Valg av projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av projektor

Hei

Har nettop innvistert i heimekino annlegg (pioneer 656a, pioneer vsx-d2011 og b&w cm serien) :lol: . Klarte så vidt å la vær å kjøpe panasonic pta-100e som var på tilbud til 11 000,- på komplett forrige veke.

Har egentlig sett meg ut storebroren ae300, men har hørt masse snakk om infocus x1 og plv-z1 og. Noen som har sett på dei forskjellige og kan gi meg tilbakemelding på kva dere syns om dei forskjellige projektorene/eller noen som har ein av dei og kan gi meg ein tilbakemelding så eg kan ta det rette valget :lol:

Har tenkt å kjøpe 160*90 lerret

jolly

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du!

Har verken sett X1 eller Z1, men av det lille jeg har fått med meg så langt innen denne "bransjen" er at ingen kan fortelle deg hva som er best for deg. Det kan bare du selv gjøre. Noen elsker X1, andre hater den. Noen elsker Z1, andre hater den. Dette gjelder for alle prosjektorer i prisklasser der konstruktørene må gjøre kompromisser. Så mitt beste tips er som alltid å forsøke å se begge "live".

Når det gjelder PTAE100 til 11.000,- så er det sikkert et greit kjøp det til den prisen, iallefall når pæra varer i 5000 timer (!). Men du får nok (mye?) bedre bilde med X1, PTAE300 eller Z1. Som sagt, veldig subjektivt tema. Ønsker du så billig og stort bilde som mulig, eller kanskje best mulig bilde til prisen osv osv osv...

Du må imidlertid være klar over fordelene og ulempene ved de ulike teknikkene projektorene benytter seg av for å projisere bildet. Z1 er av typen LCD, mens X1 er av typen DLP. Noen like LCD, andre liker DLP. Det er faktisk religiøse tilstander blant entusiastene om hva som er best, så herved er du advart ;-)Det er sikkert håpløs å sette opp sammenligningen under, ettersom det alltid finnes unntak - men kanskje det kan fungere som en liten ledetråd i jungelen:

Før noen steiler i sinne over punktene under, husk at vi her snakker om projektorer i budget klassen, og der konstruktørene "må" gjøre kompromisser. Det finnes selvfølgelig alltid unntak. Tar jeg direkte feil i lista over, så er det selvfølgelig fritt fram å bruke pisken.

Fordeler LCD:
    - God fargegjengivelse
    - Høyt lysutbytte

Ulemper LCD:
    - Screendoor (subjektivt)
    - lav kontrast

Andre LCD: (Som kan være positivt eller negativt, avh av hvem du spør)
    - Kort kastlengde
    - Mange mener bildet virker "data"-aktig

Fordeler DLP:
    - God gjengivelse av sort
    - Større kontrast

Ulemper DLP:
    - Regnbue-effekt (subjektivt)
    - Dårligere fargegjengivelse

Andre DLP:
    - Større kastlengde
    - Mange mener bildet fremstår med mer dybde pga økt sortnivå

Mitt råd uansett: Prøv og se hva du selv liker. Ikke stol blindt på tester, forstå-seg-påere eller pris/kvalitet! Sistnevnte trenger nemlig ikke alltid å stå i stil :-) I sann X-Files ånd: Trust your instincts! Det er tross alt du som skal bruke utstyret etter at du kjøper det.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sanyo plv-z1 som jeg kjøpte i fra tyskland for 17000kr http://www.big-screen.de
    som jeg er fornøyd med.den er bra til hjemmekino.det er også noen her som har infocus x1.og er fornøyd med den.men hva hva er du på jakt etter...DLP eller LCD projektor?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiden vil vise kva eg blir fornøyd med. Har lånt Sony VPL-CS4 ein mnd. tid av min bror no. Er godt fornøyd med bilde, men den bråker alt for masse syns eg (no skal det seies at den står på bordet framfor meg). Trur alikevel "støyen" blir plagsom sjølv om eg fester den i taket.

Såg PAYBACK igår og da virket alt litt blått, men såg ENEMY AT THE GATES etterpå og da var fargene heilt fine. Er det meiningen at PAYBACK skal være sånn? eller er det berre meg :?: :?: :?:

mvh

Roger

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at PAYBACK har en blåtone som filmmakerne har lagt på med vilje. Det er altså ikke noen feil på projektoren.

John Roger

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony VPL-CS4 er en hrei projektor, men det er allt...! De nevnte projektorene er nok en hel del bedre til video..! (Har hatt CS4 selv)

Mvh

AK

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss dei andre som er nevnt er ein heil del bedre, så har eg ein god fremtid i møte :lol:

har kun sett på den eg har lånt, så er nok best å komme seg i butikkene og ta ein titt skjønner eg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Valg av projektor

Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Hei
    Har egentlig sett meg ut storebroren ae300, men har hørt masse snakk om infocus x1 og plv-z1 og. Noen som har sett på dei forskjellige og kan gi meg tilbakemelding på kva dere syns om dei forskjellige projektorene/eller noen som har ein av dei og kan gi meg ein tilbakemelding så eg kan ta det rette valget :lol:

jolly
    Har selv PLV-Z1, og er meget fornøyd med den. Den har native 16:9 format, i motsetning til de fleste andre prosjektorer på markedet, og god nok oppløsning til å blåse opp 100" (men heller ikke særlig mer) uten å bli for kornete. Linsen gir denne størrelsen på 3,3 meters avstand, og dermed passer den også inn i rom som ikke er kjeeempelange

Har sett på et par andre prosjektorer, og i forhold til prisen (betalte rundt 16.000 + takfeste 1.500 fra Tyskland) er den etter min mening klart den beste i forhold til pris hvis det er dette prissegmentet du vil holde deg innenfor. Samtidig er den neppe like bra til f.eks. Xbox/Playstation som 4:3 prosjektorer, siden den i utgangspunktet vil prøve å fylle ut bildet til 16:9 (dette kan imidlertid slås av i menyene om ønskelig).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    både x1 og z1 er overlegne pt-ae100..
    ikke kjøp pt-ae100 før du har fått sett de andre...

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerrete eg har plass til er 160*90 dvs. ca 72 tommer, og prisen på projektoren har eg tenkt å holde under 20 lapper.

Den skal berre bli brukt til film og tv, når det gjelder spel så er eg trofast til pcen og dens mulighet til å spele over nett (battlefield1942 feks.)

pt-ae100 er ute av bilde for min del, sikter litt høgere som eg har meir att for.

rask og god respons her inne, TAKKER for det :lol:

mvh

Roger

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Den skal berre bli brukt til film og tv, når det gjelder spel så er eg trofast til pcen og dens mulighet til å spele over nett (battlefield1942 feks.)
    Så kople opp pcen til projektoren og spill på en 72" med full surround. Det er helt rått 8)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HE HE

tenkte eg skulle prøve det no når eg har lånt meg projektor. for ein permanent løsning så må eg omrokkere litt slik at pcen får plass i stova :lol:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noken i bergen som kan fortelle meg kor eg kan gå for å sjå på x1 og z1?

ae300 må eg nok vente med til den kommer i buttikkene

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AE300

Hvorfor vente med AE300? Den er i butikken nå. I Japan. Min AE300 er på flyet i dette nu.

R

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vente med AE300?

Det er fordi eg kjøper ikkje projektor usett, har lyst å vete kva eg får for pengene mine :lol:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vente med AE300? Den er i butikken nå. I Japan. Min AE300 er på flyet i dette nu.
    Det er noen som vil se produket før de kjøper vet du.... :wink:

AK

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var inne på www.avhifi.no og såg på x1................den lager 37db :!: :!: støy og det er jo noko sånt Sony VPL-CS4 lager. Noko som eg synes er for masse sjølv om den skal henge i taket.

der er panasonic sin ein god del bedre (28db), har ikkje sjekket z1 enda

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elkjøp kan fikse Sanyo plv-z1!å så har di 30 dagers full returrett!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Sitat:

Det er noen som vil se produket før de kjøper vet du....
    Helt enig, Ak og Jolly. Derfor var jeg å så på både X1 og AE300 før jeg bestemte meg. Når jeg hadde sett begge var det ikke tvil om at det var AE300 jeg skulle ha. Andre vil selvfølgelig si at X1 er tingen. For meg bråkte x1 litt for mye + at jeg dessverre så ganske mye regnbuer (Det var helt mørkt i rommet). AE300 så jeg privat og X1 så jeg hos presentation data (som var meget hyggelige). Da jeg hadde bestemt meg kunne jeg ikke vente og bestillte fra Japan. Så får jeg håpe at alle pixlene virker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra valg!tror AE300 er et bedre kjøp.

Lignende tråder

1. Valg av Projektor
    By ^Gimli^ in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 13
    Siste melding: 09-14-2004, 08:06
  2. Valg av projektor til 15k uten regnbuer
    By pegasus in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 06-27-2004, 20:29
  3. valg av projektor
    By tryggis in forum Digitale projektorer
    Svar: 9
    Siste melding: 05-05-2004, 15:31
  4. Hjelp: Valg av LCD projektor
    By AJ in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 03-18-2004, 15:58
  5. Trenger virkelig hjelp til valg av projektor!
    By megavolt in forum Digitale projektorer
    Svar: 46
    Siste melding: 10-06-2003, 16:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •