Oppløsning og screen door

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppløsning og screen door

Har vært på hifiklubben og sett på mt200 og benq 7700.. Jeg synes å kunne se at pikslene var mer synlig på mt200 enn 7700, er dette tilfelle eller innbilling? Er det i såfall DERFOR bildet oppskaleres ved utgangen av visse DVDspillere? Er ikke helt med her.. Synes det er utrolig irriterende å se pikselstrukur, hva må jeg kjøpe for å unngå dette? dvdspiller med oppskalering, hdmi kabel og benq 7700?

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke helt svaret på spørsmålet ditt, men i hvilken hifiklubbutikk var du å fikk demo? Jeg kan fks. nevne at både i Trondheim og i Ålesund har butikkene vel store lerret i forhold til sitteavstanden (etter mine preferanser iallefall). Som en følge av dette blir screendooreffekten vel kraftig. Hvor stort var lerrete og hvor langt fra det satt du?

Andreas

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært på hifiklubben og sett på mt200 og benq 7700.. Jeg synes å kunne se at pikslene var mer synlig på mt200 enn 7700, er dette tilfelle eller innbilling?
    Det er absolutt ikke innbillning. MT200 har 720*480 pixlers oppløsning mens PE7700 har 1280*720 oppløsning.

Synes det er utrolig irriterende å se pikselstrukur, hva må jeg kjøpe for å unngå dette? dvdspiller med oppskalering, hdmi kabel og benq 7700?
    Kjøpe en projektor med høyere oppløsning Du bør ikke gå for noe mindre enn 1280*720.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    MT200 har 720*480 pixlers oppløsning
    854x480

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag var på grensen i oslo. Toshiba mt200 ble vist på et lerret på rundt 180 i bredde, og jeg synes pikslene var ganske synlig på 180 (målt med armene strukket ut. Benq 7700 ble vist på et mye større lerret.. kanskje rundt 240 ellernoe (gjetning). I alle fall kunne jeg stå mye nærmere (målt i relativ avstand i forhold til bildets bredde; dvs. jeg kunne oppleve bildet større uten synlige svakheter ved 7700) før pikslene ble synlige.

Er dette et resultat av oppskalering til HD? Eller er det et resultat av NTSC oppløsning vs PAL?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SD (Screen Door) effekten som jeg oppfatter du egentlig beskriver du ser på lerretet har med den fysiske oppbyggbingen på bildebrikka i projektoren, både mad tanke på oppløsningen, dvs antall horisontale og vertikale punkter, samt den fyllingsgraden dvs bredden på de grensene som er mellom pixcelene og som ikke sender ut bildeinfo. Avstanden man må ha til bildet på lerretet for at man ikke skal se dette rutenettet , avhenger altså både av pojektorens Native oppløsning,bredden/fyllingsgraden på Pixcelene som viser bildeinfo vs rutenettet som ikke sender bildinfo og lys, samt avstanden og hvor godt øyet til den som betrakter bilde er til å hente ut detaljene i bilde oppløsningen.

HD, PAL og NTSC osv er kilde oppløsning, og eventuel scalering har egentlig fint lite med SD problematikken direkte, men indirekte skal det jo tilpasses projektorens oppløsning før det vises som bilde på lerretet, og det har jo en del å si for bildekvaliteten ellers, men ikke direkte det jeg opfatter du beskriver nonames.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •