Hva har jeg begitt meg ut på??!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva har jeg begitt meg ut på??!

Byggingen av hjemmekinoen fortsetter, bakprojeksjon skal det fortsatt bli, plasma'en er solgt og etterhvert som dagene går begynner jeg å innse hva jeg har gitt meg ut på. Dette blir dyrt!

Et stort plasma-aktig bilde som skal fungere godt i dagslys dikterer en prosjektør med myye lys og en skjerm med mye gain. Begge disse er grisedyre.

På prosjektørfronten har jeg funnet et par som trolig vil fungere bra. Kodak/Infocus 333 (AVS Powerbuy), evnt Infocus 777 som fås her i Norge. Samt SIM2 C3X. 720p 3-chip DLP med minimum 2000 ANSI-lumen.

Jeg skulle gjerne sett at jeg fikk 1080p hvis en først skal legge så mye penger, men de er fortsatt et stykke unna i tid.

Gå ned i skjermstørrelse er selvfølgelig en mulighet. Bruke en rimeligere lyskanon som Canon SX50/60 et års tid en annen.

Velvel, jeg trengte bare å lufte meg litt

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Et stort plasma-aktig bilde som skal fungere godt i dagslys dikterer en prosjektør med myye lys og en skjerm med mye gain. Begge disse er grisedyre.
    Dette dikterer vel også at all film titting må foregå i ett ganske så opplyst rom også, ellers kan fort et slikt oppset bli ubehagelig lyst.

Bakprojeksjon er vel ofte pga måten lyset sendes ut litt mindre følsom for lys i rommet enn det et frontprojisert oppsett er, men i fullt daglys må man vel nesten ha en liten "sjernobyl atom reaktor" av en projektor får å få et tydelig og stort bilde selv med bakprojeksjon. En mulighet kan kankje være å benytte to forskjellige projektorer i bakprojeksjons oppsettet , med en vanlig presantasjons projektor som projiserer et 50" plasma stort og meget lyssterkt bilde i dagslys omgivelser, og en mer hjemmekino riktig projektor til å bruke med HD filmtitting med helt lysdempet og kinoriktig kinorom.;-) (bare en litt høylytt tanke her fra min side) ;-)

Slike oppsett med 2 vidt forskjellige projektor teknologier er det vel ikke så uvanlig å se i store offentlige kinoer, hvor man har en digital projektor til reklame visning med litt opplyst sal, og en film basert projektor som viser fullskjerm til selve film visningen. Har mange gangen undret meg at ikke fler hjemmekino entusiaster går for en kombinert CRT projektor og Digital projektor løsning til TV, hjemmekino, spill osv sammenheng, så får man med fordelene fra begge leire.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Dette dikterer vel også at all film titting må foregå i ett ganske så opplyst rom også, ellers kan fort et slikt oppset bli ubehagelig lyst.
    Ja, tildels. Naturlig dagslys byttes ut med dimbare spotter i taket på kveldstid. Jeg sier tildels fordi noen av de lyssterke prosjektørene har mulighet til å drive lampa svakere.

Bakprojeksjon er vel ofte pga måten lyset sendes ut litt mindre følsom for lys i rommet enn det et frontprojisert oppsett er
    Riktig. Spesielt de optiske skjermene fra DNP gir mye bedre kontrast i dagslys.

En mulighet kan kankje være å benytte to forskjellige projektorer i bakprojeksjons oppsettet , med en vanlig presantasjons projektor som projiserer et 50" plasma stort og meget lyssterkt bilde i dagslys omgivelser, og en mer hjemmekino riktig projektor til å bruke med HD filmtitting med helt lysdempet og kinoriktig kinorom.;-) (bare en litt høylytt tanke her fra min side)
    Absolutt ingen dum tanke. Den nevnte Canon'en kan være grei i et slikt oppsett - vi kommer tross alt til å leve med 4:3 TV-sendinger et par år til.

En interessant sak som DNP viser til i en artikkel er at såfremt prosjektørens kontrast er på et akseptabelt nivå, si 500-1000:1, vil lysstyrken og skjermens evne til å motstå dagslys være helt avgjørende for et godt bilde. Kontrasten har nesten ingenting å si så lenge det er lys i rommet.

Takk for innspill.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •