DLP til +/- 20000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DLP til +/- 20000

Hva er mest for pengene for øyeblikket?

Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er følsom for regnbueeffekt, men dette skal jeg finne ut helt sikkert.

Rommet mitt er 6 meter langt, og projektoren kan henge hvor som helst i taket. Taket er helt standard høyde (240cm?). Tror jeg satser på et 16:9-lerret med 200cm bredde.

Noen forslag?

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projectiondesign Action! model one MK-II

http://www.avshop.no/catalog/product...oducts_id=1001

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infocus N76 kan også bli spennede i prisklassen.

http://avforum.no/avnytt/showproduct...7/cat/8/page/2
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på denne tråden. I min hjemmekino så passer disse 4 under 20K inn med tanke på plassering:

- Mitsubishi HC3000
    - LG AN110
    - Optoma HD72i
    - AMO mkII

HC3000 og HD72 virker lovende med tanke på BrilliantColor-driveren. Alle har den nye 1280x768 chipen fra TI, bortsett fra AMO. Alle synes å ha bakgrunnsbelys fjernkontroll, bortsett fra AMO. For å si det rett ut: Fjernkontrollen til AMO er en liten skandale. Eneste fordelen er at man kan koble projektoren sammen med PC-en via en USB A-B kabel og benytte kula på fjernkontrollen som ei datamus.

AMO kan oppgraderes, men er egentlig ikke så aktuelt da denne oppgraderingen koster hele 16000 kroner nå med den gjeldende mkII modellen.

AMO bråker mest sannsynlig mest. AMO kan justere lysutbyttet, de andre har vel kun full og økomodus.

Er HC3000 for lyssterk? Projektoren har en iris som heldigvis bare er on/off. Noen benytter ND2 filter. Om det er et must vet jeg ikke.

HC3000 gir et fabelaktig bilde via interlaced komponent.

HD72 har både HDMI og DVI-I inngang. Passer meg bra.

LG frykter jeg er hypet fordi den har et "kult" design. Dog er jo LG den eneste som har vertikal lensshift.

Gorm har i en annen tråd når det gjelder Action! Model Two hevdet at bruk av primsme i vertikal lensshift kan gi ekstra grobunn for strølys og derfor litt dårligere sortnivå. Vel, LG har vel da et prisme og skulle muligens da ha dårligst sortnivå av disse 4. Men det siste blir bare ren spekulasjon. Men LG har færrest innganger. Komponent må tas via egen adapter.

Jeg satster på en av disse 4, og har Action Model Two som en outsider. Aner ikke hvem jeg skal velge.

Hva er hottest på din liste, Petter?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk at HC3000 og H72 har kraftig offset. Det gjør dem lite plasseringsvennlige etter min mening. Har man under 220-230 i takhøyde, kommer nedre kant av lerretet alt for langt ned. Med mindre du tilter projektoren og bruker keystone - som ikke er spesielt anbefalt.

Jeg vet ikke om Optoma H77 kan oppdrives enda. Denne var jo hakk i hel med AMO mk.II i sin tid. Bedre fjernkontroll, langt mindre støy, mindre strølys og lensshift. Altså meget plasseringsvenlig. Denne lar seg vel også oppgradere til en H79 om jeg ikke husker feil...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LGAN110 har motorisert zoom. På www.smartson.se så er det nevnt i en test der at "...undantaget den motordrivna zoomen som lätt ger en för stor eller för liten projicering...". Dette er tilbakevist av testen i D&H, men jeg tror allikevel at dette med motorisert zoom og focus KAN være et problem. En slik funksjon er jo sexy, men tviler jo at den er helt trinnløs så da kan man jo sitte der å justere frem og tilbake...

Eliminasjonsmetoden er den eneste som virker. LG utgår og det er tre igjen:

- HC3000
    - HD72
    - AMO mkII

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG'en passer vel også dårlig på veggen 6 meter fra lerretet?

Jeg er også litt skeptisk til offset på HC-3000 etter å ha lest testen. I morgen overtar jeg mitt nye hus, og tommestokken tar jeg selvfølgelig med. Poster nøyaktige mål på kinoen min i morgen ettermiddag.

Jeg glemte å nevne at jeg helst vil ha en projektor med HDMI. Jeg vet ikke om alle projektorer over har dette?

Når det gjelder hva som er hottest på min liste så blir det litt vanskelig å si. Når jeg først begynnte jakten på hjemmekino var favoritten PT-AE700. Deretter hadde jeg lyst på PT-AE900, EMP-TW600 og PJ-TX200. DLP dukket bare opp som et ønske nå nylig, så jeg har ikke mye peiling egentlig. Jeg innbiller meg bare at jeg blir mere fornøyd med DLP i og med at jeg ikke er følsom for regnbueeffekt.

Setter pris på gode råd fra ekspertene!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med absolutt krav til HDMI, så utgår alle projektorene til projectiondesign (visstnok riktig med liten p).

Da har du to igjen:

- HC30000
    - HD72

HD72 har litt større offset enn HC3000, så dersom du er skeptisk til HC3000 så har du ingen DLP-alternativer igjen under 20K.

Da er vel gamle DLP travere som f. eks. BenQ7700 (med liten offset) aktuell og plassert 370 cm fra lerret.

Newcomer Sgt.Stav sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det forskjelig kvalitet på ren hdmi kabel
    kontra dvi-d til hdmi kabel ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva skal du med HDMI på projektor? HDMI er digitalt overføring av lyd og bilde. Regner ikke med at du skal kjøre lyd på projektoren. DVI overfører kun digitalt bilde. DVI er nok også å foretrekke da kabelen lar seg skru fast til kontakten. HDMI har en tendens til å bli mer slarkete og er mer sårbar enn DVI.

Mener det er noe av grunnen til at projectiondesign sverger til DVI.

HDMI passer best til flatskjermer.

Jeg har egentlig vært innom samme rekken av projektorer som deg, men etter å ha sett Z4, heller jeg nå mot DLP. Heller en regnbue i ny og ne og skikkelig sortnivå, enn LCD med screendoor. For meg mistet jeg, som Gorm også nevner, all dybdefølelsen på LCD.

Vurderer seriøst AMO mk.II eller AMO 2.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...er jo bare å kjøre en overgang fra DVI til HDMI på inngangen hvis en ønsker benytte HDMI-kabler også da... Ser ikke det helt store problemet med DVI egentlig, annet enn at HDMI inngangen har mulighet for å sende i komponent, hvor DVI kun sender RGB. Fordelen med komponent er at signalet da ikke trenger konverteres internt i DVD-spilleren, noe jeg så svært minimal effekt av når jeg testet på min Denon 2910...

Det skal visst også være visse fordeler med mulig bitnivå (10 vs. 8), men siden selv Blueray benytter 8 bits video, og vi befinner oss i det digitale domene uten tap av data (på analoge konverteringer, kan det være en fordel med høyere bitnåvå), er det i praksis av liten betydning.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Vurderer seriøst AMO mk.II eller AMO 2.
    Hvis du liker en twin otter over hodet så er jo den saken grei, hdmi er vel fremtidens overføring av lyd og bilde ????

Ellers må jeg si som i utgangspunktet ikke takler rgb flimmer att jeg var så heldig å få en demo av HC-3000 med hd oppløste bilder fra naturen, dette var den beste bilde opplevelsen jeg har hatt mtp prosjektorer hittil. Så også ringenes herre, og ble meget imponert over det jeg så men.....

lcd er min greie, det blir nok epson eller hitachi sin nå.

Til Info.. Pnerbye har som meg Yamaha med hdmi utgang på forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hdmi er et must, jeg har hatt hc3000, denne er VELDIG bra så lenge du får plassert den ordentelig...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper, sett i lys av kommentarer over, at HC3000 lar seg plassere i rommet. Hvordan finner jeg ut av offset på denne projektoren hvis jeg ønsker et bilde på 200 cm?

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Med absolutt krav til HDMI, så utgår alle projektorene til projectiondesign (visstnok riktig med liten p).

Da har du to igjen:

- HC30000
    - HD72

HD72 har litt større offset enn HC3000, så dersom du er skeptisk til HC3000 så har du ingen DLP-alternativer igjen under 20K.

Da er vel gamle DLP travere som f. eks. BenQ7700 (med liten offset) aktuell og plassert 370 cm fra lerret.
    Hva med Toshiba TDP-MT700?? Noen som har erfaringer med denne?? Jeg fikk dem av denne på HFK Tr.heim i går, men har ikke sammenlikningsgrunnlag til å uttale meg så kan godt tenke meg litt komentarer på denne...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg håper, sett i lys av kommentarer over, at HC3000 lar seg plassere i rommet. Hvordan finner jeg ut av offset på denne projektoren hvis jeg ønsker et bilde på 200 cm?
    Det fant jeg selvfølgelig i manualen.

Med et lerret som er 203 cm bredt og 114 cm høyt, kan jeg plassere projektor inntil 4 meter fra veggen. Offset blir derfra 38 cm fra senter av linse.

Kan jeg regne med at et takfestet plasserer linsen på projektoren ca 20 cm fra taket? I så fall bør jeg ha en høyde under taket på minst 230 for å få få plass til center under lerretet. Jeg bør vel ha bildet minst 50 cm fra gulvet?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får fester som bygger mindre, og en perfekt DIY-løsning som jeg har benyttet før er rett og slett å feste projektoren på ei aluplate fra Clas Ohlson med dim. 2mm x 400mm x 250mm. Nærmere taket kommer du ikke. Velger mest sannsynlig den løsningen selv. Alternativet er ordinært lavtbyggende feste, som du kan tilte...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Dersom du leser igjennom tråden til HC3000 skulle det ikke forundre meg om du finner noe der Mener at offset på denne størrelsen var et sted mellom 40-50 cm. Selv hadde jeg gått for HC3000 eller H72 dersom det ikke hadde vært for ekstrem offset. Dessuten liker jeg dårlig alt som står skrevet om tilpasning til lerret/ 768p/ 720p/ overscan/ litt bilde utenfor ramma på lerret osv. Blir for mye "tull" for meg.

Jeg er hellig overbevist om at AMO mkII er den beste til rundt 20k. Husk for under 2 år siden kostet den 49k! Når det gjelder viftestøy er jeg enig og uenig. Men lyden er konstant og øret tilpasser seg slik at summingen blir aldri plagsom. Og som Lygren skriver; kan man jo kjøre HDMI/ DVI-kabel.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AMO mkII har mye støy i bildet sammenlignet med HC3000. Har sett begge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husk at hc3000 og hd72i har brilliant color som gir langt bedre farger og som tiger nevner er det langt mindre støy i bildet på de to nevnte som følge av den nye driveren.i tillegg har de den nye dc2 chippen til texas instrument. tror ikke man skal henge seg opp i hva ting kostet for ettpar år siden. det meste av 1280*720 dlp kostet jo rundt 50k og oppover.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •