Aspect ratio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Aspect ratio

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Aspect ratio

Hei

Etter å ha sett InFocus Screenplay 7200 har jeg blitt mer oppmerksom på hvor mye korrekt aspect ratio påvirker bildekvalitet... På min 4:3 NEC HT-1000 har det vært litt problematisk med widescreen DVD-film, da det benytter svært lite av projektorens tilgjengelige oppløsning... Det er naturligvis mulig å benytte projektorens zoom funksjon, men da mister en jo en del av kildeoppløsningen, som jo naturligvis ikke er bra, spesielt over DVI er enhver ekstra mpeg artifakt irriterer... :?

Jeg har nå testet å benytte Powerstrip med 1024x576 på PAL materiale. I utgangspunktet ser ting adskillig bedre ut enn å kjøre zoom på projektor, og jeg slipper å miste såpass mye av bildet (riktignok med litt strekk i ansikt...)... Problemet er imidlertid at det hakker. Noen som kan tipse meg i korrekt retning? Kan det skyldes projektoren selv? Kanskje en oppdatert firmware er tingen... Kanskje litt vanskelig for folk uten HT-1000 å svare på akuratt det (er jo ikke så mange med denne saken der ute enda ), men noen kan kanskje ha testet Powerstrip med lignende problem...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med XGA så mister du ingenting av kildeoppløsningen til DVD-film da DVD-film er enten 720x576 eller 720x480. I 16:9-modus benytter HT1000 seg av en stripe på 1024x576 piksler så det "matcher" PAL DVD. NTSC DVD har med 480 linjer lavere oppløsning enn HT1000 og derfor skaleres det opp litt.

I Norge finnes det kun D-VHS (om det finnes i det hele tatt) som har høyere oppløsning enn DVD.

Det er utrolig viktig at DVD-spilleren kjører i 16:9-modus, ellers vil man ikke får utnyttet hele den vertikale oppløsningen til anamorfiske bilder. MEd en HTPC trenger man ikke tenke på det da PCen styrer det automatisk.

Tor Arne

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei tahustvedt!

Tror nok vi tenker på to ulike aspekter (dobbel betydning, hehe). En XGA, eller 4:3 projektor vil automatisk benytte mindre pixler (uavhengig av kilde) enn en 16:9 projektor på widescreen materiale. Selv om DVD i utgangspuktet er lagret på 4:3, benyttes jo ofte kun en mindre del av dette til faktisk video, f.eks. i 2.35:1 kodede widescreen filmer. Resultatet i praksis er at en 16:9 projektor med f.eks. 1280x720 pixler med et widescreen materiale, vil utnytte mer av panelets pixler ved visning av 16:9 kilde. Det er som nevnt da mulig å omgjøre 4:3 panelet til 16:9 (1024x576). Poenget er imidlertid at en da mister såpass mye oppløsning at pixler og dermed detaljer kan bli redusert. Med 16:9 materiale, har en med en 1280x720 HD2 chip i praksis noe sånt som 20-25% høyere oppløsning enn på en 4:3 XGA chip. Dette fordi en jo ikke kan squeese Widescreen materiale ut til det uendelige siden dette vil resultere i svææært lange ansikt ...

Uansett, jeg mener at det kanskje er noe lite med XGA for skikkelig 2.35:1 Widescreen materiale, da tror jeg nok HD2 er bedre egnet. Imidlertid er 1.85:1 anamorphisk 16:9 materiale helt greit på XGA, det er kun theaterwide 2.35:1 jeg mener kanskje må strekkes litt vel mye på en XGA for å utnytte tilstrekkelig grad av panelets oppløsning... Kanskje jeg for øvrig roter med aspekt-ratios her, har hatt en tendens til det i det siste Please correct me if I'm wrong...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bildet fra DVD-spilleren er 720x576. En 16:9-film er ikke lagret i 4:3 selv om oppløsningen er 720x576, pikslene er bare ikke rektangulære, de er avlange.

Man utnytter kildeoppløsningen til DVD 100% med en XGA-projektor. Med en 720-projektor skaleres det bare opp ved hjelp av interpolering, akkurat som å forstørre et bilde i et tegneprogram.

Slik ligger 16:9-bildet på DVDen:
    http://home.c2i.net/ahustvedt/images/169-01.gif

Projektoren strekker det ut i bredden:
    http://home.c2i.net/ahustvedt/images/169-02.gif

2.35:1 DVDer er også 720x576.

Mener du at du kjører HTPCen på 1024x576 og fyller hele panelet til projektoren? Det er ikke ideelt. Du kan velge i DVD-spilleren at den fyller hele panelet når du kjører 1024x768. Eller mener du at du zoomer 2.35:1 silk at det fyller 16:9-bildet? Uansett kan du ved å bruke en anamorfisk linse komprimere bildet optisk og benytte hele oppløsningen til 16:9.

Tor Arne

Lignende tråder

1. analog kabeltv på projektor
    By keysersoze in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 11-12-2004, 04:56
  2. Sony Qualia artikkel
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 9
    Siste melding: 05-27-2004, 10:25
  3. Pinnacle PCTV-Pro aspect problemer
    By Othar in forum Generell HTPC