Halve pixelen er lilla

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Halve pixelen er lilla

Hei,

Har et problem med min nyinnkjøpte TX200, nesten midt på bildet så får jeg en pixel som er langt mer lilla enn den skal være. Legger ved et bilde så dere kan se selv.

Har erfaring med pixelfeil fra LCD skjermer, men ser ikke helt at det kan stemme her... Kan det være støv på innsiden? Linsa foran på prosjektoren ser ren og fin ut.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan kanskje være støy på ett av LCD-panelene, men det tviler jeg egentlig på. Støv ville nok gitt misfarging over et litt større felt.

Prøv å kjøre testbilder i rødt, grønt og blått, så ser du fort om problemet kun eksisterer på ett av LCD-panelene.

EDIT: Bildet var forresten en god illustrasjon på hvor stor andel av bildet screendoor utgjør. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    EDIT: Bildet var forresten en god illustrasjon på hvor stor andel av bildet screendoor utgjør. :wink:
    Heldigvis sitter vi som sliter litt med RGB-flimmer ikke med nesa så langt inn i lerretet hele tiden :smile: Poenget er dog godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å kjøre testbilder i rødt, grønt og blått, så ser du fort om problemet kun eksisterer på ett av LCD-panelene.
    Ser prikken på det grønne testbildet, men klarer ikke å se den på rødt og blått.
    Legger ved noen fler bilder, festa en liten teipbit på veggen for å vite hvor jeg skulle ta bilde når jeg ikke hadde noe i sikte etter. Grønt ble skarpt og fint, mens rødt og blått sleit jeg med, har derfor satt en pil mot venstre hjørne av teipbiten slik at man har et felles punkt på bildene.

Hvordan pleier pixelgarantien på prosjektorer å være? Er det så at man må godta noe eller er det nulltoleranse?

Hehe, gikk så nærme jeg kunne for å ta bildet ;-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at dette dekkes av noen pikselgaranti, for det er jo ikke noe feil med selve pikselen, den lyser jo som den skal. Det virker mere som om det sitter noe "mikroskopisk" skitt på panelet. Kanskje trykkluft kan fjerne det? Vær i tilfellet forsiktig, for det er veldig lett å ende opp med mer støv på panelene enn en hadde i utgangspunktet. :neutral:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg i hvertfall slå meg til ro med at det sansynligvis ikke er noe direkte feil på den. Så får jeg se om jeg drister meg til å prøve trykkluft etterhvert, men som med så mye i livet, det mangler en undo knapp, hehe.

Takk for hjelpen Gorm, både med valg av prosjektor og med dette problemet :-)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det når du ser film? Er den "ødelagte" pixelen sjenerende da eller? Surt å kjøpe en helt ny pj og så ødelegger dette helhetsfølelsen ved å se film... :???:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det på toppen av bildet til det grønne panelet?
    Ser ut som noe papir eller noe som hindrer full gjennomlysing.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger som regel ikke merke til pixelen når jeg ser på film, bare en sjelden gang når bildet er rolig og lyst, men småsurt ja...

På toppen av det grønne bildet satt jeg en teipbit på veggen slik at jeg hadde noe å sammenlikne plassering og sikte etter da jeg tok rødt og blått bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •