Min stue(se vedlegg) med DLP eller LCD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer PiffPaff sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min stue(se vedlegg) med DLP eller LCD?

Hei.

Er veldig i tvil om jeg skal kjøpe meg DLP eller LCD projektor til min stue. Jeg har nemlig langt fra full lyskontroll i denne stuen, så dette vil være ett avgjørende pkt. Hvilken teknologi passer best i miljøer uten full lyskontroll?(NB: Har mest lyst på en DLP siden jeg ikke liker screendoor effekten fra det lille jeg har sett av prosjektorer...)

Så spm mitt til dere er DLP eller LCD?

De mest aktulle slikt jeg ser det per nå er : HC3000, LG AN110, HD72i(litt mye støy her hvis 27dB som avshop henviser til er i whisper mode?), AE900 og TX200. Tar gjerne imot forlag også her hva jeg burde velge. Har fått med meg at TX200 anbefales av LCD typene, men med AE900 "smooth" teknologi blir også denne aktuell siden jeg sitter ganske nært lerretet og proj kommer maks 3-3.3m unna lerretet.

Spec på disse:

DLP HC3000: 1000ansi og 4000:1 i kontrast
    LG AN110: 1100ansi og 3000:1 i kontrast
    HD72i: 1300ansi og 5000:1 i kontrast

LCD AE900: 1100ansi og 5500:1 i kontrast
    TX200: 1200ansi og 7000:1 i kontrast

Jeg har ikke så stor peil men vil tippe at disse spec gjør TX200 og HD72i til sterke kandidater i min stue?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av LCDer bør vel også Epson TW600 komme med. Den kom bra ut på forbruker.no sammen med TX200.
    Sitter selv 3,5m fra lerretet og ser ikke antydning til rutenett. Må godt under 3m før det dukker opp. Tror dette er ganske gjengs for alle PJer basert på D5 paneler.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en så lys stue bør helt klart vurdere Epson TW600, som er klart mest lyssterk av de alle. 1600 AL. Kontrastnivåer skal du ta med en viss klype salt, men Epson TW600 er i hvertfall en av dem som kommer nærmest å innfri (dog i et godt lyskontrollert rom).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    I en så lys stue bør helt klart vurdere Epson TW600, som er klart mest lyssterk av de alle. 1600 AL. Kontrastnivåer skal du ta med en viss klype salt, men Epson TW600 er i hvertfall en av dem som kommer nærmest å innfri (dog i et godt lyskontrollert rom).
    Ok. Jeg har vært innom denne tidligere og forkastet den til fordel for TX-200, men det var før jeg kjøpte med denne leiligheten. Så den ble "glemt" litt av i den nye vurderingen med lys stue(dårlig lyskontroll. Men jeg ser absolutt denne som en het kandidat nå med 1600 AL som du seier. Denne er jo også den billigste av de jeg har vurdert, og det er jo ingen ulempe siden det sikkert vil bli kjpt inn en 1080p pj om ett års tid eller noe.

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det samme problemet. Er det sånn at Epson TW600 vil fungere best ved dårlig lyskontroll, eller finnes det andre lyssterke kandidater?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med TW600 er at den kan vise bra TV-bilder i et lyst rom og samtidig kan levere et meget godt bilde når mørket senker seg. = fleksibilitet på lysutbytte. Mitt råd: velg TW600.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PD Model Three har justerbar output. Har ikke sett noen pris på 720-varianten.

Ellers er det få lyssterke prosjektører på markedet. Canon SX-50/60/600/6 (LCOS, fra 2500 lumen, 4:3), Sanyo PLV-70/75/80 (LCD, fra 2500 lumen, 16:9). Ingen av disse har autoiris. Det finnes også noen andre i business-segmentet, som feks Dell 5100MP.

Lyssterke prosjektører koster godt med penger!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    ....
    Lyssterke prosjektører koster godt med penger!
    Nei, det behøver de ikke: BenQ MP620, xga, 4:3, 2200 AL til 9 lapper er ikke dyrt, men denne har ikke TW600 sine egenskaper på film/mørkt rom.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre lyssterke prosjektører enn de jeg nevnte, INKLUDERT business-segmentet som oftest er rimelig uinteressant til hjemmebruk, koster godt med penger.

Er det bra nok formulert for deg?

Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....bare en liten kommentar.

jeg benytter AE900 i et hvitt rom (lys beige vegger, hvitt tak) med 3,20 m under taket - vinduer i hele arken (vender inn mot lerretet) og den funker helt fint. Det sorte blir selvfølgelig ikkehelt sort, men det er ikke noe problem å se på tv i godt dagslys. På kvelden demper vi belysningen litt og da er det som å se på en god tv. Synes mange er altfor opptatt av kontraster og sortnivå og andre "små" faktorer og glemmer helt å kose seg med stor flotte fargesprakende bilder som 9 av 10 misunner deg veeeeeeeeeldig!

Siden både TX200 og TW600 har mer lysstyrke en min AE900 så bør alle disse
    fungere fint hos deg.

BR :-)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    ...Er det bra nok formulert for deg?
    Takk :-)

...og for å gjøre det hele komplett:... så har TX200 bedre bildebehandler enn TW600 fordel ved TV-titting. Mest film: TW600, mest TV: TX200 eller....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Takk :-)

...og for å gjøre det hele komplett:... så har TX200 bedre bildebehandler enn TW600 fordel ved TV-titting. Mest film: TW600, mest TV: TX200 eller....
    Ok. Jeg innbilte meg at TX200 var bedre både på film og tv siden denne av Gorm mf. sier gir bedre bilder.. Men igjen så er jo dette gode nyheter for meg(selv om jeg vil ha DLP en gang..) siden denne kommer til å bli brukt mest til film i en stue med dårlig lyskontroll. Men det er ikke slik at jeg er ute etter en pj som skal vise TV bilder i dagslys. Jeg kommer til å bruke denne mest til film om kveldene når det er mørkt, men har som sagt likevel dårlig lyskontroll. TV titting kommer nok jeg til å bruke en mindre(les: 32" CRT til en billig penge..) TV til.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"modde" viftene til pj'n

Litt off topic, men er det noen som har prøvd å "modde" en slik pj mtp på støy. Altså bytte ut viftene med vifter som kjøler like mye men støyer mindre?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiffPaff
    Litt off topic, men er det noen som har prøvd å "modde" en slik pj mtp på støy. Altså bytte ut viftene med vifter som kjøler like mye men støyer mindre?
    Den eneste av de nevnte jeg har erfaring med er TW600, og der er ikke viftestøy noe tema i kinomodus.

Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiffPaff

Ikke på AE900 heller. Den henger ca 2 m over hodet mitt og med normalt "TV-volum" (mye lavere enn på film) så er ikke viftestøy noe tema - overhode.

BR :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Den eneste av de nevnte jeg har erfaring med er TW600, og der er ikke viftestøy noe tema i kinomodus.
    Ok. Godt å høre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •