Missfornøyd med PJen...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Missfornøyd med PJen...

Har en InFocus SP 4800, og har vel egentlig aldri vært imponert over den. Men spessielt nå i den senere (lysere ute-)tid er det nesten så jeg gir opp...
    Litt facts:
    Kjøpte den ny for 2.5 år siden
    brukt i 1400 timer (ca)
    billig AView lerret (hvitt)
    så å si hvite vegger i stua

Prøvde å se film igår (star wars ep.1), men jeg gav opp... Greit at det begynner å bli lysere ute og at jeg derfor ikke får totalt mørke i stua mi, men jeg bruker både persienner og svarte gardiner... Og nei, jeg ser ikke på film midt på dagen

Det som er problemet er først og fremst mørke scener... Er det filmet i "dagslys" har jeg som oftes ikke så mye negativt å si, men når det er innendørs-scener, eller kveld/natt-scener blir bildet altfor mørkt. Alternativet er jo å sette opp lysstyrken og slikt, men det resulterer jo i at det svarte blir grått, og når det da kommer noen "lyse" scener blir det jo ille der... Har prøvd å bruke diverse calibrerings-dvder (både den biten som følger med Star Wars og The Calibrator), men selvom det blir riktig der blir det ikke nødvendigvis riktig på film...

Noen tips/ideer?

En annen ting uvitende meg lurer på er dersom man kjøper en 16/9 projektor... Vil da bildet på en vanlig 4-3-sending automatisk bli strukket ut, slik at alt blir mye "feitere"??

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som slår meg av beskrivelsen av oppsettet ditt, er at du bruker hvitt lerret, noe som vanligvis er vanskelig å få bra med en slik projektor og med en litt dårlig lyskontroll fra lyse flater i rommet osv. Ellers så kan det jo også være et kalibrerings problem og at oppsette lider av å knuse sort, slik at det blir lite bildeinfo igjen i sorte og mørke filmsener.

En annen ting som kan være en faktor her er slitasjen på pæra. slike projektor lamper mister lysintensitet i løpet av brukstiden, og det hender at lapene plutselig taper seg mye i løpet av kort tid, og det er ofte dtte skjer rett før den ryker for godt med et smell.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør prøve å få blokkert lyset utenfra. Du kan jo prøve med en Ikea lystett tullegardin innefor de andre lagene med gardiner og persienner som du allerede har. Det har tildels god effekt hjemme hos meg.

Videre bør du du kanskje forsøke å kalibrere med DVE (Digital Video Essestials). Denne fåes blant annet gjennom AVshop og Play. Grom har laget en god guide til det her på forumet.

Et grått lerret vil kunne hjelpe deg med et bedre sortnivå, men det vil ikke hjelpe dersom bildet allerede er for mørkt... Du kan også vudere et lerret som heter Xscreen (norsk produsent). Detter er såkalt høykontrastskjermer beregnet på bruk i opplyste rom...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok det største problemet ditt er pæren. Etter 1400 timer er den antakelig nede i rundt 50 prosent.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar... Tror nok muligens det er pæra som er problemet jeg og... Noen som har noe ide om hvor jeg får fatt i en ny en?

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du "aldri vært imponert over den" ville jeg ikke gått løs på en ny omgang med ny pære. Skal du lide deg gjennom 1400 nye timer?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, godt poeng... Jeg har aldri vært IMPONERT nei, men fornøyd skal jeg vel si jeg har vært

Etter litt sjelegransking har jeg vel konkludert med at det jeg EGENTLIG lurer på er: Får man en MYE bedre projektor idag for 15 laken en det man gjorde for 2-3 år siden?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs

Etter litt sjelegransking har jeg vel konkludert med at det jeg EGENTLIG lurer på er: Får man en MYE bedre projektor idag for 15 laken en det man gjorde for 2-3 år siden?
    Det er det vel ingen tvil om.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok liten tvil om at du får en mye bedre projektor i dag for 15K. Du bør lese projektortesten i forrige nummer av DV&Hjemmekino for å danne deg et bilde. Der er de fleste i denne prisklassen omtalt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...så jeg burde kanskje heller vurdere å kjøpe en ny projektor framfor å bytte pære? Må jo inrømme at jeg har lyst på, men da må jeg nok vente til utpå høsten... Til økonomien tillater det... Også har jeg jo planer om ny TV og...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første omgang kan det være billigst å sørge for skikkelig lyskontroll.. Det bør være så mørkt som mulig i rommet man skal ha HK.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt klikking rund omkring har jeg funnet ut at jeg må ut med underkanten av 4000 for ny pære (når den tid kommer). Ser også at X2'en selges for ca 5500 i flere butikker... Ut i fra specs ser jo X2en ut til å være en vesentlig bedre projektor, noen som har formeninger om det?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er beregnet for presentasjoner og ikke hjemmekino.

Mvh

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 4000 vet jeg ikke om det er verd å oppgradere den som du har. Kanskje du kan skaffe deg en ny fra BenQ (som har noen rimelige modeller). Eller så kan du kanskje kjøpe en brukt Pansonic AE700, Sanyo Z3 eller lignende. På disse må du kanskje også regne et pæreskift...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    For 4000 vet jeg ikke om det er verd å oppgradere den som du har. Kanskje du kan skaffe deg en ny fra BenQ (som har noen rimelige modeller). Eller så kan du kanskje kjøpe en brukt Pansonic AE700, Sanyo Z3 eller lignende. På disse må du kanskje også regne et pæreskift...

Så du mener det ikke er verd å kjøpe ny pære? Mulig jeg får tak i en billigere en... Uansett, har fått lekt meg litt med "total-formørkelse" i påska, og funnet ut at det kanskje ikke blir så galt bilde alikevel... Så det første som skjer er å få mutter hit på gardin-befaring! Da blir det ett lag persienner og to lag gardiner

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gardiner hjelper godt det! Ellers så bør du kalibrere bildet om dette ikke er gjort. Standardinnstillingene er ofte ikke så veldig gode...

Hvorvidt det er verd å innvestere i en ny pære er det litt vanskelig å svare på. Det er tross alt den rimeligeste løsningen, for du får ikke noe som er bredre til en billigere pris. Du kan jo forsøke å få tak i en pære til redusert pris. Kanskje noen sitter med et par stykker i rest som de ikke blir kvitt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Ellers så bør du kalibrere bildet om dette ikke er gjort. Standardinnstillingene er ofte ikke så veldig gode...
    Se start av tråd Og tro meg,har sittet ett par timer ja...

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.it24.no selger denne pæren for ca. 2800.-
    Den står ikke som lagervare pr. dags. dato, men send en mail og hør...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •