Forklaring på regnbueeffekten - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 125
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det skal også nevnes at det er langt fra alle som merker den i det hele tatt.
    Det er bare å teste, enten ser du det med engang eller så er det ikke noe problem.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Bjellesauen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utdrag fra testen InFocus X1 (ScreenPlay 4800)
    http://www.bigscreen.se/tester/nya/15_InFocus_X1.htm

Hjulet roterar med 2x spin, vilket kan jämföras med Marantz S2:s 6x spin. Men då kostar det också därefter. Över 5x spin brukar minimera RGB-flimmer, men vid ”så låg” hastighet som 2x spin så kommer garanterat alla som normalt stör sig på detta även att göra det här. Speciellt vid kontrastrika bildsegment som till exempel textremsor på svart bakgrund

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test, ja test!

Test selv - det anbefales på det sterkeste! Og test grundig.

Var på vei inn på HI-FI-klubben i Oslo for å kjøpe Toshiba TLP-MT100. Tok en rask kikk på den der den var koplet opp i kjelleren. Og det så veldig fint ut. Heldigvis ble selgeren forstyrret av en laaaang telefonsamtale, så jeg ble sittende og kikke på Matrix, reloaded. Og så noen fargeblafringer. Og fler. Og enda fler. Til slutt var det bare blafrende regnbuer som fanget oppmerksomheten - hvar gang noen hoppet i filmen (og det gjør de jo hele tiden) - filmopplevelsen forsvant.

Så jeg sender en takk til den som absolutt måtte snakke så lenge med selgeren på Hi-Fi-klubben. Og venter på den nye Panasonicen. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det skal også nevnes at det er langt fra alle som merker den i det hele tatt.
    Det er bare å teste, enten ser du det med engang eller så er det ikke noe problem.
    Dette er litt vanskelig for oss som ser regnbue-effekten å forstå. Det blir omtrent som en som har dysleksi kanskje: En som kan lese forstår ikke hvordan det er å ikke kjenne igjen ord på et papir. Jeg forstår ikke hvordan man ikke kan se, eller ikke oppfatte regnbue-effekten. For meg er den helt tydelig, og jeg kan logisk nok ikke forstå 100% hvordan det har seg at noen ikke plages av dette. Spesielt om de har sittet en stund foran lerretet. Jeg blir jo helt sliten i øynene og i hodet, og begynner å lure på noen har "spiket" colaen min! ;-)

Jeg syns man skal være forsiktig med å si at man kan se regnbuene "med en gang", det er ikke sikkert en kjapp test holder--for meg tok det en stund før jeg så dem, og da ante jeg ikke engang hva det var som gjorde bildet så "slitsomt/flimrende". Det skal sies at jeg da gikk fra LCD til DLP uten å ha satt meg inn i forskjellene på disse teknologiene.

Nå har jeg LCD igjen :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidlig i høst fikk jeg min første DLP etter å ha hatt 4 LCD projektorer. Har kun sett regnbuer en gang og det er når jeg bruker THX-optimizeren på THX-filmer. Blir ikke sliten i hverken hode eller øyne .

Det skal mye til før jeg kjøper meg LCD projektor igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jo nevne at projektoren min har 5x fargehjul. Har aldri sett en hel film på DLP projektorer med mindre hastighet på fargehjulet enn dette

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Skal jo nevne at projektoren min har 5x fargehjul. Har aldri sett en hel film på DLP projektorer med mindre hastighet på fargehjulet enn dette
    Ja, den DLP prosjektoren jeg hadde var 2x, det gjorde heller ikke saken bedre at det var en presentasjonsprosjektor--ikke ren hjemmekino altså. Syntes ikke regnbuene på X1/SP4800 f.eks. var så ille som den DLP'en jeg hadde, og jeg kunne sikkert levd med en X1/SP4800 egentlig. Har likevel fått litt skrekken for DLP--hvertfall 2x etter lange gaming-sessions på Xbox, eller etter å ha sett filmer med mange mørke scener der regnbuene fort blir ganske så synlige.

Men prosjektorer med 5x fargehjul koster atskillig mer en tilsvarende LCD prosjektorer, om jeg ikke tar feil. Mulig jeg ikke plages av regnbuer i nevneverdig grad med 5x, har ikke testet det da disse foreløpig koster mer kroner enn jeg er villig til å bruke.

LCD har også en del negative ting, men nå er jeg så heldig å ha fått en AE300 uten hverken støv eller synlige pixelproblemer. At AE300'n min funker så bra som den gjør er sikkert en god grunn til at jeg ikke også forbanner LCD som jo kan ha mange irriterende feil om man er uheldig.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter dette en stopper for kvaliteten? For det er jo mange som anbefaler denne projektoren....
    Er denne regnbue effekten noe som du legger veldig godt merke til?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Regnbue efekten

Kjøpte min X1 23/12-03 og valgte ikke å si noe om en eventuell regnbue effekt til resten av familien! Så langt har det bare vært positivt ingen har noensinne kommentert regnbuen. (Har hatt en del persjoner gjennom stuen etter dette kjøpet ). Men det er helt sikker inviduelt men som sagt bare positive erfaringer her

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun noen få som merker noe til regnbueeffekten, men det er jo viktig å sjekke om man er blant dem som er plaget med dette

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også på hi-fi centeret og fikk demonstrert en Infocus 4800 hverken meg eller kona så noe til regnbueeffekter der. Kjøpte meg derfor en etter ett par uker og da fikk vi oss en overraskelse. Leide X2 og det gikk nesten ikke ann å se filmen pga. av regnbueeffektene. Måtte derfor returnere den dagen etter. Litt synd da bildet ellers var meget bra. Endte opp med LCD til slutt. Men er storfornøyd med det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Jeg var også på hi-fi centeret og fikk demonstrert en Infocus 4800 hverken meg eller kona så noe til regnbueeffekter der. Kjøpte meg derfor en etter ett par uker og da fikk vi oss en overraskelse. Leide X2 og det gikk nesten ikke ann å se filmen pga. av regnbueeffektene. Måtte derfor returnere den dagen etter. Litt synd da bildet ellers var meget bra. Endte opp med LCD til slutt. Men er storfornøyd med det.
    Og i løpet av en dag fant du optimale innstillinger på X1? Det høres ut som om du har kjørt den i presentasjonsmodus.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i løpet av en dag fant du optimale innstillinger på X1? Det høres ut som om du har kjørt den i presentasjonsmodus.
    Så med andre ord kan regnbueeffekten nærmest "tweakes" bort?
    Ikke helt selvfølgelig, men så og si kanskje?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med optimale innstillinger reduseres det i hvert fall. Jeg synes i hvert fall at fenomentet er mer fremtredende i presentasjonsmodus.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Regnbueffekten

http://www.extremetech.com/article2/...1153392,00.asp

Trykk på link nede på sida der, filmsnutter av regnbueffekt.

Newcomer Frink sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De filmsnuttene gav faktisk en utrolig bra forklaring på regnbueeffekten

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Regnbueffekten

Sitat Opprinnelig postet av matrox
    http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1153392,00.asp

Trykk på link nede på sida der, filmsnutter av regnbueffekt.
    Hmmm! Jeg har ikke Parkinsons, så hodet mitt står helt stille det når jeg ser film

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med optimale innstillinger reduseres det i hvert fall. Jeg synes i hvert fall at fenomentet er mer fremtredende i presentasjonsmodus.
    Kan skjønne det, siden lysstyrken ofte er mye kraftigere. Etter å ha sett projektorer med raskere fargehjul og høyere kontrast, synes jeg faktisk ikke at regnbueeffekten er redusert så mye som jeg hadde håpet. Jeg tror faktisk at den er mest synlig ved høy kontrast, slik at i forhold til regnbueeffekten så er raskere farghjul en god ting, mens økt kontrast gir mer opplevd regnbueeffekt. :shock: Det vil si at jeg er tvilende til at man kan justere vekk regnbueeffekten og samtidig bevare optimale bildeinnstillinger.

Nå skal det sies at regnbueeffekten er mindre på raskere fargehjul, selv med høyere kontrast, men jeg hadde forventet at forbedringen var større. Det er spesielt etter at jeg har sett PD model one mkII med høyere kontrast enn forgjengeren at jeg synes regnbueeffekten er blitt litt verre igjen (selv om man har 7-segment fargehjul, så har jo ikke hastigheten økt).

Når alt dette er sagt: Jeg synes ting er blitt vesentlig bedre siden X1, og de regnbuene jeg ser nå er i enkeltscener, typisk om natten med hvite felter (lys o.l) som beveger seg. Regnbuene er etter hvert blitt såpass redusert at det etter min mening ikke er noen grunn til å styre unna, med mindre man er svært plaget.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Regnbueffekten

Sitat Opprinnelig postet av Bulldog
    Hmmm! Jeg har ikke Parkinsons, så hodet mitt står helt stille det når jeg ser film
    Men når hvite felter flytter seg i raske bevegelser i et mørkt bilde så trenger du ikke riste på hodet for å se regnbuene. Dette er også grunnen til at ingen ser regnbuer på DLP presentasjonsprojektorer i møter og lignende:
    De viser oftest et statisk bilde. Det er i hjemmekinoen når levende bilder vises at regnbuene kommer til syne.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=01fdc4c16aeb9eade27ddbb1408fbffe& amp;threadid=224961

Jeg tenker også på å gå til anskaffelse av X1, men har i det siste blitt litt skræmt av alt dette snakke om regnbue-effekter. Jeg hadde egentlig bestemt meg for X1, men nå tror jeg at det er greit å få testet den ut før jeg kjøper.

Edit:

Nede på denne siden:

http://www.hometheaterhifi.com/volum...or-1-2003.html

er det faktisk en animert gif som prøver å illustrere problemet. Alt jeg kan si, er hvis regnbue-effekten er i nærheten så ille som denne gif-animasjonen, så blir det ingen X1 på meg. Helt seriøst: Jeg ble jo kvalm og fikk vondt i øya etter 1 minutt <- Snakk om selvsuggesjon :shock:

Her er et annet eksempel sakset fra posten http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=224953

Regnbue-effekt:

Referanse:
    Kunne noen fortelle meg hva det er jeg skal se etter på disse to referansene :?: :?:
    Ser fan.... ikke forskjell på dem..... nesten! Trodde faktisk at det var det øverste som var riktig helt til jeg leste teksten over ops:

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Enkel forklaring lcd
    By Moho in forum Generell video
    Svar: 3
    Siste melding: 05-02-2005, 22:50
  2. Forklaring på lydtrykk?
    By akto in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 01-04-2005, 11:43
  3. Forklaring på banding på LCD
    By Burre in forum Generell video