Bare lurte på noe ang. regnbueeffekten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bare lurte på noe ang. regnbueeffekten

Hei

bare lurer på noe ang. regnbueeffekten. Er det slik at hvis man ser slik fargeflimmereffekt på en projektor, at man da er "offer" for alle DLP projektorer da? Eller ser noen slik effekt på noen DLP projektorer og ikke på andre DLP projektorer?

Jeg vet ikke hvor jeg står enda, siden jeg aldri har tenkt på dette eller sett mange projektorer :?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare lurer på noe ang. regnbueeffekten. Er det slik at hvis man ser slik fargeflimmereffekt på en projektor, at man da er "offer" for alle DLP projektorer da? Eller ser noen slik effekt på noen DLP projektorer og ikke på andre DLP projektorer?
    Det vil variere endel fra projektor til projektor. Det er flere faktorer som spiller inn, blandt annet lysutbytte, kontrast, bildestørrelse, hastighet på fargehjul etc.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey.

Sikler på denne jeg, http://www.hitachidigitalmedia.com/D...?productid=487 så behøver kanskje ikke å være bekymret...

Andre jeg ser på er Panasonic PT-AE900E, Sanyo PLV-Z4 og Sony VPL-HS50...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av |Adeel
    Hei

Jeg vet ikke hvor jeg står enda, siden jeg aldri har tenkt på dette eller sett mange projektorer :?
    Kan vel bare utale meg som jeg opplever det selv, og kan si at jeg plagsomt ofte ser regnbuer på de DLP modellene med langsomme fargehjul, men dette blir mindre forstyrrende på de nye modellene med raske fargehjul, med flere indelte sektorer og briliant color osv. Forskyvingene er der, men må mer provoseres frem for å bli synlige.

Det største problemet mitt er derfor egentlig ikke forstyrrende RGB forskyvinger i kontrastrike bevegelige bilder, men at jeg blir sliten og får lett vondt i hodet av denne 1x chip DLP med fargehjul måten å sekvensiellt fargelegge og tegne opp bildet på, og at det derfor ikke frister så veldig med å se to - tre filmer etterhverandre, noe som det fint gjør med CRTprojektor og kankje også enkelte LCD projektorer.

Mange av de nye DLP baserte projektorene kan vise noen imponerende velopløste bilder med meget gode farger, god kontrast dekningsgrad og iris trimmet sortnivå osv, så jeg føler det er litt som et "offer" for for at det er mange gode DLP projektorer som ikke vil være noe godt alternativ utifra det jeg har opplevd til nå, men utviklingen går vel videre for DLP også, så det blir spennende å se hvilken teknologi som etter hvert blir arvtageren til CRT for mitt vedkommende. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Blir mitt første projektor og vil egentlig bare kjøpe en som gir meg minst mulig trøbbel og en jeg kan ha i noen år :razz:

Hitachien koster rundt 14.500 kr. og Panasonicen 11.000 kr. på komplett.no - så jeg lurer vel egentlig på om Hitachien er verdt de ekstra 3.500 kronene!

Hvis man ser på komplett.no sin nettside og brukererfaringer har samtlige gitt den 5 av 5 stjerner. Så jeg regner med at den holder for "den vanlige mannen i gata" - i dette tilfellet også meg?

Kan legge til at jeg ofte flytter og vil gjerne ha noe som er plasseringsvennlig.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey.

Sikler på denne jeg, http://www.hitachidigitalmedia.com/D...?productid=487 så behøver kanskje ikke å være bekymret...

Andre jeg ser på er Panasonic PT-AE900E, Sanyo PLV-Z4 og Sony VPL-HS50...
    De nevnte projektorene er alle gode og forholdsvis billige LCD projektorer, og har ikke regnbue problematikk i det hele tatt. ;-)

De problemene disse derimot har, er et mer synlig LCD rutenett, screendoor og eventuelle vertikale stripemønstere som blir synlig i mer eller mindre grad i forskjellige filmsener. Dette LCD panel fenomenet kalles Vertical Banding (VB), og kan også variere fra projektor til projektor innenfor samme modell.

De nevnte projektorene har også en Iris fungsjon som skal bedre kontrast og sortnivået i mørke filmsener, og det er litt forskjeller på hvordan forskjellige personer opfatter denne iris jobbingen, både med lyder fra mekanismen, og som tidsmessige forsinkelser som også kan være med å ta bort opmersomheten fra film bildet på lerretet. Sony HS50 er den eneste av de projektorene du nevner, som ikke benytter Epson LCD paneler, men HS50 er også litt kjennt for å ha en litt sent jobbende iris fungsjon, noe som vistnok skal ha blitt forbedret i HS60 modellen. (dette har jeg ikke sjekket selv)

Edit: Både Hitachi og Panasonic medellene går for å være meget plasserings venlige når det gjelder Lensshift og zoom område, og en av de største forskjellene på disse projektorene er synligheten av screendoor effekten, da Hitachi modellen tegner rutenettet tydelig og skarpt opp, mens panasonic modellen bruker noen microlinser som gjør rutenettet mer diffust, så bildet på projektoren kan betraktes fra en litt kortere avstand.

Om bildekvaliteten er verd pris differangsen som du nevner vet jeg ikke, men jeg synes Hitachi modellen frister litt mer enn PT-AE900 for mitt vedkommende.;-)

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Hvis man ser på komplett.no sin nettside og brukererfaringer har samtlige gitt den 5 av 5 stjerner. Så jeg regner med at den holder for "den vanlige mannen i gata" - i dette tilfellet også meg?
    Disse bruker erfaringene bør du ta med en klype salt. Er MYE svada ute og går, spesielt på komplett.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Disse bruker erfaringene bør du ta med en klype salt. Er MYE svada ute og går, spesielt på komplett.

Kan stemme det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    De nevnte projektorene er alle gode og forholdsvis billige LCD projektorer, og har ikke regnbue problematikk i det hele tatt. ;-)

De problemene disse derimot har, er et mer synlig LCD rutenett, screendoor og eventuelle vertikale stripemønstere som blir synlig i mer eller mindre grad i forskjellige filmsener. Dette LCD panel fenomenet kalles Vertical Banding (VB), og kan også variere fra projektor til projektor innenfor samme modell.

De nevnte projektorene har også en Iris fungsjon som skal bedre kontrast og sortnivået i mørke filmsener, og det er litt forskjeller på hvordan forskjellige personer opfatter denne iris jobbingen, både med lyder fra mekanismen, og som tidsmessige forsinkelser som også kan være med å ta bort opmersomheten fra film bildet på lerretet. Sony HS50 er den eneste av de projektorene du nevner, som ikke benytter Epson LCD paneler, men HS50 er også litt kjennt for å ha en litt sent jobbende iris fungsjon, noe som vistnok skal ha blitt forbedret i HS60 modellen. (dette har jeg ikke sjekket selv)

Edit: Både Hitachi og Panasonic medellene går for å være meget plasserings venlige når det gjelder Lensshift og zoom område, og en av de største forskjellene på disse projektorene er synligheten av screendoor effekten, da Hitachi modellen tegner rutenettet tydelig og skarpt opp, mens panasonic modellen bruker noen microlinser som gjør rutenettet mer diffust, så bildet på projektoren kan betraktes fra en litt kortere avstand.

Om bildekvaliteten er verd pris differangsen som du nevner vet jeg ikke, men jeg synes Hitachi modellen frister litt mer enn PT-AE900 for mitt vedkommende.;-)

Dette var informativt ja :grin:

Hovedsakelig bruk er spill (konsoll) og filmer. Skal ikke se TV på det og jeg har ingen planer om HTPC eller PC-bruk heller... Hvis det har noe å si på hva jeg skal velge? Har satt av noen tusen for en god lerret og...

Newcomer straatveit sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg ville jeg også tatt med Epson emp-tw600 i vurderingen. Den har fått mye bra omtale og koster kun 9995 på komplett.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av straatveit
    Hadde jeg vært deg ville jeg også tatt med Epson emp-tw600 i vurderingen. Den har fått mye bra omtale og koster kun 9995 på komplett.

Eyh, aldri lagt merke til før! Takk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •