Prosjektor til 3m lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor til 3m lerret

Holder på å lage en hjemmekino for en kompis for tiden.
    Det er nå kommet til stadiet hvor vi må velge PJ.
    Har bestilt et Adeo rammelerret med 284cm bredde, hvitt (grått lerret er det ingen i Berlin som har hørt om og importøren av Adeo opplyste en bestillingstid på 3uker).
    Anbefalte å gå for et med 234cm, men "klienten" er av typen som liker å sitte fremst på kino og syntes 234 var altfor lite når vi teipet det på veggen.
    Sitteavstanden er ca 5meter.
    Takhøyden er ca 2,20m og øvre kant av lerretet vil komme helt i taket.
    Dvs at vi enten trenger Lens-Shift eller null offset (Benq 7700).
    Vi har sett på HC-3000 som ikke har Lens-Shift og som har en skrekkelig offset.
    7700 ville vært perfekt, men som jeg leser her og på andre utenlandske forum har det vært mye tull med denne. Dette vil jeg prøve å spare kompisen min for.
    Vi har også vurdert Hitachi PJ-TX 200, men spørsmålet her er om LCD kommer for kort på denne avstanden og lerretstørrelsen?
    Vi likte bildet på HC-3000 meget godt, men pga offset måtte vi da brukt Keystone, noe som ikke er helt ønskelig.

Må også opplyse at vi nordmenn er heldige med kompetansen og servicen vi møter hos forhandlerne. De fleste stedene her nede er verken engajerte eller kompetente
    Håper noen kan hjelpe meg

Fredrik Rasmussen

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du har et skjermbilde som er 3 meter bredt, så kan du ha en sitteavstand på 4,5meter på de aller fleste nye prosjektører. T.o.m. LCD skal klare den jobben veldig bra. (Selv har jeg hatt en HS-10 og HS-20 på et 3 meter bredt lerret, og har hatt en sitteavstand på 4,5meter uten at jeg har opplevd screendoor etc. som noe problem.

De fleste prosjektører vil klare å lyse opp en slik duk, så det er mer et spørsmål om å finne en egnet prosjektør og prøve seg frem. Det er desverre håpløst å basere seg på hva andre erfarer med en prosjektør, det er ingen teknoligier nå til dags som ikke har problemer som *noen* vil kunne ergre seg over. Det gjelder å finne det systemet en liker best selv, det ideelle er jo selvsagt å få lånt en prosjektør et par dager for å teste selv før en bestemmer seg.

Du sier ingenting om pris, men utifra prisnivået på de du har valgt ut, så er det vel mellom 15-20k du kunne tenkt deg å bruke? Jeg har selv for tiden Sony HS-20, og Action Model Two. Begge to er plenty lyssterk nok for min 133" gråe duk iallefall, men det kommer vel også ann på smak og behag..

Action Model Two er iallefall lett å plassere, og vil fint kunne fylle opp duken på nevnte avstand. Men prisen er vel kanskje litt i høyeste laget..?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemene med Benq 7700 skal nå være en del av fortiden. Det er forøvrig en veldig bra projektor, jeg har omtrent samme størrelse på lerret som du beskriver og er veldig fornøyd.

Min Benq 7700 konka ut etter 234 timer, men ble hentet med bud på døra, pære og firmware ble skiftet og projektoren ble sendt tilbake med bud over helga, alt dekket på garantien av Benq.

Jeg angrer ikke på mitt kjøp av denne PJ!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Prisen er egentlig ikke så viktig. Model Two ville kunne vært en ral kandidat, men den klarer desverre ikke et tre meters bilde på den avstanden, den trenger 4.98 på denne str, det blir akkurat i knappeste laget da rommet er 5.20 langt. Med chassiset og kabler tror jeg ikke det går. Synd.
    Men etter mye research har vi funnet ut at Optoma H79 er aktuell.
    Den selges her nede til ca 3899€ nå.
    Lerretet er som sagt hvitt, og det skulle vel egentlig være ok på den størrelsen. Men det er ganske komisk at jeg må fortelle alle ekspeditører at det faktisk finnes grå lerreter, ofte tviler de på det fordi man da ifg de ikke får hvitnyanse. Det må også opplyses at mange av selgerne selger PJ med AnsiLumen argumentene, jo mer jo bedre, noe som var viktig for 10år siden da an LCD hadde 200AL.
    Så både teknisk innsikt på forbrukermarkedet og nye frisyrer skal til om de skal konkurrere med oss

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Problemene med Benq 7700 skal nå være en del av fortiden. Det er forøvrig en veldig bra projektor, jeg har omtrent samme størrelse på lerret som du beskriver og er veldig fornøyd.

Min Benq 7700 konka ut etter 234 timer, men ble hentet med bud på døra, pære og firmware ble skiftet og projektoren ble sendt tilbake med bud over helga, alt dekket på garantien av Benq.

Jeg angrer ikke på mitt kjøp av denne PJ!
    Hvilket forhandler har du handlet av?
    Eller tok du kontakt direkte med BenQ?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da nesten helt sikkert at det blir en H79 i kinoen.

Men lurer på hva som blir det beste mht kabling.

Hadde tenkt på 12m HDMI fra Denon Avr 3806 med DVI adapter i H79.
    Alternativet er 12m DVI direkte fra DVD2910 og komponent fra 3806. Noe som er både dyrere og mer trøblete.

Vet ikke hvilken overføring som er best egnet til 12m.

Har hørt at bildesignalet er sterkere fra 3806 enn fra 2910 men jeg vet ikke om dette stemmer.

Setter pris på innspill.

mvh
    Fredrik Rasmussen

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En GOD HDMI kabel skal fint kunne kjøre 12m fra Denon 3806. Husk at kvaliteten fra kabel til kabel kan variere noe veldig på denne lengden etter egen erfaring, og da er nødvendigvis ikke pris man bør gå etter, har vært borti flere "dyrere" kabler som heller ikke leverer i lange strekk(HDMI). Personlig ville jeg valgt denne løsningen, selvom sikkert noen mener noe annet..

Forøvrig, sikkert et veldig godt PJ kjøp. Lykke til :wink: :razz:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja håper det skal gå bra.
    Bruker selv 7m QXL HDMI med DVI overgang til min Optoma H57 og det synes jeg fungerer bedre enn med 4m DVI fra monster til det doppelte av prisen, svartnivået syntes jeg ble merkbart bedre med HDMI.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er H79 bestilt.
    Fikk en deal på 3199€ ? 25600,-

Fikk opplyst at Optoma skulle slutte å produsere denne til fordel for H80 eller 81.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er H79 bestilt.
    Fikk en deal på 3199€ ? 25600,-

Fikk opplyst at Optoma skulle slutte å produsere denne til fordel for H80 eller 81.
    Gratulerer med en flott projektor. (De som lurer på prisen sender Rodrik en PM, eller starter en prisjakt tråd)
    Forøvrig er det nok HD73 som erstatter H79

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •