Min PJ-TX200 steg for steg! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Helt enig med siste taler. Lysstyrken er ikke noe problem, ihvertfall ikke hvis du har god lyskontroll. Jeg kjører film med irisen strupet nesten helt inn (PJ på litt over 4 meter fra 100" rammelerret).

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende. Da skrur jeg den opp på 4 meter. Skal fungere med 93" lerret.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gå greit å feste en såpass lett projektor i trepanel taket direkte mellom to spikerslag, og skal man sikkre seg litt bedre, kan man jo også bytte ut de nermeste spikerslag spikerene med noen tilsvarende lange treskruer, som vil motsette seg litt bedre enn vanlige spikere at panelet blir trukket ut eller flytte på seg pga den ekstra vekten.

Når det gjelder lysstyrke og Zoom, som noen angir tidligere her, så vil jeg bare antyde at man bør tenke i gjennom hva zoom egentlig betyr på en projektor.

På en vanlig kamera og foto linse vil zoom bety at man øker brennvidden og reduserer vinkelen på det synsfeltet man ser igjennom linsa så hoved motivet fyller mer av bildet. Reduseres brennvidden vil linsen bli mer vidvinklet og man får mer med seg av "de nære" ting på bildet, noe som er praktisk hvis man skal ta "oversikts" bilder innendørs av hele hjemmekinoen osv. Typiske problemer med vidvinklede objektiver er at man får tønne eller puteformede skavanker ut i hjørnene av bildet, redusert optisk oppløsning, samt at man på maks blederåpning lettere får forskjellig lysstyrke fra midten og ut mot hjørnene.

Tilsvarende blir dette helt motsatt for en projektor med at man har arealet konstant på bildet på LCD panelet eller DLP brikka for den del, og gjør linsen mer vidvinklet og kaller dette zoom for å blåse opp bildet til å passe det riktige arealet på lerretet med kort kastelengde.

Derfor er jeg ikke enig med at man får det det beste optiske resultatet med å plassere projektoren nermest lerretet og sette maks zoom (minst brennvidde på objektivet). En annen ting er det at lerretet skal reflektere det projiserte lyset fra projektoren også, og da vil man med full zoom ha store prosentmessig variasjon i avstand og vinkelene mellom lyset som treffer senter av bilde i forhold til det som treffer ut i hjørnene, og dette kan gjøre sitt til at bildet opfattes med forskjellig lysstyrke i senter og ut mot hjørnene av bildefeltet (også avhengig av lerretets gain og struktur egenskaper osv), så det å plassere projektoren lengst mulig i fra lerretet og forminske bilde med å zoome ut, kan bety noen optiske forskjeller, og det er vel mer med maks kastelengde man har de beste optiske prestasjonene og ikke omvendt.

Nå er vel forøvrig dagens projektorer såpass optimalisert til de typiske kastelengdene og lerret størrelsene man oftes holder seg innenfor, så noe stort poeng er det ikke etter min mening å slavisk holde seg til det beste området for linsa. Det som derimot er litt viktig er å holde seg utenom de værste lensshift ytterpunktene der man begynner å utnytte linsas ofte litt mer unøyaktige ytterkanter. Værstingen man absolutt børr holde seg utenom er digital keystone justeringer, der man pga at projektoren ikke peker 90 grader på lerretet, vil få forskjellige bredder og/eller høyde oppe og nede eller fra side til side på leretet og må derfor kompensere for dette med å digitalt forvrenge bildet på LCD panelene.

Er egentlig ikke så sikker på at det er så veldig lurt å gjøre seg helt ferdig projektor festet osv, før man har lerretet i hus pnerbye, ettersom et stort lerret kan være litt vanskelig å få plassert den også, og man bør gjerne ha klart for seg den riktige plasseringen for dette også, så slipper man å komme ut å kjøre når projektoren skal treffe vinkelrett på lerretet og man slipper å gå på kompromiss med lensshift og keystoning osv. Tror det er mange ekstra hull i taket til mange projektor eiere som bommet litt med plasseringen av projektoren første gangene....;-)

Vil ellers bare ønske deg lykke til med ny og glimrende projektor pnerbye, du får sikkert mange gode film og bilde oplevelser nå fremover ;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode innspill. Det kan nå se ut som om lerretet kommer i kveld, så det løser den ene utfordringen. Uansett vet jeg nøyaktig hvor senter på lerretet skal plasseres. Med min takhøyde er jeg ikke langt unna riktig høyde på projektoren heller, så dette tror jeg skal gå bra.

Jeg skal sette noen skruer i spikerslaget. Det var en veldig god idè for å stabilisere panelet litt.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan jeg får låst projektor i riktig posisjon med opphenget SMS Unislide?

Edit: Har fått det til sånn nesten, men projektoren snurrer lett til sidene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NUHHHHH har jeg STORT bilde på veggen! Rett på veggen som ikke ser ut i måneskinn, men jeg skal i alle fall se "Live in Paris - Diana Krall". Lerret kommer til fredag ser det ut til.

God langhelg alle sammen!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe... og der kom jammen lerretet med posten!

Edit: Ser ut som det mangler braketter til å skru sammen hjørnene.

- Skal rammen holdes sammen av lerretet?
    - Med bare strikk?
    - Stemmer det at lerretet skal henges på veggen i 2 bøyler festet øverst på ramma?

Bruksanvisningen suger eselmelk!!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen svare på spørsmålene over? Jeg er usikker på om jeg bør fortsette monteringen.

Lerretet det gjelder er et Invideo Greyline 93".

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å flaske seg dette her nå pnerbye! Jeg fikk takoppheng i posten i dag så da blir det TX200 i taket i løpet av helga... må jo bare si at TX'en absolutt innfrir "best i test" tittelen. AE900 som jeg har å sammenligne med blir gruset av TX200. Mye skarpere bilde og jeg kan ikke si at jeg plages av SDE heller. Har 192 cm bredt bilde og sitteavstand på 390 cm. Jeg er bare et eneste stort glis akkurat nå!!! :grin: Du har mange herlige filmer foran deg nå.:-P

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg nå ja! (svett og trenger en øl)

Nå har jeg "strikket" fast lerretet i ramma, og det ser ut som om greia henger sammen. Utfordringen nå er å sentrere ramma på veggen og få skrudd inn fester i pussa lecavegg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ennå ikke kalibrert noe, så det trenger jeg hjelp til senere. Bildet er uansett fantastisk, og det eneste jeg har gjort er å småjustere på zoom, skarphet og keystone. HDMI fra ende til annen var ikke komplisert i det hele tatt.

Det eneste som var litt vrangt var å justere opphenget slik at projektoren hang sånn passe i riktig retning. Heldigvis kan jeg finjustere med lense shift.

Nå skal jeg sette på Madagaskar, for den har jeg ikke sett ennå.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser jeg riktig når du skriver at du benytter keystone for å justere bildet. Dette er vel den funksjonen som ikke bør brukes.
    Lens-shift gir jo samme resultat, men med en optisk forskyving av bildet og ikke en "digital" forskyvning, og er å foretrekke.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke finne ut av hvilket lerret du kjøpte, Petter? Ut i fra det du har beskrevet høres det ut som den "gamle" Adeo-varianten, den var uten hjørnejern. Har du festet duken, spilene og strikkene riktig så skal det holde seg på plass uten bruk av hjørnejern. Jeg brukte allikevel selvborende skruer og jern "just in case", men vet at Gorm ikke brukte det.

Når det gjelder veggfeste, så kan jeg anbefale det enkleste, nemlig å vatre opp to skruer (har brukt gipsskruer med flatt hode) i ønsket høyde. Deretter kan du "tre" lerretet skrått nedpå i det samme sporet som holderne til strikkene går i. Da slipper du at festene blir synlige, samt at du har litt justeringsmuligheter på lerretet sideveis.

Håper du skjønte det....:???:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg har ennå ikke kalibrert noe, så det trenger jeg hjelp til senere. Bildet er uansett fantastisk, og det eneste jeg har gjort er å småjustere på zoom, skarphet og keystone. HDMI fra ende til annen var ikke komplisert i det hele tatt.

Det eneste som var litt vrangt var å justere opphenget slik at projektoren hang sånn passe i riktig retning. Heldigvis kan jeg finjustere med lense shift.

Nå skal jeg sette på Madagaskar, for den har jeg ikke sett ennå.
    Jeg har heller ikke kalibrert noe enda, men "right out of the box" er den mye bedre enn AE900. Kalibrering overlater jeg til en som kan det (Les: Gorm), men han er på jobbreise så jeg får klare meg til han er tilbake i løpet av helga. Må få opp takfeste også så blir dette knallbra.:grin:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Leser jeg riktig når du skriver at du benytter keystone for å justere bildet. Dette er vel den funksjonen som ikke bør brukes.
    Lens-shift gir jo samme resultat, men med en optisk forskyving av bildet og ikke en "digital" forskyvning, og er å foretrekke.
    Så jeg bør løfte projektoren så den peker rett på veggen og heller bruke lense shift? Jeg tilta projektoren litt for å få bildet lenger ned på veggen jeg da.

Anfield: Det er et Adeo (Invideo) lerret ja. Tror det holder med strikk. Det er mulig du har rett i at jeg kan henge rammen rett på skruehodene heller enn å bruke de bøylene på toppen. Skal sjekke det i morgen, men nå er jeg trøtt.

I morgen kommer SVS-patruljen med min PB10 nr 2. DET skal bli gøy!

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. keystone og billedkvalitet så fant jeg denne linken som forklarer.

http://avforum.no/forum/showthread.p...light=keystone

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal dere ha! Nå står keystone til 0, og bildet er midt i ramma! Jeg får begynne å kikke litt på DVE'en etter hvert.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny projektor, pnerbye. Det kan være en fare ved å bli for teoretisk. Denne tråden burde muligens hete "Hvor mange forummedlemmer må det til for å feste en projektor i taket?".

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Gratulerer med ny projektor, pnerbye. Det kan være en fare ved å bli for teoretisk. Denne tråden burde muligens hete "Hvor mange forummedlemmer må det til for å feste en projektor i taket?".
    Dess flere som er med å henge opp, desto flere gode tips vet du! :grin: Og pnerbye har nå fått et bedre resultat enn om han ikke startet denne tråden.:-P

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det fantastisk å få så mye hjelp. Jeg liker bekreftelser på at det jeg gjør er riktig, og av og til redder det meg fra å gjøre merkelige ting!

Dessuten håper jeg noen flere enn meg lærer av prosessen. Kjekt å dele sine erfaringer med andre!

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd! Projektoren henger stødig, jeg har ikke noe keystone, og jeg har satt "black" til auto1. Så langt er jeg svært fornøyd med bildet, og det blir altså bedre når jeg får kalibrert!

Jeg så nettopp Serenity, og jeg virkelig imponert over bildene. Dessuten gliser jeg over hva subben leverer, og om et par timer har jeg TO! :lol:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •