Forklaring på regnbueeffekten - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 125
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kunne noen fortelle meg hva det er jeg skal se etter på disse to referansene
    Ser fan.... ikke forskjell på dem..... nesten! Trodde faktisk at det var det øverste som var riktig helt til jeg leste teksten over
    Regnbuer ser likt ut som det øverste bildet viser, og er veldig plagsomt for de som ser de mer eller mindre hele tiden. Dette fenomenet kommer av at projektoren ikke klarer å blande fargene fort nok.

Det nederste er det ikke så mye å si om, bortsett fra at det er sånn man vil at det SKAL se ut

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Kunne noen fortelle meg hva det er jeg skal se etter på disse to referansene
    Ser fan.... ikke forskjell på dem..... nesten! Trodde faktisk at det var det øverste som var riktig helt til jeg leste teksten over
    Regnbuer ser likt ut som det øverste bildet viser, og er veldig plagsomt for de som ser de mer eller mindre hele tiden. Dette fenomenet kommer av at projektoren ikke klarer å blande fargene fort nok.

Det nederste er det ikke så mye å si om, bortsett fra at det er sånn man vil at det SKAL se ut
    Det er vel først i dag at disse gif illustrasjonene fungerer, sett dem tidligere og da stod de jo helt stille og ingen forskjell. Men, en veldig bra illustrasjon slik at jeg nå vet hva jeg "skal se etter" på tester.... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den "testen" som er lenger opp på siden, er det slik det er på en prosjektor også eller der den overdrevet?

ser (desverre) både grønn, blått og litt gult før den blir hvit igjenn :cry:

HÅPER at den er overedrevet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svirrus
    den "testen" som er lenger opp på siden, er det slik det er på en prosjektor også eller der den overdrevet?

Dette er akkurat det samme som jeg opplevde på Infocus 4805, spesielt rundt tekstfeltet, når jeg testet den lørdag....... Litt overdreven er den kanskje, for å understreke et poeng, men oppleves på samme måten. DLP er fra og med i dag uaktuelt for min del (desverre) på grunn av dette..... :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmz, jaja. Skal ta meg en tur ned til byen for å få demo på noen pj'er. Noen som vet om hi-fi kjeden i Trondheim har mange på utsilling?

ser at Matrix er en god film å se etter regnbuer på, noen andre hvis de ikke har den der?

mhv
    Svirrus

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig å få frem at man ikke vet om man ser de før man har testet i virkeligheten, og at bildet over er noe overdrevet, + at det ligner mest på 2X fargehjul. Personlig er jeg veldig utsatt for regnbuer, men er ikke plaget ved 5X og oppover.
    Forøvrig er det ingen god ide å "se etter" regnbuer, har du først sett dem, vet du hva du skal se etter, og ser dem ufrivilig etter det. Det blir omtrent som å ta en en røyk for å sjekke om du blir avhengig.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svirrus

Det MÅ da være forskjell på folk, tror det ligger noe i det å være "Råka"!
    For jeg ser ikke en dritt av det andre folk ser, uansett om det er farger eller hva det måtte være :!:
    Jeg ser nesten overhodet ikke forskjell på de 2 eksemplene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For jeg ser ikke en dritt av det andre folk ser, uansett om det er farger eller hva det måtte være Exclamation
    Da er det enten noe merkelig med pc'n din, eller så har du dårlig syn.. :? Om man er følsom for regnbuer eller ikke har ingenting med de bildene å gjøre siden det bare er animerte gif'er.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her jeg jobber har vi en ASK M3 projektor som vi bruker til regnskaps og salgs presentasjoner ol. (ikke representativ for hjemme kino akkurat, men) hvordan skjer egentlig skifte mellom farge sektorene på dlp, venter speilene til hele farge sektoren dekker bilde feltet, noe alla film fremvisere som stenger for lyset mellom hver filmrute.

Grunnen til jeg spør er at dersom jeg ikke ser direkte på bildet på lerretet hele tiden selv med statiske hvite bilder, fanges oppmersomheten av og til at jeg skimter en "kake" formed grunn farge forskjeller over det hvit bildet, og når først dette har fanget oppmersomheten min, ser jeg dette fenomenet mer eller mindre på alle hvit flater/bakgrunner.

Det høres kansje mer ut som om det er noe galt med projektoren, men når jeg spør de andre som ser på , legger ikke noen av dem merke til det.

Har noen andre på forumet sett en sånn type DLP fargehjul sektorer på statiske helt hvite flater?

(tror ikke det er bare er de håpløse salgstallene våre som får øynene mine til å rulle i takt med fargehjulet :roll: )
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det kan ligne litt på dette(idet du flytter blikket), er det nok regnbue-effekten du ser. hvitt er alle fargene blandet, og i den fargen er det lettest å se regnbuer. Er det i tillegg mye sort i bildet, ser man det enda lettere da pupillene åpner seg mer.

edit: bildet funker hvis man trykker på det.. :roll:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Grunnen til jeg spør er at dersom jeg ikke ser direkte på bildet på lerretet hele tiden selv med statiske hvite bilder, fanges oppmersomheten av og til at jeg skimter en "kake" formed grunn farge forskjeller over det hvit bildet, og når først dette har fanget oppmersomheten min, ser jeg dette fenomenet mer eller mindre på alle hvit flater/bakgrunner.
    Den kake-formen vet jeg ikke hva kommer av. Men det er klart at øyet er veldig følsomt for bevegelser i ytterkanter av synsfeltet. Det er derfor riktig at man kan se mer regnbuer når man ikke ser direkte på lerretet i forhold til å se rett på. Verst er det hvis man lar blikket flakke rundt i rommet. Selv om hele bildeflaten er hvit, vil da kontrastkanten i ytterkant av bildet også kunne gi regnbueeffekt, for selv om det ikke er bevegelse i bildet, så er det konstrastenes relative bevegelse i forhold til øyet som gir regnbueeffekten.

I møteromssammenheng er jo oppmerksomheten fokusert på flere ting og da er det naturlig å skifte fokus mer enn ved filmtitting. Det kan nok gjøre at du er mer følsom for regnbuene i møtesammenheng enn ved ren filmtitting.

Kjører du forresten med mye lys i rommet eller dempet belysning? Hvor gammel er projektoren (modell?)?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei takk for svar roffe, det var vanlig lysrør opplyst møterom når jeg oppdaget det første gang, så kontrasten mellom omgivelsene og den hvite bakgrunnen på lerretet var ikke så veldig høy.

Projektoren det gjelder er en Ask M3 som har rundt 1500 timer på lampe telleren og jeg tror den ble kjøpt kjøpt i 2001 en gang.
    Det er ikke et stort problem, jeg har lagd en grovt overdrevet gif animasjon som viser noe av fenomenet som er synlig over hele lerret flaten.

Har tenkt på om det kan komme av at pæra i projektoren har en egen frekvens eller av og til kan ha noen millisekunders variasjon i intensitet, og dette får frem farve inndeling og oppbyggningen til farvehjulet, nesten som en stroboskop effekt.

Vet ikke om dette er et vanlig DLP fenomen eller om det kan gå under betegnelsen reinbue effekt i det hele tatt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss! Har brukt Ask M3 i MANGE sammenhenger, og har ikke sett akkurat det du beskriver her. Faktisk er M3 en av mine favoritter i møteromssammenheng. Det der var rart... :?

Det er nok en form for regnbueeffekt, men om det er du som er svært følsom, projektoren som har feil, eller noe annet... Det vet jeg ikke.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er defekt lager i fargehjulet, som gjør at det snurrer alt for sakte.

merkelig at ikke flere en deg ser det, slik jeg kjenner den feilen.. :roll:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    animasjonen er sterkt overdrevet, så jeg tror ikke det er noe deffekt lager til fargehjuet som er problemet her, vil ikke det også avgi noen ulyder / "sperre" lyder under drift?

Husker at Ask M3 imponerte meg første gangen jeg hadde med den å gjøre, likte serlig den kompakte størrelsen, lavt støynivå, dvi inngang og at den har metallisk hus. Etter dagens standard på DLP har den vel fått en del konkuranse.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er garantert at et lager er defekt eller det er noe feil med kontaktflexen til fagehjulet, dersom det ser noe ut som animasjonen din.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burre skrev at

Det er garantert at et lager er defekt eller det er noe feil med kontaktflexen til fagehjulet, dersom det ser noe ut som animasjonen din
    Oppfatter jeg det rett så det vil si at dersom alt er i orden med en DLP projektor, så skal man aldri kunne se overgangen mellom to fargesektorer i et hvitt bilde, fordi det ikke blir sendt noe lys gjennom fargehjulet når overgangen skjer, så hele det opplyste bildet skal være helt dekket samme farge sektor på fargehjulet. Det kan vel ikke være riktig?

Jeg ville tro at man ville miste veldig mye av lys utbytte og mulighet til å vise flere farge nyanser 1024 grå toner dersom man ikke utnyttet overgangen mellom sektorene tidsmessig på en bedre måte med at speilene stiller seg inn gradvis fra å vise en grunn farge av bildet over til neste, og på grunn av forskjellig periferi hastighet på fargehjulet på grunn av feltet nærmest opplagringen har mindre diameter enn lenger ut fra senter.

Fargemessig korrigeres det med at sektoren er dertil lenger jo lenger ut man kommer, men selve overgangen mellom sektorene vil i forhold til speilene på DLP brikka da variere noe, og kan muligens sees som "spøkelses farger" selv på et helt hvitt bilde. Og at man mater projektor pæra med en vekselstrøm (for at ikke lysbuen skal skeiv fordele slaggdannelser på en av elektrodene.)som gir mulighet for variasjoner i intensitet, selv om disse tidsmessig ikke skulle bety så mye, men gjør fargehjulet lettere synlig selv med riktig hastighet. Det er i alle fall min teori om fenomenet jeg har sett.

Vil tro at DLP projektorer til hjemme kino bruk har en annen utforming på fargehjulet enn kompakte Presentasjons DLPer, og man gir farge sektorene en mer riktig ”løpetids” korrigering.

Har erfaring fra hobby fotografering, og brukt blits med meget kort eksponerings tid , noe som med å bare bruke øynene kan klare å fryse og se en geværkule, dersom man treffer riktig tidsmessig i forhold til lys , og bakgrunn plassering til prosjektilet. Tror nok ikke et fargehjul oppnår periferi hastigheter på høyere ca 900 m/s, ville i så fall ikke vært i samme rom som en....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Oppfatter jeg det rett så det vil si at dersom alt er i orden med en DLP projektor, så skal man aldri kunne se overgangen mellom to fargesektorer i et hvitt bilde, fordi det ikke blir sendt noe lys gjennom fargehjulet når overgangen skjer, så hele det opplyste bildet skal være helt dekket samme farge sektor på fargehjulet. Det kan vel ikke være riktig?
    Det er nok slik det er, faktisk. Det er imponerende hvor raskt disse bittesmå speilene kan skrus av og på. Flere tusen ganger i sekundet, faktisk.
    Sjekk denne siden: http://www.dlp.com/dlp_technology/dl...y_overview.asp

Det er klart at de er i av-tilstand mye av tiden mens fargehjulet er i overgangen mellom piksler, men hvis man tenker på hvordan en CRT-projektor eller TV fungerer med en enkeltstråle som tegner bildet linje for linje, så er det faktisk ikke noe problem at lerretet er belyst bare deler av tiden...

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    For jeg ser ikke en dritt av det andre folk ser, uansett om det er farger eller hva det måtte være Exclamation
    Da er det enten noe merkelig med pc'n din, eller så har du dårlig syn.. :? Om man er følsom for regnbuer eller ikke har ingenting med de bildene å gjøre siden det bare er animerte gif'er.
    Ikke noe feil med PC`en, ser det samme hjemme som på jobb.
    Synet mitt er så godt som perfekt, men jeg prøver å switche imellom bildene! Men jeg ser ingenting, kan det hende at jeg ikke er spesielt angrepet av regnbueeffekten :?: :?:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Men jeg ser ingenting, kan det hende at jeg ikke er spesielt angrepet av regnbueeffekten :?: :?:
    Da er du heldig og kan trygt gå til innkjøp av en DLP-prosjektor. Jeg for min del ser dette utrolig tydelig, har et godt syn (ingen briller eller linser) og har nettopp fått det sjekket. Så det er helt klart forskjell på fplk, noen er "råka" som Bidda sier og andre er ikke....... :wink:

NB! For sikkerhets skyld; begge animasjonen beveger seg?? De gjorde nemlig ikke deg for meg de første gangene jeg så dem, og når de står stille er det jo ingen forskjell... :wink: :wink:

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Lignende tråder

1. Enkel forklaring lcd
    By Moho in forum Generell video
    Svar: 3
    Siste melding: 05-02-2005, 22:50
  2. Forklaring på lydtrykk?
    By akto in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 01-04-2005, 11:43
  3. Forklaring på banding på LCD
    By Burre in forum Generell video