Forklaring på regnbueeffekten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 125
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forklaring på regnbueeffekten

Jeg har prøvd en del projektorer opp etter årene, og vurderer å kjøpe meg en X1 nå.
    Men hva er denne "regnbueeffekten" alle snakker om? Har noen link til bilde med eksempel?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=224961

Jeg tenker også på å gå til anskaffelse av X1, men har i det siste blitt litt skræmt av alt dette snakke om regnbue-effekter. Jeg hadde egentlig bestemt meg for X1, men nå tror jeg at det er greit å få testet den ut før jeg kjøper.

Edit:

Nede på denne siden:

http://www.hometheaterhifi.com/volum...or-1-2003.html

er det faktisk en animert gif som prøver å illustrere problemet. Alt jeg kan si, er hvis regnbue-effekten er i nærheten så ille som denne gif-animasjonen, så blir det ingen X1 på meg. Helt seriøst: Jeg ble jo kvalm og fikk vondt i øya etter 1 minutt <- Snakk om selvsuggesjon :shock:

Her er et annet eksempel sakset fra posten http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=224953

Regnbue-effekt:

Referanse:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Fine animasjoner Linuxguru. De forklarer godt prinsippet. Det er imidlertid helt klart at selv en 1x DLP projektor langt fra har like mye regnbue. Det er imidlertid dette en ser når fenomenet er tilstede, selvsagt i langt raskere tempo. På min 4x DLP, NEC HT-1000, ser en kun er kort blink, og da kun på objekter som er helt lyse med sort bakgrunn. På en tidligere DLP jeg testet, en Davis 1x DLP projektor, var fenomenet tilstede selv på normale, mellomlyse scener. Da også som et kort blink, men mer hyppig.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

triks

et annet lite triks å teste dette på, er å vifte noe foran en (helst) hvit skjerm. hånda, eller et klesplagg, skjerf. da vil du se antydninger på alle dlp-prosjektorer p.g.a. fargehjulet.
    jo fortere du vifter, jo verre ser det ut. regnbueeffekten vil være den samme, ved samme hastighet, i objekter som beveger seg over skjermen, men jo lysere objekter, jo mer synlig. dette er fordi lysere nyanser inneholder mer farge. hvitt, består av rødt grønt og blått med max gjennomlysning, altså speilene på DLP-brikken er rettet direkte mot linsen.
    dette gir deg et nøyaktig bilde av hvor mye regnbueeffekt du har i projektoren, men regn med å se litt uansett hvor bra proj´en din er. dette er fordi du vil alltid klare å vifte fortere enn hertz´en i projektoren.

sorry hvis jeg hr skrevet noe som allerede er nevnt, gadd ikke gå inn på de linkene over.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Har nett kjøpt en davis x16. Jeg viste ikke hva regnbueeffekt var, men NÅ vet jeg!! Vi var 4 som så på den, og 3 av oss synest at regnbueeffekten var plagsom.Det var skikkelig plagsomt, og jeg vurderte å skifte hele prosjketoren. Men så la jeg merke til noe. Når jeg skiftet format fra pal til ntsc ble regnbueffekten tydlig redusert. Etter dette prøvde jeg å kople min gamle pc til. Den har et geforce 64mb skjermkort, men bildet og regnbueffekten ble betraktlig bedre. Prosjektoren er nå til å leve med, så jeg har besluttet å beholde den. Har nå gått til innkjøp av htpc som jeg får til helgen. Skal bli interessant å se hva denne kan gjøre med prosjektoren!

Mvh Ivan

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skiftet format fra pal til ntsc ble regnbueffekten tydlig redusert
    Dette henger isammen med at PAL er 50Hz og NTSC er 60Hz... Dette betyr at fargehjulet spinner fortere ved NTSC...

Mvh

AK

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Regnbuer

Kjøp dere CRT,da blir dere fornøyde alle mann.........

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1

Re: Regnbuer

Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Kjøp dere CRT,da blir dere fornøyde alle mann.........
    ...ja, men kanskje i den bedre halvdel...

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren da,det vet du jo alt om???

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ble litt feil det der... Hva jeg mente, var "kanskje ikke den bedre halvdel" Da i forhold til størrelse osv... Uansett, CRT er selvsagt svært bra, jeg har som nevnt en del ganger hatt mange CRTer selv. Bildekvaliteten på min 808s var nok på en del områder hakket bedre enn NEC HT-1000. Imidlertid slår NEC'en CRTen på noen andre, som hvitnivå, lysutbytte osv. Totalt sett ville jeg nok valgt digitalt i dag, men hadde jeg hatt et eget hjemmekinorom, og kommet over en 808s i god tilstand, kunne jeg jo blitt godt fristet

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes din bedre halvdel var veldig tålmodig når du bodde på carl Berner,men skjønner at du er på flyttefot.Jada,fordeler og ulemper med alt.Skrev det egentlig bare som en spøk,men er skikkelig happy med 808S.ha en fin helg.

Jan

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ... CRT er selvsagt svært bra, jeg har som nevnt en del ganger hatt mange CRTer selv. Bildekvaliteten på min 808s var nok på en del områder hakket bedre enn NEC HT-1000. Imidlertid slår NEC'en CRTen på noen andre, som hvitnivå, lysutbytte osv. Totalt sett ville jeg nok valgt digitalt i dag, men hadde jeg hatt et eget hjemmekinorom, og kommet over en 808s i god tilstand, kunne jeg jo blitt godt fristet
    Hmm, Lygren jeg vurderer STERKT å skaffe meg en CRT, har plass til det. Det høres ikke ut som du er SÅ begeistret på CRT. Kan du gi meg noen grunnet til at jeg IKKE skulle velge CRT.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, en toroms på Carl Berner med en 70 KG's 8" i taket, jeg er enig hun var rimelig forståelsesfull Uansett, hun maste jo ustanselig om "monsteret i taket", så det ble bedre tider etter at den ble tatt ned...

BWA, jeg har ingenting mot CRT, det er fordeler og ulemper med både DLP og CRT. Jeg kan jo sikkert ramse opp noen:

DLP:

+ uniformitet = jevnt lysutbytte på hele skjermens overflate
    + lysutbytte = du kan få et rimelig greit resultat, selv med litt strølys i rommet, ikke noe avgjørende, for kino er best i totalt mørke uansett
    + fargebalanse, da spesielt NEC'en hadde svært gode farger, og visse CRT'er uten fargefiltrering har ikke et så godt nivå. Dette gjelder imidlertid ikke generelt for DLP...
    + ingen innbrenningsfare
    + mindre elektronikk, mindre feil. Jeg har hatt problemer med samtlige av mine CRT projektorer. Det har vært fra problemer med rør, til sikringer som har røket.
    + vekt, oppsett osv.

- pixelstruktur, selv med XGA ser en visse antydninger til pixler. HD2 DLPene har imidlertid lite tegn til dette...
    - sortnivå. Selv om NEC HT-1000 har et meget godt sortnivå, har den ikke det totale sortnivået en får med CRT
    - speilene klarer ikke følge med når bildet beveger seg raskt, selv med DDR speil. Dette problemet har en også på HD2. Du får dermed en liten skygge etter hvert speil idet det skal snu seg frem og tilbake, ser ut som en liten maurkoloni om en ser nærme.

CRT:

+ utrolig flott og dynamisk bildekvalitet, spesielt når en benytter høy Khz-kilde. Silkemykt, rent bilde, uten pixler.
    + utrolig flotte panoreringer, uten tegn til etterslep og annet tulleball.
    + sortnivå, og detaljer i mørke scener - her slår CRT alt av digitalt hvis den er satt opp riktig.

- service - CRT har dessverre en relativt stor tendens til å bli noe feil med - det er iallfall min bitre erfaring... Du har jo Halvard Saus, men han koster jo peeng, og det tar jo også mye tid... Har hatt feil selv på helt nye enheter som 808s Graphics / Data.
    - lysutbytte - kan være litt problematisk, spesielt på 7" enheter.
    - uniformitet - i lyse scener kan ofte CRT'en slite litt med å holde god balanse i hvitnivå over hele bildeflaten. Dette er ett av problemene CRT-teknologien sliter med.
    - vekt, oppsett osv

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Philips DLP prosjektor, men merker ingen ting til regnbue-effekten. Ingen av de som har vært på besøk hos meg har nevnt den heller..
    Jeg tror det er litt individuelt om man ser den eller ikke. Derfor prøv. Men ikke kasser tanken om en DLP-prosjektor pga dette!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når jeg skiftet format fra pal til ntsc ble regnbueffekten tydlig redusert
    Dette henger isammen med at PAL er 50Hz og NTSC er 60Hz... Dette betyr at fargehjulet spinner fortere ved NTSC...

Mvh

AK
    Sikker på det? Jeg trodde spinnehastigheten på hjulet var fast, for det er kun hjulet og speilene som er avhengige av en viss frekvens. Og den er for begge så høy at det er ikke noe problem å vise 50, 60 eller faktisk 100 bilder fortløpende per sekund. Altså vil ikke disse forandre hastighet avhengig av signalet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fargehjulet henger med DMDen i hastighet.. så det stemmer bra det..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde at speilene skiftet med fast hastighet på x antall tusen ganger i sekundet. Hvis fargehjulet spinner kjapt i tillegg, så bør dette gå veldig mye kjappere enn 50/60 runder per farge hvert sekund?

Ergo, så skulle man ikke trenge å synkronisere dette til innsignalet, da frekvensene er langt høyere og det vil fordele seg fint uansett.

Noen som har en forklaring på hvorfor det ikke er sånn?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Speilene beveger seg raskere enn fargehjulet, og de beveger seg ikke helt stabilt heller, de "skjelver" på en måte, men viser det de skal på et punkt. denne skjelvingen blir bedre og bedre med teknologiens utvikling.
    det som skjer er at nyansen vises (i form av riktig vinkling på et speil) før riktig farge vises, dermed får man regnbue-effekt. på fargehjul med flere segmenter "venter" speilet en kortere periode på riktig farge, og regnbue-effekten minsker.
    hvorfor det er slik? fordi man på de projektorer som har problemer bruker fargehjul med færrre segmenter. løsningen har blitt å ha flere segmenter på dyrere projer, siden en hastighetsøkning ikke ville fungere særlig bra. (støy, kortere levetid, større feilprosent)

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker man noe til regnbueeffekten vis man har et lerret av litt bedre kvalitet ?

Eller er det bare projektoren som er sånn ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker man noe til regnbueeffekten vis man har et lerret av litt bedre kvalitet ?
    Ja

Eller er det bare projektoren som er sånn ?
    Ja

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Enkel forklaring lcd
    By Moho in forum Generell video
    Svar: 3
    Siste melding: 05-02-2005, 22:50
  2. Forklaring på lydtrykk?
    By akto in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 01-04-2005, 11:43
  3. Forklaring på banding på LCD