PJ-TX200 og takoppheng

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PJ-TX200 og takoppheng

Skulle til å montere opp takfestet for pj da jeg begynner å lure på om takopphenget jeg har kjøpt faktisk passer til TX200... Fikk beskjed fra AVshop om at dette skulle passe på TX200, men hullene på de armene som skal festes i pj tar max m5 skruer, mens hullene i pj er m6!!! Det følger heller ikke med m6 skruer til å feste i pj...:-? Takopphenget jeg har kjøpt heter Vogel's EPC-4010... Er det noen andre som har fått til å bruke dette opphenget med TX200? Burde jeg ha kjøpt PPC-200 i stedet for dette takopphenget??? Blir nedtur hvis dette ikke passer nå etter at AVshop sa at det skulle fungere...:?
    Tips til andre oppheng mottas med takk. :-P

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    I frustrasjonens øyeblikk hadde jeg nok kjøpt M6 skruer på en jernvare og borret opp hullene 1mm.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mail fra AVshop om at de sender skrueadapter så da blir det vel en ordning på problemet :-P

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte min Tx200 med PPC-200 fra nettdata.no. Der ble det opplyst at 4010 feste ikke kunne brukes på TX-200. Selv om både AVshop og Pixmania sier det motsatte
    Samme problemstilling på PPC-200, men der fulgte skrueadapterne med.
    Mao, ingen 6mm skruer, men 3,4 og 5mm tror jeg det var. Brukte 4mm skruer (siden skrueadapterene er 6 til 4mm overganger). Dog endte jeg opp med andre 4mm skruer siden TX-200 skruehullene var såpass "korte", og to avstandstykker måtte evnt. brukes sammen med de orginal skruene. Ble ikke mye pent, så ei skive, kortere skruer og et avstandstykke ble brukt. Ble bra...

Det ble forresten nevnt at det var vanskelig å finne riktig "tyngdepunkt" med 4010 og at PPC-200 var bedre... Nå synes jeg at PPC-200 også virket vanskelig, spesielt siden TX-200 har "skeivt" tyngdepunkt (ikke senter av PJ)... Men, fikk nå ting og tang opp.
    Det som irriterer meg dog er at yaw-aksen (ja, jeg jobber innenfor "missile-industrien") er litt løs, slik at når jeg skal bak å rote med kabler/power m.m) så flytter PJ på seg... (ikke mye, men litt). Kan ikke finne noen festeskrue for den aksen (pitch/roll er grei).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info mtm.
    Fikk mail fra AVshop i går om at de skulle sende adaptere så kanskje det er pakke i posten i dag...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vogel's 4010 fungerer helt fint med TX200. Med skrueadaptere var det bare en lek å montere den. Legger ved noen bilder da jeg har "prøvemontert" pj i takstativet. Da gjenstår bare en time hos pj-kalibrerer Gorm så er vi "in business" her også! :grin:

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble pent ja...
    Litt irriterende at det ble sagt at 4010 ikke passet. Prisen opp til PPC-200 var jo litt.
    Vel, vel... det er montert og jeg er fornøyd. Hadde penger til overs til en pils etter montering :wink:
    Lurer egentlig på hva som da er forskjellen mellom de. PPC-200 finnes jo ikke engang på Vogel sine sider (2-3uker siden).
    Er selve "diameteren" og armene mindre mon tro.
    Jeg "sleit" litt med å få kort nok avstand på armene. Nå er de nesten oppi hverandre.

Synes du yaw-aksen din er litt løs?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde problemer med å få Vogels EPC 4010 til å passe til TX200 en som vi har på jobben. vi endte opp med å bruke et B-TECH takfeste, dette følger med skruer i de fleste størrelser og er så langt det eneste takfestet jeg har funnet som har passet til min PE7700, så det er vertfall en løsning viss andre skulle ha problemer med å få PJ fester til å passe. festet er billig, men gyroen i den er noe løs, så det er no dritt å få bildet i posisjon. skulle noen være interessert i et slikt så heter festet BT881.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Vogel's 4010 fungerer helt fint med TX200. Med skrueadaptere var det bare en lek å montere den. Legger ved noen bilder da jeg har "prøvemontert" pj i takstativet. Da gjenstår bare en time hos pj-kalibrerer Gorm så er vi "in business" her også! :grin:
    Det ble både pent og bra, gratulerer!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjenstår bare en time hos pj-kalibrerer Gorm så er vi "in business" her også!
    Der var den på plass i taket ja! Vi får vel fikse en liten kalibrering i løpet av helgen da. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reiser bort i morgen, men mandag kanskje hvis det passer deg Gorm. Skal jeg ta med pj opp til deg eller?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Det ble pent ja...
    Litt irriterende at det ble sagt at 4010 ikke passet. Prisen opp til PPC-200 var jo litt.
    Vel, vel... det er montert og jeg er fornøyd. Hadde penger til overs til en pils etter montering :wink:
    Lurer egentlig på hva som da er forskjellen mellom de. PPC-200 finnes jo ikke engang på Vogel sine sider (2-3uker siden).
    Er selve "diameteren" og armene mindre mon tro.
    Jeg "sleit" litt med å få kort nok avstand på armene. Nå er de nesten oppi hverandre.

Synes du yaw-aksen din er litt løs?
    PPC200 er vel ment for større pj. Max avstand mellom armenes ytterpunkter er større enn på 4010, samt at PPC200 takler tyngre pj'er enn 4010. Jeg la også merke til at PPC200 ikke var på Vogel's sine sider.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg ta med pj opp til deg eller?
    Er det ikke en fordel å kalibrere PJ i sitt eget rom? Med tanke på avstand, lerret, kilde, kabler, lyskontroll etc?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Er det ikke en fordel å kalibrere PJ i sitt eget rom? Med tanke på avstand, lerret, kilde, kabler, lyskontroll etc?
    Jo det kan godt være et poeng; tenkte bare jeg skulle snike meg til enda en demo hos Gorm...:wink: det er alltid like heftig! :grin:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reiser bort i morgen, men mandag kanskje hvis det passer deg Gorm. Skal jeg ta med pj opp til deg eller?
    Monday it is. Tar det nede hos deg vi, så blir den kalibrert til rommet den skal jobbe i.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roger that! Jeg er hjemme hele dagen så kom når det passer! :grin:
    Bare en ting: graden av lys i stua varierer jo etter tid på døgnet da jeg ikke har 100% lyskontroll. Utpå kvelden når sola går ned så blir det rimelig mørkt, men tidligere på dagen er det jo lysere også inne... :? Når er det egentlig best å kalibrere prosjektoren under slike forusetninger?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roger that! Jeg er hjemme hele dagen så kom når det passer! :grin:
    Bare en ting: graden av lys i stua varierer jo etter tid på døgnet da jeg ikke har 100% lyskontroll. Utpå kvelden når sola går ned så blir det rimelig mørkt, men tidligere på dagen er det jo lysere også inne... :? Når er det egentlig best å kalibrere prosjektoren under slike forusetninger?
    Kvelden, du ser vel mest på film om kvelden? Har ikke såå stor betydning, ta evt å heng et teppe forran vinduer mens kalibrering foregår :razz:

Edit:
    Jo det kan godt være et poeng; tenkte bare jeg skulle snike meg til enda en demo hos Gorm...:wink: det er alltid like heftig! :grin:
    Kan jeg tenke meg er heftig, ja. Topp 3 kino her på forumet i mine øyne..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tanke også. Jeg "emulerer" lyskontroll...:? har kjøpt sort stoff som jeg henger foran alle vinduene som gir lys direkte der lerretet henger, men det blir jo ikke helt perfekt. Det er dog det beste jeg får til uten å spikre igjen vinduene...:wink: tenk på hvilken WAF det ville blitt...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør kanskje vente med kalibreringen til du har fått deg litt bedre lyskontroll da homecinema, ettersom lyskontoll og utestengelse av lys fra vinduer osv, har meget stor betydning for frontpojiserte projektor oppsett.

Ellers så er vel hovedregelen for bildekalibrering å gjennomføre det for de forholdene utstyret normalt blir benyttet, så kan man vel også lage egene oppsett for forskjellige lysforhold i hjemmekinoen, dersom man ikke kan blende av så mye man ønsker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder fargekalibreringen så er ikke den avhengig av fullstendig mørkt rom. Så lenge det er mørkt nok til å kunne måle på 20 IRE så går det greit. Resten kan gjøres i flere omganger for det en mindre enn ett steinkast herfra og ned til Homecinema. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •