Prosjektorer med 1080p

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektorer med 1080p

Hallo!

Det er mye snakk om TV-apparater med1080p for tiden, men leter litt her på forumet etter info om prosjektorer med 1080p uten å finne alt for mye:-)

Er det noen her som har litt oversikt over prosjektorer som støtter 1080p? (Altså som har native 1920x1080)

JEg har lett litt rundt om ved hjelp av Google, og funnet at Sony har kommet med CPL-VW100, denne ligger allerede til en relativt god pris på $9.990,- altså rundt 61.000,- noe som jeg ikke synes er forskrekkelig mye.

Optoma HAr også en som vistnok kjører 1080p, men denne tror jeg konverterer da det står at panelet er 1280x768, og kan kjøre 1200x1600 komprimert når det gjelder PC-oppløsning..

Noen som vet litt mer om 1080p-PJ's:-) Når prisene er som de er i dag, så er det jo ikke umulig at det kan være overkommelige priser her i Norge også kanskje om en 3 års tid, da jeg skal begynne å vurdere prosjektorer:-)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge vi snakker om digitale projektorer er det Sony VW100 som regjerer. Ingen andre matcher denne i pris/ytelse. Dette er vel også per dags dato den eneste 1080p projektoren på det norske markedet til under 100K. W100 koster 95000,- i Norge og er faktisk nevnt i mange tråder her på forumet.

Projector Design kommer med 1080p DLP. Det samme fjør Optoma, men noen pris er ikke satt på noen av dem...

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du søker litt på forumet her, så er jeg ganske sikker på at du kan finne mye informasjon. Det har vært en god del snakk om 1080P her i det siste

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo billigere med import fra USA da:-) 61k pluss norsk mva på 25% er vel tilnærmet 76k, noe som er 20k under norsk pris....

Og i tillegg skal vel også Amerikansk mva trekkes fra når de sender produktet ut av landet, og da blir det vel kanskje noe billigere også? (Vet ikke hva amerikansk mva ligger på for tiden, eller om de i det hele tatt har mva..?)

Marantz har en PJ med 1080p, men kun for det japanske markedet foreløpig ser jeg...

http://gizmodo.com/gadgets/home-ente...php?mail2=true

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Hvis du søker litt på forumet her, så er jeg ganske sikker på at du kan finne mye informasjon. Det har vært en god del snakk om 1080P her i det siste
    Mjo, men fant faktisk ikke all verden om 1080p PJ... (men nå giddet jeg ikke lese igjennom alt som dukket opp på søket heller da....:razz: Litt for mange tråder som kommer opp, og som egentlig handler om noe annet..)

Det 1080p snakket som har vært i det siste mere jeg å huske stort sett handler om LCD og Plasma..:-)

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colgol
    Mjo, men fant faktisk ikke all verden om 1080p PJ... (men nå giddet jeg ikke lese igjennom alt som dukket opp på søket heller da....:razz: Litt for mange tråder som kommer opp, og som egentlig handler om noe annet..)

Det 1080p snakket som har vært i det siste mere jeg å huske stort sett handler om LCD og Plasma..:-)
    Vet, er egentlig ikke så fornøyd selv med den søke greia.. hehe.. Men må du absolutt ha 1080 PJ da? Hvorfor ikke kjøpe en bra og billie 720P PJ nå og heller vente til 1080 har slått seg mer til ro? Altså når flere aktører kommer på banen, som BenQ, infocus og kanskje noen av de store japanske LCD folka kommer med 1080P??

Ellers så virker det som om du ikke kommer utenom Projectdesign og sonys ruby.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i tillegg skal vel også Amerikansk mva trekkes fra når de sender produktet ut av landet, og da blir det vel kanskje noe billigere også? (Vet ikke hva amerikansk mva ligger på for tiden, eller om de i det hele tatt har mva..?)
    Ikke noe MVA på varer. Det er noe som heter Sales Tax, som blir lagt til alle varer etter kjøp. (Alle priser oppgitt er uten Sales Tax). Når det gjelder postordre, plusses den kun på hvis varen selges innenfor samme stat.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Ikke noe MVA på varer. Det er noe som heter Sales Tax, som blir lagt til alle varer etter kjøp. (Alle priser oppgitt er uten Sales Tax). Når det gjelder postordre, plusses den kun på hvis varen selges innenfor samme stat.
    Da er det avklart ihvertfall:-)

Joda, hadde jeg skulle hatt PJ her og nå så hadde jeg nok kjøpt LG's AN110 eller Panasonics PTAE-900 men i og med at jeg ikke skal ha før jeg er ferdige med studier og flyttet til et sted jeg har plass til en PJ, synes jeg det er litt spennede å se hva som finnes av1080p i dag, og hva som annonseres nå fremover:-)

Kanskje skulle denne tråden være en offisiell 1080p prosjektor-tråd?8)

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.projectorcentral.com/proj...13&ar=0&trig=1

Den eneste aktuelle er nok Sony Ruby, de andre er enten mye dyrere eller omtrent like dyre og enda ikke lansert.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg har lett litt rundt om ved hjelp av Google, og funnet at Sony har kommet med CPL-VW100, denne ligger allerede til en relativt god pris på $9.990,- altså rundt 61.000,- noe som jeg ikke synes er forskrekkelig mye.
    I Japan ligger den på ca. 50k.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatt i betraktnig at det er litt sparsomt med kildemateriale for folk flest frem til i dag med 1080p, så har vel ikke markedet for native oppløste 1920x1080 projektorer vært så stort til nå. Dette kan det jo skje en del med i tiden som kommer ;-)

Ellers så har vel kombinasjonen 9" CRT projektor matet med en kilde som gir 1080 oppløsning vært det som har vært tilgjengelig for enkelte en stund, selv om det fort blir ganske så dyrt dette også, og derfor er mer for spessielt interesserte.

Det at man nå endelig har fått en projektor som Sony sin VW100 innenfor digital projektorer som takler 1080P, ser jeg mer som en begynnelse på at projektorer med disse opløsningene endelig begynner å bli aktuelle, og at det er ganske få andre projektorer med denne oppløsningen, ser jeg på som en naturlig del av utviklingen som har vært, men det vil nokk skje en del her, spessielt hvis markedet tar i mot HD-DVD og BlueRayDisk med åpne armer og (lommebøker...) ;-)

Edit: Ellers så kan man med å søke sette Resolution til HD (1920x1080) på denne siden http://www.projectorcentral.com/projectors.cfm få en del forslag til 1080 projektorer som finnes på markedet ute i verden, men som neppe blir aktuelle kandidater for de fleste.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All den tid det er svært begrenset med software for 1080 vil ikke hardwaren være særlig aktuelt.

Nå når Blue ray og HD DVD endelig kommer for salg i USA og Japan i en viss målestokk vil nok det endre seg, men ikke over natta.

Vi her i Europa vil ha glede av 720 i lang tid enda, hvis vi ser på det reelle behovet, må-ha suget er noe helt annet;-)
    Alle de store produsentene har 1080 projectorer på vei, både DLP og LCD.
    LCD blir langt billigere enn DLP som vanlig, men dette er snakk om relativt dyre toppmodeller foreløpig.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spådom: ekte HD-TVer/projektorer (1920X1080) kommer ikke til å nå "fornuftige" priser før kildematerialet har fått "kritisk" utbredelse. Først må en (ÉN) standard etablerers (HD-DVD? Blue-Ray? noe annet?), så må vi få et visst utvalg av filmer og så først starter konkurransen om fremvisningsmateriale.

Spørsmål: hjelper det egentlig med HD-kilder (f.eks. HD-DVD) så lenge HD ikke blir brukt i hele filmprosessen (hvor mange filmer spilles inn med HD-kameraer, for eksempel?)?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Spådom: ekte HD-TVer/projektorer (1920X1080) kommer ikke til å nå "fornuftige" priser før kildematerialet har fått "kritisk" utbredelse. Først må en (ÉN) standard etablerers (HD-DVD? Blue-Ray? noe annet?), så må vi få et visst utvalg av filmer og så først starter konkurransen om fremvisningsmateriale.
    Du har nok rett i denne spådommen, men ikke helt. Denne utviklingen går parallellt. Allerede i år vil vi se flere og flere full-HD TV-skjermer til en mye "rimeligere" pris enn det de koster i dag. Ikke glem at PS3 kommer med spill i 1920x1080 oppløsning.

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Spørsmål: hjelper det egentlig med HD-kilder (f.eks. HD-DVD) så lenge HD ikke blir brukt i hele filmprosessen (hvor mange filmer spilles inn med HD-kameraer, for eksempel?)?
    Det har svært lite å si om filmen er spilt inn med HD-kamera eller ikke. En gammel filmrull inneholder tilstrekkelig med bildeinformsjon/kvalitet til å få en super filmutgivelse i HD. Eldre film krever likevel restaurering, etc. Husk at HD har vært standard lenge innenfor filmindustrien, så HD på hjemmemarkedet er ingen revolusjon i forhold til produksjonsprosessen.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Du har nok rett i denne spådommen, men ikke helt. Denne utviklingen går parallellt. Allerede i år vil vi se flere og flere full-HD TV-skjermer til en mye "rimeligere" pris enn det de koster i dag. Ikke glem at PS3 kommer med spill i 1920x1080 oppløsning..
    Enig. Men jeg er mest opptatt av film, og venter med å oppgradere avspiller og skjerm til vi ser nye filmer kommer på et-eller-annet-HD-materiale som standard. Eller kanskje ikke - du vet aldri når oppgraderingskløen starter

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det har svært lite å si om filmen er spilt inn med HD-kamera eller ikke. En gammel filmrull inneholder tilstrekkelig med bildeinformsjon/kvalitet til å få en super filmutgivelse i HD. Eldre film krever likevel restaurering, etc. Husk at HD har vært standard lenge innenfor filmindustrien, så HD på hjemmemarkedet er ingen revolusjon i forhold til produksjonsprosessen.
    OK, det visste jeg ikke. Takk.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis har filmindustrien allerde laget HD utgaver av nesten alle filmer utgitt på DVD.

Det vil si at når de scannet rullen gjorde de det i 2K eller 4K oppløsning.
    Noen filmer ble så restaurert for eksempel Star Wars, mens andre igjen ble bare komprimert og sendt ut på DVD.

Det er med andre ord svært fort gjort å få ferdig en film på en eller annen HD plate.
    Menyer og tillegsmateriale og eventuell restaurering kommer selvsagt i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En artikkel som jeg synes gir en litt å tenke på for de som vurderer å kjøpe 1080P projector.

http://www.projectorcentral.com/hd-dvd.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson har vist prototyper på et nytt 1080p panel på flere messer det siste året. Foreløpig har panelet blitt visst i bakprojeksjon prototyper. Det er nok ikke så lenge til de kommer med en frontprojektor med dette panelet. Det vil helt sikkert danne et nytt prispunkt for 1080p projektorer. Dette er et 0,9 tommers panel og dermed blir det selvfølgelig dyrere å produsere enn dagens 720p 3LCD projektorer med 0,7 tommers panel. Optikken blir dyrere og selvfølgelig blir prosesseringen av bildet mye dyrere. Produksjons/handelsvolumene blir også mindre enn dagens 720P projektorer. Tipper vi kan få kjøpt en sånn projektor for 40 000,- rundt juletider. Tipper det vil ta 3-4 år før denne oppløsningen kommer ned i dagens 12 000-14 000 .- på 720p.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det triste med 3lcd og 1080 er fyllingsgraden på bildeflaten, som ikke er høyere enn 53 prosent. Nesten 50 prosent screendoor blir i meste laget etter å ha sett SXRD som ligger langt under 10 prosent.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    det triste med 3lcd og 1080 er fyllingsgraden på bildeflaten, som ikke er høyere enn 53 prosent. Nesten 50 prosent screendoor blir i meste laget etter å ha sett SXRD som ligger langt under 10 prosent.
    53%? Det må jo se ut som grøt på skjermen...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •