LCD vs DLP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40

Tråd: LCD vs DLP

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD vs DLP

Diskusjonen har sikkert vært tatt før:

Sitat Opprinnelig postet av schjøllis
    Hva tror du om at det er lcd og ikke dlp, har det noen betydning? Sikler etter en prosjektor selv men det er så utrolig mange forskjellige meninger.
    At LCD er noe dårligere enn DLP på generell basis når det gjelder holdbarhet, følsomhet for støv etc. stiller jeg meg uforstående til. Det har vært rapportert om støvproblemer, pikselfeil, dårlig lampelevetid etc. på begge typer prosjektorer.
    Forskjellene ligger hovedsaklig i teknologien og hvilke styrker og svakheter den har i forhold til å gjengi film.

Kort oppsummert (de som vet bedre får korrigere evt. feil):
    * Fargegjengivelse: DLP har generelt klarere farger, mye takket være bedre kontrast, men det rapporteres om enkelte problemer med å gjengi gult (som da tenderer mot grønn eller brun). LCD virker ikke så klar generelt, men noen påstår at den gjengir riktigere farger.
    * Kontrast: Selv om Sanyo rapporterer god kontrast, er det vel en kjennsgjerning at DLP genrelt oppnår bedre kontrast mellom lyst og mørkt enn LCD.
    * "Hønsenetting": Både LCD og DLP har det, men i utgangspunktet har LCD mer av det. Likevel har blant annet Panasonic god teknologi for å jevne ut hønsenettingen mellom pikslene.
    * "Regnbuer": Enkelte mennesker er følsomme for skiftene fra farge til farge i fargehjulet i DLP. Dette gjelder spesielt i områder med stor kontrast med mye bevegelse eller hvis man flytter blikket. DLP er derfor ikke for alle. LCD har ingen slike personavhengige ulemper.

Det finnes en god del andre parametre også, men de varierer mer fra prosjektor til prosjektor enn mellom LCD og DLP. I de dyrere klassene finner man etterhvert svært gode DLP-prosjektorer med raskere fargehjul som nærmest eliminerer regnbuer. I budsjettklassen blir det mer en avveining fra modell til modell, siden det er større forskjeller mellom de ulike modellene enn mellom teknologiene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At LCD er noe dårligere enn DLP på generell basis når det gjelder holdbarhet, følsomhet for støv etc. stiller jeg meg uforstående til
    Hei Roffe.
    LCD panelet svekkes over tid. Det vil si at fargene blir blassere etter som tiden går. En DLP projektor har ikke dette problemet, og ved pærebytte etter xxxx timer fremstår den som ny.
    Ikke det at jeg tror dette har noen stor betydning, da vi i dagens samfunn bytter ut produktene før de rekker å bli slitt. Det kommer jo alltid noe "hottere" og bedre på markedet. Og lysten til å bytte ut er som regel der etter kort tid.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    LCD panelet svekkes over tid. Det vil si at fargene blir blassere etter som tiden går.
    Hvilke tidsperspektiver snakker vi om her? I en annen tråd mente noen 5000 timers levetid på LCD-panelene, noe jeg synes høres veldig lite ut...

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva med eventuelt langtidsskade av regnbue-effekt på DLP? Selv om man egentlig ikke merker regnbue effekten der og da (f.eks meg selv), kan det jo være at det sliter på øynene i det lange løp. Og enda værre..kanskje man kan utvikle migrene/epilepsi eller noe slikt....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At LCD panelet svekkes betyr jo ikke at projen ikke kan brukes. Eierne av LCD projektorer merker jo ikke noe da fargesvinnet skjer gradvis. Forskjellen ser du når du sammenligner den med en ny. Etter 5000 timer er det nok synlig, men levetiden er jo vesentlig lenger. Det kommer an på hvor kresen man er.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Og hva med eventuelt langtidsskade av regnbue-effekt på DLP? Selv om man egentlig ikke merker regnbue effekten der og da (f.eks meg selv), kan det jo være at det sliter på øynene i det lange løp. Og enda værre..kanskje man kan utvikle migrene/epilepsi eller noe slikt....
    Skade av "regnbue-effekt"?
    Den (etter min mening) latterlige påstanden må du dokumentere. Til din informasjon er epilepsi noe du ikke utvikler, det er noe du er født med. Migrene er kostholdstyrt (også hormonelt for kvinner), og kan fremkalles av stress og ujevn døgnrytme.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke egentlig en påstand. Det var mer ment som et åpent spørsmål. Jeg vet bare av de fleste av oss kan bli sliten i øynene når man sitter foran en pc-skjerm, da tenker jeg helst på CRT skjermer. Dette er i hovedsak pga flimmer. Dette kan løses ved å benytte LCD skjermer, som er flimmer-fri. Jeg vet ikke, men kan det tenkes at denne regnbue-effekten er en flimmer-effekt? I så fall vil jo DLP slite mer på øynene enn LCD.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis flimmer "sliter" på øynene, burde 50 Hz vanlig CRT TV vært forbudt. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker uansett som om DLP overtar mer og mer. DLP "mangler" foreløbig konkurrenter til LCD i prissegmentet 20-30k. Får de i tillegg 3-cippere på markedet så vil også de som er plaget med regnbuer kunne få fine filmopplevelser

Ser forresten ut som om de har sluttet å produsere dyre LCD-proj'er

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss si det slik...sitter man 50cm fra en tv 8 timer om dagen, så tror jeg at det sliter på øynene ja.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    La oss si det slik...sitter man 50cm fra en tv 8 timer om dagen, så tror jeg at det sliter på øynene ja.
    For ikke å snakke om hva det gjør med resten av kroppen. Skal det være litt potetgull?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror det er viktig å ikke overdrive effekten av regnbuer, selv om noen helt klart kan plages av dette. Tror på ingen måte epilepsi eller konstant migrene vil kunne fremprovoseres ved titting på DLP...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med ansilumen, er det slik at DLP er avhengig av mer lys en LCD? Virker som om DLP proj. er mer lyssterke en tilsvarende LCD proj. Eller stemmer ikke dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke lysstyrken har noe å si for den ene eller den andre teknologien. Er bare min oppfatning, men jeg har aldri hørt noe sted at DLP har generelt bedre lysstyrke enn LCD. Tror de bruker mye av de samme pærene også

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av grunnen til at DLP er mer lyssterk er vel at lyset ikke hindres i sin vei fra pæren til lærret bortsett fra fargehjulet, mens lcd må gjennomlyses.

Newcomer Bjellesauen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man røyker i rommet er vel crt-prosjektorer best, da den er et lukket system som er lett å rengjøre.

DLP og LCD-prosjektorer er et åpent system som støv/røyk samles på linser/fargehjul/LCDpanel/speil.

komprimert luft på boks er greit å ha både for rengjøring av prosjektor og pc

Røyking er det verste man utsetter DLP og LCD prosjektor for (og en selv)

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjellesauen
    Røyking er det verste man utsetter DLP og LCD prosjektor for (og en selv)
    Kan smuss fra røyking renses vekk? Eller blir jeg virkelig nødt til å gå UT å røyke?? :wink:
    Er jo kjedelig å ødelegge dyr pj på grunn røyking...

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får det sikkert renset vekk.... men er jo greit og unngå og røyke i samme rom som projektoren for og unngå viderig nedstøving ol. pga dette.. hvertfall når det ikke er nødvendig :wink:

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, da blir det vel røykeforbud hjemme også... Ikke at dèt er så dumt da :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Jeg sitter å teller på knappene når det gjelder lcd vs dlp. Jeg har egentlig betemt meg for pt ae 700, men denne har jeg ikke sett selv. De projectorene som jeg har sett er epson tw 10h, epson tw 200, Infocus 4805, 5700 og optoma h30. Jeg fikk først en demo av lcd'ene og fant fort ut at 10 var alt for dårlig, men at 200 gav et godt bildet. Det var derfor med liten entusiasme at jeg satt meg ned for å titte på h30 som har mindre ws oppløsning enn tw10. For en overraskelse! H30 gav et bildet som jeg vurderer til å være like godt som tw200. Jeg likte det mer glatte filmaktige bildet som denne maskerte 4:3 dlp maskinen gav. Og dette på tross av en enorm oppløsningsforskjell. Infocus 4805 likte jeg også meget godt, men jeg holder faktisk en knapp på h30. Infocus 5700 hadde helt nam nam bildet, men den er desverre utenfor mitt budsjett. Er det mulig at personlig preferanse for den ene teknologien kan gjøre at jeg vil like de rimelige dlp maskinene bedre enn pt ae 700 på tross av den overlegne oppløsningen?
    Det kan jo hende at ikke epson tw200 var optimalt satt opp.
    For meg virker det som dlp vs lcd med samme oppløsning gir en knusende seier til dlp.
    Kanskje Benq 7800 ...
    Mvh
    Oddbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •