DLP hjemmekinoprojektorer - Er vi på rett vei?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DLP hjemmekinoprojektorer - Er vi på rett vei?

Håper jeg tar feil, men jeg synes brorparten av de nyeste projektorene som er sluppet de siste halve året passer dårligere i hjemmekinoer her hjemme enn før.

Momenter:

- De er ofte så lyssterke at man må bruke filter for å dempe lysutbyttet, selv om de settes i såkalt eco-mode.
    - Den nye 768-brikka gjør at man får lysstriper over / under bildet.

Dersom jeg er på bærtur nå, så vil jeg sette pris på feedback.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes vw100 passer ganske bra jeg

fra spøk til alvor så er det vel egentlig bare DLPer du refererer til. LCD-leiren er jo trygt plassert i ekte 720p
    brikkene er billigere og har dermed fått DLPer ned i en prisklasse som folk har råd til. lysutbyttet er en svakhet men på den andre siden så synker lysutbyttet med 30% etter ganske kort tid
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Slenger meg på VW100, tross prisen har denne trukket projektorutviklingen en lang vei i riktig retning. Ikke bare leverer den ekte HD oppløsning, den takler skikkelig deinterlacing av 1080i, den støyer knapt, har null regnbuer, sinnsvak fillrate, motorisert zoom med enormt virkeområde, motorisert flyttbar linse (dog kun horisontal, men vertikalt kan linsen også stilles noe manuelt)... Her snakker vi jo drømmen da, og selv om den koster 80-100.000 er dette uten tvil et kvantesprang både teknologisk og prismessig. Husk at InFocus 7200 for bare et par år siden kostet 70.000, ikke umulig at vi ser VW100 ned på 60-70.000 innen utgangen av året!

DLP derimot har etter min mening virkelig dratt seg ned i søla. Ikke har de klart å levere 3-chips til en rimelig penge, ei heller gjøre noe nevneverdig med regnbueproblematikken uten bruk av 3-chipper... Tydelig at det er presentasjonsmarkedet de legger mest vekt på, noe som er spesielt tydelig når de ikke gidder/prioriterer å ferdigstille BrilliantColor til annet enn 1280x768 chippen (og der er vel ikke konstruksjonen komplett heller, slik jeg har forstått det - mangler vel passende fargehjul?), ikke HD2+ DC3.

LCD, som jo fremdeles fungerer med gjennombelysning, har heller ikke kommet helt *der* kvalitetsmessig, men har uten tvil hevdet seg på en helt annen måte i sitt prissjikt. LCD leiren har etter min mening utviklet seg svært imponerende de to siste årene!

Uansett er det for oss videophiler Sonys SXRD som imponerer mest, her viser den gamle kjempen muskler igjen til de grader - de trengte litt nedetid for å komme seg igjen, noe jeg har på følelsen av de nå vil gjøre i tiden som kommer!

EDIT: oppdaterte "RealColor" til "BrilliantColor", rotet hvis litt med begrepene der, gitt...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil jo ha en vanvittig referanse nå når du har / får Sonyen. Endre heading til "DLP".

Når dere tester projektorene, benytter dere filter?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du vil bruke projektoren til andre ting enn film, f.eks. surfing eller vise bilder osv, er det helt greit at den har litt lysstyrke.
    Det burde være vanlig med en presentasjonsmodus på ca 1300-1500 ansi, og en filmmodus på ca 700-900 ansi.
    Dette med 1280x768 oppløsning har jeg ingen forståelse for.
    1280x720 er tingen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i mye av det du skriver her Tiger, og det burde ikke være nødvendig å måtte bruke det på en hjemmekinoprojektor. Forøvrig ser jeg ikke det helt store problemet med å bruke filter heller Lysstripene på 768 chippen ser jeg heller ikke på som et problem, selv om jeg helst vil ha 720P selv også. (Eller 1080P selvsagt)

VW100 virker til å være en rå sak, men det samme er desverre prisen, og vi må nok vente et par år før mannen i gata har råd til denne teknologien.

Ser man på DLP/LCD utviklingen, er det uten tvil LCD projektorene som har utviklet seg mest, men jeg synes det er feil vei å gå å bruke virkemidler som autoiris for å bedre kontrasten. Det finnes ikke en eneste autoiris løsning som fungerer bra enda. (kanskje med unntak av VW100 ?)
    Jeg tror vi vil se et enormt kvalitetsløft når nestegenerasjons paneler ala. C2Fine og BiNA kommer til neste år.

Utviklingen på DLP siden har egentlig gått ganske treigt, og man sliter som nevnt tidligere med akkurat de samme problemene som før. (regnbuer, dithering etc.)

Jeg tror utviklingen de neste to årene vil være enorm innenfor frontprojeksjon.

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Når dere tester projektorene, benytter dere filter?
    Det gjør de ikke.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også at DLP er litt på viddene med 1280*768 brikken, de bør jo ikke ha noen kostnadsmessige fordeler ved å produsere denne kontra 720p. De vil vel bare melke mest mulig av de som er 720p DLP fantaster. Uansett, det virker som de ikke akkurat segmenterer markedet ved å selge projektorer ment for store Amerikanske kinoer i Europa. Det burde ikke være store problemet å sende ut projektorer med svakere pære evnt større justeringsrange.

På toppen av det hele så er noen DLP'er vanskeligere å plassere. Ikke rart LCD tar markedsandeler i de billige segmentene.

Mvh

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes projectiondesign har truffet godt med sitt nye justerbare lysutbytte (på model three). Opp og ned på fjernkontrollen, akkurat som volumknappen, helt fantastisk. Slik skal det være!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller for mye lys, enn for lite. For mye går det ann å gjøre noe med, men har projektoren for lavt lysutbytte er den jo redusert til skrot. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det da slik at fremtiden vil være projektorer som er hybrider som er det riktige? Dvs. á-la Infocus X1 med to modi og ubenyttede piksler over/under bildet ved 16:9 materiale.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei huff, det ville vært ille. Dedikerte hjemmekinoprojektorer er nok tingen. Grunnen til at flere og flere får høyere lysutbytte skyldes nok amerikanernes hyling etter med lys. Der borte er de jo ville, der de sitter med 100 tommer lerret (med svært høy gain), og likevel vil de ha mer lyssterke projektorer. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi snakker om lys -

PD Model Three får to lamper a 250W og opp til 2500 lumen.
    PD F3+ har et annet fargehjul, to lamper a 300W og opp til 6500 lumen

Store forskjeller, noe takket være sterkere lamper, noe pga fargehjul og noe grunnet kalibrering (sikkert ikke D65 på F3+).

Til spørsmålet: Hvor mye stjeler egentlig disse fargehjulene, og hvis vi tar frem krystallkula, hvor mange lumen kan PD sin 3-chip 1080 komme til å få?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •