Tull å kjøpe LCD projektor hvis man har råd til DLP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tull å kjøpe LCD projektor hvis man har råd til DLP

Skal kjøpe min første projektor snart regner jeg med. Og lurer på om jeg skal velge LCD: HitachiTX200/EpsonTW600/PanasonicAE900/Zanyo Z4? Eller DLP: BenQ PE7700/LG AN110/Optoma HD72i/Projectiondesign Action! model one MK-II

Makspris er 20000

Sett noen fæle bilder av screendoor så har blitt litt skremt bort fra LCD....

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går mange tråder på dette og det finnes ikke noen fasit på hva som er best av LCD eller DLP. Med DLP får mange plager med regnbuer, mere støy eller kanskje fargene ikke er så bra. Du må nesten prøvetitte litt og se hva du liker.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er jo å se selv hvis du har mulighet til det, hva slags prosjektor var de som viste de fæle screendoor bildene ?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Regnbueeffekt" er nok mye oppskrytt på dagens DLP prosjektorer.
    Tidligere DLP prosjektorer med dårlig fargehjul synkronisering er nok medvirkende til dette.

Jeg har en billig Optoma H27 prosjektor som leverer utrolige bilder og har aldri sett antydninger til noe flimmer eller støy på bildet til tross for 15meter Komponent kabel og her snakker vi budsjett klasse (10K).

DLP leverer kullsvarte bilder og det er her LCD sliter i forhold, så dersom kontrast er viktig så er svart, svart, og ja Vitt er Vitt

Ofte kan man velge mellom mange ferdige oppsett menyer (Film, TV etc, med ulike innstillinger) eller definere din egen innstilling.

Kjør på med en DLP syns nå jeg da

/L

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så finnes det jo CRT projektorer..
    en god 801 eller lignende, de får du jo for 2-10.000 alt etter stand. De gruser alt av lcd og DLP i prisklassen.

Ulemper er da at det er mye styr med å sette den opp, den er STOR!

Kjøpte selv en Barco 808s som første projektor, kostet meg under 10.000 så da hadde jeg penger til overs til annet utstyr og, det er et valg jeg ikke angrer et sekund på . Det er rett og slett morro å se hvor "dårlig" alle DLP/LCD projektorer til rundt 15-20.000 er i forhold
    En TX200 eller MT700 er slett ikke dårlige, bare mye dårligere enn en hvilken som helst CRT i god stand

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MarkusG
    Skal kjøpe min første projektor snart regner jeg med. Og lurer på om jeg skal velge LCD: HitachiTX200/EpsonTW600/PanasonicAE900/Zanyo Z4? Eller DLP: BenQ PE7700/LG AN110/Optoma HD72i/Projectiondesign Action! model one MK-II

Makspris er 20000

Sett noen fæle bilder av screendoor så har blitt litt skremt bort fra LCD....

Optoma HD72i er omtalt i egen artikkel her på forumet, og får pen omtale. Men den har også sine ulemper, som feks ingen lensshift. Dette har som regel LCDen e. Og TW600 sin lensshift er i særklasse fleksibel.
    Når det gjelder screendoor er det helt sikkert mulig å ta bilder som sjokkerer, men det som teller er hvordan det oppleves under bruk.
    Min påstand er at med D5 panelene, så er SDE ikke en issue på avstander på 3m og oppover med ca 2m bredt bilde.
    Ta en titt på en ny LCD projektor og bli imponert. Jeg var også sikker på at jeg skulle ha DLP, men etter å ha kikket på begge deler og hatt plager med RGB flimmer på mange DLPer (bortsett fra OptomaH57!) var det hele mere åpent må jeg si.

Lykke til !

Her på forumet får du mye nyttig info, sjekk ut trådene om den enkelte PJ under Digitale projektorer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i samme situasjon som trådstarter. Har Infocus X1 (DLP) nå og ønsker en oppdatering til HD-ready projektor. Jeg har vært og tittet på det som er av både DLP og LCD. Var blant annet på messa på Plaza i fjor, har besøkt Projectiondesign i Fredrikstad, Hifiklubben og Hificenteret. Må si at jeg ble meget skuffa over hva Hitachi PJ-TX 200 presterte. Dette skal være en såkalt referanseprojektor og testvinner. Hvis lensshift og plassering betyr mye, velger du denne. Hvis bildekvalitet betyr mest, velger du DLP. Bildet på Hitachi PJ-TX 200 synes jeg ble veldig platt og flatt uten dybdeskarphet. For meg betyr dette mye.

Jeg vurderer nå om jeg skal kjøpe Optoma 72 eller den nye Benq 7700 (som forøvrig har fått veldig bra omtale).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått fra X1 til PE7700. Veldig godt fornøyd med bildet, særlig fra alternative kilder; Snazio etc.etc. Men hvis jeg skulle valgt ny projektor, ville jeg valgt en PJ med oppgraderingsmuligheter via PC (som PE7700 ikke har untatt via verksted), og tatt med i betraktningen alle feilene som PE7700 har hatt, lampe etc. . Les tråden på denne først. Tror jeg ville gått for Mitzubishi-en til 19 lapper enn å betalt 16 for PE7700..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest det som står om Benq7700 her på forumet. Mye av det som kommer fram dreier som den gamle modellen som det var en del problemer med. Synes det er rart at Benq ikke kaller prosjektoren noe annet som f.eks projectiondesign gjør når de oppgraderer en modell.

For som det står på www.projectorreviews.com: "This is an update - no, an almost complete rewrite, of the original BenQ PE7700 home theater projector review, published back in April 2005."

Har vurdert Optoma 72 i stedet for Mitsubishi HC3000 pga bedre lysutbytte på Optoma. Nå heller jeg mer og mer over mot Benq pga større fleksibilitet med mer zoom og det faktum at den har ingen offset. Dette vil dermed passe i min stue. På den måten vil jeg få 250 cm bredt lerret (Dreamscreen Dynagrey) og en HD-oppløst prosjektor. Regner med at overgangen blir stor fra infocus X1 som kjøres på 2 m bredt rullegardin fra Ikea.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Mkii

med den nye fargekalibreringen og softwaren så tror jeg mkII er det beste valget opp til 20000.- når det gjelder bildekvalitet og at du ikke er avhengig av bl.annet lensshift

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lang kasteavstand på projectiondesign

projectiondesign ville også vært mitt førstevalg av DLP. Dessverre har prosjektorene så lang kasteavstand at de ikke vil passe inn i mange stuer/rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det evige PJ-spørsmålet :-) Bare så det er sagt; RGB-flimmerproblemet er ikke løst på nyere DLP. Det er for meg helt uforståelig at andre ikke plages, endatil sier de ikke ser regnbuene. Ja, jeg er misunnelig :-( Alle som skal kjøpe PJ bør derfor sjekke om de er følsomme for dette fenomenet. Min konklusjon er; hvis RGB-flimmer, plasseringsvennlighet og pris ikke er noe tema velger man DLP, da screendoor, sortnivå og kontrast etter mitt syn gjør at bildegjengivelsen fortsatt er bedre enn LCD. Når det er sagt, så har jeg gode kinoopplevelser hjemme med min LCD, så livet er i grunnen ikke så værst alikevel...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EON
    Dette er det evige PJ-spørsmålet :-) Bare så det er sagt; RGB-flimmerproblemet er ikke løst på nyere DLP. Det er for meg helt uforståelig at andre ikke plages, endatil sier de ikke ser regnbuene. Ja, jeg er misunnelig :-( Alle som skal kjøpe PJ bør derfor sjekke om de er følsomme for dette fenomenet. Min konklusjon er; hvis RGB-flimmer, plasseringsvennlighet og pris ikke er noe tema velger man DLP, da screendoor, sortnivå og kontrast etter mitt syn gjør at bildegjengivelsen fortsatt er bedre enn LCD. Når det er sagt, så har jeg gode kinoopplevelser hjemme med min LCD, så livet er i grunnen ikke så værst alikevel...
    Må si meg fullstendig enig, du oppsummerer bra !

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    DLP leverer kullsvarte bilder og det er her LCD sliter i forhold, så dersom kontrast er viktig så er svart, svart, og ja Vitt er Vitt

/L
    Dersom noen tror at BenQ leverer kullsvarte bilder, så må de få sjekket øynene sine. Ja, DLP er bedre enn LCD hva angår "skikkelig" kontrast, men kullsvart er det ikke. Sortnivået er veldig avhengig av lyskontroll i rommet, samt at en ikke har vegger og tak som reflekterer lys.

Regnbueeffekten kan være oppskrytt, ja, men det er også screendoor og for ikke å snakke om VB (Vertical Banding). Screendoor er et lite problem på TX200 og iallefall på Panasonic AE900.

Valget mellom DLP og LCD blir en smakssak. Hadde DLP vært så mye bedre enn LCD, så var det ingen som hadde kjøpt LCD. Men det er vel flere som kjøper LCD enn DLP, iallefall i budsjettsegmentet.

Husk også at BenQ 7700 er ekstremt vanskelig å plassere (ikke lens shift, off set. Mange brukere stiller krav til lens shift, viftestøy, etc, og dette kan veie nesten like høyt som direkte bildekvalitet og kontrast.

I mitt oppsett var det bare LCD som var et reelt alternativ, men den dag det kommer en DLP med lav viftestøy som er plasseringsvennlig og som ikke koster mer enn 15 000, så skifter jeg mest sannsynlig. Men de nyeste LCD projektorene begynner å bli rimelig bra, og her skiller jo TX200 seg ut. Til og med Gorm er imponert over denne, og det sier ikke lite. :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Regnbueeffekten kan være oppskrytt, ja, men det er også screendoor og for ikke å snakke om VB (Vertical Banding). Screendoor er et lite problem på TX200 og iallefall på Panasonic AE900.

Valget mellom DLP og LCD blir en smakssak. Hadde DLP vært så mye bedre enn LCD, så var det ingen som hadde kjøpt LCD. Men det er vel flere som kjøper LCD enn DLP, iallefall i budsjettsegmentet.
    bang! spot on!

fordeler og ulemper med de forskjellige teknologiene er overdrevet etter min mening. en god lcd projektor spiser en dårlig dlp til frokost, og omvendt, men forskjellene er mye mindre enn for 4-5 år siden.
    hitachi tx200 fikk ikke 19 av 20 poeng hos dvd&hjemmekino fordi den er "bra til å være lcd", den fikk det fordi den rettogslett er en meget bra projektor.

jeg bytta fra en benq 6100 dlp til tx200 og fikk hakeslepp da jeg så hvor mye bedre enn tx200 er.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med den nye fargekalibreringen og softwaren så tror jeg mkII er det beste valget opp til 20000.- når det gjelder bildekvalitet og at du ikke er avhengig av bl.annet lensshift
    Totaltsett er HC3000 bedre enn MKII. Den bråker i tillegg MYE mindre.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er personlig veldig plaget av RGB flimmer, ble nesten sjuk av det. Bytta til PLV Z4 og ble imponert. Vurderer nå å gå over til en splitter ny Hitacht TX200, uten tap av penger. Er dette ett bra bytte? Er jo mindre zoom på Hitachien...

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med mindre Zoom, har du ett plasseringsproblem ?

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Z4 zoom på 2.00:1 mens TX200 har 1.60:1? Plassering er ett lite problem, men er det stor forskjell i bilde er det ikke noe problem å flytte ting etc...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er det som betaler det samme for en Z4 mot en TX200? QXL kanskje.

Jeg har TX200. Har testet Z4,vel den kommer til kort mot TX200 på sort,kontrast,farger og ikke minst brukervennlighet. Og til sist,men ikke minst,på sattelitt-parabol ,
    for en vidunderlig behagelig signal , bildet er enormt .

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •