Brent bilde på LCD prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brent bilde på LCD prosjektor

Jeg har en Panasonic PT-900AE LCD prosjektor, som jeg har brukt til å se både film og TV (16:9 og 4:3 format altså, i rett aspekt-ratio). Men nå, etter under 400 timers bruk, ser jeg godt hvor 4:3 bildet slutter og 16:9 tar over. Kantene, utenfor der 4:3 bildet har blitt vist, er mørkere.

Og siden jeg ikke er noen ekspert på dette området, spør jeg derfor dere hvor dette har skjedd? Er dette skjedd på en del i prosjektoren som kan erstattes?

Hvordan kan jeg få alt tilbake til normalen igjen? Jeg kan jo lage ett invertert svart-hvitt bilde på HTPC'en jeg har koblet til og bare se på det i en del timer så jeg opphever de mørke feltene.

Håper på god forklaring og gode tips.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sitron
    Er dette skjedd på en del i prosjektoren som kan erstattes?
    Kan ikke gi deg fullgodt svar på alt, men dersom lcd-modulen er skadet (og det virker jo slikt) så er dette normalt en del som er for dyr til at det skal lønne seg å bytte. Jeg hadde, hvis jeg var deg, prøvd å kontakte leverandør for å høre om dette er noe du måtte forvente å få problemer med etter så lite bruk.

DrE

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    LCD panelen har dessverre en slitasje ved den ekstremt høye varmen fra pæra, og derfor vil du se dette. Det anbefales derfor å benytte så mye som mulig av rasteret ved daglig bruk. Hvis du kjører en del 16:9 fremover vil nok overgangen bli mindre tydelig innen en hundre timer...

Det er altså en myte at LCD, både projektorer og flatskjermer, er helt beskyttet mot innbrenning/slitasje, selv om de jo er langt mindre utsatt enn CRT og plasma selvsagt...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig.

Dersom du skulle finne på å kjøre sort firkant i 4:3 størrelse inne i 16:9 bildet for å "tynne ut" forskjellen så kan du vel i værste fall få en enda tydeligere kant?

Sett deg ned å se LOTR-triologien, Band of brothers, Nip Tuck S01, S02 og S03 i widescreen og se om det ikke blir bedre etterpå :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •