Levetid på lcd projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Levetid på lcd projektor

Jeg har en Hitachi PJ-TX200.
    Hvor lenge kan jeg forvente meg at denne skal holde?
    Tenker da på selve projektoren og ikke lyspæren.
    Håper den ikke blir dårlig etter kun 2000 timer vel?
    Må si jeg ble litt skremt da jeg leste litt om at de kan bli dårligere etter et par tusen timer, men kan ikke forstå at dette stemmer. Kanskje jeg som missforsto det jeg leste? Var noe om missfarging og noe greier.
    Jeg bruker den nok ca 500 timer i året. Brukes kun i røykfrie omgivelser..
    Vil det da si at jeg har en "oppbrukt" projektor allerede etter fire år når jeg har betalt 15 000 kr? :?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg ble litt skremt da jeg leste litt om at de kan bli dårligere etter et par tusen timer, men kan ikke forstå at dette stemmer. Kanskje jeg som missforsto det jeg leste? Var noe om missfarging og noe greier.
    Jeg bruker den nok ca 500 timer i året. Brukes kun i røykfrie omgivelser..
    Vil det da si at jeg har en "oppbrukt" projektor allerede etter fire år når jeg har betalt 15 000 kr? :???:
    Du har ikke lest feil. En LCD projektor kan få aldringstegn allerede etter 2000 timer (eller før), men om den står i røykfrie lokaler med normal temperatur bør det ikke være noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar
    Så du mener at den vil holde mye lenger om den står i et rom med normal temperatur og røykfritt rom?
    Hva vil mye lenger si da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at den vil holde mye lenger om den står i et rom med normal temperatur og røykfritt rom?
    Hva vil mye lenger si da?
    Umulig å si hvor mye lenger, men for de fleste vil det ikke være noe problem ihvertfall. Jeg har sett flere LCD projektorer med mange tusen timer som ikke viser tegn til særlig aldring av panelene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mange ganger ikke selve LCD panelet som først blir skadet ved langvarig bruk og som kan sees som bildefeil, men de polariserings filterene som er plassert foran mellom lyskilde og LCD panelene. Nå er det så vidt jeg har forstått en viss motviljee mot å selge disse polariserings filterene løst, og mer vanlig å bare tilby full utskifting av hele den dyre lysprosessoren som typisk koster like mye som en ny projektor, så akkurat hva som feiler først er kanskje ikke et så veldig viktig poeng egentlig.

Nøkkel ordet for å oppnå en lang levetid for en LCD projektor er ren og kjølig luft og god kjøling. Holder man eventuelle luftfiltere mest mulig rene og ikke for høy omgivelses temp rundt projektoren, så legger man forholdene til rette for en lang og problemfri drift, selv om det er umulig å angi noen sikker driftstid som projektoren vil klare før eventuelle slitasjefeil blir synlige.

Ellers med den teknologi og pris utviklingen man ser innefor projektor og flatskjerm verdenen, så er det kankje ikke så veldig viktig at projektoren varer et mangfoldig antall tusen timer, bare den gir et godt bilde uten for høye drifts utgifter i en tidsperiode på ca 4-5 år, hvor man gjerne i mellomtiden ønsker en ny og bedre ytende projektor selv om den gammle fungere som den skal.;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 3 stk prosjektorer NEC MT1050 som har 35000 timer på baken. Du kan trygt si at de har et ganske falmet bilde. Når det gjelder hvor fort dette merkes, så vil jeg si at det begynte å bli godt synlig på disse etter ca 10000 timers bruk. Så hvis du bruker en prosjektor 500 timer i året, så skal den nok holde ganske lenge.

Er det forresten noen som vet om DLP er noe bedre enn LCD på dette området?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der strides ekspertene. Det er nå engang slik at det er endel bevegelige deler i DLP bla fargehjul. Men det er utvilsomt billigere å bytte fargehjul enn å bytte hele prismen i LCD. Men om det blir gjort er en annen sak, verdien på projektoren faller som en sten, slik at når fargehjulet/polariseringsfiltrene er ødelagt så kastes somregel projektoren til fordel for en ny (hvis det ikke er garanti/klagesak da).

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Levetiden på LCD panaler vil helt sikkert være god nok for de aller fleste. Skrekkhistoriene om levetid er mye basert på en kampanje Texas Instrument(DLP) satte igang for et par år siden. De prøvde å sverte LCD teknologien ved å trekke frem eksempler på hvor dårlig en LCD projektor kunne bli etter 2000 timer. For en del år siden når konkurransen i bedriftsmarkedet begynte å fokusere på støynivå på projektorene var det nok en del problemer spesielt på de minste bærbare modellene. Det ble rett og slett for varmt i projektorene. Mange produsenter bygde for små kabinetter med for kraftige lamper og liten viftekapasitet. ASK M3 var en DLP projektor du kunne steke egg på, med utrolig mye feil på elektronikk inkludert fargehjul. Det kan være fristende for en produsent å ha en stillegående vifte med liten kapasitet fordi man får solgt fler projektorer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det var en "sverte kampanje" er kanskje litt drøyt? De viste bare bilde fra helt vanlige LCD-projektorer (to av hver, der den ene var gått 2000 timer).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener dog å huske at projektorene stod på 24/7 gjennom 2000 timer, noe som absolutt ikke er vanlig bruk. Det står heller ikke noe om vedlikehold underveis, f.eks skifte av filter. Jeg tror nok forøvrig at testen er gjennomført skikkelig, men det er også viktig å huske på at den er sponset av TI.

Her er link til testen:

http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp_test.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg kalte det en sverte kampanje var at TI presenterte de to beste DLPene etter 2000 timer og de to dårligste LCDene. De testet mange projektorer men TI valgte ut de dårligste LCD projektorene som ble testet. Testen i sin helhet ble aldri offentligjort. Testen var jo utført av et uavhengig institutt på bestilling av TI som publiserte det som passet de fra denne testen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •