Projector til lite rom [ROOKIE]

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer marcus9 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projector til lite rom [ROOKIE]

Jeg skal gå til førstegangsinnkjøp av Projector til mitt nye rom på 14kvadratmeter. Det er et ganske kvadratisk rom. Av utstyr har jeg tenkt å kjøpe en Argon e.l DVD-spiller med HDMI-utgang, så om det er tilsvarende inngang på projectoren hadde vært supert. Det jeg har av utstyr nå er en NAD T753 forsterker med 5.1 surroundhøyttalere fra OR-Loudspeakers samt en 12" bass fra samme produsent, om det skulle være interessant.

Imed at det er såpass lite rom stilles det kanskje ikke så enorme krav til kvalitet på projectoren? Ikke vet jeg men. Hvis det er noen som har en bra projector å anbefale, til filmbruk i et 14 kvadratmeter kvadratisk rom, hadde det vært supert å fått anbefalt en. Jeg er bosatt i Gjøvik på hverdager, og Oslo ellers.
    Vil gjerne ha en bra projector, til en grei pris, som er HD-klar, og som sagt, kun til filmbruk, ingenting annet.

På forhånd takk.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv i nogenlunde samme situasjon som deg. Hvis du vil ha HD til en rimelig penge kommer du ikke utenom LCD. Disse er også meget plasseringsvennlige. Epson TW600 har 1280x720 i oppløsning og kan kjøpes for 10 lapper i flere norske nettbutikker. Vurderer sterkt å kjøpe denne selv.

Edit: Jeg er også 100% enig med smurfen når det gjelder viktigheten av en god dvd spiller. Det hjelper lite med high end projektor hvis du forer den med bilde fra en 400kr rimi-spiller. Oppo og Samsung har noen gode spillere i 2000kr klassen som har fått mye skryt på forumet.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som jeg syntes er litt viktig er att du vurdere å legge litt extra kroner i en god dvd spiller. Ellers støtter jeg forslagert til marantz. epson eller hitachi tx 200 som jeg selv har på ca 12kvadrat.

Newcomer marcus9 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Danke

Takk for hjelp. Jeg håper gjerne at det kommer flere forslag også : ) Skal selvsagt vurdere en bedre DVD-spiller ja. Forslag til lerret?

Marcus.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken sittavstand har du? Du kan regne ut lerretbredde ved å dele sittavstand på 1,7.

Kan bruke mitt eget rom som eksempel hvor sitteavstand til lerret blir 2,7 meter

2,7:1,7=1,588
    Anbefalt lerretsbredde vil da bli 1,58 meter. Dette er ikke 100% riktig for alle, med det gir en god pekepinn på rett størrelse. Mange er fristet til å ha 100" bilde uansett, men sitter du 2,5 meter unna må man flytte blikket hele tiden for å se hva som foregår. Jeg synes det blir slitsomt.
    Selv kommer jeg til å gå for 170cm lerret som tilsvarer 77".

Du kan evt kjøpe en tupplur rullgardin på ikea til 259kr. Den er 200x195cm og kan fungere midlertidig hvis budsjettet ditt er stramt. Så kan du heller legge 3-4000kr i et godt rammelerret etterhvert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •