Oppløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Oppløsning

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppløsning

Jeg mener å ikke ha fått forståelsen av dette fenomenet enda.
    Bildefremvisere (TV eller PJ) med ulik oppløsning.
    Noen har zX768 og andre har nX720 i oppløsning.
    Med HD standard 1080x720 p/i skulle man tro at nX720 skulle gi "native" oppløsning. Men - slik ser det ikke ut for når man leser tester på PJ's og TV's.

Dette skjønner ikke jeg - med native oppløsning tilsvarende mediets (720i/p) oppløsning skulle det bli match i minie ører.
    Men - fremdeles selges det fine produkter med zX768 i oppløsning. Hva gjør disse med "feilen" i oppløsning mellom 720 og 768????
    Noen som kan opplyse en i skyggen??

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fremviser med 1280*720 vil ganske riktig være perfekt match for 720p. Denne oppløsningen er imidlertid ikke vanlig på flatskjermer. En projektor med 1280*768 vil også kunne få 1:1 pixelmapping med 720p, men en del av projektorens oppløsning vil stå ubrukt (striper oppe og/eller nede).

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Dette skjønner ikke jeg - med native oppløsning tilsvarende mediets (720i/p) oppløsning skulle det bli match i minie ører.
    Men - fremdeles selges det fine produkter med zX768 i oppløsning. Hva gjør disse med "feilen" i oppløsning mellom 720 og 768????
    Noen som kan opplyse en i skyggen??
    1368x768 er en oppløsning som er egnet for bruk med en datamaskin. (Den takler da 1024x768). For å vise x720p materiale, så må den da rescale materialet, eller vise svarte striper rundt bildet. Du vil i de fleste tilfeller ikke merke noe spesielt til denne rescalingen, så det er ingen krise dersom prosjektøren eller TVen ikke støtter dette. Så lenge TVen eller prosjektøren har *mer* enn 1280 bortover, og 720 nedover, så fungerer ting "greit". Men dersom den f.eks. har 1024x720, så vil du miste informasjon.. En del rare plasma oppløsninger ute og går som jeg ikke helt skjønner poenget med..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •