Forklaring på regnbueeffekten - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 125
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    NB! For sikkerhets skyld; begge animasjonen beveger seg?? De gjorde nemlig ikke deg for meg de første gangene jeg så dem, og når de står stille er det jo ingen forskjell... :wink: :wink:
    Beveger seg :?: :?: :?:
    Nå har jeg sett over disse SÅ grundig og SÅ mange ganger, skal dem liksom bevege seg :?:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    NB! For sikkerhets skyld; begge animasjonen beveger seg?? De gjorde nemlig ikke deg for meg de første gangene jeg så dem, og når de står stille er det jo ingen forskjell... :wink: :wink:
    Beveger seg :?: :?: :?:
    Nå har jeg sett over disse SÅ grundig og SÅ mange ganger, skal dem liksom bevege seg :?:
    Dette er Gif-animasjoner, og de første gangene jeg skulle prøve å se forskjellen på disse stod de stille. Meningen er at de skal bevege seg mellom venstrehjørne oppe til høyrehjørne nede. Når ordet Rainbow flytter seg vil du se farge-etterslep på den øverste.

Dersom de ikke beveger seg, kan det være noe på nettleseren din eller annet som gjør at Gif-animasjoner ikke vises ordentlig....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, sånn ja :!:
    Nå beveger de seg, etterslepet viser rødt og grønt.
    Men dette må vel veære et overdrevet eksempel :?:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette må vel veære et overdrevet eksempel
    Ja, men det er godt synlig i RL også om du er en av de som er mye plaget.

Edit: Fikset skrivefeil.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo også påpekes for n'te gang at dette er en animasjon og har ingen ting med regnbuefenomenet å gjøre. Det er kun "tegnefilm" laget for å illustere hva de som er aller mest plaget av fenomenet opplever.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg fort gå på veggen i midt valg ang. PJ.
    Ingen i området som verken selger eller har demo på PJ, så da må en til Oslo :!: Vanskelig blir det uansett, regner ikke med at jeg kan reise til en forhandler å si at idag vil jeg se den og den og den projektoren :!:

SÅ jeg må gå for magefølelsen og andres erfaringer og bare kjøpe :?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SÅ jeg må gå for magefølelsen og andres erfaringer og bare kjøpe :?
    Kjenner til at det definitivt befinner seg DLP-projektorer nærmere Gjøvik enn Oslo. Det finnes kanskje noen her på forumet som leser dette og forbarmer seg over deg ved å tilby en demo...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo også påpekes for n'te gang at dette er en animasjon og har ingen ting med regnbuefenomenet å gjøre. Det er kun "tegnefilm" laget for å illustere hva de som er aller mest plaget av fenomenet opplever.
    Ja, det er viktig å påpeke. Men det man ser i virkeligheten vil allikevel ligne, selv om det ikke akkurat ser ut som på i animasjonen.

Ingen i området som verken selger eller har demo på PJ, så da må en til Oslo Vanskelig blir det uansett, regner ikke med at jeg kan reise til en forhandler å si at idag vil jeg se den og den og den projektoren
    Sikkert noen privatpersoner som kan hjelpe deg. Evt. kan du ringe forhandlerne på forhånd, da vil jeg tro det ordner seg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken Roffe

(http://www.dlp.com/dlp_technology/dl...y_overview.asp)

Jeg har satt meg inn i disse prinsipp skissene tidligere, litt morsomt forresten at de på dlp.com ikke helt får bestemt seg på om 3 eller 1 brikke er best.. de skriver at

"DESIGN

The Digital Micromirror Device at the core of DLP™ technology can modulate light much more quickly than other display ingredients. That means a DLP™ projection system only requires one panel, while other technologies require three."

en annen plass skriver de at

"The color wheel filters the light into red, green, and blue, from which a single-chip DLP™ projection system can create at least 16.7 million colors. And the 3-DMD chip system found in DLP Cinema™ projection systems is capable of producing no fewer than 35 trillion colors"

"The human visual system integrates the sequential color and sees a full-color image."

Ja men ikke like godt for alle..

Leste ingenting om følsomhet og oppfattelse av Regnbue effekten der....

Selfølgelig er DLP kommet for å bli , det er det vel ingen som helst tvil om, men jeg tror ikke fargehjul modellene er noe for meg ennå, og så lenge BG808s en virker og det er mulig å få deler til den. LCD leiren lever i beste velgående .... Kansje hvis jeg kommer over en billig og bra 3-DMD chip som har skikkelig kontrast nivå, da slår jeg til.

Fin reinbue illustrasjon i de gif animasjonene hvor den hvite teksten beveger seg over den mørke bakgrunnen, større hastighet på fargehjulet med fler farge sektorer hjelper nok med å krympe etterslep reinbuen ganske mye, men den vil vel aldrig forsvinne før fargehjulet forsvinner.

Har sett film på Infocus 7205 (Har ikke 7205 5x farge hjul?), det var en fin opplevelse det, imponerende bilde, (nesten litt for imponerende farge messig) merket teknologien underveis og etterpå ble litt sliten i "The human visual system".
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen i området som verken selger eller har demo på PJ, så da må en til Oslo :!: Vanskelig blir det uansett, regner ikke med at jeg kan reise til en forhandler å si at idag vil jeg se den og den og den projektoren :!:
    Bare 1 time og 15 minutter til Hønesfoss så får du sett 5120 og 6100, samt at naboen har 4805 (bruker s-video pga spillkonsoll) :wink:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Bare 1 time og 15 minutter til Hønesfoss så får du sett 5120 og 6100, samt at naboen har 4805 (bruker s-video pga spillkonsoll) :wink:
    Thanx
    5120 er jeg virkelig på hugget etter å få demo på, hadde bare vært så bra esse :lol:
    Men da kan jeg vel sende en PM en dag det er aktuelt?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er nok lurt å test kjøre noen DLP projektorer først før man kjøper og se om man er følsom for regnbue fenomenet, eller er det egentlig det?

Må inrømme at for min egen del så leste jeg om regnbue fenomenet på fargehjuls DLPer lenge før jeg så bildet en dlp lager, og derfor ikke gjorde annet en å se etter fenomenet. Derfor har jeg lært opp syns sytemet mitt til å opfatte det.
    Vet ikke om jeg hadde vært like følsom, hvis jeg ikke visste noe om fenomenet, kansje bare blitt litt sliten og litt og fått litt vondt i hodet, i stedet for også å se grunn fargene RGB hele tiden.

Kansje det er litt mot sin hensikt å lære nye DLP projektor eiere (altså de som alerede har kjøpt og som er lykkelig over det store fine bildet) om hva de skal se etter for å oppfatte regnbue problemet.

Kan kansje sammenlignes litt med de computer genererte bildene som med å stirre på en bestemt måte, kan se tredimesjonale mønstere. Har man først lært seg den teknikken, ser man lett hva som er i disse bildene, hvis man har to øyne som fungerer i alle fall. :wink:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt X1'en lenge nå, og la ikke merke til regnbueeffekten før jeg ble fortalt om den. Har også hatt maaange personer som har sett film her, som har begynt å irritere seg litt når de har fått høre om den. Mange klarte ikke å se den selv etter å bli opplyst om den.

MEN

etter et par dager, uker og måneder har bemerkningene om regnebueeffekten blitt skjeldnere og skjeldenere, og jeg legger aldri merke til den, annet enn når jeg ordentlig ser etter.

Moralen er, ikke avskriv en DLP projektor helt, bare fordi du ser regnbueeffekten de første dagene. Du er jo gjerne også litt ekstra obs på dette i starten.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan synsdefekter påvirke regnbuer?

Selv er jeg -2,75 (nærsynt), men uten astigmatisme (skjeve hornhinner) på det ene øyet. Det andre øyet har en touch av langsynthet (+0,25 eller no..) Har aldri hatt linser (briller formisker og er uaktuellt), og synes ikke at tapet av dybdeskarphet er spesiellt irriterende.

Jeg reagerer litt på regnbueflimmer, og har derfor lyst til å prøve korreksjon med linse av mitt "defekte" øye. Jeg har en teori om at det bidrar til treghet i fokuseringen. Det kan jo være at jeg blir mindre følsom hvis begge øynene er "on-line".

Er det noen her ute som har dårlige/gode erfaringer med laserkorreksjon av nærsynthet vs. regnbueflimmer? Jeg har hørt at enkelte har blitt mer plaget etter slike oprasjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øynene og hjernen har en formidabel evne til å tilpasse seg - dette kan bl.a. oppleves hvis man benytter linser som snur synsinntrykket opp-ned. Benytter man disse i ca 2 uker, så vil hjernen automatisk "korrigere" ved å snu bildet igjen (enda en gang). Ganske utrolig.

Moralen er iallefall: Ser du regnbuer på DLP, vil hjernen og øynene garantert kompensere for effekten ved lengre tids eksponering. Første uken jeg hadde InFocus X1, så jeg regnbuer overalt og angret på kjøpet. Men etterhvert ble de et ikke-tema. Dette gjentok seg etter å ha hatt X1 inne på rep i lengre tid. Når jeg fikk den tilbake, måtte jeg igjennom samme innkjøringsperiode. Dette gjaldt forøvrig både meg og min samboer.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Øynene og hjernen har en formidabel evne til å tilpasse seg - dette kan bl.a. oppleves hvis man benytter linser som snur synsinntrykket opp-ned. Benytter man disse i ca 2 uker, så vil hjernen automatisk "korrigere" ved å snu bildet igjen (enda en gang). Ganske utrolig.
    Er enig med at hjernen har en stor evne til å tilpasse seg forskjellige forandringer den blir utsatt for fra sansesystemet vårt. Har selv opplevd følelsen av at gulvet bølger og beveger seg på land, hvis man har vært ute i båt en periode på noen dager
    .
    Nå bruker ikke jeg briller eller kontaktlinser, men hvis det er sånne linser du beskriver her, snur vel ikke disse noe opp-ned med vanlig avstander og bruk, bare hjelper øyet å korrigere for feil fokus på hornhinnen. Bildet "opptegnet" på horninnen inne i øyet vil riktignokk være opp ned, men det er vi jo vant med helt fra vi åpnet øynene første gang, både med og uten ekstra linser.

Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Moralen er iallefall: Ser du regnbuer på DLP, vil hjernen og øynene garantert kompensere for effekten ved lengre tids eksponering. Første uken jeg hadde InFocus X1, så jeg regnbuer overalt og angret på kjøpet. Men etterhvert ble de et ikke-tema. Dette gjentok seg etter å ha hatt X1 inne på rep i lengre tid. Når jeg fikk den tilbake, måtte jeg igjennom samme innkjøringsperiode. Dette gjaldt forøvrig både meg og min samboer.
    Fint at du opplever det sånn med X1, men jeg synes det høres litt rart ut. Da vil jeg for eksempel tro at man vil i virkelighetens verden vil kunne se hjernens "korrigerte" regnbue effekt på lyse bevegelige gjenstander på mørk bakgrunn som billys i mørket ol., hvis man nettop har sett en film i noen timer på projektoren, noe som vel ikke stemmer helt. :wink:

Ellers så husker jeg ennå når vi fikk B&O farge TV hjemme på slutten av 70 tallet. Vi barna fikk både hodepine og oppkast etter noen timer med den nye tven (kan jo ha vært en tilfeldig omgangssyke eller noe), men senere var det ikke noe problemer med det. Noen andre som husker sitt første møte og erfaringer med fargetv?

For de som får sterk hodepine og føler seg uvel etter RGB flimmer fra en DLP projektor vil vel neppe presse jeg gjennom en læringsprosess for å tilpasse sin egen "prosessor" til å kunne klare å se film på den, i hvertfall ikke hvis man må gjennom prosessen på nytt etter noen ukers pauser.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

X1 og regnbuer

Har en x1 prosjektor i hjemmekinoen min, har hatt den ei stund nå, ca 2-2.5 år.
    I begynnelsen var eg sterkt plaget av regnbue effekten.
    Da eg fortalte folka på hifi-centerkjeden om dette fenomenet trudde dei eg brukte LSD.. ingen hadde hørt om regnbuer som kom ut av lerretet!
    Poenget er det at etter en stund med prosjektoren i hus, etter 15-20 filmer begynte effekten å avta i styrke. Trikset er å ikkje tenke for mye over det og etter ei stund vil regnbuene gradvis bli helt borte.
    Ikkje sikkert at dette gjelder for alle, kanskje bare meg..

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du følsom for regnbuer?
    http://www.albinoblacksheep.com/flash/rgb.php

Newcomer Dark Helmet sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Regnbuer...

Har en 5120 som jeg har hatt siden mai i år, i begynnelsen så jeg regnbuene tydelig, fo rjeg visste jo at de skulle være der, så derfor satt jeg jo selvfølgelig å så etter dem da, tosk som man er, og lurte litt på den investeringa, i dag registrerer jeg ingen regnbuer , kun hvis jeg går inn for å se dem, og er igrunn veldig fornøyd med projektorn... :-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man kan nok minske problemet noe med å legge godviljen til, men tror ikke det gjelder i alle sammenhnger desverre.

Vi gikk over til AutoCad 2006 for en liten stund siden her på jobb, og i den forbindelse fikk alle brukerene et liten kurs som tok for seg nye fungsjoner og oppdatteringer osv.

Var også innom kurset, og leste blandt annet litt på noen DLP projiserte tekst sider, vanlig word skrevne dokumenter. Det ble bare skikkelig ubehagelig etter hvert, fargene bare spratt fra hverandre i den hvite bakgrunnen for hver gang man lyttet blikket. så ikke så nøye på projektoren som ble benyttet (tror det var en 3M ett eller annet, med kabinett i tynn foldet stålplate dvs.ikke den ASK projektoren jeg har beskrevet tidligere), men håper det var en modell med 1x fargehjul, for dette var direkte skremmende......:shock:

Har ikke sett disse tingene så tydelig på noen DLP før, og det merkeligste var at i det man flyttet blikket ut på siden av lerretet, utenfor bilde, fordi man trengte en lite pause i RGB flimringen, fulgte ofte et bredt rødt eller grønnt felt med ut i fra den lyse hvite bakgrunnen i dokumentet.....

Skal ikke svartmale det for mye her, de nye 5x fargehjuls projektorene med briliant Colors osv, er mye bedre og har vel langt på vei eliminert hele den synlige regnbue problematikken. Jeg må innrømme jeg nesten ikke klarer å fremprovosere regnbuer på disse i det hele tatt hvis jeg går inn for det, men problemet her blir mer at jeg blir sliten og kan få litt hodepine av å se lenge (2-3timer) på disse, noe jeg ikke har merket fra F.eks LCD eller CRT projektoren, som det ofte visese flere filmer etter hverandre på, når man først har fått opp drivfts temperaturen....;-)

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Lignende tråder

1. Enkel forklaring lcd
    By Moho in forum Generell video
    Svar: 3
    Siste melding: 05-02-2005, 22:50
  2. Forklaring på lydtrykk?
    By akto in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 01-04-2005, 11:43
  3. Forklaring på banding på LCD
    By Burre in forum Generell video