Sanyo PLV-Z2 - Offisiel tråd - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 323
    Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om Z2

Hei. Lurer på og investere i projektor over nyttår. Valget står mellom panasonic ptae-500 og Sanyo PL-z2.

Sanyo virker som den mest aktuelle kandidaten på grunn av den Lens Shift funksjonen. Har lest litt om dette i Projectorcentrals test av z2.
    Har aldri vore borti projectorer før men las dette om lens shift:

The lens shift capability on the Z2 gives you great latitude. The image can be vertically raised or lowered a full 1.5 picture heights from the centerline of the lens. Horizontally it can be moved to either to the left or right of center by an amount equal to 50% of the picture width. This is excellent latitude to say the least. However, bear in mind that moving the lens to its most extreme vertical or horizontal shift positions causes you to be using a less efficient portion of the optics. The result is that at the extreme end of the vertical lens shift adjustment you lose about 20% of the lumen output of the projector, and brightness uniformity is marginally affected as well. You still get a very fine picture, just not quite as good as the picture you'd have if you were using the sweet spot of the lens.
    Har laga ei skisse av korleis eg vil montere projektoren i taket og bruke lens shift. (denne tegninga er provisorisk og ikkje i rett skala)

Det eg lurer på er om dette vil fungere bra uten forringelse av bildet, eller om dette vill bli dårleg på grunn av for "aggressiv" bruk av Lens shift.
    Bør eg heller satse på takstativ for å få projektoren lenger ned fra taket?
    Tanken på å få den heilt opp i taket var fristende.

På førehand takk for svar.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Spørsmål om Z2

Sitat Opprinnelig postet av Terminator
    Hei. Lurer på og investere i projektor over nyttår. Valget står mellom panasonic ptae-500 og Sanyo PL-z2.

Har laga ei skisse av korleis eg vil montere projektoren i taket og bruke lens shift. (denne tegninga er provisorisk og ikkje i rett skala)

Det eg lurer på er om dette vil fungere bra uten forringelse av bildet, eller om dette vill bli dårleg på grunn av for "aggressiv" bruk av Lens shift.

Ut fra bildet ditt så ser det ut for meg som om du vil bruke yttergrensene av lens shift funksjonen med en slik plassering. Hvor mye det har å si i praksis vet jeg ikke, jeg har bare lekt litt med lens shift i en butikk, men la ikke merke til noen problemer i yttergrensene. Får unngå så mye bruk av lensshift så kan du også sette proje'n på en hylle på bakveggen eller stativ i taket.

BB

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Spørsmål om Z2

Sitat Opprinnelig postet av Terminator

Jeg har omtrendt samme oppsettet som deg. Z2 plassert i taket og lerretet (92") plassert ca 1 meter under takhøyde. Altså bruker jeg lens shift funksjonen nesten i max-posisjon. Jeg greier ikke å se at bildet på noen måter er dårligere enn om jeg plasser projektoren i senter av lerretet.
    Mitt råd er du prøver det slik du har tegnet det opp

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker hardt på å kjøpe Z2 som min første prosjektør. Har derfor endel spørsmål som jeg håper dere gidder å svare på !!

Hvilket lærret er å anbefale? Trenger man grått? Jeg trenger 2,5m bredde.

Hvordan får man rgb i scart til component på beste måte ? Har en STB som kun har dette som utgang.

Funker det greit å bruke cat6e kabler som DVI transport kabel inne i vegg på under 15meter?

Trådløs mus/tastatur til pc'en som drar 3 meter... Noen forslag? Må jeg opp på blåtann for at det skal funke?

Hilsen skofus

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Skufus,

Du kan med fordel dele opp inlegget ditt slik at det forskjellige spørsmålene kommer på riktig plass.!

Takk på forhånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    --

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har litt fokus problemer når jeg benytter meg av lens-shift. Noen som kan teste dette på sine for å sjekke om det bare er min enhet?`

Hovedproblemet er at øverste høyre hjørne blir blurry, mens senter av bildet er ok. Hvis jeg ikke bruker lens-shift, ser ting mye bedre ut. Synes best hvis man lager et bilde med hvit bakgrunn og noen rette sorte streker horisontalt og vertikalt.

Kjører 1280x720 via HTPC..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PrrOle skrev:
    Hovedproblemet er at øverste høyre hjørne blir blurry, mens senter av bildet er ok.
    Jeg er redd dette er rapportert på flere projer. Fellesnevner virker å være takmontasje. Har du takmontert din Z2?

Ser ut som det er noe med Z2's bevegelige optikk som gjør den følsom for takmontasje. Dette er en av grunnene til at jeg har forlatt Z2 som alternativ og zoomet inn på AE500, med sin faste optikk, i stedet.
    Jeg har ikke hatt bevegelig optikk tidligere heller, og klarer meg nok uten i fortsettelsen også.
    Håper det ordner seg for deg. Eller at du kan leve med optikken i senter posisjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått testet ut min nye Z2 med enkel THX kalibrering. Bildet er vanvittig bra (i sammenligning med 4800 og Z1). Bruker lens-shift maks horizontalt og ca. 50 % av maks vertikalt. Er ikke store forskjellen i mine øyne. Får takfeste om en uke da blir det spennende å se om det blir problemer med det som noen her har kommentert. Ellers var det lens-shift som gjorde at jeg kjøpte Z2 og ikke AE500.

Det er litt SDE men kun i veldig lyse scener (og bruker IKEA "greyline" foreløpig), jeg sitter ca. 3.5 meter fra ett 2 meter bredt bilde.

Bildet er kanskje litt rødligt men det regner jeg med jeg skal få fikset når jeg får DVEen.

Sortnivået er jeg fornøyd med. Rett ut fra boksen sammenligning så er det bedre enn 4800 og mye bedre enn Z1.

Ustyr tilkoblet er HK 25 med comp og kjører progressiv scan fra spiller.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt å høre at du er fornøyd med projektoren harol

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp det er jeg rusty

Lurer forresten på hvordan man oppdater firmware på Z2? Kan gjøre det selv eller må man levere den inn? Har firmware 101 på min og har lest at det er litt problemer med å kjøre PAL i 50hz 720p på den gamle firmwaren. Siste firmware er vel 103? Eller finnes det nyere. Har ikke noe hast med å oppdatere da jeg bruker DVD spiller foreløpig. Men har planer om å teste ut HTPC etterhvert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sanyo kommer snart med en Firmware update til Z2!ja du må sende projektoren inn for å få ny firmware.Det er http://www.dalens.no/elektronikk/kontakt/ som har service på Sanyo projektorer her i norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Z2 har hatt problemer med uklarhet i bildet helt fra jeg fikk den. Jeg har nå fått montert den i taket, men den hadde like mye problemer da den sto på "bakken". Er jo ikke noe problem til film, men jeg bruker den som eneste skjerm til min pc, og da hadde det vært greit om den var klar over det hele. Bruker for øvrig en 10 meter DVI kabel, og jeg regner med at det er grunnen til at jeg har noen røde små streker som kommer og går, samt at det er noen blå streker som blusser opp i ny og ne på mørke bilder.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er DVI-artifakter du beskriver der, Othar...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja prøv en DVI kabel av bedre kvalitet hvis du bruker en kabel på 10 meter.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt min Z2 i en måned, dermed er bytteretten ute hos Elkjøp. Men bytteretten var aldri aktuell å benytte seg av.

Har nå sett over 40 filmer og har passert 100 timer på lampa. Er meget fornøyd med projektoren.

Faktisk så er den litt for god noen ganger, du ofte kan tydelig se at kameramannen ikke er flink nok til å finne fokus, svakhetene ved dataanimerte effekter synes godt noen ganger. Visse filmer som var flotte på 32" tv'en kan virkelig vise svakheter på projektoren.

Er også intressert å høre om eventuelle løsninger på problemet med uskarpt bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, har innsett at strekene og det der er kabelproblemer, men tror ikke det er kabelen som er skyld i at bildet er uklart på den ene eller andre siden. Vet ikke helt om jeg kjøper at det er lens-shift heller, men hvordan får jeg den tilbake i nøyktig senter uansett?

Trodde det var et resultat av at bildet ikke ble projektert fra midt i bildet jeg (altså at projektoren ikke står pendikulært på sentrum av lerretet). Dette gjør jo nemlig at avstanden blir ulik til de ulike delene av lerretet, og at dette er et uungåelig resultat? Eller tar jeg skammelig feil?

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å brukte iris funksjonen og om det har noen effekt på skarpheten? I følge Z2 brosjyren så vil den ha skarphet over ett større avstandsområde med iris.

EDIT, bilde fra brosjyre:

BB

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet ut lens-shift funksjonen litt igår. Den er suveren. Veritkal lens-shift så jeg ingen synlige effekter av, brukte den 100 % oppover. Men på Horizontal lens-shift ble det litt uklarhet ved 100 % shift (dvs. 50 % av bredden) oppe i det høyre hjørnet. Ugjør kanskje 5-6% av total flate. Den siste 10 % av høyre side ble også litt mørkere ved maks bruk av horizontal til høyre. Ble ingen forverring ved både å bruke vertikal og horizontal maks samtidig utenom de som forekom ved horizontal.

Men henger ikke i taket enda så blir spennende å se om det blir like bra da.

Forøvrig tror jeg ikke IRIS funksjonen gjør bildet skarpere heller øker kontrasten. Jeg bruker IRIS på maks og merker ikke noe på skarphet. Men kontrasten øker. Får litt bedre bilde ved mørke scener. Ellers synes jeg også at auto-grey fungerer ok, men ikke mye men utgjør en liten forskjell. Drev på å switched den frem og tilbake igår med DVEen i og personlig foretrakk jeg å ha den på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iris funksjonen er vel bare et fancy ord for blender(aparture) slik man kjenner det fra foto optikk. Liten blenderåpning gir:
    1) Større dybdefokus (mao må ikke projektor og lerret være 100% 90grader for å få skarpt bilde)
    2) Potensielt bedre bilde (skarpere)

Optikk som oppfører seg bra med stor blenderåpning er dyrt å lage. Liten blenderåpning gir nødvendigvis også mindre lys.

Min påstand er at Z2 bruker billig (dårlig) optikk, og har lagt til "IRIS" funksjonen for å få en høyere ansi-lumen rating, selv om ytelse til optikken er sub-par ved maks blenderåpning.

Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •