en zoom-linse i bredden og ikke i høyden?

Vil det for letthetens skyld være sikrest å satse en Sony DVD(730/939) mot Sony HS20, for å unngå komplikasjoner? De bør nel levere det formatet som greit aksepteres av Projektoren?

Butikkpris her ligger nå på under 30000.- med lerret inkludert
    Sony VPL-HW30ES - Yamaha RX-A3030 - Panasonic dmp-bdt500 - B&W 640i - B&W 600 - LCR600S3 - DM600 -4xCWM 362 - 2x SVS 12ND

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, vil absolutt anbefale alle som ser mye på 16:9 filmer å kjøpe en anamorphic linse til sin X1, vil gi et mye bedre bilde for filmbruk.
    Det kan jeg skrive under på. Har akkurat fått mitt nye 100 tommer 16:9 lerret, og satt opp linsen (anamorfisk). Kjørte tidligere 16:9 på et 180 cm 4:3 lerret, altså ca 80 tommer (i 16:9). Med linsen er oppløsningen i høyden nå 33% bedre, og 100 tommer bildet fremstår som minst like bra som det gamle på 80 tommer. Det er STOR forskjell på 80 og 100 tommer. Og det beste av alt er; ingen sorte striper over og under bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Selv med linsen (som er lett å få tak i brukt), er X1 langt billigere enn alt annet av projer som nærmer seg på bildekvalitet.
    Hva koster denne og hvor får man kjøpt den? Strekker den i bredden eller presser den sammen i høyden? Hva er throwratio på denne linsen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hva koster denne og hvor får man kjøpt den? Strekker den i bredden eller presser den sammen i høyden? Hva er throwratio på denne linsen?
    Den strekker bildet i bredden, derfor måtte jeg enten flytte projen nærmere lerretet, eller kjøpe større lerret. Jeg valgte det siste.
    Du setter opp DVD spilleren til å vise 16:9, og projen til 4:3. Bildet du da får gir lange tynne skuespillere. Med linsen strekkes bildet ut optisk til 16:9 igjen. Du får da full høyde på bildet, altså ingen sorte striper. Jeg kjøpte min linse brukt (den ser helt ny ut), og ga 3800 for den.

Man får også kjøpt linser som presser sammen i høyden.
    Sjekk ut denne linken til Prismasonic

Alle eiere av 16:9 projektorer har like mye glede av linsen, siden forholdet mellom 16:9 og 2.35:1 er det samme som fra 4:3 til 16:9. Det vil si at filmer i 2.35:1 kan sees uten sorte striper og med full oppløsning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer faktisk selv en slik linse til min Sony HS-20, hadde vært rått med et 2:35 bilde med 768 linjer. (Tilsvarer 2.35/1.77*768=1020 linjers 16:9 prosjektør.

Mvh.
    Tore K.
    Jeg er ikke helt med på regnestykket ditt.
    All logikk sier at du ikke får flere linjer med en anamorfisk linse på din projektor enn det som er på panelet. Anamorfisk linse har kun en misjon med 4:3 projektorer, da man kan slippe å skalere ned høyden på bildet og dermed tape linjeoppløsning.

Den vertikale oppløsningen gjør man ingenting med. (hvis man da ikke snakker om DPI)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •