DLP til +/- 20000 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...er jo bare å kjøre en overgang fra DVI til HDMI på inngangen hvis en ønsker benytte HDMI-kabler også da... Ser ikke det helt store problemet med DVI egentlig, annet enn at HDMI inngangen har mulighet for å sende i komponent, hvor DVI kun sender RGB. Fordelen med komponent er at signalet da ikke trenger konverteres internt i DVD-spilleren, noe jeg så svært minimal effekt av når jeg testet på min Denon 2910...

Det skal visst også være visse fordeler med mulig bitnivå (10 vs. 8 ), men siden selv Blueray benytter 8 bits video, og vi befinner oss i det digitale domene uten tap av data (på analoge konverteringer, kan det være en fordel med høyere bitnåvå), er det i praksis av liten betydning.
    Når det gjelder fargedybde har jeg flere ganger sett det bli påstått at HDMI støtter 12 bit, selv har jeg imidlertid ikke funnet dette i HDMI standarden, der er kun 10 bit nevnt. Men det er klart at dersom du oppskalerer et DVD signal vha. interpolering så vil det hjelpe med høyere fargedybde enn det som kilden i utgangspunktet inneholder. Hvis du deretter konverterer bildesignalet til 8 bits fargedybde ved å sende det gjennom en DVI kabel i stedet for HDMI, så vil nok ikke bildet som kommer frem til projektoren være helt optimalt lenger iom. At det både konverteres fra Component til RGB, fra 8bit til 10bit og så tilbake igjen til 8bit.

Det beste man kan gjøre er altså etter min mening å kjøpe en Samsung HD850/950, eller Sony NS92V eventuelt Oppo sitt alternativ DVD spiller (Husker ikke modellnavnet.) eller tilsvarende og kople den til med HDMI kabel. Da har man beholdt signalet som component fra plate til projektor, samtidig som DVD spilleren har hatt en større fargepallette å jobbe med under interpoleringen.

Det aller største plusset med HDMI i forhold til DVI er imidlertid ikke engang nevnt her: HDMI standarden støtter kabelstrekk opp til 15m (DVI støtter 5m!) og HDMI har datatrafikk begge veier i kabelen, dette blir blant annet brukt til feilkorreksjon, til og med min HDMI kabel på 10 meter til 250,- gir perfekt bilde. Skal du få det til med en DVI kabel må du nok opp i en tusenlapp minst om du skal være sånn nogenlunde sikker på å få bilde med lange kabelstrekk.

Jeg sier det igjen; at HDMI er bakoverkompatibelt med DVI, betyr IKKE at det er det samme, det betyr at HDMI støtter en eldre dårligere standard, dersom du ikke har oppgradert signalkilden din.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av throttr
    husk at hc3000 og hd72i har brilliant color som gir langt bedre farger og som tiger nevner er det langt mindre støy i bildet på de to nevnte som følge av den nye driveren.i tillegg har de den nye dc2 chippen til texas instrument. tror ikke man skal henge seg opp i hva ting kostet for ettpar år siden. det meste av 1280*720 dlp kostet jo rundt 50k og oppover.
    Ja, men det hjelper så lite dersom man har nedre kant av lerret helt nede ved gulvet. I prisklassen 20k er det kompromisser hele veien. Alle projektorer har ett eller annet man ikke liker og ett eller annet man kan leve med. Sortnivået på AMO II er tidligere målt til 3700:1 on/ off. Sortnivået til HC3000 ble vel målt til rundt 2500:1 i siste D&H (mener jeg å huske). Så hva er viktigst for deg? Poenget er at AMOII har på under 2 år blitt mer enn halvert i pris, og nettopp DET gjør den i seg selv til et meget godt kjøp. Det var også referansen til Lyd&Bilde og DVD&Hjemmekino før AMOIII overtok rollen.

Men, man må jo se hva som en selv legger vekt på når det gjelder projektorer. For min del er det bildekvalitet (sortnivå/ pikselstruktur), hvor mye regnbuer og plasseringsvennlighet...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at forskjellen i kontrast på de to er sammenlignbare. De er vel målt i ulike rom og ulikt utstyr. F. eks. så benytter Action! Model Two en nyere brikke enn AMO mkII, men førstnevne er i siste D&H ikke målt over 3000:1 i kontrast.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ref. Joey1313, det er helt klart at HDMI i teorien gir et bedre bilde, det med komponent til komponent colorspace uten konvertering skulle en tro ville løfte bildekvaliteten. I praksis har dette som nevnt tilsynelatende svært liten betydning, klarte som nevnt ikke se noen som helst forskjell fra DVD. Mulig BlueRay/HD-DVD vil kunne gjengi større forskjeller der, men jeg tipper det er minimalt.

Lengdespesifikasjonene på HDMI/DVI sier svært lite om faktisk ledeevne, en dårlig HDMI kabel på 5 meter trenger ikke fungere i det hele tatt, mens en DVI til 200 på 10 meter kan fungere ypperlig. Her avhenger det først og fremst av sendestyrke fra avsenderutgangen, og der har ikke HDMI noe bedre utgangspunkt, snarere tvert imot, de fleste DVI-utganger har høyere spenning enn HDMI'er.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Du får fester som bygger mindre, og en perfekt DIY-løsning som jeg har benyttet før er rett og slett å feste projektoren på ei aluplate fra Clas Ohlson med dim. 2mm x 400mm x 250mm. Nærmere taket kommer du ikke. Velger mest sannsynlig den løsningen selv. Alternativet er ordinært lavtbyggende feste, som du kan tilte...
    Glimrende! Dermed bør taket være 220 cm, og det er jeg rimelig sikker på at det er.

Jeg får eksakte mål i morgen, og jeg må sjekke fort at jeg ikke er følsom for regnbueeffekten. Bør kanskje ta med kona også på den testen. En kompis av meg hadde en DLP av de første på markedet, og jeg kan ikke huske at jeg plagdes av bildet der, så det er håp.

Takk for god hjelp!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder diskusjonen om HDMI synes jeg det er kjekt å ha utstyr som støtter HDCP. Min DVD-spiller har bare DVI-utgang, men før eller siden handler jeg vel en ny spiller, da er det jo trist hvis jeg ikke kan spille av HD-materiale med ønsket kvalitet på projektoren.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Tviler på at forskjellen i kontrast på de to er sammenlignbare. De er vel målt i ulike rom og ulikt utstyr. F. eks. så benytter Action! Model Two en nyere brikke enn AMO mkII, men førstnevne er i siste D&H ikke målt over 3000:1 i kontrast.
    Øøøøh, nå var det vel AMO II og HC3000 jeg nevnte. Ikke Model two. Model two er jo DC3. Det jeg sier er at man må se hva man må leve med. For noen er det greit med screendoor, 700:1 kontrast og nær ingen dybde i bildet (jfr. LCD). Andre er svært plaget av regnbuer. At du synes HC3000 og H72 er bedre enn AMOII har du også lov til å mene, men å si at AMOII til rundt 19k ikke er et godt kjøp, blir vel å dra det litt langt
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les en gang til. Du sa at "Sortnivået på AMO II er tidligere målt til 3700:1 on/ off". AMO mkII benytter en dårligere brikke en Action! Model TWO. I siste D&H målte Gorm denne til 2640:1.

Det jeg mener er rart at AMO mkII har 3700:1 i målt kontrast, når Action! Model TWO "bare" er målt til 2640:1 med DarkChip3 brikken. See?

AMO mkII har jeg hatt selv og den er selvsagt et godt kjøp til den prisen, men HC3000 er nok like god til samme pris. HC3000 er nyere på alle måter.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er rart at AMO mkII har 3700:1 i målt kontrast, når Action! Model TWO "bare" er målt til 2640:1 med DarkChip3 brikken. See?
    Samtidig så sier jo Gorm også at sortnivået ikke er like bra på Model Two som AMO, mye pga denne prismen for lensshift. Dårligere sortnivå = dårligere kontrast vettu..;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss kaste en ny projektor inn i debatten: Mitsubishi HC910. Har sjekket spesifikasjonene. Selv om den bare er "576", så må den jo være en killer til 11995 kroner?!

Se her: http://www.prodat.no/loopSites/tonar...21886356B2.JPG

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... så på avconcept att den egentlig er priset til 19 k. Denne burde jo i og med att det er en dlp gruse allt av lcd på bildesiden...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Samtidig så sier jo Gorm også at sortnivået ikke er like bra på Model Two som AMO, mye pga denne prismen for lensshift. Dårligere sortnivå = dårligere kontrast vettu..;-)
    Takk Anfield. Det var slik jeg tolket grunnen til at AMO har bedre kontrastforhold enn Model two.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da betaler man 10.000 kroner for et mindre kontrastrikt bilde, men får linseforflytningen på kjøpet. Kan umulig være tilfelle. Hvis dette er riktig så faller Model Two ut som min jokerkandidat.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt OT, men...

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Lengdespesifikasjonene på HDMI/DVI sier svært lite om faktisk ledeevne, en dårlig HDMI kabel på 5 meter trenger ikke fungere i det hele tatt, mens en DVI til 200 på 10 meter kan fungere ypperlig. Her avhenger det først og fremst av sendestyrke fra avsenderutgangen, og der har ikke HDMI noe bedre utgangspunkt, snarere tvert imot, de fleste DVI-utganger har høyere spenning enn HDMI'er.
    Eneste grunn til at hdmi kabler støtter lengre lengder, er at kravene til lederne i kabelen (metall og oppbygning) er strengere enn for dvi. En hdmi og en dvi kabel med samme kvalitet på kabelen, vil rekke like langt.
    PD buker kun dvi, selv om hdmi er fremtiden.
    Dette gjør at når man skal kjøpe kabel, må man kjøpe hdmi-hdmi + overgang.
    Dette for å slippe å sitte med en hdmi-dvi kabel når man bytter proj til en med hdmi inngang.
    Denne ekstra skjøten til dvi overgangen blir bare et unødvendig tapsledd for signalet, og kan ved lange lengder være akkurat nok til at du mister bildet.
    Irriterende..... så PD.... bytt til hdmi inngang, eller ha begge deler.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da betaler man 10.000 kroner for et mindre kontrastrikt bilde, men får linseforflytningen på kjøpet. Kan umulig være tilfelle. Hvis dette er riktig så faller Model Two ut som min jokerkandidat.
    Det er ikke umulig. Model two er bygd på en helt annen plattform enn AMO. Selv om AMO kanskje har noe bedre kontrast, er Model two en DC3 med bedre fyllingsgrad og bedre farger. Dette er den rimligste DC3 projektoren med lensshift. Neste blir opp på H79 til nesten 10k mer. Jeg har sett både AMOII og Model two, og synes Model two er bedre selv med kanskje noe dårligere kontrasttall. Dessuten er den mer lystett og støyer mindre
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss kaste en ny projektor inn i debatten: Mitsubishi HC910. Har sjekket spesifikasjonene. Selv om den bare er "576", så må den jo være en killer til 11995 kroner?!

Se her: http://www.prodat.no/loopSites/tonar...21886356B2.JPG
    Men har denne like godt bilde på vanlig DVD som HC3000? HD-materiale er jo ikke veldig alminnelig ennå, og prisene på projektorer fortsetter vel å falle i årene som kommer? Dermed kan jeg tenke på en oppgradering om en 3-4 år.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kan jo ikke ha like godt bilde som HC3000, som jo er omtalt i siste D&H som den beste DLP under 20K.

Men; Prisen på 11995 og at den har PAL-oppløsning (Matterhorn) kan jo være en grei mellomløsning frem til høstens/vinterens slepp av DLP med BrilliantColour software OG fargehjul...

Jeg har skumlest brukermanualen og det er noen ulikheter i menyen i forhold til HC3000, men så koster HC910 8.000 kroner mindre. Sånn sett er vel HC910 litt off topic i denne tråden, men jeg måtte bare nevne den.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo en interessant diskusjon da! Trikset nå blir å overbevise kona om at vi bør putte 5000 mere i potten til projektor enn først avtalt! :lol:

Om 3 timer er jeg på vei til nytt hus med tommestokk og digitalkamera. Blir nok postinger både her og i hjemmekinotråden min etter hvert!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Det er ikke umulig. Model two er bygd på en helt annen plattform enn AMO. Selv om AMO kanskje har noe bedre kontrast, er Model two en DC3 med bedre fyllingsgrad og bedre farger. Dette er den rimligste DC3 projektoren med lensshift. Neste blir opp på H79 til nesten 10k mer. Jeg har sett både AMOII og Model two, og synes Model two er bedre selv med kanskje noe dårligere kontrasttall. Dessuten er den mer lystett og støyer mindre
    Som om jeg skulle sagt det selv.
    Når det gjelder kontrast, så er nok model two hakket bedre enn model one mkII. Uten å ha målt vil jeg anta at den plasserer seg et sted mellom mkII og mkIII.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er ditt valg mellom AMO mkII og HC3000 da hvis HDMI ikke er noe tema?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •