collargoll
Fersking

Norway
10 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 14:20:28
--------------------------------------------------------------------------------
Heisann!

Trenger noen råd angående oppsett av prosjektor og lerret. Nybegynner er vel en sannhet med modifiksjoner for jeg har hatt hjemmekino noen år nå, men prosjektorverden er nytt farvann for meg.

Har nettopp kjøpt drømmehuset, og i den anledning har jeg "holdt av" gutterommet. Egner seg nå uansett til hjemmekino da det har passe størrelse, og er gjemt bort i kjelleren. Derfor har jeg nå bestilt (etter å ha lest flere innlegg her) en Panasonic AE200, og et widescreen lerret. Hurra!

Problemet oppstår (foreløpig bare i hodet)når jeg skal sette opp herligheten. Avarsel! Dumme spørsmål kommer!

Hvordan blir det med kabler når en skal ha prosjektor opptil 3 meter fra lerret. Tenker da på at forterker og dvd står samlet i et rack (som jeg før altså hadde tv på), men prosjektor er festet i taket vel 3 meter fra lerret og rack. Blir ikke det et fryktelig styr med laange kabler? S-video fra dvd til prosektor, når dvd nødvedigvis må være i nærheten av forsterker. Tenker jeg vanskelig nå? Finnes det enklere (og helt sikkert smartere)løsninger?

Kom med forslag og ideer om hvordan dette rommet skal bli best mulig!

På forhånd takk!

Kent

Hifil
Fersking

Norway
13 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 14:38:25
--------------------------------------------------------------------------------
Du tenker nok ikke vanskelig. Det må være en signalkabel fra kilde (evt. via forsterker) til projektoren, med mindre du har veldig god råd. Se lenke til DinSide : http://www.dinside.no/php/art.php?id=33697
Kvalitetsmessig holder det likevel ikke mål.
Du bør nok heller legge noen kroner i en god kabel.

Vennlig hilsen Gorm

Endret av - Hifil on 12/03/2002 14:58:10

Lygren
Forum Admin

Norway
278 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 14:41:54
Hei Collargoll, og velkommen til AVforum.no!

Du må nok til med laaange kabler som alle oss andre... Du kan naturligvis sette dvd-spiller / forsterker rett under projektoren og dermed forkorte kabellengden noe på signalkabel, men ende opp med å måtte bruke lange kabler til fronthøyttalerene uansett.

Jeg har forsterker/DVD i et rack foran ved fronthøyttalerene / center, og benytter S-VHS (snart komponent) opp til projektoren. Disse kablene er ca. 10 meter. Benytter dermed høykvalitets Monster kabler (video2) for å begrense signaltap.

Skal senere benytte en DVI 10 meters kabel, noe som vil bedre signalet vesentlig, skulle en tro.

collargoll
Fersking

Norway
10 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 14:49:20
joda, at jeg må ha signalkabler skjønner jeg. De har jeg forsåvidt, men det jeg tenker på er avstanden. Hvor finner jeg så lange kabler. Problemt oppstår jo hvis jeg har dvdspilleren opptil flere meter fra prosjektoren! Så skal det jo se brukbart ut og. Kan jo ikke ha på metervis av kabler hengende i løse lufta!

Dette var ikke noe problem på mitt gamle oppsett da alle komponentene var samlet. Kablingen gikk greit, og ikke tregte jeg veldig lange kabler heller, hvis en ser bort fra bakhøtalerne. De la jeg en list over for å kamuflere. Dette blir jo vanskelig med f.eks en s-video kabel fra dvd til prosjektor.

Kent

collargoll
Fersking

Norway
10 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 14:59:11
Takk for velkomsten!

Innlegget over var til Gorm.

Lygren; tenkte på samme oppsettet du har, med rack og center under lerret, og prosjektor i taket. hvor får man kjøpt så lange signalkabler, uten at det går utover signalet, til en overkommelig pris? Det var tre ønsker på en gang gitt!

Hifil
Fersking

Norway
13 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 15:06:17
Hei igjen collargoll

Kablene får du kjøpt over alt. Til og med Elkjøp har Monster M1000 som burde gjøre jobben, uten serlig tap opp til 10 meter.

Tips til motering, din lokale elektriker har sikker kabel lister å selge deg for en billig penge. Det er en list du skrur på vegg/tak og smekker et lokk over. Er ikke tykkere enn en solid høyttalerkabel.

Gorm

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 15:38:11
Hei,

Jeg har fått anbefalt Proson sin nye S-Video kabel...denne koster ca. 1000,- for 8m, og kan kjøpes i en Hi-fi center butikk..... Den skal vistnok være bedre enn allt av det Monster kan tilby. Skal kjøpe denne selv snart, men venter til jeg får min VPL-HS10...

Ellers er det greit å holde kabel lengdene nede på et minimum...

Mvh

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Endret av - ak on 12/03/2002 15:38:41

stealth
Fersking

Norway
9 Innlegg Sendt - 03/12/2002 : 23:13:05
Når det gjelder kjøp av dyre kabler, tror jeg faktisk at jeg heller skal gå til innkjøp av loddebolt osv.

Les "Kabelskolan" her: http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=89

Noen som har prøvd å lage videokabler på egen hånd?

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 04/12/2002 : 08:50:44
Stealth,

Jeg kommer også til å lage mine egne component kabler, men jeg tror ikk det er like enkelt å lage en god svideo kabel..

Mvh

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 04/12/2002 : 11:05:53
Hei!

Jeg har utstyret mitt ved lerretet og HTPC'n ved projektoren (som er bordmontert). Jeg kjøpte inn kabellister av samme type som fantes i leiligheten min fra før og strakk alle kablene mine i disse listene. Siden dette er 8 meter pluss minus så gikk jeg til innkjøp av SUPRA kabler. SUPRA leverer meget solide og til dels rimelige kabler av høy kvalitet. Disse kablene er hvite/tannpasta fargede og veldig bevegelige. Sjekk ut www.dynabel.no for priser.

Jeg anbefaler deg å spandere litt på gode kabler siden du snakker om et 8 meters strekk. Forskjellen på en god og en dårlig s-video kabel kan være veldig synlig når avstanden er stor. Sjekk ut http://www.minhembio.com/show.asp?user=emumannen hvor det er benyttet en noname "high end" kabel oppimot en SUPRA AV3 kabel. AV2(skjermet 2 leder) koster 600 kr for 8 meter.

Mvh
Roger

collargoll
Fersking

Norway
10 Innlegg Sendt - 05/12/2002 : 20:42:27
Nytt spørsmål;

Noen som kan anbefale et par skikkelige STOLER? Blir jo å tilbringe mye tid på dette rommet, så da må en jo sitte standsmessig!

Beveger meg vel på kanten av hva som er relevant for denne tråden, men jeg prøver nå likevel...