Hitachi PJ-TX200 vs. PT-AE900E - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    nei, men noen av oss sitter støtt og stadig med 5-10 projektorer koblet opp samtidig, i samme rom. Da ser en forskjeller du ikke får med deg når du går fra butikk til butikk. Det er ikke snakk om at det eksisterer flere fasiter her, med mindre noen har synsproblemer det må kompenseres for da. At man har et budsjett, eller prioriterer å bruke pengene på viktigere ting her i livet skjønner jeg godt. At mange ikke kan fordra DLP pga RGB-flimmer er også fullt ut forståelig, men når en sier at fillrate ikke er noe issue, så er det direkte feilinformasjon.
    Hva er det som problemet med å forstå at andre kan ha en annen oppfatning enn det du har.Jeg forstår heller ikke hvorfor du må komme med usakelige kommentarer om synsproblemer for å hevde dine synspunkter.Og jeg vil fortsatt hevde at ingen besitter en fasit om hva som er best.
    Mvh bigtor

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine kommentarer har ikke dreid som om "hva som er best", men at det ble kommentert at SDE ikke er et tema lenger. Så lenge SDE utgjør nærmere 40 prosent av bildet (litt over det for din Sony) så kan man ikke si at det ikke er et tema. Er det så vanskelig å forstå?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver også og surrer frem og tilbake om dagen da jeg snart skal kjøpe meg pj. Var fast bestemt på lcd helt til jeg så dlp i aksjon, og jeg må nok si meg enig med Gorm når det gjelder fillrate og dybdefølelse. Selv på en grisebillig Toshiba MT200 opplevde jeg en helt annen dybdefølelse og sortnivå enn lcd til samme pris. Fordelen med lcd er ingen regnbuer , lens shift og at man kan få HD-oppløsning til under 10 lapper. Billigste DLP med 1280x720 oppløsning er vel Toshiba MT700 (tror jeg...). OT: Vet du noe særlig om den Gorm?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortversjon om MT700: Det er en BenQ 7700 (OEM produkt) som Toshiba har utstyrt med Faroudja bildebehandling.

PS: videre diskusjon rundt denne kan vel tas i egen tråd.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Det som oppleves som det beste for deg,er nødvendigvis ikke det som oppleves som det beste for andre.Det kan godt være at gorm har greie på hva han snakker om men det er det jo også andre som kan ha.Det er vel ingen som sitter med en fasit på hva som er det beste.
    Leser du hva jeg skrev, så ser du at det var mine synspunkter og hva jeg mener.. men dersom du virkelig skal dra i gang en diskusjon, så mener jeg at dlp gir et klart bedre bilde til ren filmtitting, så sant rommet godtar dette plasseringsmessig og du har den lyskontrollen du vil. Jeg har sett f.eks TX-200 i aksjon, synes den gir utrolig mye for pengene, selv skal jeg ha denne grunnet økonomien. Men dersom du skal ha mest mulig ut av f.eks LOTR filmene, stiller du helt klart sterkest med en DLP som f.eks HC3000 (Koster jo også litt mer).

Hvis du ikke klarer å se det på en demo, så må du ha fått en helt udugelig demo i et udugelig rom, det gir jeg meg ikke på:wink:

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fram til nå har jeg bare lånt en AE900 på jobben og er forsåvidt fornøyd med den. Smootscreen gjør jo dog at den ikke gir et skarpt bilde på DVD-materiale. Med HD oppløsning gir den et adskillig bedre bilde, men filmer i HD er jo enda ikke gjengs vare :? ... Om man er fornøyd eller ikke har jo veldig mye med preferanser å gjøre. At Gorm har mye å utsette på LCD prosjektorer er jo ikke så rart all den han har testet det meste som er i omløp på markedet. Det som ofte avgjør hva man går for er jo pris/ytelse - her får jo hver og en finne ut hva de vil prioritere. Jeg har nettopp bestilt en TX200 og håper å hente den på onsdag :grin: . Denne har jeg sett såvidt i aksjon uten å ha testet den hjemme eller sett den i en skikkelig hjemmekino - baserer meg mye på det Gorm har skrevet samt andre gode tester/reviews på nettet. Litt sjansespill er det jo, men uansett er jeg i den tro at jeg vil bli fornøyd med den (i alle fall inntil videre). At mine preferanser vil endre seg er vel ganske sikkert, men inntil det lever jeg happy med LCD-teknologien :-P
    (Det som står igjen når den er i hus er jo å få kalibrert den slik at jeg får max ut av investeringen :wink: )

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    (Det som står igjen når den er i hus er jo å få kalibrert den slik at jeg får max ut av investeringen :wink: )
    Og gjett hvem som kan hjelpe deg med det. :grin:
    Gratulerer med ny projektor!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og gjett hvem som kan hjelpe deg med det. :grin:
    Gratulerer med ny projektor!
    Takk for det!

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine kommentarer har ikke dreid som om "hva som er best", men at det ble kommentert at SDE ikke er et tema lenger. Så lenge SDE utgjør nærmere 40 prosent av bildet (litt over det for din Sony) så kan man ikke si at det ikke er et tema. Er det så vanskelig å forstå?
    Nei det er ikke vanskelig å forstå at du har ett stort problem med at du ser SDE men det jeg har litt vanskelig å forstå er at du ikke godtar at andre kan ha en annen oppfatning enn det du har.Jeg kjøpte min projektor uten å tenke så mye på pris og jeg har sett mange projektorer både DLP CRT og LCD og jeg er meget godt fornøyd med det bildet jeg har.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Leser du hva jeg skrev, så ser du at det var mine synspunkter og hva jeg mener.. men dersom du virkelig skal dra i gang en diskusjon, så mener jeg at dlp gir et klart bedre bilde til ren filmtitting, så sant rommet godtar dette plasseringsmessig og du har den lyskontrollen du vil. Jeg har sett f.eks TX-200 i aksjon, synes den gir utrolig mye for pengene, selv skal jeg ha denne grunnet økonomien. Men dersom du skal ha mest mulig ut av f.eks LOTR filmene, stiller du helt klart sterkest med en DLP som f.eks HC3000 (Koster jo også litt mer).

Hvis du ikke klarer å se det på en demo, så må du ha fått en helt udugelig demo i et udugelig rom, det gir jeg meg ikke på:wink:
    Ja jeg leste hva du skrev og jeg mener at DLP ikke har så store fordeler som du snakker om og er det beste til film.Jeg har ett sortnivå som ikke ligger tilbake for de DLP projektorene som jeg har sett og det er en del.Har du sett tegnefilm vist ifra en av de nye LCD projektorene så ser du ett bilde som er etter min mening bedre enn DLP.
    Mvh bigtor

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Ja jeg leste hva du skrev og jeg mener at DLP ikke har så store fordeler som du snakker om og er det beste til film.Jeg har ett sortnivå som ikke ligger tilbake for de DLP projektorene som jeg har sett og det er en del.Har du sett tegnefilm vist ifra en av de nye LCD projektorene så ser du ett bilde som er etter min mening bedre enn DLP.
    1. Har du også sett de stilt opp mot hverandre i en direkte sammenligning?

2. Tegn/animasjonsfilmer er helt klart en force for LCD, men du ser vel vanlig film og?

SDE er et fenomen som er der hele tiden, og er annerledes enn VB og regnbuer eksempelvis. Dette er noe noen få sensitive ser. Om du ser SDE eller ikke kommer helt an på hvor kresen du er, for de er der uansett hva du sier.

Selv har jeg LCD, og er tilhenger av hva den teknologien klarer å gi målt opp mot investeringen du gjør. Men jeg har sett mange DLPer, også testet DLP/LCD side ved side, og bildekvalitet isolert sett er alltid bedre på like oppløste DLPer. Så å si at SDE ikke har bildebegrensninger ovenfor DLP er ignorant og ikke faktabasert. Det er en subjektiv vurdering av din egen oppfattelse.

Når det gjelder å beskrive hvor store de oplevde forskjellene mellom LCD og DLP er, så er det helt klart et spørsmål om hva en kan leve med. Mange av oss som er over middels opptatt av lyd og bilde skulle ønske at vi av og til ikke visste så mye om forskjeller og hva som er "litt bedre for bare litt mer penger". En hadde kanskje vært lykkeligere av å leve i "uvitenhet" (ordet valgt positivt ladet) og så lenge en ikke direkte sammenligner PJer opp mot hverandre er det fullt mulig.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må jeg få lov til å si følgende. Jeg vil anta att bønna og andre som har de nye d5 oppløste panelene også har hatt / sett lcdprosjektorer tidligere meg selv inkludert.

Nå jeg eller andre sier att [QUOTE=Bønna] Med D5 panelene er ikke SDE noe problem lenger.QUOTE] så er dette basert på hva vi opplever når vi ser på film, Samt hvordan de nye d5 panelene presterer kontra tidligere paneler hvor rutenett og vb har vært fremtredende.

Det att vi ikke lenger "ser" rutenettet gjør jo att det ikke oppleves/eller er ett problem lenger uansett dekningsgrad på d5 panelene. Vi er ikke på "quote" Gorm på bærtur eller blåøyd selv om man sier det.

Teknologien i denne prisklassen har ikke kommet lenger og vi må leve en stund til med en "sort bakvegg" som tar bort en del av dybdefølelsen som dlp har. Men ikke snakk om det som ett problem, Det er heller en begrensning som ikke oppleves sånn for noen av oss som syntes lcd er bra nok.

Og hvis noen syntes att dlp ikke har så store fordeler eller er så mye bedre så må man få lov til å si uten att man angriper.Det er jo lov å smile litt selv om man ikke alltid er enige Det er jo trossalt det som gjør avforum litt unikt.

Gorms kompetanse på dette ommerådet er vel kjent for de fleste av oss og vi kan lære mye av den lærdomen han besitter.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått min TX200 og etter min mening er det ikke tvil om at den er mange hakk bedre enn AE900. Bildet er skarpere og ang. screendoor så er det mer fremtredende enn på AE900, men med sitteavstand på nesten 4m og bildebredde på 192cm så er ikke SDE noe tema når jeg ser film. Fargene på TX200 er også mer naturtro enn på AE900, og det er før Gorm får lagt sine magiske hender på den :grin:

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall kjøpt PT AE900 akkuratt, og jeg syntes det virker som den gir mye for pengene. Jeg har ikke så mye peiling på PJ da jeg ikke har sett mange demoer før. Men PT AE900 er min første PJ og jeg er ihvertfall fornøyd med den ytelsen den gir. Jeg vurderte også TX200 men den var litt dyrere og ett sted må man sette grense og jeg regna med at jeg ville bli fornøyd med PT AE900 som første PJ. Der tok jeg ikke feil nei, har kjørt mange HD demoer også og det er topp. Med flotte farger og oppløsning.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt supert at folk er fornøyd med det de kjøper
    Og i mange tilfeller (de fleste?) er de feilene som mange av oss her inne henger seg opp i, helt uvesentlig for den vanlige mann.
    Problemet går på at etter en stund begynner noen av oss å ønske enda mer utav utstyret vi har kjøpt, og da tar man gjerne for seg diverse anbefalte test-scener. Her dukker da kanskje opp feil og mangler som man gjerne ikke har sett mye til ved daglig bruk, men likevel henger man seg opp i dette og begynner også å se disse feilene i andre situasjoner. Så ser man på dyrere utstyr, og får helt noia av at det er såpass mye bedre enn det man allerede har (enda det kun er marginale forskjeller når alt kommer til alt). Dette resulterer gjerne i sparing og kanskje sinte kjerringer for de som har en slik også. Og så sitter man der med noe nytt å være glad i. For en stund ihvertfall.
    Hadde noen sagt til meg for 2 år siden at jeg f.eks. skulle kjøpe en dvd-spiller til over 10K og senere vurdere en til 25K hadde jeg bedt de ta seg en kraftig pille.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Det er helt supert at folk er fornøyd med det de kjøper
    Og i mange tilfeller (de fleste?) er de feilene som mange av oss her inne henger seg opp i, helt uvesentlig for den vanlige mann.
    Problemet går på at etter en stund begynner noen av oss å ønske enda mer utav utstyret vi har kjøpt, og da tar man gjerne for seg diverse anbefalte test-scener. Her dukker da kanskje opp feil og mangler som man gjerne ikke har sett mye til ved daglig bruk, men likevel henger man seg opp i dette og begynner også å se disse feilene i andre situasjoner. Så ser man på dyrere utstyr, og får helt noia av at det er såpass mye bedre enn det man allerede har (enda det kun er marginale forskjeller når alt kommer til alt). Dette resulterer gjerne i sparing og kanskje sinte kjerringer for de som har en slik også. Og så sitter man der med noe nytt å være glad i. For en stund ihvertfall.
    Hadde noen sagt til meg for 2 år siden at jeg f.eks. skulle kjøpe en dvd-spiller til over 10K og senere vurdere en til 25K hadde jeg bedt de ta seg en kraftig pille.

Enig med det du sier Eriond...

Jeg skjønner nå hva folk mener med screendoor når jeg går intil lerrett. Men jeg har et 77" Dreamscreen rammelerret som jeg har stilt inn bilde på 73-74" det er mere en stort nok for meg,, jeg liker ikke å måtte flytte synet for mye. Men jeg sitter 3.5 meter vekk fra lerrett med PJ rett over meg og jeg har ikke noen problemer med det. Selfølgelig hadde drømmen vært en PJ med 1080p men med de prisene som er i dag forblir det en drøm for meg og de fleste en god stund til tror jeg. Gorm har jo 1080p fra Sony (husker ikke navn) litt av en heldiggris ja

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del finnes kun ett fasitsvar på hva som er "best".
    Og det er det man selv er fornøyd med og liker.

Sikkert mange som har en 10år gammel projektor og synes den er helt glimrende til demmes bruk (selv om mange her vil synes den er helt tragisk).

Blir like feil å snakke om best hifi, projektor, hjemmekino, ene og alene pga. personlige preferanser.

Man kan ikke diskutere smak (eller, man kan, men det fører aldri til noe bra).
    Når det er sagt så er det alltid fint å få konstruktiv kritikk/inntrykk av ting man vurderer, så lenge ingen sier, den er best, for det blir det aldri
    (Jeg har bestilt meg AE900, men siden jeg kun har sett film på projektorer beregnet for presentasjonsbruk, så vet jeg at jeg blir fornøyd, noe jeg garantert hadde blitt med en Toshiba MT-200, TX-100, TX-200, TW-600 etc etc)

-jacjan

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man får jo inntrykk av at lcd er en fullstendig underlegen teknologi når man leser på forumet, men faktum er at ting som f.eks screendoor effekten avhenger av sitteavstand og derfor ikke utgjør noe problem for mange brukere, deriblant meg. tror nok mange førstegangskjøpere blir forvirret av det man kan lese her, når noen på den ene siden skryter f.eks tx200 opp i skyene, mens andre sier at all lcd teknologi er underlegen dlp. sannheten er jo at det er lcd`r som er bedre enn mange dlp`r, og vice versa.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •