LCD vs DLP - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40

Tråd: LCD vs DLP

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For meg virker det som dlp vs lcd med samme oppløsning gir en knusende seier til dlp.
    Det har du helt rett i. En LCD projektor har en fillrate på 50/60% på panelene. Dvs at man får markert avstand mellom pixlene. DLP har en fillrate på ca 90%, noe som gjør at pixlene blir mindre synlige.
    Og hva AE700 angår gir den ganske sikkert rimelig mye bedre bilde enn de LCD projektorene du har sett på. Av de har TW200 700:1 i kontrast (800:1 om det er "h" modellen). AE700 har opgitt 2000:1, som er på høyde med de litt rimelige DLP'ene. Det som er helt sikkert er ihvertfall at AE700 leverer mye pr. krone.

Du kan forøvrig lese mere om denne i den offisielle AE700 tråden, hvor flere har lagt inn sin mening.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oddy
    Er det mulig at personlig preferanse for den ene teknologien kan gjøre at jeg vil like de rimelige dlp maskinene bedre enn pt ae 700 på tross av den overlegne oppløsningen?
    Det er meget mulig, for valg av pj dreier seg jo tross alt om valg mellom helt akseptable estetiske preferanser. Når du har skaffet det et best mulig sammenligningsgrunnlag, vil det du liker best av det som passer best der du skal bruke det, være det som er best for deg :wink:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjellesauen
    Røyking er det verste man utsetter DLP og LCD prosjektor for (og en selv)
    Røyking er ikke bra for andre enn de som selger tobakken, men skade i projektoren av røyking er ikke såå stor.En ting man kan risikere er et ubetydelig brunskjær på optikk. og da mener jeg ubetydelig. eneste du taper er et par lumen, variasjoner i lysstyrke i pæren er mye større. for høy temperatur, og mye støv er veldig mye verre.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Sitat Opprinnelig postet av Bjellesauen
    Røyking er det verste man utsetter DLP og LCD prosjektor for (og en selv)
    Røyking er ikke bra for andre enn de som selger tobakken, men skade i projektoren av røyking er ikke såå stor.En ting man kan risikere er et ubetydelig brunskjær på optikk. og da mener jeg ubetydelig. eneste du taper er et par lumen, variasjoner i lysstyrke i pæren er mye større. for høy temperatur, og mye støv er veldig mye verre.
    Jeg er enig her ja. Hva er vel en spesielt etterlengtet dvd utgivelse uten cognac og en cigar ved siden av.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg er enig her ja. Hva er vel en spesielt etterlengtet dvd utgivelse uten cognac og en cigar ved siden av.
    Godt å se at det er flere som har vett på å nyte livet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Røyker ikke selv, så jeg burde vel ikke si så mye om det, men det er vel neppe noen elektronikk som ikke er spesial behandlet, som liker å bli utsatt for mikroskopisk elektrisk ledende sot partikler. Stearin lys er også forbudt i hjemme koinoen min.....

Dersom obtikken i en projektor blir missfarget av røyken , hva da med de oppvarmede og viftekjølte komponentene som det blir pumpet x antall kubikk meter med luft +mikroskopiske forurensninger forbi i timen?
    Tror ikke at noe støvfilter stopper sigarett røyk effektivt.

Vil tro at lampe levetiden kan reduseres pga. overopphetning på grunn av sotbelegg , og LCD panelene blir mørkere og vil absorbere mere lys energi og oppvarmes mer.
    DLP tåler vel mest, ut i fra konstruksjonen, men tror som sagt ikke pæra liker luftforurensninger noe særlig.

At CRT projektorer tåler mye røyk, er vel en sannhet med modifikasjoner, ettersom høyspenningsdelen vil suge til seg støv noe alla en elektrostatisk luftrenser og faren for overslag øker.

Er enig med at man skal vite å nyte livet og unne seg visse goder, og når alt kommer til alt, klarer jo alle å slutte å røyke......til slutt....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hva er vel en spesielt etterlengtet dvd utgivelse uten cognac og en cigar ved siden av.
    Hmmm... Brennbart materiale, åpen ild og en kraftig varmekilde i umiddelbar nærhet... Fortsetter du sånn trenger du hverken pj eller lydanlegg for å oppnå en spektakulær virkning :wink:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går hadde jeg som PJ-nybegynner min første store test av PJ hos HFCK. Jeg har lest og fulgt med i diskusjonen omhva som er best; LCD eller DLP. I og med at de største ulempene med disse er henholdsvis screendoor og regnbuer, tenkte jeg å ta en liten demonstrasjon.

I forbindelse med at jeg skulle hente mine nye Mi3, tok jeg med meg Pirates of the Carribean og Ringenes Herre (1eren) og fikk leke meg i demorommet der Infocus 4805 og Hitachi PJ-TX100. Hitachien er ikke alternativet mitt på LCD, det er AE700, men her gjaldt det for å se hva slags PJ jeg "kunne leve med" når jeg skal handle.

Først ut var 4805: Første scenen "The Shire" der hvor Frodo møter Gandalf på vei inn ti byen. Fine farger, støyen som alle snakker om tenkte jeg ikke over et sekund, og lyden var kun på et moderat høyt nivå. Satt på ca 3 meters avstand og PJ kanskje en meter ekstra bak. Jeg kikket etter fenomenet regnbuer, men kunne ikke se spesielle problemer. Men etter ca 10 minutter merket jeg noe ubehagelig. I nedre del av bildet, der teksten kom og fikk, fikk jeg et "plutselig" behov for å gni meg i øynene, og så røde og grønne farger komme og gå. Tydelig at dette var den såkalte regnbueeffekten, for når jeg først hadde begynt å se denne, kom jeg meg aldri unna. Og når jeg ser film med både kona og venner, er det med tekst. Så dette ble et problem......

Så over til PJ-TX100: Jeg var veldig spent på hvordan denne hønsenettingen ville fortone seg. Problemet med regnbuer skulle jo ikke være tema her, så jeg satte på samme scenen. Det som først slo meg var fargene: Utrolig mye mer smell i fargene :shock: Hønsenettingen var ikke plagsom, og den eneste forskjellen jeg i så måte kunne registrere var på måten teksten var fremvist, litt mere firkantede bokstaver enn på 4805en. Jeg satt på samme avstand, og PJ på nogenlunde samme avstand. De fleste mener jo at sortnivået på LCD-PJer er et ankepunkt, så derfor tok jeg frem "Pirates..." og den scenen i mørket der mannskapet på Black Pearl blir vist som ghosts når månelysset treffer dem. Sortnivået er helt klart bedre på 4805en, men er det var helt klart til å leve med på LCDen. Når jeg senere så at lerretet var hvitt også, vil det jo hjelpe LCDen å bli vist på et grått lerret.......

Dagens lille test av PJer viste for min del at jeg bør gå for en LCD fremfor en DLP. Sålenge jeg er "avhengig" av tekst, synes jeg at problemet med regnbuer forårsaket mye større problemer enn screendooren på TX-100en.

Men så over til mitt hovedspørsmål jeg håper dere kjennere kan svare på. Hvordan står Panasonic sin AE-700 seg mot Hitachi PJ-TX100?? Noen som har testet begge?

Skal i morgen har en demo av AE-700, men er spent på andre meninger.....

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvd begge. ae700 er min favoritt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så over til mitt hovedspørsmål jeg håper dere kjennere kan svare på. Hvordan står Panasonic sin AE-700 seg mot Hitachi PJ-TX100?? Noen som har testet begge?
    Jeg har også sett/testet begge, og synes i likhet med jørn at AE700 er bedre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AE700 er helt klart å foretrekke ja. Den har mindre screendoor, mindre vertikal banding og mye bedre kontrastnivå.

Så en liten kommentar til at TX100 hadde mer trykk i fargene enn 4805. Sannheten er stikk motsatt, så minst en av de to projektorene du testet var grådig feilkalibrert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    AE700 er helt klart å foretrekke ja. Den har mindre screendoor, mindre vertikal banding og mye bedre kontrastnivå.

Så en liten kommentar til at TX100 hadde mer trykk i fargene enn 4805. Sannheten er stikk motsatt, så minst en av de to projektorene du testet var grådig feilkalibrert.
    Selgeren selv avslørte selv at han ikke hadde spesielt peiling, men dette var jo skivebom i såfall da. Han påstod at TX-100en var kalibrert, men ikke 4805, den var grei nok ut av boksen. Kan dette være forklaringen?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infocus kalibrerer fabrikkoppsettet etter samme krav som DVE, så man kan godt si at 4805en var "riktig" dersom ingenting var justert og TX-100'en var
    grådig feilkalibrert

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det? Jeg vil si det stikk motsatte, nemlig at TX-100 har bedre og mer mettede farger..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen var i hvertfall stor i mine øyne når jeg så dem live. LCDen hadde mer og "fyldigere" farger, uten at ansikter o.a. ble "rosa eller røde"....

Så hvis AE700en er så overlegen TX100en blir det jo lett match å velge..... :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Forskjellen var i hvertfall stor i mine øyne når jeg så dem live. LCDen hadde mer og "fyldigere" farger, uten at ansikter o.a. ble "rosa eller røde"....

Så hvis AE700en er så overlegen TX100en blir det jo lett match å velge..... :wink:
    Og 700en var totalt overlegen TX-100 på alle punkter, så det valget er lett tatt!

Lurer på en ting: HiFil: Er det virkelig slik i følge dine tester slik at samtlige DLP PJer har bedre farger enn LCD-PJer??? I følge mine "tester" høyst uoffisielle tester har AE-700 mye mer mettede farger enn både Optoma H30 og Infocus 4805. (Nå snakker jeg om prisklassen +/- 15k.)

Jeg vet at du anbefaler Pana AE-700 som et godt kjøp, og er ikke ute etter å "ta" deg, men vil gjerne ha synspunkter på dette (også fra flere)

Kopierer også inn innlegget mitt fra AE-700-rubrikken for å underbygge dette litt:

I dag har jeg som nybegynner vært på besøk hos Plasmaboy og fått demonstrert hans Panasonic PT-AE700. Jeg er kommet hjem og er fast bestemt på at (for meg er) AE-700 er det beste kjøpet på denne siden av 15k..... Begrunnelsen er:

PJen er takmontert (tror det var Vogel) og koblet til en Denon DVD1910 der vi brukte DVI-tilkoblingen. Filmen vi brukte som referanse var Ringenes Herre (1eren), de samme testscener som mange andre før oss har brukt, og som ble brukt i testen min av Infocus 4805 og Hitachi TX100.

Farger: Det aller første som slo meg var at fargemetningen på denne PJ er enormt bra. Jeg står fremdeles på at fargene er mye rikere og bedre på denne sett i forhold til 4805 og Optomas H30 som de har på HFK. Fargene var klare og jeg kunne ikke se problemer med utflytende farger i raske partier... For morro skyld satte vi på Finding Nemo, og for en som "kun" har en Loewe-TV hjemme var dette helt rått å se. For noen farger!! Jeg vet at disse animasjonsfilmene ofte gjør fremvisningsmediet bedre enn de kanskje egentlig er, men dette var jo kjempemorro å se..

Kontrast: AE700 har en oppgitt kontrast på 2000:1. TX-100 har oppgitt 1000:1. Her var det spesielt synlig når en så på teksten. På TX100 var den kornete og firkantede bokstaver, mens på AE700en var det likt som på 4805en. (Synes at tekstfeltet er spesielt avslørende på kontrast, og greit å bruke som målestokk). Klart at en vil få et mye bedre bilde med et kontrastnivå på det doble, og samme som Infocus har oppgitt på sin 4805.

Screendoor: Dette har Panasonics med sin Smoothscreen løst veldig bra. For å være helt ærlig: Jeg kunne ikke se noen! Når jeg stod godt inntil lerretet var det omtrent ingenting, jeg så faktisk mere ruteinndeling på Optomas H30 som er en DLP-PJ. Kall meg gjerne "unormal", men det er faktisk hva jeg så.... Det jeg derimot så var konturer i lerretet, et egenlaget rammelerret i Greyline, men som var limt på plate. Noen steder hadde det blitt "buler", akkurat som når en tapetserer. I de lyse partiene var disse godt synlig når en så etter dem. Plasmaboy angret også på at han hadde løst det på denne måten, og det forundrer meg om ikke han snart bytter dette ut med (Adeo-)lerret som blir spent... :wink:

Lens shift: Noen har tidligere i denne og andre tråder frarådet bruk av vertikal lens-shift for ikke å forringe bildet. Denne var takmontert, noe som innebar at vi måtte bruke lens-shift en god del uten at vi kunne se noe galt med bildet i det hele tatt.

Lerret: Plasmaboy hadde som sagt et Greyline-lerret. Det jeg så på dette var at det var endel konturer i dette lerretet, ikke glatt som jeg som nybegynner kanskje trodde at lerreter skulle være. Det resulterte i at på de aller lyseste partiene kunne du se disse konturene og ujevnhetene mer enn den beryktede screendooren..... :wink:

Støynivå: På dette nivået er AE700 helt rå! I det vi stilte lampen på "eco-modus" var den omtrent ikke hørbar, og når den gikk på standard-speed virket det som om det var det samme lydnivået som 4805en gikk på på eco-modus :shock: Nå har jeg aldri testet disse ved siden av hverandre, men 700en kan jeg gå god for til de som har sensitive "støy-ører" når det gjelder PJ.....

Plasseringsvennlighet: Ettersom Plasmaboy hadde takmontert sin så jeg jo at dette gikk helt greit. Måtte riktignok bruke lens shift endel for å regulere bildet nedover, men bildekvaliteten synes jeg var bra allikevel. At den også har utluftingen foran, og kan stå i en bokhylle/hylle (uten bruk av lensshift :wink: ) gjør at en har masse valgmuligheter, og ikke er låst til et oppsett.

Sortnivå: Dette er et av de største ankepunktene har jeg lest mot LCD-PJer. Men i de mange, mørke partier av Ringenes Herre, må jeg si at dette overhodet ikke er et problem på AE700. Her kunne en tydelig skille detaljene fra hverandre, og spesielt i den scenen der ringskrømtet/rytteren steiler på hesten sin og dampen står av hesten og lyser som kommer bakfra, dette takler AE700 veldig bra. For meg er dette sortnivået bra nok i massevis.

Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke stiller i samme klasse som mange andre guruer her på forumet uten å nevne navn. De har mye mere inngående kunnskap og erfaring om hva de skal se etter når de tester PJer. Men jeg er ny i gamet, ønsker å lære hele tiden, og når en da sitter på AVforum og "leser seg til" kunnskap er det lett å legge veldig stor vekt på det "ekspertene" sier. Også hva testere i diverse fagmagasiner skriver. Men mye av dette er ikke nødvendigvis noe vi alle vil legge merke til.

Min erfaring er at omtalte problemer som regnbuer, sortnivå og screendoor er høyst variable og personlige. Jeg fant fort ut at jeg er ømfintlig for regnbuer. Derfor gikk jeg videre i jakten på en LCD. For mange av oss nybegynnere på PJ er mye av de diskusjonene som foregår på et nivå som foreløpig kanskje går litt over hodene våre. Vi må ut og teste for å se med egne øyne. Er det ingen butikker i nærheten som demonstrerer, prøv noen i forumet som kanskje kan gi en privat demo. Jeg fikk en, som klargjorde alt jeg trengte å vite for å ta mitt valg på PJ; Vinneren heter Panasonic PT-AE700!!! Endelig en LCD som kan ta kampen opp mot DLPer i samme prisklassen.

Rune

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Lurer på en ting: HiFil: Er det virkelig slik i følge dine tester slik at samtlige DLP PJer har bedre farger enn LCD-PJer??? I følge mine "tester" høyst uoffisielle tester har AE-700 mye mer mettede farger enn både Optoma H30 og Infocus 4805. (Nå snakker jeg om prisklassen +/- 15k.)

Jeg vet at du anbefaler Pana AE-700 som et godt kjøp, og er ikke ute etter å "ta" deg, men vil gjerne ha synspunkter på dette (også fra flere)
    Når det gjelder 4805 kontra TX100, så er jeg sikker på at fargemetning og "riktige" farger går i 4805's favør. Jeg er ikke av den oppfatning at alle DLP'er har bedre farger enn LCD projektorer. At jeg likte fargene fra AE700 godt, kan dere snart lese mer om i DVD&Hjemmekino. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du UTVIKLER ikke epilepsi, da må du ha det fra før av.
    Du kan UTLØSE epilepsi hvis du har det.
    Den eneste måten å utvikle epilepsi er ved sterke hjerneskader.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva snakker du om? Du kjører på med en superbump også svarer du ikke engang på emnet...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    La oss si det slik...sitter man 50cm fra en tv 8 timer om dagen, så tror jeg at det sliter på øynene ja.
    Jeg lærte at om man gjør det, så blir øynene firkandede.. Noen som har opplevd det??

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •