Hitachi PJ-TX200 vs. PT-AE900E - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 58
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har selv TW600 som vel ligger i samme gate som TX200 SDE-messig, og må si at dette ikke er en issue ved sitteavstand på 3m og oppover. Sitter men nærmere kompenserer man jo endel med å benytte et mindre projisert bilde. Med D5 panelene er ikke SDE noe problem lenger.
    3m i forhold til hvor stort bilde?
    En tommelfinger-regel er at man sitter 1.7 - 1.8 ganger fra lerretet. Med er 2m lerret betyr det rund 3.5m fra lerretet.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et faktum at SDE faktisk har en negativ virkning på bildet. Ikke så mye at man trenger irritere seg over det i daglig bruk, men sammenlignet med andre teknologier er det fremdeles ett problem på D5 panelene.

Min mening er at denne negative innvirkningen er der samme om man velger AE900 eller en av de andre modellene. Joda, SDE er litt mindre synlig hos Panasonic, men man får fremdeles en forringing av bildet pga av dette.
    Jeg sitter ca 3.3 Meter fra lerret som er 1.73 M bredt, og kan fremdeles se antydning til Screendoor på f.eks. undertekster. Men finner det ikke særlig plagsomt. Jeg har TX200.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Med D5 panelene er ikke SDE noe problem lenger.
    Akkurat det kan jeg ikke være enig i. Å si at det ikke er noe tema lenger, når det faktisk utgjør nærmere 40 prosent av den totale bildeflaten, er noe blåøyd. Sett den ved siden av en DLP, og se forskjellen selv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de fleste "nybegynnere" vil dette med SDE ikke oppfattes som noe stort problem. "Problemet" dukker først opp når du blir akkurat såå interessert og kresen som mange her inne etterhvert blir.;-)

Som Gorm sier så er det først skikkelig merkbart ved en direkte sammenligning med en god DLP. Det er først og fremst dybden i bildet som gir en aha-opplevelser, siden bildet dekker en større del av den totale lerretsflaten. Det skiller tross alt rundt 20% "dekningsgrad".

Det er jo også grunnen til at bildet oppleves så sinnsykt klart på Sony VW100. Med en fillrate på rundt 97% (hvis jeg ikke tar feil) blir jo bildet krystallklart og med en kjempedybde i forhold til D5-panelte LCDer.

Men det en ikke ser, har en ikke vondt av. "Ignorance is bliss" heter det, og av og til skulle jeg ønske at jeg ikke visste hvor mye bedre som fantes på markedet....;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    3m i forhold til hvor stort bilde?
    En tommelfinger-regel er at man sitter 1.7 - 1.8 ganger fra lerretet. Med er 2m lerret betyr det rund 3.5m fra lerretet.
    Selv har jeg 2m lerret og sitter ca 4m unna, men ser ikke noe til SDE før jeg kommer nærmere enn 3m.
    På eldre LCDer kunne SDE være helt uakseptabelt, men med TW600 har jeg aldri lagt merke til det. Har heller ikke sittet og forsøkt å se rutenettet...

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Akkurat det kan jeg ikke være enig i. Å si at det ikke er noe tema lenger, når det faktisk utgjør nærmere 40 prosent av den totale bildeflaten, er noe blåøyd. Sett den ved siden av en DLP, og se forskjellen selv.
    Jeg må si at det blir alt for mye fokusert på dette med (myggnetting) når man snakker om lcd projektorer.Jeg har selv en sonyhs60 som jo fikk negativ omtale om dette problem men jeg ser ikke noe til dette problemet på mitt 100 tommers lerret med en avstand på 3 meter.Dette har jeg også testet på de som har vært hjemme hos meg,og ikke en har nevnt dette som ett problem.
    Mvh bigtor

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Jeg må si at det blir alt for mye fokusert på dette med (myggnetting) når man snakker om lcd projektorer.Jeg har selv en sonyhs60 som jo fikk negativ omtale om dette problem men jeg ser ikke noe til dette problemet på mitt 100 tommers lerret med en avstand på 3 meter.Dette har jeg også testet på de som har vært hjemme hos meg,og ikke en har nevnt dette som ett problem.
    Jeg er enig i det du sier bigtor, men det er viktig å være klar over att dette med rutenettet kan være til sjenanse dersom man blåser opp bildet for mye.Tenker da på de som er ute etter eller vurderer lcd prosjektorer.

Jeg har en tx 200, sitter ca 3.5 meter unna ett 2 meter bredt bilde, Og rutenettet er ikke lenger ett tema for min del eller kompisene som har vært innom uansett dekningsgrad eller ikke.

Har tidligere hatt epson 10 h og en sanyo z1.d5 panelene er jo en helt rå oppdatering i forhold. :grin:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at dere er fornøyd gutter, ikke noe er bedre enn det. Så lenge en holder seg langt unna CRT, DLP og SXRD kan en være like fornøyd i svært lang tid. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste er sikkert klar over at det er flere faktorer som spiller inn for resultatet av et bra prosjektert bilde.Men tenkte likevel det er greit å nevne at det på ingen måte er "fillrate" alene som avgjør bildekvaliteten på en projektor.

Som eksempel, sies det at den nye DarkChip3 1920x1080 DMD brikken,skal ha mulighet for å ha et klarere, skarpere og mer detaljert bilde en SXRD teknologien til SONY (pr i dag)Dette på tross av at DLP brikken har lavere "fillrate"
    Poenget mitt er at man bør ikke sitte fast i en argumentasjons-faktor når man handler projektor.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg heldigvis hatt anledning til å teste begge deler (DarkChip3 1920x1080 og SXRD), og jeg har min helt klare favoritt. Det er ikke bare fillrate som har avgjort det slaget, men også fargekorrekthet og kontrastnivå. Så lenge produsentene holder fast på bruk av UHP pærer får en nemlig aldri korrekte farger.

Jeg håper ikke folk leser innleggene her som at jeg rakker ned på LCD projektorene, for er ikke meningen. Jeg ønsker bare å påpeke at det er større forskjeller når det gjelder fillrate enn det flertallet her er ledet til å tro. Direkte sammenlikning (LCD og DLP) gir de aller fleste hakeslipp. Prismessig derimot er ikke DLP noen klar favoritt, da en god DLP-projektor koster det dobbelte av de LCD-projektorene denne tråden handler om.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg heldigvis hatt anledning til å teste begge deler (DarkChip3 1920x1080 og SXRD), og jeg har min helt klare favoritt. Det er ikke bare fillrate som har avgjort det slaget, men også fargekorrekthet og kontrastnivå. Så lenge produsentene holder fast på bruk av UHP pærer får en nemlig aldri korrekte farger.

Jeg håper ikke folk leser innleggene her som at jeg rakker ned på LCD projektorene, for er ikke meningen. Jeg ønsker bare å påpeke at det er større forskjeller når det gjelder fillrate enn det flertallet her er ledet til å tro. Direkte sammenlikning (LCD og DLP) gir de aller fleste hakeslipp. Prismessig derimot er ikke DLP noen klar favoritt, da en god DLP-projektor koster det dobbelte av de LCD-projektorene denne tråden handler om.
    Det var jo bra at du sier at du ikke rakker ned på LCD projektorene for jeg må jo si at jeg har fått ett inntrykk av det motsatte.
    Jeg vil også si at den store forskjellen du sier man vil oppleve ved en sammenlikning av LCD kontra DLP er noe jeg ikke er enig og som jeg ikke har opplevd.Jeg vil også si at det en opplever som det beste ikke nødvendigvis er det beste for andre.Det beste er å se selv.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at dere er fornøyd gutter, ikke noe er bedre enn det. Så lenge en holder seg langt unna CRT, DLP og SXRD kan en være like fornøyd i svært lang tid. :wink:
    Ja det var jo en lur kommentar :???:

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Ja det ser jo ut som han blir litt sur fordi man ikke er enig med det han sier.
    Mvh bigtor

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Ja det var jo en lur kommentar :???:
    Han har jo et godt poeng, selvom jeg mest sannsynlig kommer til å ende opp med lcd igjen:wink: Økonomi, økonomi.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selvfølgelig testet både det ene å det andre før jeg endte opp med tx 200. Tro det eller ei jeg er meget godt fornøyd med tx 200 selv om jeg har testet dlp eller sett crt.. ikke sxrd. Spørsmålet er jo om det dlp er verdt de ekstra kronene.noen syntes det.

Jeg har til nå hatt 4 lcd projer og har ingen planer om å bytte til regnbuer, hushboxer eller lån i banken bare fordi det finnes noe der ute som har bedre fyllingsgrad.

Noen kjører skoda ;-) og andre kjører toyota sånn er det bare :grin:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Han har jo et godt poeng, selvom jeg mest sannsynlig kommer til å ende opp med lcd igjen:wink: Økonomi, økonomi.
    får vel satse på at du ikke betrakter tx 200 som noen nedtur da ;-) J

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en Infocus SP 7200 DLP projektor før jeg kjøpte min nåværende Sony HS-50. IF hadde mye mer dybde i bildet som jeg virkelig savner. Med 2m lerret og en sitteavstand på ca 3,3m ser jeg også SDE med Sonyen. Dette så jeg aldri antydning til med IF selv om dette nå er en gammel projektor.

I ettertid ville jeg heller hatt den gamle Infocusen min. Eneste minuset den hadde kontra Sonyen (som jeg ser det i ettertid) var støynivået, men det plaget meg ikke nevneverdig da jeg hadde den. Jeg er heldigvis ikke plaget av regnbueeffekten, så jeg sitter å venter på en god DLP som kan fylle lerretet mitt fra 3m avstand. Fyllingsgrad og dybde i bildet legger man veldig godt merke til når man går nedover på kvalitetsskalaen

Gorm prøver vel bare å formidle hva han synes er best og han har jo tross alt hatt noen projektorer i hus. Jeg tviler på at TI betaler han for å skryte av DLP her på forumet;-)

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    får vel satse på at du ikke betrakter tx 200 som noen nedtur da ;-) J
    For min del blir det en opptur iallefall, det lille jeg har sett er imponerende til prisen. Har kun hatt Panasonic sine modeller på lcd fronten jeg, så skal bli moro å prøve noe nytt. :wink: Så du har helt sikkert gjort et av de beste kjøpene per. dagsdato..

Og ja, jeg skal nok ha TX-200.

Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Gorm prøver vel bare å formidle hva han synes er best og han har jo tross alt hatt noen projektorer i hus. Jeg tviler på at TI betaler han for å skryte av DLP her på forumet;-)
    DLP gir helt klart etter min oppfatning best bilde til dvd filmer, men så er det dette med lommeboka bestandig da. Kunne godt tenkt meg en HC3000 nå, jeg:wink: Gorm vet nok hva han snakker om.. synd han ikke har min lommebok

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    For min del blir det en opptur iallefall, det lille jeg har sett er imponerende til prisen. Har kun hatt Panasonic sine modeller på lcd fronten jeg, så skal bli moro å prøve noe nytt. :wink: Så du har helt sikkert gjort et av de beste kjøpene per. dagsdato..

Og ja, jeg skal nok ha TX-200.

DLP gir helt klart etter min oppfatning best bilde til dvd filmer, men så er det dette med lommeboka bestandig da. Kunne godt tenkt meg en HC3000 nå, jeg:wink: Gorm vet nok hva han snakker om.. synd han ikke har min lommebok
    Det som oppleves som det beste for deg,er nødvendigvis ikke det som oppleves som det beste for andre.Det kan godt være at gorm har greie på hva han snakker om men det er det jo også andre som kan ha.Det er vel ingen som sitter med en fasit på hva som er det beste.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, men noen av oss sitter støtt og stadig med 5-10 projektorer koblet opp samtidig, i samme rom. Da ser en forskjeller du ikke får med deg når du går fra butikk til butikk. Det er ikke snakk om at det eksisterer flere fasiter her, med mindre noen har synsproblemer det må kompenseres for da. At man har et budsjett, eller prioriterer å bruke pengene på viktigere ting her i livet skjønner jeg godt. At mange ikke kan fordra DLP pga RGB-flimmer er også fullt ut forståelig, men når en sier at fillrate ikke er noe issue, så er det direkte feilinformasjon.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •