Er du følsom for RGB flimmer (regnbuer)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er du følsom for RGB flimmer (regnbuer)?

I dag fikk jeg omsider sett på en DLP Projektor. Det var en Toshiba (litt usikker på modell, men tror det var mt200). Jeg synes bildet var bra og merket overhodet ikke noe til regbuer, så jeg vurderer nå å gå for DLP når jeg skal kjøpe meg PJ. Det eneste som kan være litt surt er hvis en eller flere av mine venner blir plaget av dette. Ok, så er det først og fremst mine kriterier som teller, men litt surt om man ikke kan invitere til filmkveld pga regbuer.
    Er det noe særlig utbredt at folk er følsom for dette?

NB! Takk til Sven Roger for demo :grin:

Newcomer Raymond sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rgb

Jeg merker det en del i starten, men så er det akkurat som om det forsvinner etter ei lita stund.. Kanskje fordi jeg blir vant til det! Må vell legges til at BenQ 5120 har en del av dette også da! :???:

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke PJ pdd, men har ikke merket noen ting på de DLP PJ jeg har fått demo på...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en MT200 som ikke plager meg med regnbueflimmer i tide og utide

Da jeg kjøpte projektoren hadde jeg fått demonstrert en projektor med 2x fargehjul flere ganger hos en kompis, der så jeg regnbuer så ofte at det ble et irritasjonsmoment. Hvis jeg anstrenger meg kan jeg lure fram regnbueeffekten på MT200'en også, men det er heldigvis noe jeg må gjøre bevisst.

Mulig Anfield vil være uenig med meg her, men jeg mener at har man 4x eller raskere fargehjul er ikke regnbuer noe stort problem.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det Gikk Raskt!

Grattis med PJ Marantz, er ikke lenge siden jeg spurte deg om du skulle ha deg PJ.
    Jeg har ihvertfall ikke merket noe fra min Benq PE 5120 :grin: :grin:

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Grattis med PJ Marantz, er ikke lenge siden jeg spurte deg om du skulle ha deg PJ.
    Jeg har ihvertfall ikke merket noe fra min Benq PE 5120 :grin: :grin:
    Sorry, leste visst litt for kjapt jeg! Du har visst vært å sett på PJ.
    Jaja, det kommer med tid og stunder. RGB - no problemo for me :wink:

Newcomer Brainbug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... Det er vel neppe mer utbredt enn hos de mest ihuga hjemmekinoanalytikerne, folk flest bryr seg ikke om det tror jeg. Likevel, selv om mindre DLP/LCD-prosjektører kanskje sliter mest med dette er selv CRT en tanke irriterende på sort/hvit kontrast med høy bevegelse. En sort/hvit film kan til tider bli i ymse farger dersom det er raske bevegelser og man flytter øynene med. I fargefilm derimot skal du bra langt ned i kvalitet på prosjektør før det blir merkbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er definitivt plaget av rgb-flimmer. Det er blitt bedre på nyere pj'er med 6-7 segments fargehjul, men det slipper ikke taket :-( Med en gang det blir bevegelser i bilder med høy kontrast så dukker regnbuene opp, alternativt når jeg flytter blikket. Det hjelper selvsagt ikke at jeg utmerket godt vet hvordan jeg skal fremprovosere effekten. Det er ikke slik å forstå at jeg vurderer selvmord på grunn av regnbuene, men det har ført til at jeg har kjøpt lcd istedet for dlp. Og det til tross for at jeg egentlig er svært opptatt av kontrast/sortnivå. Drømmer om at SXRD-teknologien blir priset på et nivå som gjør en vanlig dødelig mann i stand kjøpe det.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes regnbueflimmer er utrolig plagsomt. Synes også at problemet øker proposjonalt med kontrasten projektoren har. Det værste jeg har sett var en PD Model One som viste Gladiatoren i HD fra en pc. Hodepione gjorde seg gjeldende etter et par minutters titting.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har heldigvis tilgode å få frem RGB flimmer fra CRT projektoren, men det er sikkert mulig det også hvis man nermest går inn for det, eller setter opp opsettet med litt lav opfrisknings frekvenser eller kankje kjører enkelte ting litt over evne. Ellers på fargehjuls DLP, har jeg litt problemer med å se tydelige rgb forskyvinger fra de raskeste og nyeste modellene, men der er det mer at hodepinen kommer snikende etter en ganske kort periode enn at man stusser på primær fargene som plutselig blir meget tydelige der de ikke skulle vært det. Med CRT projektoren, tar jeg meg heller i å se flere filmer etter hverandre på samme kveld - natta når jeg først er i gang.

Har ikke testet selv, men SinCity må vel bli "rå" på en vilket som helst fargehjuls spinnende DLP hvis man er "råka"....;-)

edit: Ellers når det gjelder avstemningen i denne tråden, så synes jeg det manglet et valg mellom "Litt, men det plager meg egentlig ikke" og "Ja, det er så ille at jeg ikke orker å se på filmen"
    Tror at noe lignende "Ja det er ille, men klarer å se ferdig filmen/enkelte filmer med enkelte DLP projektorer" ville passet bedre for min del.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Med CRT projektoren, tar jeg meg heller i å se flere filmer etter hverandre på samme kveld - natta når jeg først er i gang.
    Jepp med Barcoen går det fint å se en 24 boks i et strekk uten problemer
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har heldigvis tilgode å få frem RGB flimmer fra CRT projektoren, men det er sikkert mulig det også hvis man nermest går inn for det, eller setter opp opsettet med litt lav opfrisknings frekvenser eller kankje kjører enkelte ting litt over evne.
    Heh? RGB flimmer på en CRT? får du den type flimmer så er noe galt!
    crt pj blir jo mer eller mindre det samme som en vanlig tv.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....

Har ikke testet selv, men SinCity må vel bli "rå" på en vilket som helst fargehjuls spinnende DLP hvis man er "råka"....;-)

edit: Ellers når det gjelder avstemningen i denne tråden, så synes jeg det manglet et valg mellom "Litt, men det plager meg egentlig ikke" og "Ja, det er så ille at jeg ikke orker å se på filmen"
    Tror at noe lignende "Ja det er ille, men klarer å se ferdig filmen/enkelte filmer med enkelte DLP projektorer" ville passet bedre for min del.
    Sin City ble faktisk ikke så ille som jeg hadde trodd når jeg såg den på Infocus 4805, men på forhånd virket den som det absolutt værste.. De værste jeg har sett til nå har faktisk vært King Kong (2005) og National Treasure. Kan kanskje ha noe med dagsform?

Stiller meg også bak mangel på alternativ. Opplever det akkurat slik du beskriver det. Det går an å se en film og to, men jeg kunne aldri eid en Dlp slik det er idag. Og det er synd!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Utrolig at ingen har kommentert en liten skrivefeil på avstemningen. Har klart å skrive regbuer istedenfor regnbuer ops: Kanskje moderator gidder å fikse det....?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hater regnbuer, og er litt utsatt for det, tror jeg. Ser det best på lyse bilder, eller et mørkt bilde med noen lyse punkter. Har en kompis som har MT200, og den var veldig fin, synes jeg. Eneste gangene jeg opplevde regnbuer på den, var under oppstart av PS2. Jeg skal kjøpe PJ etterhvert, og kommer nok til å gå for DLP.

Newcomer OscarOT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen år siden så jeg et japansk/kinesisk selskap som lanserte en luftrensende spray som virker mot dette... kansje noe du kunne prøve? (<-- ironisk).

Det er vel den dummeste ideen siden tannsmykkerier og GYRO BALL...

Mvh
    OscarOT

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Heh? RGB flimmer på en CRT? får du den type flimmer så er noe galt!
    Har som sagt ikke sett dette selv på noen av de CRT projektorene jeg har hatt, bare lest om fenomenet på blandt annet avsfoum (fant desverre ikke linken nå...), og der ble det nevnt en mulig forklaring var at forskjellig respons eller glødetid på de tre fosfor flatene var noe av problemstillingen, og følgelig var det enkelte projektorer og rør kombinasjoner som kunne ha dette.
    Tror de nevnte noen eldre Panasonic CRT projektorer som blandt annet hadde dette. Mulig det også er værre på videograde modeller med lavere frekvenser som kjører rørene hardt på litt store bildestørrelser.

Sitat Opprinnelig postet av Britax
    crt pj blir jo mer eller mindre det samme som en vanlig tv.
    Det er mange likhetstrekk ja, men i en CRT tv har man en litt annen oppbyggning av fosfor belegget med RGB celle indelinger og hullmaske osv, og et felles scannesystem som trekker og scanner de tre catode strålene helt synkront med hverandre i et felles CRT "rør". Mulig størresen på skjermen har en del å si også.

En CRT projektor har tre enkeltsående CRT rør med hver sine magnet systemer og oftest helt jevne fosfor belegg som har pga vinkling og offsett forskjellig areal og utsrekning der elekton stålene beveger seg og tegner opp bildet. De tre Rørene slites også med foskjellig hastighet, og bytter man ut ett av rørene f.eks med en Rebuilt rør (laget av en annen produsent som benytter fosforbelegg med litt andre tekkelser eller en del forskjellige egenskaper), er det kankje mulig at personer som er meget RGB følsomme også ser etterslep i primær fargene og kan tolke det som RGB flimmer eller en slags regnbue effekt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •