Forklaring på regnbueeffekten - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 125
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Merkelig.. Jeg er ikke plaget av regnbuer.. Men takler ikke panoreringene på DLP..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Merkelig.. Jeg er ikke plaget av regnbuer.. Men takler ikke panoreringene på DLP..
    Hvordan mener du "ikke takler"? Flimmer? Eller?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er garantert graderinger han snakker om, og jeg kan trøste med at det problemet er helt borte på nye DLP'er med BrilliantColor driveren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvor fort bør egentlig et fargehjul spinne ?

slik jeg ser det så er mye materiale film og film er jo i utgangspunktet 24 bilder i sekundet. Er det ikke da rett og rimelig å si at et 6segments fargehjul(rgbrgb) bør spinne minimum 12 ganger i sekundet da for å dekke rgb på alle enkelt frames??.

idag er det jo 4 og 5 ganger hastighet på rgbrgb fargehjul. det blir vel bare helt feil??. er det bare kompromisser for "treg elektronikk(styring av speil)" eller er det en annen grunner?. Kan dette være grunnen til at så mange ser regnbuer?.

hva med videobasert materiale da?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte på en ting her!
    Har kjøpt meg en LG AN 110 som det er et helt greit bilde på, men problemet er at jeg blir sliten i øynene og får et trykk i hodet av og se på bildet. Føler meg også svimmel til tider. Jeg ser ikke regnbuer, men blir alikevel litt uvel.

Hva kan være problemet? kan man være sensitiv for regnbuer selv om man ikke ser de? Synes det er litt probleremer med panoreringen, kan dette være årsaken og vil f.eks. Mitsubishi 3100 være et bedre valg for meg.Ser de har gjort noe med hastigheten på fargehjulet for å eliminere problemet. eller må jeg rett og slett krype til korset og kjøpe meg LCD.

Jeg vil ha best mulig bilde for 20000.- kr, men orker ikke se på noe som gjør meg dårlig.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    slik jeg ser det så er mye materiale film og film er jo i utgangspunktet 24 bilder i sekundet. Er det ikke da rett og rimelig å si at et 6segments fargehjul(rgbrgb) bør spinne minimum 12 ganger i sekundet da for å dekke rgb på alle enkelt frames??.

idag er det jo 4 og 5 ganger hastighet på rgbrgb fargehjul. det blir vel bare helt feil??. er det bare kompromisser for "treg elektronikk(styring av speil)" eller er det en annen grunner?. Kan dette være grunnen til at så mange ser regnbuer?.

hva med videobasert materiale da?
    Slik jeg opfatter det, er det fargehjulet du beskriver et 0.2x fargehjul, som akkurat gir en Rød en grønn og en blå skifting pr. filmrute med en bildefrekvens på 24, dvs 12 ganger i sekundet tilsvarer 12x60 720 rpm, eller 1440 rpm hvis fargehulet bare er inndelt i 3 sektorer.

Dette hentet fra http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp.htm er vel et litt mer riktig "regnestykke" for 1x spinnende fargehjul.

Sitat Opprinnelig postet av http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp.htm
    The first generation DLP projectors incorporated a color wheel that rotated sixty times per second, which can be designated as 60Hz, or 3600 RPM. So with one red, green, and blue panel in the wheel, updates on each color happened 60 times per second. This baseline 60Hz rotation speed in the first generation products is also known as a "1x" rotation speed

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vurderte en av de nye infocusene en stund, men da jeg fikk sett på dem live ble det bare håpløst pga. regnbuer. Nå er jeg litt i villrede.
    har gått ut ifra at antall segmenter på fargehjulet er avgjørende for dette. er det andre ting som virker inn også? hvis man tar steget opp i pris til model two, vil jeg plages like mindre eller er dette bare teknologiens svakheter man ikke kommer utenom? råd mottas med takk, det er dlp jeg vil ha..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kan anbefale en dlp projektor til rundt 15-20k til en som er veldig følsom for regnbueeffekten?
    Noen som vet noe om optoma HD72i i forhold til dette for eksempel?
    hilfe?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaptenen
    Er det noen som kan anbefale en dlp projektor til rundt 15-20k til en som er veldig følsom for regnbueeffekten?
    Noen som vet noe om optoma HD72i i forhold til dette for eksempel?
    hilfe?
    Har ikke selv sett HD72i. Er i kategorien regnbuesensitiv, og har nå våget meg på en Sharp XV-Z3000. Denne er absolutt en av de bedre jeg har utsatt meg for. Mitsubishi HC3000 stiller i samme klasse.

Noen mener en kan "trene" seg til å ikke være utsatt for regnbuer. Er vel ikke så bastant selv enda, men det er tydelig at det også for min del er mindre irriterende enn tidligere. Raskere hastighet (5x)på fargehjulet og BriliantColor-driver hjelper jo endel på fenomenet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er hastigheten på fargehjulet heller enn antall segmenter som er avgjørende for regnbuer? kan heller ikke se for meg at jeg kan trene denne følsomheten bort, ble helt svimmel av de nye infocusene (svak overdrivelse).

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har fåreslått BenQ8720 ennå? Hadde denne et kort øyebikk inne hos meg og i test scenen "Sin City" (svigemor til rgb flimmer) var det lite om mulig ikke mulig å se, noe rgb flimmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder regnbueeffekten alle DLP-projektorer? Uansett kvalitet?

Hva med Sony VPL-VW100? Eller VW50?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder regnbueeffekten alle DLP-projektorer? Uansett kvalitet?
    Alle singlechip DLP projektorer, som i hoveddsak er alle som er i salg til en "normal" penge. Unntakene er 3chip DLP'ene. Eksempel på de er f.eks Infocus 777.

Hva med Sony VPL-VW100? Eller VW50?
    Disse er basert på SXRD LcOS paneler, og har 3 bildebrikker. Det betyr at det ikke er behov for fargehjul = ingen regnbuer.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaptenen
    Så det er hastigheten på fargehjulet heller enn antall segmenter som er avgjørende for regnbuer?
    Det er vel sånn at det er antall skiftinger av hvert farge felt i sekundet som er avgjørende for hvor lett man legger merke til slik RGB forskyving. og et 1X fargehjul som pr definisjon har 60 skiftinger pr farge i sekundet og med kun tre segmenter der det er ett rødt, et grønnt og ett blått felt , må dette hjulet spinne 60 omdreininger i sekundet eller 3600rpm for å få dette til. Flere segmenter betyr at antall skiftinger pr omdreining øker, og f.eks et 12 sektor RGBRGBRGB fargehjul hadde bare trengt å rotere 1/3 (1200rpm) så raskt for å bli regnet som en 1X spinnende fargehjul.

Nå kunne man vel vært fristet til å kjøre på med både antall sektorer og omdreininger, for å redusere regnbue effekten, men så lett er det desverre ikke fordi bilde prossesering og DLP brikke må kunne sunkronisere og stille seg inn til å gi riktig nivå og farge og bilde informasjon til de forskjellig sektorene, så informasjonen og fargene i bildet som projiseres på lerretet blir riktig.

Nyere DLP projektorer kjører med 4-6x fargehjul , dvs 240-360 visninger av hver primær farge i sekundet, men det er vel også opp mot grensen av hva DLP prosseseringen klarer å få til før det går ut over antall intensitet nivåer speilene kan vise osv, men det skjer vel hele tiden en utvikling her, og det blir nokk bare bedre og mindre regnbue problemer etter hvert.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Alle singlechip DLP projektorer, som i hoveddsak er alle som er i salg til en "normal" penge. Unntakene er 3chip DLP'ene. Eksempel på de er f.eks Infocus 777.

Disse er basert på SXRD LcOS paneler, og har 3 bildebrikker. Det betyr at det ikke er behov for fargehjul = ingen regnbuer.
    Da er det ingen tvil om hva jeg kommer til å velge hvis jeg skal velge DLP. Vedder den ene rævballen på at jeg kommer til å se regnbuer..

Hva er den rimeligste 3 bildebrikke DLP'en?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det ingen tvil om hva jeg kommer til å velge hvis jeg skal velge DLP. Vedder den ene rævballen på at jeg kommer til å se regnbuer..

Hva er den rimeligste 3 bildebrikke DLP'en?
    På de nye DLPene med 6X hastighet på fargehjulet tror jeg nesten at jeg kan vedde imot

Rimeligste 3chip er dyr for å si det slik (6 sifret). Jeg anbefaler deg å lage en egen prisjakt tråd dersom du er genuint interessert i dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    På de nye DLPene med 6X hastighet på fargehjulet tror jeg nesten at jeg kan vedde imot

Rimeligste 3chip er dyr for å si det slik (6 sifret). Jeg anbefaler deg å lage en egen prisjakt tråd dersom du er genuint interessert i dette.
    Nå er jeg ikke helt med..

Du sier at billigste 3 bildebrikker koster 6-sifret. VPL-VW100 koster 75.000 og har 3. Eller er dette en annen type igjen?

Finnes det DLP med 1 og 3, og uten fargehjul?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Du sier at billigste 3 bildebrikker koster 6-sifret. VPL-VW100 koster 75.000 og har 3. Eller er dette en annen type igjen?

Det Ak snakker om er DLP, VW100 er SXRD. En 1-chips DLP uten fargehjul vil være uten farger, dvs sort/hvitt.

Edit: Det kan jo også nevnes at LCD benytter seg av 3 paneler, også på de rimelige modellene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer som Rikky sier.. Jeg snakket om 3chip DLP (som jo var det du spurte om).

1chip CLPer må ha fargehjul for å få alle fargene. 3chip slipper dette fordi man da har en chip for hver av grunnfargene, rød, grønn og blå.

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Lignende tråder

1. Enkel forklaring lcd
    By Moho in forum Generell video
    Svar: 3
    Siste melding: 05-02-2005, 22:50
  2. Forklaring på lydtrykk?
    By akto in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 01-04-2005, 11:43
  3. Forklaring på banding på LCD
    By Burre in forum Generell video