Hitachi TX200 Eller Sanyo Z4 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer okm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hitachi TX200 Eller Sanyo Z4 ?

Hei.

Først vil jeg bare si takk for ett svært lærerikt forum med mange gode og fornøyelige tråder/innlegg.

Jeg står på trappene for å gå til innkjøp av ny prosjektor. Har tidligere hatt en dlp prosjektor (Toshiba MT100), men er nå altså nysgjerrig på lcd.

Har fra før ikke noe erfaring med lcd prosjektorer, annet å ha sett litt på en Hitachi TX100.

Hoved-grunnen til at jeg vil prøve lcd denne gang er plasseringsvennlighet i forhold til rommet den skal brukes i. Men problemet jeg har nå er at jeg etter altfor mange timer med lesing/forsking, vel vitende om at det kunne skje, har lest meg blind.

Primært kommer prosjektoren til å bli brukt til film, og antakelig noe tv via digital tuner etterhvert. I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for Z4, men i lys av nyeste test i dvd & hjemmekino lurer jeg på om jeg skal gå for TX200 da prisdifferansen ikke er verdt å nevne engang. Har oppfattet det slik at deinterlaceren og autoirisen i TX200 er bedre enn i Z4, men er dette av nevneverdig omfang, eller så lite at en nybegynner som meg ikke ville merket forskjell? Dessuten tenker jeg på designet der jeg liker Z4 best (Med fare for å fornærme noen synes jeg Hitachien ser ut som ett avansert japansk sex-leketøy :wink: )

Alle inspill mottas med takk! - Kan for ordens skyld nevne at rommet har 100% lyskontroll.

Mvh

OKM

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellene er der og du har selv påpekt noen av den. Siden du også ønsker å se TV-sendinger på projektoren syns jeg du bør vurdere TX200 fremfor Z4. Irisen i TX200 fungerer også bedre, noe som gir bedre oppfattet kontrastområde.

Artig det du sier om utseendet for jeg syns Z4 mest ser ut som en skoeske i plast, mens TX200 ser mer imponerende ut. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer okm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Var vel mer eller mindre som jeg ventet, dog godt å få det bekreftet

Touchè når det gjelder svar på tiltale ang. design!

Da er det bare å få trykka på kjøp nå, angre i morra knappen -og vente

OKM

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En av disse to mot en DVDO VP30

Ja, da var tiden kommet til oppgradering av PJ.
    Har fra før en Z1, men vurderer enten Z4 eller Tx200.
    Z4 har en høyere stjerne, sikkert fordi jeg har Z1, samt at jeg har oppheng m.m, så det blir plug&play (foruten ny HDMI-kabel i taket da...)

Ser at det er endel snakk om dårlig de-interlacing på Z4 ift Tx200. Nå vil ikke det være noe problem for meg siden en VP30 skal gjøre signal-prosessering og scalering for meg.

Så om en tar med/eller ikke sko-eske, avansert sex-leketøy sammenligningene, hvordan vil disse være mot hverandre gitt en Vp30, og en tenkt 1:1 pixel mapping?

Er det også slik at Z4 har en type laptop-power (altså en løs 220V-xxV transformer)? Har Tx200 noe slikt?
    Har forresten Tx200 muligheten for å slå av overscan m.m (1:1 pixel-mapping er målet her), evnt. slå av intern prosessering?

Er det forresten noen stor forskjell i linseskift på de to, mao har Z4 et større område den kan justeres enn tx200? Kan sikkert finne det ut med å lese spec'ene, men kom på det akkurat, så... jeg spør... ;-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder bildebehandlingen så trenger du ikke bekymre deg, for VP30 "banker begge to". Derfor er det naturlig for deg å overføre 1280x720 progressivt, og om du velger Z4 eller TX200 spiller ingen rolle, for begge klarer 1:1 pikselmapping med det signalet. Autoirisen i TX200 fungerer bedre enn den i Z4, noe som resulterer i større dynamisk kontrast fra førstnevnte.

Uansett hvilken du velger blir du nok fornøyd, for begge er et stort skritt opp fra Z1. :grin:

Når det gjelder lens-shift så dekker begge to de aller fleste behov, og du skal ha et rimelig sært rom om dette skulle være en faktor i utvelgelsesprosessen. Uansett finner du sikkert aktuelt arbeidsområde for lens-shift på produsentenes hjemmesider.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder bildebehandlingen så trenger du ikke bekymre deg, for VP30 "banker begge to". Derfor er det naturlig for deg å overføre 1280x720 progressivt, og om du velger Z4 eller TX200 spiller ingen rolle, for begge klarer 1:1 pikselmapping med det signalet. Autoirisen i TX200 fungerer bedre enn den i Z4, noe som resulterer i større dynamisk kontrast fra førstnevnte.

Uansett hvilken du velger blir du nok fornøyd, for begge er et stort skritt opp fra Z1.
    Fikk TX-200 i går... og skal si det var forskjeller. Både på godt og vondt.
    Det første jeg testet var sammenligningen mellom Z1 og TX200.
    Koblet opp svideo til Z1 og component til TX200 fra en streamer (siden det var enkelt).
    Det var relativt lyst i rommet (vestvendt stue), og det var enorme forskjeller hva lysstyrke/kontraster angår.
    Faktisk måtte jeg sjekke om jeg hadde slått på Z1'n siden jeg nesten ikke så noe bilde, mens bilde fra TX'n lyste mot meg blått og fint (startskjermen fra streameren min er blå...)
    Mot kvelden så tok jeg samme test igjen, ikke så store forskjeller da, men fortsatt nok til at jeg nikket tilfredstillende for meg selv. Det er et hav av forskjell...
    Regnbue-effekter m.m så jeg heller ingenting til. 3m avstand på et 2m lerret.
    Totaltsett fornøyd med bildet.

Ble ikke all verdens imponert over scaleren/de-interlaceren i TX'n.
    Streameren min gir 480i@60 ut (ikke all verden mao), bildet ble ok, men ikke bra. Xvid-episoder ble greie nok, men jeg syntes Z1 var bedre (kanskje pga færre vertikale linjer?)

Fra DVD ble det bedre, men heller ikke her fikk jeg hakeslepp. Greit nok, og for all del se-bart, men kan egentlig ikke vente til jeg får VP30 med ABT102 kortet.
    Synes det var noe ghosting (heter det det?, når en har en slags halo rundt omrisset av ting og tang), samt noen andre effekter.
    Så en scene i gladiator (en scene med en mur. Der visste TX sin interne de-interlacer mye kanter og dårlige linjer. Mye bedre å bruke DVD25 sin interne de-interlacer). Skal sjekke med en bedre component kabel senere (brukte den som var vedlagt med TX'n)

Så jeg sitter med noen blandede følelser hva de-interlacer/scaler angår. Bildet er som sagt bra med god kontrast og lysstyrke.

Men, uansett... et stort steg opp fra Z1.

Og nå teller jeg dagene til VP30 ankommer. ;-)

Neste steg er å få på plass en HDMI kabel. Svær Supra 12m jævel med 1cm i diameter på kabelen... og jeg som skulle legge de bak listene langs gulv og tak... Hmm?
    Nesten sånn at jeg vurdere en CAT5 m/HDMI baluner siden jeg har kabeltrekk i taket... eller har det kommet HDMI kabler med "løs" HDMI-konnektor i den ene enden nå?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •