DLP eller LCD til LAN samt klasseromsbruk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DLP eller LCD til LAN samt klasseromsbruk?

Hei! Jeg og en til tenker å spleise på en prosjektor.

Jeg har i mitt valg av prosjektor gått ut i fra en av disse prosjektorene:
    http://forbruker.no/digital/tester/t...cle1253354.ece

Enten Epson EMP-TW600 eller Hitachi PJ-TX200. Hitachi virker som den beste prosjektoren, men 1200 ANSI LUMEN blir kanskje litt lite i klasseromssammenheng? Også er jo Epson prosjektoren 4000-5000 kroner billigere da.

Men så kommer jeg på at LCD har noen ulemper, i alle fall som jeg har hørt. I følge en i klassa mi ødelegger pæra på en lcd prosjektor lcd panelet etter hvert, slik at fargene blir slitt eller ødelagt.

Andre ting å føye til, hjelpe meg i mitt valg?

Alle forslag mottas med takk!
    Sist endret av foilltank; 09-17-2014 kl 20:45

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville iallfall gått for en presentasjonsmodell i stedet for en hjemmekinomodell i dette tilfellet, tror presentasjonsmodellen gjør seg bedre på film enn omvendt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ikke hjemmekinoprosjektorer være best på film da?

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, den setningen kan misforstås, presentasjon er best med mye lys i rommet og til "powerpoint-bruk". Men den fungerer også kurant til film. En hjemmekinomodell er såklart best til film, men kan falle litt igjennom med mye lys i rommet. Så samlet sett mener jeg en presentasjonsmodell er bedre for deres bruk. Men skal være godt med lysstyrke i begge modellene du lurer på, så tror ikke du vil få noe problem med det

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med den påstanden om at LCD prosjektorer "går i stykker" i lengden på grunn av at pæra ødelegger lcd panelet?

Har vurdert dlp prosjektorer litt og, jeg vet rett og slett ikke. Men den skal brukes mest til film og xbox da... men som sagt noe til powerpoint bruk også

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av foilltank
    Hva med den påstanden om at LCD prosjektorer "går i stykker" i lengden på grunn av at pæra ødelegger lcd panelet?
    Dette skjer fra tid til annen med enkelte projektorer, men da gjerne i kombinasjon med at støvfiltre er fulle av støv, med resultat i at kjølingen på projektoren ikke fungerer slik den er ment.

Den siste projektoren jeg var borti som hadde brent/defekt lcd panel var en 3 år gammel panasonic som hadde stått i et møterom og blitt brukt mye. 3 lampeskift hadde den gjennomgått og samtlige lamper hadde vart "over garantitiden", slik at dette var en mye brukt projektor.

Dersom det ikke er en projektor som er i daglig bruk i typisk møterom og som får støvrens en gang i blant så skal ikke dette være et problem som oppstår ofte.

Når det gjelder hjemmekinoprojektor eller presentasjonsprojektor så henger jeg meg på de over. Presentasjonsprojektorer fungerer helt fint til variert bruk, mens en hjemmekinoprojektor oftest faller litt igjennom på klasseromsbruk.

De fleste presentasjonsprojektorer har også en funksjon for å sette lysstyrken ned, slik at de fungerer ypperlig på xbox.

Bruker selv å låne presentasjonsprojektorer hjem. Siden jeg ikke har rådt til å kjøpe, så teller i alle fall bildestørrelsen mer enn sortnivå de ganger jeg låner projektor.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huff, jeg som hadde tenkt å kjøpe snart nå

Altså, er Epson og Hitachi prosjektorene dårlig til å vise powerpoint presentasjoner? Som sagt tidligere, dette skal prosjektoren brukes minst til, og om bildet er "helt greit" i et litt mørkere rom enn normalt, så er det greit.

presentasjonsprosjektor = DLP?

Noen som har noen gode tips til gode presentasjonsprosjektorer? Koster ikke disse vesentlig mer, og hva er hovedforskjellen mellom disse to "typene" av prosjektorer? ANSI LUMEN?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huff, jeg som hadde tenkt å kjøpe snart nå

Altså, er Epson og Hitachi prosjektorene dårlig til å vise powerpoint presentasjoner? Som sagt tidligere, dette skal prosjektoren brukes minst til, og om bildet er "helt greit" i et litt mørkere rom enn normalt, så er det greit.

presentasjonsprosjektor = DLP?

Noen som har noen gode tips til gode presentasjonsprosjektorer? Koster ikke disse vesentlig mer, og hva er hovedforskjellen mellom disse to "typene" av prosjektorer? ANSI LUMEN?
    Presentasjonsprojektorer trenger ikke koste mye. Det er lettere å lage "smell i bildet", altså lysstyrke, enn å lage projektor med enorm kontrast. Jeg har ikke så veldig stor erfaring med visning av presentasjoner på hjemmekinoprojektorer, men som du sier er det jo dette den skal brukes minst på. Jeg foreslår derfor at du stikker på hifiklubben med laptopen, kobler opp mot en Hitachi (som er meget god på hjemmekino-ting), slår på lyset i rommet og så ser om det kan leves med?

Presentasjonsprojektorer er oftest LCD. Hvis du sjekker oversikten på www.projectorcentral.com får du et hint om hvilke presentasjonsprojektorer som anbefales og hvilket prisområde de ligger i. Du får veldig veldig god presentasjonsprojektor under 15k. De fleste projektorene jeg monterer i vanlige møterom koster deromkring. Epson EMP-serien er mye brukt, NEC sin VT/LT serie, infocus og panasonic er oftest brukt av de jeg installerer for.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tipset! De har disse prosjektorene jeg snakker om mest sansynlig på hifiklubben?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tipset! De har disse prosjektorene jeg snakker om mest sansynlig på hifiklubben?
    Hitachien har de i alle fall på de fleste klubbene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •